En hovedutfordring i arbeidet med å modernisere
folketrygden vil bli å etablere et bærekraftig
pensjonssystem i den forstand at det gir en rimelig byrdefordeling
mellom generasjonene. Dette krever tiltak for å dempe utgiftsveksten
i folketrygden og at staten sparer en betydelig del av oljeinntektene
i årene framover. En pensjonsreform som ikke bidrar til
dette, vil vanskelig kunne opprettholdes over tid. Resultatet vil
i så fall bli mindre trygghet for framtidige pensjoner
og at pensjonssystemet blir stadig mer komplisert etter hvert som
nye reformer tvinger seg fram. Både ut fra hensynet til å holde
en høy arbeidsstyrke og hensynet til inntektsnivået
hos pensjonistene, er det ønskelig at så mye som
mulig av reduksjonen i pensjonsutgiftene kommer gjennom tiltak som
bidrar til å begrense veksten i antall pensjonister ved
at flere er i arbeid. Jo lenger en kan komme på dette området,
desto mindre behov vil det være for tiltak som innebærer
reduksjon i pensjonene eller økt beskatning.
Hvis det ikke gjennomføres en pensjonsreform
nå, vil det tvinge seg fram endringer i pensjonssystemet,
i andre offentlige utgifter eller i skatte- og avgiftsnivået. Dette
kan gjøres på ulike måter:
– Ett alternativ
er å redusere pensjonsutbetalingen til hver alderspensjonist
med opptil 20 pst. Dette betyr at en person med jevn inntekt på om
lag 350 000 kroner vil få sin årlige
pensjon redusert med over 35 000 kroner.
– Et annet alternativ er å kutte
i andre offentlige utgifter. Det er da kraftige tiltak som er nødvendig. Innstrammingsbehovet
tilsvarer all offentlig støtte til barnehager, barnetrygd
og kontantstøtte.
– Et tredje alternativ er å øke
skattene. En person med inntekt på 350 000 kroner må i
så fall betale 17 500 kroner mer i skatt hvert år
gjennom hele sitt yrkesaktive liv.
I tråd med hovedlinjen i pensjonsreformene
i andre OECD-land bør en fortsatt økning i levealderen
blant pensjonistene møtes med tiltak for å øke
den gjennomsnittlige pensjoneringsalderen. En måte å få til
dette på er å nedjustere den årlige pensjonen
en har rett til fra 67 år i takt med framtidige økninger
i levealderen blant pensjonistene. Samtidig bør den enkelte
få mulighet til å kompensere for dette ved å arbeide
noe lenger. De framtidige alderspensjonsutgiftene i folketrygden
vil dermed bli omtrent de samme uansett hvordan levealderen utvikler
seg framover. Samtidig unngår en å foreta større
innstramminger enn nødvendig hvis levealderen øker
mindre enn det prognosene tilsier. Innføring av et delingstall
vil alene kunne redusere folketrygdens utgifter til alderspensjoner
med om lag 15 pst. i 2050 sammenliknet med om dagens system videreføres.
Dette tilsvarer om lag halvparten av det anslåtte innstrammingsbehovet
i statsfinansene over samme periode. Folketrygdens utgifter til
alderspensjoner vil likevel kunne bli om lag doblet fram mot 2050
målt som andel av BNP for Fastlands-Norge, og veksten i pensjonsutgiftene
vil fortsatt kunne bli større enn veksten i de fleste andre
OECD-landene.
Regjeringen mener at det fortsatt må være
en klar og prioritert statlig oppgave å sikre alle pensjonister
en forsvarlig minsteinntekt på om lag samme nivå som
i dag, og at dette bør finansieres gjennom det alminnelige
skattesystemet. Bakgrunnen for dette er at det bare er det offentlige
som kan sikre alle pensjonister en akseptabel pensjon og levestandard
uavhengig av hvor stor inntekt den enkelte har hatt som yrkesaktiv. Grunnsikringen
i pensjonssystemet må derfor være en offentlig
oppgave.
Regjeringen slutter seg til Pensjonskommisjonen
i at grunnsikringen i større grad enn i dag bør
målrettes mot de gruppene som har hatt lav inntekt i yrkesaktiv alder.
