Et bredt flertall i Pensjonskommisjonen samlet
seg om forslaget til modernisert folketrygd. Kommisjonen gikk inn
for et allment pensjonssystem der det er en klarere sammenheng mellom
den enkeltes arbeidsinntekt og pensjon enn i nåværende
folketrygd. Systemet omfatter en standardsikring og en grunnsikring.
Grunnsikringen i kommisjonens forslag til modernisert
folketrygd ivaretas ved at personer uten inntektspensjon får
en garantipensjon på nivå med minstepensjonen
i dag. Det foreslås at garantipensjonen avtrappes gradvis
mot inntektspensjonen. Dermed vil også de med lavere inntekter
få noe igjen for pensjonsopptjeningen. Garantipensjonen
avtrappes med 60 pst. mot inntektspensjonen utover 1 G (58 778 kroner
pr. 1. mai 2004). Det foreslås at garantipensjonen differensieres
etter sivilstand på samme måte som minstepensjonen
i dag.
Standardsikringen i kommisjonens forslag til
modernisert folketrygd ivaretas gjennom en inntektspensjon der pensjonsopptjeningen
er proporsjonal med arbeidsinntekten. Inntektspensjonen er kjernen
i modernisert folketrygd. Forslaget går ut på at
pensjonsopptjeningen skal svare til en årlig pensjon på 1,25
pst. av livsinntekten ved pensjonering fra 67 år og gitt
forventet gjenstående levealder i 2010. Pensjonskommisjonen
foreslår at det skilles ut en egen pensjonspremie i skattesystemet,
og omtaler i rapporten hvordan opptjeningen kan defineres på grunnlag
av en slik premie, anslått til 17 pst. av arbeidsinntekten.
Opptjente pensjonsrettigheter reguleres årlig i takt med
lønnsveksten. De to tilnæringene gir samme pensjonsnivå i
forhold til tidligere arbeidsinntekt. Det ble foreslått
at pensjonsopptjeningen skal regnes av arbeidsinntekten opp til
et tak tilsvarende 8 G (470 200 kroner).
Modernisert folketrygd innebærer at
dagens regler om full pensjon etter 40 års opptjening og
beregning av pensjonsytelse basert på de 20 beste inntektsårene (besteårsregelen),
erstattes av et system med livsløpsopptjening. Dette fører
til at personer med lange yrkeskarrierer får full uttelling
for alle inntektsårene, og at personer med lik inntekt
over yrkeskarrieren får lik pensjon.
Kommisjonen foreslår en forbedret ordning
for pensjonsopptjening ved ulønnet omsorgsarbeid. Det gis opptjening
tilsvarende arbeidsinntekt på 4,5 G (264 500
kroner), mot i dag 4 G (235 100 kroner). Dersom inntektsgrunnlaget
er høyere, godskrives inntekt opp til 6 G (352 700 kroner).
Beregninger i kommisjonens rapport viser at et flertall av kvinnene
kommer bedre ut enn menn ved en overgang til livsløpsbasert
opptjening kombinert med gunstigere regler for pensjonsopptjening
ved ulønnet omsorgsarbeid.
En proporsjonal inntektspensjon der alle yrkesaktive år
regnes med, vil styrke sammenhengen mellom arbeidsinntekt og pensjon.
Folketrygden vil i så fall ikke lenger bygge på at
en oppnår full pensjon etter et bestemt antall opptjeningsår.
I stedet vil hvert år i arbeid gi økt pensjon.
Jo lenger man arbeider, jo høyere pensjon vil man få.
Forslaget stimulerer således til arbeid. Kompensasjonsgraden
ved pensjonering når en er 67 år blir med Pensjonskommisjonens
forslag til modernisert folketrygd om lag 54 pst. av gjennomsnittlig
inntekt etter 43 år i arbeid. Dette er anslått å være gjennomsnittlig
opptjeningstid med en videreføring av dagens folketrygd
når det i tillegg til yrkesaktivitet tas hensyn til omsorgsopptjening
og at uførepensjonister opparbeider rett til alderspensjon.
Kompensasjonsgraden blir høyere ved å arbeide
lenger, og omvendt. Dagens skatteregler vil gi en betydelig høyere
kompensasjonsgrad etter skatt enn før skatt, spesielt for
lave inntekter. For en gjennomsnittlig inntekt er kompensasjonsnivået
med kommisjonens forslag 64 pst. etter skatt, mot 54 pst. før
skatt.
