Lotteritilsynets kontrollansvar for gevinstautomater blir
endret fra 2005. Samarbeidsavtalen med Justervesenet er på denne
bakgrunn avviklet og ulike kostnader, bl.a. til kjøp av
tjenester, reduseres. Ovennevnte forhold har også innvirkning
på utgiftsnivået i 2004 og innebærer
at Lotteritilsynets utgifter i 2004 reduseres.
Det foreslås at bevilgningen i 2004
under kap. 305 post 1 Driftsutgifter reduseres med 4,0 mill. kroner.
Det er bevilget 81 mill. kroner til nasjonale
kulturbygg i 2004, hvorav 31,4 mill. kroner til Hålogaland Teater,
under post 73 Nasjonale kulturbygg, kan overføres. Som
følge av at bevilgningsbehovet i 2004 til ovennevnte prosjekt
er økt, foreslår Regjeringen å øke tilskuddet
til Hålogaland Teater i 2004 med 30 mill. kroner, jf. omtale
under kap. 320 post 73 i St.prp. nr. 1 (2004-2005).
Det foreslås at bevilgningen i 2004
under kap. 320 post 73 Nasjonale kulturbygg, kan
overføres, økes med 30 mill. kroner.
Bevilgningen under post 75 Vederlagsordninger dekker
utgiftene til bibliotekvederlag, visningsvederlag, utstillingsstipend
og TONO-vederlag for framføring av musikk innenfor Den
norske kirke og øvrige trossamfunn. Gjeldende avtaler for
ovennevnte ordninger innebærer at utgiftene i 2004 blir
noe lavere enn forventet.
Det foreslås at bevilgningen i 2004
under kap. 321 post 75 Vederlagsordninger reduseres med 1,8 mill. kroner.
I lys av det som skjedde i Munchmuseet, har
ABM-utvikling, sammen med eksterne spesialister på sikkerhetstiltak
og i kontakt med politiet, kartlagt behovet for ekstraordinære
strakstiltak i museer som sorterer under Kultur- og kirkedepartementet.
De ekstraordinære strakstiltakene skal gjøre det
vanskeligere å gjennomføre ran i de aktuelle museenes åpningstid.
Tiltakene gjelder både overvåkingsutstyr og fysiske
tiltak og skal sikre utvalgte kunstverk/klenodier av spesielt
høy verdi/symbolverdi.
Det foreslås at bevilgningen i 2004
under kap. 325 post 73 Prosjekt og utviklingstiltak økes
med 5 mill. kroner.
Inntektsbevilgningen i statsbudsjettet for 2004
under post 2 Gebyr forutsatte en viss nedgang i tallet på oppstilte
gevinstautomater i forhold til 2003. Det viser seg nå at
tallet på oppstilte automater blir høyere enn
forutsatt. Dette innebærer økte inntekter. De
samlede gebyrinntektene i 2004 øker med om lag
10 mill. kroner.
Det foreslås at inntektsbevilgningen
i 2004 under kap. 3305 post 2 Gebyr økes med 10 mill. kroner.
Komiteen har ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I statsbudsjettet for 2004 blir det gjort følgende endringer:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
|
|
Utgifter: |
|
305 |
|
Lotteritilsynet |
|
|
1 |
Driftsutgifter reduseres med |
4 000 000 |
|
|
fra kr 56 742 000 til kr 52 742 000 |
|
320 |
|
Allmenne kulturformål |
|
|
73 |
Nasjonale kulturbygg, kan overføres,forhøyes med |
30 000 000 |
|
|
fra kr 81 000 000 til kr 111 000 000 |
|
321 |
|
Kunstnerformål |
|
|
75 |
Vederlagsordninger reduseres med |
1 806 000 |
|
|
fra kr 97 607 000 til kr 95 801 000 |
|
325 |
|
Samordningstiltak for arkiv, bibliotek og museer |
|
|
73 |
Prosjekt og utviklingstiltak forhøyes med |
5 000 000 |
|
|
fra kr 16 291 000 til kr 21 291 000 |
|
|
|
Inntekter: |
|
3305 |
|
Inntekter fra spill og lotterier |
|
|
2 |
Gebyr forhøyes med |
10 000 000 |
|
|
fra kr 46 220 000 til kr 56 220 000 |
|
Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 25. november 2004
Sonja Irene Sjøli
leder |
Torny Pedersen
ordfører |