Grunnsikringen bør derfor avtrappes mot opptjent pensjon,
og falle helt bort hvis den opptjente pensjonen overstiger et visst
nivå. Avtrappingen bør imidlertid skje noe mer
gradvis enn i dag, slik at flere får pensjon utover minstepensjon
enn i dagens pensjonssystem. Etter Regjeringens syn er det sterke
fordelingsmessige hensyn som taler for at garantipensjonen for enslige
pensjonister bør være noe høyere enn
for gifte og samboende pensjonister. En vil i denne sammenheng vise
til den opptrappingen av grunnpensjonen til gifte og samboende pensjonister
som er skjedd siden 2003. I statsbudsjettet for 2005 er for øvrig
minstepensjonen for gifte og samboende pensjonister trappet ytterligere
opp fra 1. mai 2005. Grunnpensjonen for pensjonistektepar er foreslått økt
til 1,7 G (0,85 G på hver). Det vises til nærmere
omtale i meldingens kapittel 4.
Etter Regjeringens syn bør folketrygden
fortsatt ha et betydelig ansvar for standardsikringen i det samlede pensjonssystemet,
blant annet for å sikre samme pensjonsytelser til kvinner
og menn som har hatt like stor opptjening. Ytelsene fra folketrygden
bør også fortsatt bli bestemt uavhengig av avkastningen
i kapitalmarkedet, på samme måte som i dag. Pensjonsreformen
bør imidlertid bidra til å styrke sammenhengen
mellom den inntektsavhengige pensjonen i folketrygden og inntekten
som yrkesaktiv. Dette taler for at en beveger seg mot større
grad av livsløpsbasert opptjening, dvs. at en får
samme pensjon uansett hvordan inntekten fordeler seg over perioden
som yrkesaktiv, og at den inntektsavhengige pensjonen skal være
proporsjonal med samlet inntekt som yrkesaktiv. For å hindre
at dette slår uheldig ut for personer med ulønnede
omsorgsoppgaver knyttet til barn og pleietrengende, kan en samtidig
forbedre ordningen med pensjonsopptjening i folketrygden for disse
gruppene. Kombinasjonen av livsløpsbasert opptjening og
høyere pensjonsopptjening for de som har ulønnede
omsorgsoppgaver vil etter Regjeringens syn gi et vesentlig mer rettferdig
pensjonssystem enn i dag. Samtidig vil pensjonssystemet bli enklere ved
at dagens besteårsregel og taket på 40 års
pensjonsopptjening faller bort.
Alderspensjonen i folketrygden kan i dag først
tas ut fra 67 år, og fram til 70 år avkortes pensjonen
mot eventuell arbeidsinntekt utover to grunnbeløp. Pensjonskommisjonen
viser til at en fast pensjonsalder for alle er dårlig tilpasset
de store forskjellene en har mellom arbeidstakerne med hensyn til
helsetilstand, hvilke krav arbeidet stiller og ønsket om å gå av
med pensjon. Fra et velferdssynspunkt er det derfor ønskelig
at den enkelte får større mulighet til selv å velge
når en skal pensjonere seg enn det som er mulig i dagens
folketrygd. Behovet for en mer fleksibel pensjoneringsalder i folketrygden
må også ses i sammenheng med forslaget om å innføre
et delingstall knyttet til utviklingen i forventet levealder, og
at den enkelte skal kunne kompensere for delingstallet ved å arbeide
noe lenger. Regjeringen støtter derfor forslaget om at
det bør innføres fleksibel pensjoneringsalder
i folketrygden.
I likhet med Pensjonskommisjonen mener Regjeringen
at det vil være vanskelig å innføre en
fleksibel pensjoneringsalder hvis ikke den enkelte i større
grad enn i dag må ta hensyn til de samfunnsøkonomiske
kostnadene ved å gå av tidligere og gevinstene
ved å gå av senere. Den årlige pensjonen
må derfor bli høyere desto lenger en fortsetter
som yrkesaktiv.
Fleksibel pensjon i folketrygden vil innebære
at de som tar ut tidligpensjon vil få lavere årlig
pensjon enn om de hadde fortsatt i arbeid til 67 år, og
nivået på pensjonen vil også ligge lavere
enn under dagens AFP-ordning. Partene i arbeidslivet vil imidlertid
kunne videreføre de tilskuddene som i dag gis til AFP-ordningen, ved
at en avtaler tillegg til folketrygden for arbeidstakergrupper som
har behov for tidligpensjon. Slike tillegg bør utformes
slik at de i størst mulig grad stimulerer til arbeid. Regjeringen
legger opp til å vurdere det statlige bidraget til supplerende
tidligpensjonsordninger i forbindelse med den allerede varslede
vurderingen av opptjeningsrettighetene i folketrygden for AFP-pensjonister
fra og med 2007.