Regjeringen er enig i hovedprinsippene i modernisert folketrygd
som foreslått av flertallet i Pensjonskommisjonen med en
tydeligere sammenheng mellom inntekt og pensjon. Det innebærer
livsløpsopptjening og større grad av proporsjonalitet
enn i dagens folketrygd. Opptjeningen gjelder fra første
krone, og settes til en nærmere fastsatt prosentsats av årlig
inntekt. Jo flere år som yrkesaktiv, desto høyere
kompensasjonsgrad, og omvendt.
Regjeringen tar i denne meldingen ikke stilling
til konkrete beløpsgrenser, satser og andre enkeltelementer
i nye opptjeningsregler. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget
med et konkret forslag om slike regler etter at Stortinget har tatt
stilling til de hovedprinsipper for et nytt pensjonssystem som Regjeringen foreslår
i denne meldingen.
Regjeringen går inn for at folketrygden
utformes slik at alle hvert år godskrives opptjening av
pensjonsrettigheter fra arbeidsinntekt og omsorgsarbeid på en
egen pensjonskonto. Kontoen vil vise forventet årlig pensjon
og hvordan den enkeltes beregnede pensjonsformue utvikler seg over
tid som følge av ny opptjening og lønnsutvikling.
Den samlede opptjeningen gjøres om ved pensjonering til
en livsvarig ytelse ved å dele beregnet pensjonsformue
på forventet gjenstående leveår. Et slikt
system gir grunnlag for god informasjon til den enkelte om utviklingen
i pensjonsrettigheter og forventet framtidig pensjonsnivå fra
folketrygden. Pensjonen vil være uavhengig av sivilstand
for inntektspensjon utover nivåene som berøres
av garantipensjonen.
Det foreslås at den årlige
pensjonen til nye alderspensjonister fastsettes på grunnlag
av et delingstall som reflekterer forventet gjenstående
levealder på pensjoneringstidspunktet. Delingstallet er
en faktor som sikrer at folketrygdens utgifter blir om lag upåvirket
av økt levealder i befolkningen. Den enkelte kan imidlertid
motvirke effekten av delingstallet ved å utsette pensjoneringstidspunktet.
Med kommisjonens forslag vil hvert økt leveår
kunne kompenseres med å arbeide om lag 8 måneder
lenger. Delingstallet blir fastsatt for hvert årskull,
og endres ikke etter at man har gått av med pensjon. Innføring
av delingstall i inntektspensjonen er det viktigste tiltaket for å gjøre
folketrygden bærekraftig på lang sikt.
Det legges til grunn samme delingstall for menn
og kvinner selv om kvinner i gjennomsnitt lever lenger enn menn.
Lik pensjonsopptjening vil dermed gi lik årlig pensjon,
uavhengig av kjønn. Dette er en fordel for kvinner.
Etter gjeldende retningslinjer skal folketrygdens grunnbeløp
reguleres "minst på linje med" lønnsutviklingen.
Det innebærer at både opparbeidede pensjonsrettigheter
og løpende pensjoner følger lønnsutviklingen
for yrkesaktive. Det foreslås at opptjente pensjonsrettigheter
fortsatt skal lønnsindekseres fram til pensjoneringstidspunktet.
Pensjoner under utbetaling foreslås regulert i takt med
gjennomsnittet av pris- og lønnsveksten. Garantipensjonen
foreslås lønnsindeksert fratrukket effekten av
delingstallet. Det innebærer at garantipensjonen kan bli
regulert knapt et halvt prosentpoeng lavere enn lønnsveksten,
under forutsetning av Statistisk sentralbyrås
anslag for utviklingen i framtidig levealder.
Regjeringen mener at en reform av folketrygden basert
på hovedtrekkene i modernisert folketrygd er et godt svar
på de utfordringene pensjonssystemet står overfor.
Reformen gir en samlet ivaretakelse av målene om et bærekraftig
pensjonssystem, insentiver til arbeid og sosial fordeling.
Regjeringen støtter Pensjonskommisjonens
forslag om at pensjonssystemet bør inneholde tydelige fordelingselementer
som innebærer overføringer fra de som har høy
inntekt til de som har lav inntekt. Regjeringen vil vurdere garantipensjonens
nivå og utforming nærmere, og ønsker å bedre
ordningen med pensjonsopptjening ved ulønnet omsorgsarbeid.
