En må ta som utgangspunkt at de fleste aktørene i fiskerinæringa, som i andre næringer, driver sin aktivitet innenfor rammene av gjeldende lover og reguleringer. Det er ingen grunn til å tro annet enn at det store flertallet av norske fiskere og fiskeprodusenter er seriøse utøvere av yrket sitt.
Likevel forekommer økonomisk kriminalitet og miljøkriminalitet i fiskerinæringa. Generelt kan en si at dette i hovedsak handler om overfiske i form av utkast og feil eller manglende rapportering ved landing av fangst.
Kriminalitet i fiskerinæringa er uakseptabelt av flere grunner: Først fordi det bidrar til undergraving av regulerings- og forvaltningsregimet i fiskerinæringa. Deretter fordi markedet i økende grad stiller krav til en god ressursforvaltning. Sist fordi uregistrerte uttak av bestandene svekker det vitenskapelige grunnlaget for bestandsvurderingene som ligger til grunn for de årlige kvotefastsettelsene.
Økt fokus de siste åra har ført til at det er satt i verk en del tiltak på kontrollsida. Det synes likevel som at det er behov for ytterligere tiltak. Kontroller har avdekket en rekke overtredelser, og en del av disse har vært svært grove. Nye tiltak bør derfor iverksettes. Ingen tiltak er tilstrekkelige alene, og de ulike tiltaka er avhengige av hverandre for å være effektive.
På denne bakgrunn fremmes det i dokumentet følgende forslag:
-
-
– økt samarbeid og koordinering mellom de ulike kontrollinstansene (salgslaga, Fiskeridirektoratet og Kystvakta)
-
– intensivering av innføring av ulike former for elektroniske rapporteringssystem, slik som elektronisk fangstdagbok, elektronisk innmelding av fangst med videre
-
– økt kapasitetsutnyttelse av Kystvakta
-
– styrking av kontroller på land, blant annet gjennom hyppigere omsetningskontroller
-
– vurdering av om sanksjonene i dag står i forhold til de ulike lovbrudda
-
– gjennomgang av regelverket for bedre å kunne skille bevisst juks fra uforvarende brudd på regelverket
-
– gjennomføring av strengere sanksjoner slik at den som gjør seg skyldig i grove brudd på forvaltningsregimet, blir fratatt retten til å drive fiske
-
– inspektører på havgående fiskefartøy
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud Gaundal, fra Høyre, Ivar Kristiansen, Michael Momyr og Erlend Nornes, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Olaf Gjedrem og May-Helen Molvær Grimstad, og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, mener at Norge må opptre med oppriktighet og stor troverdighet med hensyn til målsetting som en langsiktig, bærekraftig forvalter av havets levende ressurser. Skal Norge være pådriver i internasjonal ressursforvaltning og kontrollpolitikk, må vi etter komiteens oppfatning selv opptre og leve etter de standarder og målsettinger vi selv setter. Derfor er det etter komiteens oppfatning svært nødvendig at Norge aktivt viderefører arbeidet med et internasjonalt regelverk og en internasjonal standard for ressursforvaltning.
Tiltak for å begrense og hindre økonomisk og miljømessig kriminalitet innen fiskerinæringen må etter komiteens oppfatning gjennomgås og lanseres raskt.
Komiteen mener at kontrollinnsatsen i alle ledd må gjenomgås med sikte på å styrke den totale kontrollinnsats. Kontrollinnsatsen må på best mulig måte koordineres mellom kontrollverk, kystvakt og skatte- og avgiftsmyndighetene. Komiteen er også av den oppfatning at en generell innføring av elektronisk fangstdagbok må gjennomføres snarest.
Komiteen er gjort oppmerksom på at det er utredet forslag om strengere straffereaksjoner på overlagt kriminalitet på dette området. Komiteen ber om at det vurderes å frata retten til å utøve fiske eller kjøpe fisk på første hånd for folk som utøver kriminalitet på dette området.