Det samlede pensjonssystemet omfatter i tillegg
til folketrygden arbeidsmarkedsbaserte pensjonsordninger og individuell
pensjonssparing. De arbeidsmarkedsbaserte pensjonsordningene kjennetegnes
i dag av store forskjeller mellom pensjonsordningene i offentlig og
privat sektor, og av at en betydelig del av arbeidstakerne i privat
sektor ikke har slike ordninger. De offentlige tjenestepensjonene
er i dag utformet som "bruttoordninger", dvs. at det er den samlede
ytelsen fra folketrygden og tjenestepensjonsordningen som er bestemt
i ordningen. Som Pensjonskommisjonen peker på, vil dette
innebære at en reform av folketrygden vil være
uten betydning for de offentlig ansatte, siden endringer i ytelsene
fra folketrygden vil bli kompensert av tjenestepensjonsordningen.
En reform av folketrygden må omfatte hele befolkningen,
også de offentlig ansatte.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet, legger til grunn at folketrygdens alderspensjon
fortsatt skal bestå av en grunnsikring (garantipensjon)
og en inntektsavhengig tilleggspensjon. Flertallet viser
til at alderspensjonen i folketrygden skal bygge på prinsippet
om at det skal lønne seg å arbeide. Det må derfor
være en sammenheng mellom arbeidsinnsatsen gjennom hele
livet og pensjonsytelsen, og alle år må telle
med. Folketrygdens alderspensjon må ha en god sosial profil
og bidra til utjevning av inntektsforskjeller.
Flertallet er enig om at utformingen
av en ny alderspensjon i folketrygden skal bygge på at:
– De som
har hatt lite eller ingen inntekt skal fortsatt sikres en pensjon
på nivå med dagens minstepensjon.
– De som har hatt lave inntekter
skal få mer igjen for sin pensjonsopptjening enn i dagens
system, slik at det blir færre minstepensjonister. Det
betyr at de som har hatt en jevn inntekt på mellom 2 og
4 G i 40 år, skal få en høyere pensjon
enn med dagens folketrygd.
– De som etter 40 år
i yrkeslivet har hatt inntekter i underkant av gjennomsnittet for
heltidsansatte må ikke få en lavere alderspensjon
enn med dagens system. Det betyr at personer som har en jevn inntekt
på mellom 4 og 5 G i 40 år ikke skal ha en lavere
pensjon enn de ville ha fått med dagens folketrygd. Etter
43 år i yrkeslivet vil disse inntektsgruppene få en
høyere pensjon enn i dag.
– Omsorgsarbeid skal gi pensjonsopptjening. Omsorgsopptjeningen
skal utformes slik at alle som innfrir kravene til omsorgsopptjening
får en minste pensjonsopptjening på 4,5 G. Pensjonsopptjening
utover minstenivået skal utformes slik at den premierer
arbeidsinnsats. Omsorgsopptjeningen skal ikke gi klare stimulanser
til en skjev fordeling av omsorgsarbeid mellom kvinner og menn. Svar
på spørsmål 15 fra Arbeiderpartiet viser eksempel
på en alternativ modell for omsorgsopptjening.
– Regjeringen arbeider videre
med konkrete forslag om tilbakevirkende kraft for pensjonsopptjening for
omsorgsarbeid også i dagens folketrygd.
– Vernepliktige gis pensjonsopptjening.
– Regjeringen vurderer pensjonsopptjening
for studenter i lys av modellvalg og kommer tilbake med forslag.
– Folketrygdens ytelser under
sykdom og arbeidsledighet, herunder ufrivillig deltidsarbeidende
som mottar dagpenger, gis pensjonsopptjening på linje med
lønnsinntekter.
Flertallet viser til at en modell
for pensjonsopptjening i folketrygden som både har en god
fordelingsprofil og som gir pensjonsopptjening for alle årene
i arbeidslivet, kan uformes på flere måter, blant
annet enknekkpunktmodell og modell med
grunnpensjon og jevn opptjening av pensjonsrettigheter over grunnpensjonen.
