Regjeringen ønsker å sette
et skarpere søkelys på forskjeller i helseproblemer.
Dette gjelder kjønnsforskjeller generelt og kvinners helse
spesielt, og det vil framover også bli rettet et sterkere
søkelys mot innvandrerbefolkningens spesielle helseproblemer
og behov for tilpassede forebyggende virkemidler.
En reduksjon i de sosiale ulikhetene i helse
skal løftes fram som en målsetting på linje
med gjennomsnittsforbedringer, og det uttales at en strategi for å bedre
befolkningens helse særlig bør vektlegge å bedre helsen
til grupper med en helsetilstand under gjennomsnittet for befolkningen
som helhet. Det vises til at Regjeringen høsten 2002 la
fram en egen stortingsmelding med konkrete og målrettede
tiltak for å forebygge fattigdom og hjelpe personer ut
av fattigdom, jf. St.meld. nr. 6 (2002-2003) Tiltaksplan mot fattigdom
Av tiltak fra Regjeringens plan mot fattigdom nevnes:
– Målrettede
arbeidsmarkedstiltak for langtids sosialhjelpsmottagere og innvandrere
– Forbedringer i bostøtteordningen
– Styrking og utvikling av oppfølgningstjenester
i bolig for bostedsløse
– Økt innsats for å hindre
at ungdommen faller fra i videregående opplæring
– Tilskudd til storbytiltak for
ungdom
– Styrking av frivillige organisasjoners
innsats i arbeidet for å bekjempe fattigdom
– Utvikle et system for sosial
rapportering, iverksette evaluering av enkelttiltak og legge til
rette for en systematisk gjennomgang av eksisterende velferdsordninger.
Regjeringen ønsker framover å vurdere
satsinger rettet mot geografiske områder der en samtidig
har spesielle helse- og levekårsproblemer. Det er særlig
i de store byene slike tilnærminger er aktuelle, og spesielt
Oslo, som har større helseulikheter enn ellers i landet.
Det framholdes at en annen viktig innfallsvinkel
vil være tiltak som favner alle, og som med stor sannsynlighet
vil ha en helseutjevnende side, f.eks. skolemat eller frukt og grønt
til skoleelever og barnehagepolitikken.
Regjeringen vil nøye vurdere ulikhetsaspektet
når det settes i verk nye reformer og tiltak i helsetjenestene. Et
viktig mål vil være et kvalitetstilbud som er
like tilgjengelig for alle, uavhengig av sosial bakgrunn. Det uttales
at sosialt utsatte grupper skal sikres tilgjengelighet til helsetjenester
som står i forhold til deres behov.
For å redusere sosiale ulikheter i
helse vil Regjeringen også bygge opp et eget sentralt kompetansemiljø som
skal utvikle dette politikkområdet, og be Sosial- og helsedirektoratet
utarbeide en egen handlingsplan mot sosial ulikhet i helse i løpet
av 2003.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
synes det er viktig at Regjeringen har satt fokus på de
store sosioøkonomiske helseforskjellene i befolkningen,
og har laget en strategi for å minske disse forskjellene. Flertallet mener
det er riktig å vektlegge å bedre helsen til grupper
med en helsetilstand under gjennomsnittet for befolkningen som helhet.