Komiteen viser til rapporten fra den nedsatte utkastkommisjonen som har vurdert tiltak mot ulovlig utkast av fisk fra fiskeflåten. Rapporten er omtalt i revidert nasjonalbudsjett, uten at Regjeringen har foretatt en nærmere vurdering av rapportens innhold. Komiteen vise til at Regjeringen i forbindelse med denne omtalen slår fast at den vil komme tilbake til forslag om nærmere tiltak mot fiskejuks i kommende statsbudsjettforslag.
Komiteen ser det som naturlig at fiskerinæringens organisasjoner trekkes aktivt med i oppfølgingen av dette arbeidet.
Det er også etter komiteens oppfatning viktig at departementet legger opp til og gjennomfører en kvote- og bifangstpolitikk som kan bidra til å unngå utilsiktede situasjoner med overfiske/utkast som resultat, og at omregningsfaktorbegrepet benyttes aktivt som virkemiddel i dette arbeidet.
Komiteen finner det også nødvendig å peke på behovet for å styrke oppsynskompetansen innen Fiskeridirektoratets ytre apparat. Komiteen foreslår at forslaget vedlegges protokollen.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:35 (2003-2004) - om forslag fra stortingsrepresentantene Åsa Elvik, Bjørn Jacobsen, Hallgeir H. Langeland og Geir-Ketil Hansen om å sette i gang ytterligere tiltak mot økonomisk kriminalitet og miljøkriminalitet i fiskerinæringa - vedlegges protokollen.
Jeg viser til næringskomiteens henvendelse
av 8. mars d.å. der det bes om Fiskeridepartementets vurdering
av ovennevnte forslag om ytterligere tiltak mot økonomisk
kriminalitet og miljøkriminalitet i fiskerinæringen.
Spørsmålet om kriminalitetsbekjempelse
i fiskerinæringen må sees i sammenheng med det
større arbeidet som er rettet mot en effektiv og pålitelig
ressurskontroll. For meg som fiskeriminister er dette svært viktig.
Jeg ønsker at Norge som fiskerinasjon skal fremstå med
oppriktighet og troverdighet når det gjelder så sentrale
målsettinger som en langsiktig, bærekraftig forvaltning
av havets levende ressurser. Derfor er vi avhengige av ikke bare å lykkes
i norske havområder, ovenfor norske fiskefartøy,
men vel så mye i det viktige samarbeidet vi har med andre
stater, som vi deler brorpraten av våre fiskebestander
med.
En effektiv ressurskontroll er avhengig av at
statens virkemiddelbruk ikke sees isolert, men inngår i
et samspill med næringens eget arbeid med gode holdninger. Min
vurdering er at vi er i en god dialog med næringen om dette
og at næringens organisasjoner arbeider målrettet
og godt med våre felles bestrebelser.
Innledningsvis er jeg, som forslagstillerne
også understreker, opptatt av ikke å overdramatisere omfanget
av kriminalitet relatert til fiskerinæringen. Enkeltoppslag
i media vekker bekymring og må tas på alvor, men
må ikke få lov til å sverte en hel næring. Dette
er det nemlig ikke grunnlag for.
Når det gjelder forslagene i dokument
8:35 så er disse sentrale og noe jeg har vært
opptatt av å styrke. For samtlige av forslagene har vi
tatt viktige skritt.
Regelverket skal være så enkelt
som mulig både å forstå og forholde seg
til i det praktiske fisket. En arbeidsgruppe bestående
av representanter fra forvaltningen og næringen har gått
gjennom regelverket på dette området og gitt sin
vurdering. Disse vurderingene vil Fiskeridepartementet legge vekt
på i det videre regelverksarbeidet.
De siste årene har et styrket samarbeid
mellom kontrollinstansene vært et gjennomgangstema. Det
har vært lagt vekt på et bredt samarbeid hvor
man involverer også skatte- og avgiftmyndighetene i det
direkte arbeidet for å avdekke eventuelle uregelmessigheter. Det
er opprettet fora hvor kontrollinstansene kan møtes og
koordinere sin innsats mest mulig effektivt og det er vektlagt å analysere
og viderebringe relevant informasjon mellom kontrollorganene for øvrig.
