Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Bevilgningsreglementet
Kapittel 1 Innledende bestemmelser
§ 1 Virkeområde
Dette bevilgningsreglementet gjelder for statsbudsjettet
og statsregnskapet medregnet folketrygden.
§ 2 Unntak fra
bestemmelsene i bevilgningsreglementet
Unntak fra bestemmelsene i bevilgningsreglementet i
enkeltsaker krever uttrykkelig vedtak av Stortinget.
Kapittel 2 Grunnleggende prinsipper
for
statsbudsjettet
§ 3 Hvilke utgifter
og inntekter statsbudsjettet skal inneholde
Budsjettet vedtas for kalenderåret.
Budsjettet skal inneholde alle statlige utgifter
og inntekter knyttet til virksomheter og tiltak som får
sine utgifter og inntekter fastsatt ved Stortingets bevilgningsvedtak.
Bevilgningene skal være basert på realistiske
anslag over utgiftene og inntektene.
Utgifter og inntekter skal tas med i budsjettet
for det året de antas å bli kontant betalt, med
det unntaket som følger av § 7 annet ledd om avskrivninger.
Utgifter og inntekter skal føres opp
i budsjettet med brutto beløp, med det unntaket som følger
av § 7 første ledd. Kongen kan likevel gi bestemmelser
om nettobudsjettering i forbindelse med utskifting av utstyr.
§ 4 Statsbudsjettets
inndeling
Budsjettet skal inndeles i kapitler og poster.
Hvert kapittel skal inneholde en eller flere
utgifts- eller inntektsposter som gjelder samme formål.
Så langt mulig bør bevilgningene under ett kapittel
bare disponeres av en virksomhet eller en likeartet gruppe virksomheter.
Utgiftspostene skal inndeles etter art på avdeling
for:
Inntektspostene skal inndeles etter art på avdeling for:
1. salg av varer og
tjenester.
2. inntekter i forbindelse med nybygg,
anlegg mv.
3. overføringer fra andre.
4. tilbakebetalinger mv.
Kongen kan gi nærmere bestemmelser
om hvilke utgifter og inntekter som faller inn under de enkelte avdelingene.
§ 5 Bevilgningsvedtak
Bevilgningsvedtakene skal knyttes til hver enkelt utgifts-
og inntektspost.
Utgiftsbevilgninger kan ikke overskrides eller
brukes til andre formål enn forutsatt av Stortinget. Unntak
fra dette krever hjemmel i §§ 11 eller 12, eller
at bevilgningsvedtaket innholder stikkordet:
1. "overslagsbevilgning",
som gir hjemmel til å overskride bevilgningen mot etterfølgende
framlegg for Stortinget. Stikkordet kan tilføyes ved bevilgninger
der utgiftsbehovet følger av regelverk fastsatt av Stortinget.
2. "kan nyttes under", som gir hjemmel
til å overskride den bevilgningen stikkordet henviser til, mot
tilsvarende innsparing under den bevilgningen det henvises fra.
Ubrukte utgiftsbevilgninger kan ikke overføres
til etterfølgende budsjettår med unntak av at:
1. ubrukt driftsbevilgning
kan overføres til neste budsjettår med inntil
fem prosent av bevilgningen.
2. bevilgningsvedtak som inneholder stikkordet
"kan overføres", gir hjemmel til å overføre
ubrukt bevilgning til de to følgende budsjettårene.
Stikkordet kan tilføyes ved bevilgninger til bygg, anlegg,
materiell og særskilte tiltak der utbetalingstakten kan
være usikker.
§ 6 Vedtak om
forpliktelser for framtidige budsjettår
Staten kan bare pådras forpliktelser
som først skal dekkes etter utløpet av budsjettåret,
når Stortinget har gitt særlig samtykke til dette.
Samtykket kan bare gis for det enkelte budsjettår og skal
begrenses oppad til et bestemt beløp.
Kongen kan likevel gi bestemmelser om adgang
til å inngå leieavtaler og avtaler om kjøp
av tjenester utover budsjettåret. Avtalene må gjelde
den ordinære driften av statlige virksomheter, og utgiftene
i forbindelse med avtalene må kunne dekkes innenfor et
uendret bevilgningsnivå på vedkommende budsjettpost
i hele avtaleperioden.
§ 7 Særregler
for statens forvaltningsbedrifter og Statens direkte økonomiske
engasjement i petroleumsvirksomheten
For statens forvaltningsbedrifter og Statens
direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten skal
netto driftsresultat føres opp til bevilgning.
Driftsresultatet skal inneholde avskrivninger
av bokførte kapitalgjenstander og renter på statens
kapital og mellomværende med statskassen.
Kapittel 3 Kongens forslag
til statsbudsjett
§ 8 Frister for
Kongens forslag til statsbudsjett
Kongens forslag til budsjett for neste budsjettår
skal legges fram for Stortinget innen seks dager etter Stortingets åpning.
De tilhørende vedlegg med nærmere redegjørelse
for budsjettforslaget skal legges fram samtidig.
Tillegg til eller endringer i budsjettforslaget
må fremmes innen 10. november. Innen denne fristen skal det
også fremmes forslag om hvilke endringer i budsjettforslagets
saldering som tilleggsforslagene gjør nødvendige.
§ 9 Redegjørelse
for bevilgningsforslagene
Det skal redegjøres for innholdet av
og begrunnelsen for bevilgningsforslagene.
