St. Petersburg-erklæringen av 1868
setter forbud mot bruk av ammunisjon under 400 gram som eksploderer i
menneskekroppen. Formålet med dette, som er et av humanitærrettens
eldste prinsipper og etablert, internasjonal sedvanerett,
var å beskytte soldater mot ammunisjon som gir unødvendig
store skader eller lidelser. Den internasjonale Røde Kors-komiteen (ICRC),
som er gitt ansvaret for å føre tilsyn med at disse
bestemmelsene blir respektert, har påpekt at det kan være
sannsynlig at 12,7 mm flerbruksammunisjon som produseres på Raufoss
av Nammo AS, vil bli brukt mot mennesker i strid med internasjonal
humanitær rett. Dette framkom blant annet i ICRCs dokument
18. september 2001 til den andre tilsynskonferansen for konvensjonen
som legger restriksjoner på bruken av visse typer konvensjonelle
våpen.
Norske myndigheters holdning er at denne ammunisjonen
skal brukes mot materielle mål.
Den internasjonale Røde Kors-komiteen
og norske myndigheter er ikke enige om tolkningen av resultatene
av simulerte tester mot personell. Tester foretatt i 2001 viser
ifølge forslagsstillerne også at virkningen av
12,7 mm flerbruksammunisjon mot mennesker forverres ved bruk av
splintvest.
Mens norske myndigheter og Nammo AS har lagt
til grunn at denne ammunisjonen ikke skal brukes mot personell,
legger amerikanske forsvarsmyndigheter en annen bruk til grunn for
anskaffelse av denne ammunisjonen, ifølge uttalelser av
talsmenn for Pentagon.
Det skal foreligge rapporter som kan indikere
at ammunisjonen er brukt mot mennesker i Irak og Afghanistan
med virkning som tyder på en eksplosjon og ekspansjon hos
dem som er truffet. Et perspektiv som etter forslagsstillernes mening
gir ytterligere grunn til bekymring over den norske produksjonen,
er at det finnes stadig flere og lettere skarpskytterrifler på markedet
som er tilpasset ammunisjonen, og som kan brukes både som
antimateriellvåpen og antipersonellvåpen.
Forslagsstillerne mener det er grunn til å reise
politiske og etiske innvendinger mot eksport av en ammunisjonstype
som med så stor sannsynlighet vil bli brukt ulovlig. Forslagsstillerne
mener det må vurderes om det er i norsk interesse å stå for
eksport av en ammunisjonstype som synes å være
i en folkerettslig gråsone. Det må etter deres
mening vurderes om det foreligger tilstrekkelige og holdbare tester
som på en troverdig måte svarer på kritikken
som er reist av Røde Kors. Det vil etter deres mening være
i Norges interesser som en seriøs våpeneksportør å vurdere
tiltak som kan hindre at våpenet brukes på en
ulovlig måte av importør.
Inntil disse vurderingene er gjort mener forslagsstillerne
at det er nødvendig med et midlertidig eksportforbud
for utførsel og lisens av 12,7 mm flerbruksammunisjon.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Haakon Blankenborg, lederen Thorbjørn Jagland, Jens Stoltenberg
og Gunhild Øyangen, fra Høyre, Julie Christiansen,
Inge Lønning, Oddvard Nilsen og Finn Martin Vallersnes,
fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund og Christopher Stensaker,
fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen og Bjørn Jacobsen,
fra Kristelig Folkeparti, Jon Lilletun og Lars Rise, og fra Senterpartiet, Åslaug
Haga, viser til Dokument nr. 8:33 (2003-2004) - forslag
fra stortingsrepresentantene Kjetil Bjørklund,
Bjørn Jacobsen, Magnar Lund Bergo og Hallgeir H. Langeland
om midlertidig eksportforbud for 12,7 mm flerbruksammunisjon fra
Norge, og de problemstillinger som blir reist i denne forbindelse.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til de erfaringer Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) har gjort
i forbindelse med testing av 12,7 mm flerbruksammunisjon (Mk 211
multipurpose-ammunisjon). FFI har kommet frem til at det ikke er
grunnlag for å hevde at denne type ammunisjon bryter St.
Petersburg-erklæringen av 1868. Dette er også meddelt
Røde Kors i Finland, Sverige og Norge av norske myndigheter.