I en knekkpunktmodell gir den laveste delen av inntekten en høyere
pensjonsopptjening som andel av inntekten enn den høyeste
delen av inntekten. Eksempler på en slik type modell finnes
i svar på spørsmål 8 fra Arbeiderpartiets
fraksjon der Finansdepartementet har regnet på to varianter
av denne typen modell, modell A og B. I begge modellene gir alle år
i arbeidslivet pensjonsopptjening. Modell A gir en inntektspensjon
som tilsvarer 1,7 pst. av inntekten opptil 3 G og 0,8 pst. av inntekten
mellom 3 og 8 G. I denne modellen avkortes garantipensjonen mot
inntektspensjonen på samme måten som i Pensjonskommisjonens
forslag til modernisert folketrygd. Modell B gir en inntektspensjon
som tilsvarer 2,3 pst. av inntekten opptil 2 G og 0,7 pst. av inntekten
mellom 2 og 8 G. Garantipensjonen avkortes fullt ut mot inntektspensjonen.
Flertallet viser til at i en
modell med en grunnpensjon og jevn opptjening gir all inntekt over
grunnpensjonen samme pensjonsopptjening. Eksempler på denne
typen modell er forslaget til modell D i svar på spørsmål
23 fra Arbeiderpartiets fraksjon. I modell D får alle en
grunnpensjon tilsvarende dagens minstepensjon på 1,79 G
for enslige og 1,62 G for par, og en inntektspensjon på 0,85
pst. av inntekten utover grunnpensjonen.
Flertallet viser til at det gis
ikke pensjonsopptjening for inntekter over 8 G i noen av modellene.
Flertallet viser i tabell 1 sammenhengen
mellom pensjon og inntekt i dagens folketrygd, modernisert folketrygd
modell A, B og D etter 43 år med jevn inntekt. Tabellen
og de øvrige beregningene fra Finansdepartementet viser
at både modell A, B og D gir en bedre fordelingsprofil
enn Pensjonskommisjonens forslag til modernisert folketrygd.
Tabell 1: Inntekt og pensjon
med dagens folketrygd, modernisert folketrygd modell A, B og D etter
43 år.
Kroner i hele tusen.
Inntekt
i G | Inntekt | Dagens
folketrygd (enslige) | Dagens
folketrygd (gifte) | Modernisert folketrygd (alle) | Modell A (alle) | Modell B (alle) | Modell D (enslige) | Modell D (gifte) |
3,0 | 176 000 | 108 000 | 99 000 | 120 000 | 133 000 | 134 000 | 131 000 | 125 000 |
4,5 | 265 000 | 145 000 | 136 000 | 142 000 | 159 000 | 160 000 | 163 000 | 157 000 |
6,0 | 353 000 | 182 000 | 173 000 | 190 000 | 190 000 | 187 000 | 196 000 | 189 000 |
8,0 | 470 000 | 199 000 | 190 000 | 253 000 | 230 000 | 222 000 | 239 000 | 232 000 |
12,0 | 705 000 | 232 000 | 223 000 | 253 000 | 230 000 | 222 000 | 239 000 | 232 000 |
Flertallet ber Regjeringen utforme
en pensjonsmodell med en fordelingsprofil som ligger nær
opp til profilen i modell A, B og D.
Flertallet viser i figur 1 under
kap. 2.2 fordelingsprofilen i dagens folketrygd, modernisert folketrygd
og modell A, B og D for en enslige som har hatt en jevn inntekt
gjennom 43 år.
Flertallet viser til at det følger
av modellene at etter 43 år vil alle med jevne inntekter
mellom 2 og 8 G få en høyere pensjon enn med dagens
folketrygd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine øvrige merknader i denne innstilling, samt merknader
i Innst. S. nr. 139 (2004-2005) Perspektivmeldingen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til kapittel 2.2 for disse medlemmers syn på avtalen. Disse
medlemmers merknad nedenfor er knyttet til Regjeringens
forslag.
Disse medlemmer viser til at
følgende generelle prinsipper bør gjelde ved utforming
av et pensjonssystem:
– Pensjonene
må gi alle økonomisk trygghet i alderdommen. Det
krever at pensjonssystemet gir en viss fordelingseffekt, både
i forhold til inntekt, og mellom kvinner og menn.