Det betyr at politikken rettes inn mot de delene av befolkningen
der både utfordringene og mulighetene (forebyggingspotensialene)
antagelig er størst. Selv om Folkehelsemeldingen understreker
individets ansvar og valgmuligheter, har Regjeringen tatt et viktig grep
når den sier at de sosiale helseforskjellene i hovedsak
er et politisk og samfunnsmessig anliggende fordi forskjellene følger
tydelige sosiale mønstre. Da er det ikke først
og fremst individets bevisste valg av livsstil som ligger til grunn. Flertallet mener
at dette er et viktig poeng for at ikke politikken skal virke moraliserende
på dem det gjelder. I et videre perspektiv må helse
tas alvorlig fordi det er en sentral forutsetning for samfunnsmessig
aktivitet og sosial deltagelse. Flertallet er enig
i at det er et "rettferdighetsproblem når mennesker med
lav sosial status, få goder og få ressurser i
tillegg er mer belastet med smerte, sykdom, nedsatt funksjonsevne
og forkortet levealder" (s.47). Derfor er det stort sett enighet
om at bedringav levekår vil
kunne bidra til bedring av helse. Gjennom
behandlingen av Tiltaksplan mot fattigdom har flertallet gitt
sin tilslutning til en rekke av Regjeringens strategier for å gi
sosialt utsatte grupper en bedre posisjon gjennom velferds- og arbeidslivspolitikk. Flertallet mener
det er viktig å satse på langsiktige tiltak for
at målsettingen om å utjevne helseulikhetene skal
oppnås. I den sammenheng gir flertallet sin
tilslutning til tre viktige byggesteiner for å sikre kontinuerlig
oppmerksomhet og utvikling:
– en økt
satsing på helseovervåkning,
– å styrke forskningen
på området,
– å bygge opp kompetanse
i forvaltningen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
folkehelsearbeidet bør forankres lokalt. Imidlertid har
kommunene vanskeligheter med å prioritere økte
ressurser til forebyggende helsearbeid, når de allerede
må stramme inn på de viktigste delene av kommunehelsetjenestene.
Dersom kommunene skal sikres midler til forebyggende helsearbeid,
og særskilt til ekstra innsats ut fra sosioøkonomiske
kriterier, så må overføringene til kommunene
styrkes vesentlig, og kommunene må pålegges å tilbakemelde
om hvilke tiltak som iverksettes. Videre bør staten sørge
for evaluering av forskjellige tiltakstyper for å gi kommunene innspill
til hva som nytter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til de spesielle
behov for tiltak overfor eldre innvandrerkvinner og deres helsesituasjon. Flertallet viser
blant annet til Norsk Folkehjelps mange forebyggende tiltak rettet
spesifikt mot denne befolkningsgruppen. Flertallet vil
understreke at det er en viktig tilleggseffekt at eldre innvandrerkvinner
bidrar til å øke bevisstheten om helsespørsmål
også i sine familier og i sine nettverk. Flertallet ser
det som svært viktig at denne typen arbeid i regi av humanitære
organisasjoner videreføres.
Flertallet viser til at en lange
rekke både nasjonale og internasjonale undersøkelser
viser en klar sammenheng mellom helsetilstand og sosial posisjon. Nyere
forskning tyder også på at helseulikhetene mellom
inntektsgrupper er økende, i alle fall når det
gjelder for tidlig død. Sammenlignende forskning tyder
også på at forskjellene neppe er mindre i Norge
enn i andre vestlige land - snarere tvert imot.
Flertallet viser bl.a. til at
norske undersøkelser har funnet at mens levealderen i Vinderen
bydel i Oslo ligger hele 5 år over landsgjennomsnittet
for menn og nærmere 3 år for kvinner, har bydelene
i Oslo indre øst 5-6 år lavere levealder for menn
og om lag 4 år for kvinner. Lignende sammenhenger mellom
sykelighet og dødelighet finner en dersom en sammenligner
ufaglærte og høyere funksjonærer og lavinntektsgrupper og
høyinntektsgrupper. Det er også undersøkelser
som viser at i barns første leveår varierer omfanget
av både langvarig sykdom og sykehusinnleggelser systematisk mellom
hvilke sosiale grupper foreldrene befinner seg i.
Disse resultatene viser, slik komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet ser
det, at det største potensialet for en bedret folkehelse
i Norge i de kommende år ligger i å utjevne sosiale
og økonomiske levekår. Den beste folkehelsepolitikken
ligger i en politikk som sikrer et utdanningssystem som er tilpasset
og gir utfordringer og utbytte for den enkelte, en politikk som
sikrer et arbeidsliv som har plass til alle uavhengig av yteevne,
en politikk som sørger for gode boliger til en pris som
folk flest kan betale, og et sosialt sikkerhetsnett som
gir økonomisk trygghet for dem som trenger det.
Disse medlemmer viser i denne
sammenhengen til behandlinga av St.meld. nr. 6 (2002-2003) Tiltaksplan
mot fattigdom der disse medlemmer fremma flere forslag
som vil bidra til å utjevne sosiale og økonomiske
forskjeller i Norge.