Så lenge kvinner har lavere yrkesaktivitet og lønnsnivå enn
menn, vil en tettere sammenheng mellom arbeidsinntekt og pensjon i
gjennomsnitt være mer fordelaktig for menn enn for kvinner.
På den annen side vil de foreslåtte forbedringene
av ordningen med omsorgsopptjening styrke kvinners pensjonsrettigheter
vesentlig mer enn menns. Effekten av endringer i pensjonssystemet
må også vurderes i lys av sannsynlige endringer
i kvinners yrkesmønster framover. Et pensjonssystem med
sterke arbeidsinsentiver kan stimulere kvinner til å delta
og styrke sin posisjon i arbeidslivet. Regjeringen legger til grunn
at arbeidet for likestilling i arbeidslivet vil bidra til at lønnsforskjeller
mellom kvinner og menn utjevnes, hvilket også vil medføre
at pensjonsopptjeningen blir mer lik mellom kjønnene.
Regjeringen vil komme tilbake med et konkret
forslag til utformingen av folketrygden der denne ses i sammenheng
med en obligatorisk supplerende pensjonsordning etter at Stortinget
har vedtatt hovedprinsippene for en pensjonsreform.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet, viser til flertallets merknader i kapittel 5.2. hvor
hovedmodellen for et fremtidig alderspensjonssystem i folketrygden
er beskrevet. Det vil imidlertid være behov for endringer
og videre utredninger på enkelte områder. Det
vil også være behov for nærmere konkretisering
og utforming av mange spørsmål, bl.a. de konkrete
reglene for opptjening av ny inntektspensjon og konkrete beløpsgrenser
og satser i et nytt pensjonssystem.
Som et ledd i å sikre bærekraft
i pensjonssystemet, er flertallet enig i at det innføres
en ordning med levealderjustering (delingstall) som innebærer
at pensjonsalderen i folketrygden justeres med endring i forventet levealder.
Den enkelte kan motvirke effekten av delingstall
ved å arbeide lenger.
Flertalletviser
til at etter at pensjonsreformen er trådt i kraft, justeres
løpende pensjoner i folketrygden med et gjennomsnitt av
lønns- og prisveksten. Opparbeidede pensjonsrettigheter
justeres med lønnsveksten. Garantipensjonen lønnsindekseres
justert for utviklingen i levealder.
Flertalleter
enig i at omsorgsarbeid skal gi pensjonsopptjening. Omsorgsopptjeningen
skal utformes slik at alle som innfrir kravene til omsorgsopptjening, får
en minste pensjonsopptjening på 4,5 G. Pensjonsopptjening
ut over minstenivået skal utformes slik at den premierer
arbeidsinnsats. Omsorgsopptjeningen skal ikke gi klare stimulanser
til en skjev fordeling av omsorgsarbeid mellom kvinner og menn.
Svar på spørsmål 15 fra Arbeiderpartiet
viser eksempel på en alternativ modell for omsorgsopptjening.
Flertalletber
Regjeringen arbeide videre med konkrete forslag om tilbakevirkende
kraft for pensjonsopptjening også i dagens folketrygd.
Flertallet vil understreke at
informasjon til den enkelte om pensjonssystemet, opparbeidede rettigheter og
verdien av pensjonen, må gjøres enklere og bedre enn
i dag. Ved å utforme inntektspensjonen slik at den enkelte
får egen pensjonskonto, kan man beregne hvordan pensjonsformuen
utvikler seg over tid og hva den enkelte kan forvente i årlig
pensjon. Denne informasjonen vil være et nyttig supplement
til de anslagene som allerede sendes ut.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
avvise modernisert folketrygd som prinsipp, men bidra til mindre
endringer i dagens system.
Disse medlemmer viser
til at både meldingen og pensjonsforliket legger opp til
at reglene om pensjonsopptjening ved ulønnet omsorgsarbeid
forbedres. Uansett tidligere inntekt sikres en høyere minimumsopptjening
ved ulønnet omsorgsarbeid enn det som følger av dagens
regler. Disse medlemmer har merket seg at Regjeringen
også vil foreslå tilbakevirkende omsorgsopptjening
i dagens folketrygd.