De resultater som tilsiktes oppnådd,
skal beskrives. Det skal også gis opplysninger om oppnådde
resultater for siste regnskapsår sammen med annen regnskapsinformasjon
av betydning for vurdering av bevilgningsforslagene for neste budsjettår.
Kapittel 4 Gjennomføring
av statsbudsjettet
§ 10 Disponering
av gitte bevilgninger
Utgiftsbevilgningene skal disponeres i samsvar
med § 5 og på en slik måte at ressursbruk
og virkemidler er effektive i forhold til de forutsatte resultater.
Ved tilskudd eller lån til offentlig
eller privat virksomhet som ellers ikke er undergitt statlig kontroll,
skal det tas forbehold om adgang for tilskuddsforvalteren til å føre
kontroll med at midlene benyttes etter forutsetningene.
§ 11 Budsjettendringer
i løpet av budsjettåret
Oppstår det i budsjettåret
en uforutsett og nødvendig utgift for staten som det ikke
er mulig å dekke av en gitt bevilgning, kan det fremmes
forslag til Stortinget om tilleggsbevilgning eller gis samtykke
til å pådra utgifter uten bevilgningsmessig dekning
etter annet og tredje ledd. Mot slutten av budsjettåret
skal endringene i budsjettet oppsummeres i egen proposisjon om ny
saldering av budsjettet.
Kongen i statsråd kan på vilkår
som nevnt i første ledd, samtykke i at det pådras
utgifter uten bevilgningsmessig dekning for inntil fem millioner
kroner under den enkelte utgiftspost. Det samme gjelder for større
beløp dersom det er uomgjengelig nødvendig å pådra
utgifter før Stortinget kan gi tilleggsbevilgning. I tilfeller
som nevnt i annet punktum, må det fremmes forslag om tilleggsbevilgning
så snart som mulig, og inntil Stortinget har vedtatt ny
bevilgning må utgiftene begrenses til det som er strengt
nødvendig.
Kongen kan bestemme at Regjeringen kan samtykke i
at det pådras utgifter uten bevilgningsmessig dekning for
saker som gjelder mindre beløp og ikke er av prinsipiell
natur.
Kongen kan for øvrig gi bestemmelser
om overskridelse av:
1. driftsbevilgninger
mot tilsvarende merinntekter.
2. investeringsbevilgninger mot tilsvarende
innsparing under driftsbevilgninger under samme budsjettkapittel.
3. driftsbevilgninger med inntil fem prosent
til investeringsformål mot tilsvarende innsparing i løpet
av de tre følgende budsjettår.
For samtykke til å pådra staten
forpliktelser for framtidige budsjettår, jf. § 6,
gjelder bestemmelsene i første, annet og tredje ledd tilsvarende
så langt de passer.
§ 12 Nødsfullmakter
Når riket er i krig eller krig truer
eller rikets selvstendighet eller sikkerhet er i fare, kan Kongen
gi fylkesmannen og andre lokale forvaltningsorganer fullmakt til å dekke
uforutsette utgifter uten bevilgningsmessig hjemmel når
dette må skje før slik hjemmel kan gis etter § 11.
Selv om fullmakt fra Kongen ennå ikke foreligger, kan fylkesmannen
likevel pådra slike utgifter når dette er uomgjengelig
nødvendig for å ivareta samfunnsviktige interesser.
Kapittel 5 Statsregnskapet
§ 13 Statsregnskapet
Statsregnskapet skal inneholde et bevilgningsregnskap
og et kapitalregnskap.
Bevilgningsregnskapet skal under hver post i
budsjettet vise regnskapsførte utgifter og inntekter, overført
beløp fra forrige år, total bevilgning i budsjettåret og
overført beløp til neste år.
Kapitalregnskapet skal gi en oversikt over statens
og trygdenes eiendeler og gjeld og vise sammenhengen med bevilgningsregnskapet.
I tilknytning til statsregnskapet skal det utarbeides oversikter
som viser:
1. samtykker til overskridelse
av budsjettet.
2. samtykker til å pådra
staten forpliktelser utover budsjettåret i forbindelse
med bestilling av materiell o.l. og tilsagn om tilskudd,
lån og garantier, og hvilke forpliktelser som er pådratt
i henhold til samtykkene.
3. samtykker til låneopptak, hva
staten har lånt og endring av statsgjelden.
Melding om statsregnskapet skal sendes Stortinget
så snart regnskapet foreligger.
Departementene skal i tilknytning til bevilgningsregnskapet
gi Riksrevisjonen forklaringer om ikke uvesentlige avvik mellom
bevilgnings- og regnskapstall.
Kongen kan gi utfyllende bestemmelser om føring
av statsregnskapet.
Kapittel 6 Disponering av
kontantbeholdningen
§ 14 Kontantbeholdningen
Statskassens kontantbeholdning skal plasseres
som innskudd på folio i Norges Bank og bare benyttes i samsvar
med gitte bevilgninger eller særlig samtykke fra Stortinget.
Kongen kan likevel bestemme at deler av kontantbeholdningen:
1. plasseres i andre
banker når det er nødvendig å fravike
statens konsernkontoordning av hensyn til effektiv oppgaveutførelse,
og slike innskudd ikke overstiger behovet for nærmeste
framtid.
2. benyttes til finanstransaksjoner som
har til hensikt å redusere statens finanskostnader eller
ivareta pengepolitiske mål.
Kapittel 7 Ikrafttredelse
§ 15 Ikrafttredelse
Reglementet trer i kraft 1. januar 2006. Fra
samme tidspunkt oppheves bevilgningsreglementet 19. november
1959.