Regjeringen legger med dette fram en proposisjon om
reindriftsavtalen 2004/2005 og om dekning av kostnader
vedrørende radioaktivitet i reinkjøtt, med forslag
om endrede bevilgninger over statsbudsjettet for 2004 m.m.
Stortinget godkjente 1. juni 1993 Hovedavtale
for reindriften (St.prp. nr. 66 (1992-1993)) og ga Landbruksdepartementet
fullmakt til å forhandle med Norske Reindriftssamers Landsforbund
(NRL) om ettårige avtaler for reindriftsnæringen.
Reindriftsavtalen er, ved siden av reindriftsloven,
det viktigste operative redskap for å følge opp
målene og retningslinjene i reindriftspolitikken. I forhandlingene om
reindriftsavtalen, mellom Norske Reindriftssamers Landsforbund (NRL)
og staten ved Landbruksdepartementet, drøftes de sentrale økonomiske
spørsmål som knytter seg til utviklingen i reindriften.
Bruken av de økonomiske virkemidler fastsettes bl.a. ut
fra reindriftslovens intensjon og bestemmelser.
Landbruksdepartementet tar sikte på å oversende
forslag til ny reindriftslov til Stortinget i høstsesjonen 2004.
På 1990-tallet har spesielt reintallstilpasningen
i Finnmark, men også reintalls- og inntektsfordeling stått
sentralt når man har drøftet innretningen av de økonomiske
virkemidlene over reindriftsavtalen. På samme måte
har produksjonsoptimalisering vært et fokusert delmål.
Her kan det nevnes at kalveslaktetilskuddet er den eneste ordning
over reindriftsavtalen som har vært med fra avtalens opprettelse.
Inneværende reindriftsavtale har en
bevilgning på 95 mill. kroner over statsbudsjettets kap.
1151 Til gjennomføring av reindriftsavtalen, eksklusive
tiltak mot radioaktivitet. Dette beløpet er ført
opp i vedtak om Landbruksdepartementets budsjett for 2004 under
kap. 1151 (St.prp. nr. 1 (2003-2004)). Dette er tilsvarende bevilgning
som for Reindriftsavtalen 2003/2004 etter vedtatt budsjett
for 2004.
Den 10. desember 2003 innledet partene i henhold
til hovedavtalen forhandlinger om reindriftsavtale for 2004/2005,
og kom til enighet om ny avtale i avsluttende forhandlingsmøte
den 17. februar 2004. Avtalen gjelder for perioden 1. juli 2004
- 30. juni 2005. Det ble videre drøftet finansiering av
tiltak mot radioaktiv forurensning av reinkjøtt som er
gjennomført i slaktesesongen 2003/2004, samt foreløpig
finansiering for slaktesesongen 2004/2005. De senere års
reindriftsavtaleforhandlinger er gjennomført med basis
i gjeldende mål og retningslinjer for reindriftspolitikken som
er trukket opp i St.meld. nr. 28 (1991-1992), En bærekraftig
reindrift, og Stortingets behandling av denne, jf. Innst. S. nr.
167 (1991-1992), samt de justeringer og nye momenter som er vektlagt
ved Stortingets behandling av den årlige reindriftsavtaleproposisjonen og
ved den årlige behandlingen av statsbudsjettet.
Reindriften foregår i store deler av
landet og under ulike forhold og rammebetingelser. Stabile rammebetingelser
for reindriftsnæringen er en nødvendig forutsetning
for å kunne skape trygghet og forutsigbarhet innenfor næringen.
Reindriftsutøvere som utøver sin reindrift i områder
der rammebetingelsene er fastsatt, har en bedre lønnsomhet
enn utøvere der slike fundamentale spørsmål
er uavklart. For reinbeiteområdene i Finnmark er det derfor
viktig å få sluttført arbeidet med å få fastsatt
rammebetingelsene. Tap av rein til rovvilt og en kontinuerlig reduksjon
av reindriftens arealer er fortsatt store utfordringer i de fleste
områder. Videre er det en utfordring innenfor samtlige
reinbeiteområder å få til økt
verdiskaping for næringsutøvere, bl.a. gjennom økt
lokal foredling, samt en bedre markedsføring av reinprodukter.
Sentralt i en positiv utvikling av reindriften er økt kompetanse.
Det er viktig å dokumentere og videreutvikle den kompetanse
som er i reindriften, og bruke denne kunnskapen i forskning og i
forvaltningen av næringen.
Når det gjelder den økonomiske
situasjonen i reindriften, er denne samlet sett fortsatt svak, men
likevel bedre enn på flere år, men det er store
regionale forskjeller. Totalregnskapet for reindriften 2002 viser
at resultatmålene er tilnærmet uendret fra 2001
til 2002. Imidlertid viser resultatene samlet sett en sunnere økonomisk
situasjon i 2002 enn i 2001. Dette har sammenheng med at de markedsbaserte
inntektene har økt, mens det samlede omfanget av statlige
tilskudd er klart lavere. Inntektene har i hovedsak økt
grunnet økte kjøttinntekter og en endring av reinhjordverdien.