Disse medlemmer mener at pensjonsopptjening ved
ulønnet omsorgsarbeid vil medvirke til at flere velger å være
hjemme med omsorgsarbeid lenger enn nå. Disse medlemmer mener
med basis i sitt familiepolitiske ståsted at dette er positivt.
Disse medlemmer legger til grunn
at "omsorgsarbeid" kan defineres som omsorg for egne barn opp til skolepliktig
alder, samt omsorg for egne barn og andre familiemedlemmer der hvor
denne "egenomsorgen" erstatter en omsorg som ellers ville ha gitt
rett til offentlig finansiering.
Disse medlemmer støtter
således en utvidelse av pensjonsopptjening for ulønnet
omsorgsarbeid, og vil ta stilling til omfanget av endringen når
Regjeringens varslede forslag foreligger.
Disse medlemmer mener det bør
være uomtvistet at en pensjonskonto, som er en juridisk
rettighet, og som sendes alle medlemmer av folketrygden en gang
i året - og som viser innestående på pensjonskonto
- og beregnet pensjonsutbetaling ved pensjonering, er en stor fordel
- både for folks egen oversikt over egen økonomi/pensjon
og for tilliten til pensjonssystemet.
Disse medlemmer støtter
derfor innføring av pensjonskonto, uavhengig av innføring
av modernisert folketrygd.
Disse medlemmer viser til Regjeringens
forslag om at alle sikres en garantipensjon uansett tidligere arbeidsinnsats. Disse
medlemmer støtter prinsipielt en videreføring
av en garantipensjon som avtrappes mot opptjening av inntektspensjon. Disse
medlemmer tar ikke nå stilling til nivået
på garantipensjonen, men mener den bør være
noe høyere enn dagens minstepensjon.
Disse medlemmer støtter
at avtrapping av inntektspensjon mot garantipensjon skjer gradvis,
slik at også personer med lave inntekter får pensjon
utover garantinivået. Dette innebærer en forbedring
i forhold til "krone for krone"-avtrappingen i dagens folketrygd, i
den forstand at endringen gjør at avtrappingen "stjeler"
mindre av opptjeningen.
Disse medlemmer mener likevel
at pensjonsforliket fører til en mer komplisert ordning
enn dagens minstepensjonssystem.
Disse medlemmer vil også understreke
Fremskrittspartiets mangeårige motstand mot at grunnpensjonen
i dagens system differensieres i forhold til sivilstand og ektefelle/samboers
inntekt, og registrerer med skuffelse at pensjonsforliket vil medføre
at denne forskjellsbehandlingen blir videreført.
Disse medlemmer viser til at
det foreslås innført et delingstallsom
sikrer at folketrygdens utgifter blir om lag upåvirket
av at levealderen i befolkningen øker. For en gitt pensjonsalder
innebærer delingstallet at den årlige pensjonen
blir noe lavere hvis nye kull av pensjonister forventes å leve
lenger. Den enkelte kan kompensere for dette ved å arbeide
lenger.
Disse medlemmer legger vekt på at
hver enkelt gis informasjon om konsekvensen av delingstallet for egen
pensjon i god tid før pensjonering.
Disse medlemmer mener at innføring
av delingstall entydig betyr at pensjonsutbetalingene blir lavere
dersom gjennomsnittlig levealder fortsetter å øke.
Den enkelte pensjonist kan utligne effekten
av delingstallet ved å stå lenger i arbeid eller
sikre seg på annen måte gjennom private tilleggspensjons-
eller tjenestepensjonsordninger. Denne delen av reformen kan således
virke positivt på folks vilje til å arbeide lenger, og
kan derved også øke arbeidstilbudet og isolert
sett bidra positivt til økonomisk vekst. Innføring
av delingstall vil også virke positivt på sparingen
i husholdningene. For folketrygdens økonomi vil det, ved innføring
av delingstall, i utgangspunktet være likegyldig hvorvidt
folk står lenger i arbeid eller velger å gå av tidlig.
Disse medlemmer anbefaler innføring
av delingstall.
Disse medlemmer viser til at
det foreslås at den enkeltes opparbeidede pensjonsrettigheter
reguleres i takt med lønnsutviklingen, noe som vil framgå av
de årlige kontoutskriftene, der en også anslår
hva pensjonen vil utgjøre ved pensjonsuttak fra ulike alderstrinn. Disse
medlemmer støtter dette.