Et viktig felles initiativ ble tatt i januar
2003 med inngåelsen av en omfattende samarbeidsavtale om tiltak
mot ulovligheter i fiskerinæringen mellom næringens
organisasjoner og kontrolletatene. Avtalen pålegger partene
en felles innsats og etablerer grunnlaget for et forum der forvaltning
og næring kan møtes og meisle ut konkrete og tiltaksrettede
planer. Dette vil bidra til å styrke et allerede bredt
engasjement mot dette feltet.
Det arbeides med å innføre
en elektronisk fangstdagbok for å lette fiskerens arbeide
knyttet til rapportering til myndighetene og som ledd i å styrke
kontrollarbeidet. Dette arbeidet foregår i nært
samarbeid med fiskerinasjonene rundt Nord-atlanteren og er avhengig
av omforente løsninger for at rapporteringsrutinene skal bli
mest mulig ensartet.
I juni 2001 ble det innført en skjerpelse
av straffesanksjonene for brudd på fiskerilovgivningen.
Fiskerimyndighetene har også muligheten til å anvende administrative
tiltak i form av midlertidig eller permanent utestengelse fra retten
til å drive fiske eller til å stå som
kjøper av fisk i første hånd. Slik sett
har vi et fleksibelt sanksjonsregister i dag tilpasset ulike typer regelbrudd.
Utestengelse fra retten til å drive fiske eller å være
fiskekjøper er et alvorlig virkemiddel, men min holdning
er klar på dette punktet: Der det er grunnlag for det skal
vi ikke nøle med å bruke denne reaksjonen for å markere
overfor den enkelte og næringen som helhet at vi tar dette
på alvor. Muligheten til å sanksjonere raskt og
virkningsfullt fra forvaltningens side kan imidlertid bli bedre
og Fiskeridepartementet vil i løpet av denne våren
fremme et forslag overfor Stortinget med endring av deltakerloven
med forslag til innføring av et såkalt overtredelsesgebyr
for brudd på fiskerilovgivningen.
Når det gjelder den evalueringen av ØKOKRIMs
tipstelefon m.v. som forslagstillerne ber om, så er denne igangsatt,
og jeg tar sikte på å presentere Stortinget for resultatene
av denne i løpet av denne våren.
Jeg nedsatte denne måneden en kommisjon
som skal gi råd om tiltak mot ulovlig utkast av fisk på havet. Utkast
av fisk, eller dumping som det også kalles, representerer
en særlig utfordring i kontrollsammenheng. Norske havområder
er enorme og tilgjengelige kontrollressurser begrensede. Kommisjonen
har i sitt mandat fått to hovedoppgaver. Den skal vurdere
hvordan kunnskapstilgangen om ulovlig utkast kan styrkes og evaluere
effekten av dagens tiltak på ressurskontrollområdet
i forhold til utkastproblematikken og hvilke tiltak som eventuelt
bør settes inn for å styrke dette området
ytterligere. Jeg har spesielt bedt om at det gis en vurdering av
bruk av inspektører på fiskefartøy, tekniske
innretninger rettet mot småfisk og bifangst og samarbeidet
om og organiseringen av kontrollarbeidet. Det er videre viktig at
kommisjonen ser arbeidet med denne type ulovligheter i sammenheng
med regjeringens generelle innsats mot økonomisk kriminalitet
og miljøkriminalitet.
Kommisjonen skal legge frem sitt råd
innen utgangen av april d.å. Jeg tar sikte på å orientere
Stortingen om min oppfølging av de anbefalinger som gis
i sammenheng med fremleggelsen av revidert nasjonalbudsjett denne
våren og en eventuell videre oppfølging i forbindelse
med budsjettproposisjonen for 2005.
Oslo, i næringskomiteen, den 13. mai 2004
Olav Akselsen
leder |
Ivar Kristiansen
ordfører |