Bakgrunnen for økningen av kjøttinntektene skyldes økt
slakteuttak og økt pris til produsent. Gjennomsnittlig inntektsnivå er
på henholdsvis 139 000 kroner og 228 000 kroner pr. årsverk
og driftsenhet. Selv om den økonomiske situasjonen er bedre
enn på flere år, er det imidlertid fortsatt slik
at i alle reinbeiteområdene i Nord-Norge, unntatt Polmak
Varanger, er kostnadene større enn produksjonsinntektene.
Regjeringens reindriftspolitikk er basert på Stortingets
forutsetninger og ut fra den situasjonen man står overfor
i næringen. I reindriftsavtalen for 2003/2004 ble
de økonomiske ordningene lagt vesentlig om - fra ordninger
som i stor grad har vært faste beløp pr. driftsenhet
til ordninger som premierer produksjon og verdiskaping. Disse endringene,
sammen med innføringen av skattefradraget, innebærer
at det er lagt til rette for økt produksjon og verdiskaping
fra næringen, og dermed på sikt en større økonomisk
bærekraft. For Regjeringen har det vært viktig å få videreført
disse ordningene uten vesentlige endringer. Det har på bakgrunn
av den vanskelige markedssituasjonen for reinkjøtt vært
viktig å prioritere tiltak som kan bedre og sikre omsetningen
av reinkjøtt. Avtalens viktigste mål er å stimulere
til størst mulig verdiskaping i næringen innenfor
gitte rammer, tilpasse antall driftsenheter til ressursgrunnlaget
og bidra til inntektsfordeling. Videre er det viktig gjennom reindriftsavtalen å ha
fortsatt fokus på kvinners situasjon og følge
opp de kvinnerettede tiltakene som er igangsatt.
Resultatet av forhandlingene innebærer
en reindriftsavtale som i vesentlig grad vektlegger tiltak for å sikre og
bedre omsetningen av reinkjøtt. For å sikre den
nødvendige slaktekapasitet og omsetning har avtalepartene blitt
enige om en prosess med to faser. Den første fasen fokuserer
på kortsiktige tiltak for å sikre tilstrekkelig slaktekapasitet
for tidlig slakting i Finnmark kommende slaktesesong. Det betyr
blant annet at omdisponerte midler fra Reindriftsavtalen 2003/2004
skal benyttes til mobile slakteanlegg som kan brukes før reinen
flytter inn på vinterbeite. Den andre fasen innebærer
fokus på langsiktige markedstiltak, herunder en gjennomgang
av dagens slakteristruktur og distribusjonen av reinkjøtt.
De vesentlige omleggingene av de økonomiske virkemidlene
for Reindriftsavtalen 2003/2004 er videreført
for Reindriftsavtalen 2004/2005. I tillegg til selve avtalen
er det i sluttprotokollen til avtalen enighet om finansiering av
tiltak mot radioaktivitet i reinkjøtt. Partene har også protokollført
enighet om en engangsomdisponering på 5 mill. kroner fra
avsetningen til innløsning av driftsenheter i 2004 til
tiltak for å bedre muligheten for tidligslakting i Vest-Finnmark
og Karasjok høsten 2004, herunder til innkjøp
og drift av inntil 2 mobile slakteanlegg. Videre har avtalepartene
protokollført at man skal foreta en gjennomgang av dagens distriktstilskudd
og samtlige av dets delordninger. Gjennomgangen skal ta sikte på å få klarlagt
om disse ordningene har fungert ut ifra sin hensikt, og evt. komme
med forslag til endringer som bedre sikrer reinbeitedistriktene
og tamreinlagenes medansvar for utviklingen av bærekraftig
reindrift.
Partene er enige om at avtalebestemmelsene som gjelder
bevilgninger over statsbudsjettet fra og med Reindriftsavtalen 2004/2005
skal følge kalenderåret. Dette innebærer
at inneværende avtale for bevilgningene, som formelt løper
til 30. juni 2004, forlenges ut 2004, og at årets forhandlinger
gjelder budsjettåret 2005. Bevilgningene innarbeides i
statsbudsjettet på ordinær måte gjennom
St.prp. nr. 1 (2004-2005).
Det er enighet om at forhandlingstidspunktet
ikke endres, samt at Stortingsproposisjonen om reindriftsavtalen
fremmes som tidligere for behandling i vårsesjonen. Proposisjonen
forenkles, og foruten forslag om en disposisjonsbevilgning til dekning
av tiltak mot radioaktivitet, vil ikke proposisjonen inneholde forslag til
budsjettvedtak ut over eventuelle omdisponeringer mellom poster
for inneværende kalenderår, og eventuelle disponeringer
av overførte midler. Stortingets behandling av proposisjonen
forutsettes å gi formelt grunnlag for å iverksette
tiltak i henhold til den inngåtte reindriftsavtalen som
er knyttet til bevilgninger påfølgende år.
Dette er tilsvarende de endringer som ble gjennomført i
forbindelse med jordbruksoppgjøret i 2003.
Som vedlegg til proposisjonen følger
reindriftsavtalen for 2004/2005, sluttprotokollen til avtalen
og en oversikt over fordelingen av avtalemidlene. Som vedlegg til
proposisjonen følger Totalregnskap for reindriftsnæringen
(av desember 2003) og Ressursregnskap for reindriftsnæringen
(av januar 2004).