– Verdiene vi skaper gjennom vårt
arbeid må finansiere pensjonene, som alt annet privat og
offentlig forbruk. Når andelen yrkesaktive i befolkningen går
ned, er det derfor viktig at pensjonssystemet stimulerer til arbeidsinnsats,
særlig når vi nærmer oss pensjonsalderen.
Sammenheng mellom det man betaler inn og det man får ut
- særlig for de gruppene som har mulighet til å jobbe
mer - er sentralt for å få til dette.
– Pensjonssystemet må være
bærekraftig, dvs. at pensjonsutgiftene må være
mulig å finansiere parallelt med en videreutvikling av
velferdsstaten.
– Og forutsetningen for å nå de
andre målene er at pensjonssystemet er så enkelt
at det er forståelig og forutsigbart for alle. Et enkelt
system for pensjonsopptjening med færrest mulig unntak
og særordninger, gir de fleste et godt bilde av hva man
får i pensjon hvis man går av med pensjon når
man er 62 år, og hva man får igjen for å jobbe
ett eller flere år ekstra.
Disse medlemmer understreker
at Regjeringens forslag svikter klart i forhold til disse grunnleggende kravene.
I deres modell starter alle med pensjonsopptjening på null,
og alle er sikret minstepensjon uansett hvor lite de har tjent opp.
Men for dem som ender opp med minstepensjon vil det ikke være noen sammenheng mellom det de har betalt
inn i trygdeavgifter og det de får utbetalt i pensjon.
I tillegg vil en stor gruppe lavtlønte rammes av avkortingsregler
som gir svak sammenheng mellom pensjon og innbetaling. For dem vil
det være komplisert å beregne pensjonen, og de
vil få lite igjen for sine innbetalinger av trygdeavgift.
Bare for de med stabilt høy lønn gjennom et langt
yrkesliv, er modellen til Regjeringen enkel.
Disse medlemmer foreslår
i stedet en modell kalt universell folketrygd, som bygger på at
alle - uavhengig av inntekt - får en grunnpensjon som tilsvarer dagens
minstepensjon. Oppå dette kommer tilleggspensjon basert
på inntekt som overstiger nivået på grunnpensjonen
- opptil et tak på 8 G. Modellen er grundigere beskrevet
i disse medlemmers merknader til kapittel 6.
Universell folketrygd er bedre enn Regjeringens
forslag målt etter alle viktige hensyn. Den er åpenbart vesentlig
enklere fordi alle avkortningsregler kan sløyfes. Fordelingsprofilen
er mye bedre. Mens Regjeringens modell gir redusert pensjon for
alle med lave og midlere inntekter og økt pensjon for høytlønte,
gir disse medlemmers modell motsatt effekt. Lavtlønte
får høyere pensjon, noe som er særlig
viktig for kvinner siden kvinner flest tjener mindre enn menn. Forskning
har vist at det nettopp er de lavtlønte som lar sin arbeidsinnsats
påvirke av økonomiske gulrøtter. Regjeringens
forslag gir denne gruppa liten eller ingen sammenheng mellom inntekt
og pensjon. Både hensyn til rettferdig fordeling og hensyn
til økt arbeidsinnsats taler følgelig for universell
folketrygd.
Disse medlemmer viser videre
til LOs pensjonspolitiske program der det heter at:
"Viktige mål er:- at alle skal sikres
en pensjonsdekning som er på nivå med nærstående
land (60-70 pst).
- en folkepensjon som viderefører
folketrygdens andel av den samlede pensjonsdekning minst på dagens
nivå. Folketrygden må fortsatt være bærebjelken
i velferdsstaten
- samme pensjon og premie for kvinner
og menn
- samme premie for unge og eldre
-
full overføring av opptjening ved jobbskifte
-
opptjening ved midlertidig ansettelse og atypiske arbeidsforhold
ellers
- lave driftskostnader
- at
yrkesinnsats honoreres
Dagens situasjon er
preget av at det bare er rundt en halvpart som har oppfylt ovennevnte
mål når det gjelder pensjonsnivå. Av
de øvrige har ca. 30 prosent av arbeidstakerne kun folketrygdens
opptjening, mens andre har tjenestepensjoner med mangelfull opptjening og
omfang med samlet ytelsesnivå noe i mellom."
Disse medlemmer understreker
at Sosialistisk Venstrepartis pensjonsmodell fyller disse kravene.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til
sine merknader til kapittel 3.2 og 6.2 i denne innstillingen.