Flertallet viser også til
at det er klare regler for eksport av denne type ammunisjon og at
en slik eksport til enhver tid blir forvaltet etter gjeldende regler gjennom
Utenriksdepartementet knyttet til eksport av våpen, ammunisjon
og annet militært materiell. Dette regelverket er basert
på:
– Lov av
18. desember 1987 nr. 93 om kontroll med eksport av strategiske
varer, tjenester og teknologi m.v.
– Utenriksdepartementets forskrifter
av 10. januar 1989 til gjennomføring av utførselsreguleringen for
strategiske varer, tjenester og teknologi, med senere endringer.
– Retningslinjer av 28. februar
1992 for Utenriksdepartementets behandling av søknader
om eksport av våpen, militært materiell, samt teknologi
og tjenester for militære formål.
Flertallet har tillit til at
norske myndigheter følger de regler som gjelder for omsetning
og eksport av denne type ammunisjon, og godtar de resultater som har
fremkommet i de tester som har vært gjennomført for å stadfeste
dette prosjektilets egenskaper ved anslag mot mennesker.
Flertallet finner ut fra de faglige
vurderinger ikke å kunne støtte forslaget om en
midlertidig stans i eksporten av 12,7 mm flerbruksammunisjon (Mk
211 multipurpose-ammunisjon).
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til forbudet mot bruk av
ammunisjon under 400 gram som eksploderer i menneskekroppen, slik
det framgår av St. Petersburg-erklæringen av 1868. Disse
medlemmer viser videre til at det hersker tvil om hvorvidt
norskprodusert 12,7 mm flerbruksammunisjon anvendes i tråd
med denne erklæringen. Disse medlemmer mener
at sprikende testresultater og ulike fortolkninger av bruken av
ammunisjonen tilsier at det bør innføres et midlertidig
forbud mot denne.
Disse medlemmer er kjent med
at Forsvarets forskningsinstitutt har konkludert med at bruken av denne
type ammunisjon ikke er i strid med St. Petersburg-erklæringen.
Den Internasjonale Røde Korskomiteen (ICRC) har
imidlertid tidligere sannsynliggjort at 12,7 mm flerbruksammunisjon
kan brukes mot mennesker i strid med internasjonal humanitær
rett. Det er derfor etter disse medlemmers mening
riktig å innføre et midlertidig forbud i påvente
av flere nøytrale testresultater, innføring av
tiltak for å hindre ulovlig bruk av ammunisjonen fra importørenes
side, samt en grundig vurdering av de folkerettslige sidene ved
bruk av denne form for ammunisjon.
Disse medlemmer mener at når
norsk våpeneksport møtes med påstander
om feil bruk og mulig brudd på internasjonal rett, må dette
tas alvorlig. Disse medlemmer vil derfor hevde at
føre var-prinsippet må gjelde i dette tilfellet,
fordi vi ikke kan risikere at vi tar feil i dette spørsmålet.
På denne bakgrunn går disse medlemmer mot
flertallets innstilling.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:
-
1. Stortinget ber Regjeringen bidra til at det blir gjennomført nye, uavhengige tester av virkningen av Mk 211 multipurpose-ammunisjon mot mennesker.
-
2. Stortinget ber Regjeringen vurdere krav og tiltak som kan hindre ulovlig bruk av Mk 211 multipurpose-ammunisjon hos land som importerer slik ammunisjon fra Norge.
-
3. Stortinget ber Regjeringen innføre en midlertidig stans i eksporten av Mk 211 multipurpose-ammunisjon inntil nye tester er gjennomført, tiltak for å hindre ulovlig bruk er iverksatt og de folkerettslige sidene ved ammunisjonstypen er ytterligere belyst.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
står bak tilrådingen.
Komiteen viser til
dokumentet og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:33 (2003-2004) - forslag fra
stortingsrepresentantene Kjetil Bjørklund, Bjørn
Jacobsen, Magnar Lund Bergo og Hallgeir H. Langeland om midlertidig
eksportforbud for 12,7 mm flerbruksammunisjon fra Norge - avvises.
Oslo, i utenrikskomiteen, den 13. oktober 2004
Thorbjørn Jagland
leder |
Christopher Stensaker
ordfører |