Disse medlemmer viser imidlertid
også til at løpende utbetalte alderspensjoner
foreslås regulert årlig med en faktor som tilsvarer
gjennomsnittet av pris- og lønnsveksten. Disse medlemmer viser
til at en slik regulering av pensjonsutbetalingene etablerer et
veldig klart brudd med den holdning disse medlemmer har
til spørsmålet om regulering av pensjonsutbetalinger.
Disse medlemmer fastholder at
"pensjonistoppgjøret" skal være et "lønnsoppgjør"
og ikke et "prisindeksoppgjør". Den mellomløsningen
meldingen foreslår, er en type indekseringsom
fratar pensjonistene deltagelse i den alminnelige velstandsutvikling.
Disse medlemmer har merket seg
at særaldersgrenser knyttet til bestemte yrkesgrupper foreslås
gjennomgått i samarbeid med partene i arbeidslivet.
Disse medlemmer mener at dette
først og fremst er et spørsmål som er
gjenstand for forhandlinger mellom arbeidstagere og arbeidsgivere,
men innser behovet for å foreta betydelige endringer med
hensyn til særaldersgrenser for enkelte yrkesgrupper.
Disse medlemmer gir derfor sin
tilslutning til at særaldersgrenser gjennomgås
i samarbeid med partene i arbeidslivet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til kapittel 2.2 for disse medlemmers syn på avtalen. Disse
medlemmers merknad nedenfor er knyttet til Regjeringens
forslag.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen har foreslått en modell for opptjening av pensjonsrettigheter,
kalt modernisert folketrygd, der lavere pensjon for personer med
lave og midlere inntekter finansierer økte pensjoner for
personer med høy lønn. Før effekten av innstrammingsforslagene
taper store grupper av lavtlønte tusenvis av kroner pr. år
med modernisert folketrygd i forhold til dagens pensjonssystem.
I tillegg kommer effekten av delingstall som gir dårligere
pensjon hvis levealderen øker, og indekseringsmodellen som
gir dårligere kjøpekraftsutvikling for pensjonister enn
for lønnsmottakere. Helheten i Regjeringens forslag er
derfor svært uheldig for alle med lave og midlere inntekter.
Disse medlemmer påpeker
at foruten denne svært uheldige fordelingsprofilen er det
også andre svakheter tilknyttet modernisert folketrygd.
Så vel hensynet til arbeidstilbud som hensynet til et enkelt
og forståelig pensjonssystem taler mot å velge
Regjeringens modell. Verdiene som skapes gjennom vårt arbeid
må finansiere pensjonene - som alt annet privat og offentlig
forbruk. Når andelen yrkesaktive i befolkningen går ned,
er det derfor viktig at pensjonssystemet stimulerer til arbeidsinnsats,
særlig når vi nærmer oss pensjonsalderen.
Tett sammenheng mellom det man betaler inn og det man får
ut er sentralt for å få til dette. Dette gjelder særlig
de som faktisk har mulighet til å jobbe mer - folk som
i dag jobber lite eller ingenting.
Og forutsetningen for å nå de
andre målene er at pensjonssystemet er så enkelt
at det er forståelig og forutsigbart for alle. Et enkelt
system for pensjonsopptjening med færrest mulig unntak
og særordninger, gir de fleste et godt bilde av hva man
får i pensjon hvis man går av med pensjon når
man er 62 år, og hva man får igjen for å jobbe
et eller flere år ekstra.
Disse medlemmer understreker
derfor at Regjeringens forslag er usosialt og vanskelig tilgjengelig
for store grupper av pensjonister. Med modernisert folketrygd vil
det bli tre ulike måter å beregne pensjonen på, noe
som gjør ordningen uoversiktlig. Personer med lav inntekt
(under ca. 100 000 i året i snitt) vil få en pensjon tilsvarende
dagens minstepensjon. For denne gruppa vil det ikke være
noen sammenheng mellom hva de har betalt inn og hva de får
i pensjon. Neste gruppe vil være de som tjener fra ca.
100 000 kroner til ca. 280 000 kroner. I denne gruppa vil store
deler av vanlige arbeidsfolk befinne seg, blant annet flertallet
av kvinnelige lønnsmottakere. Disse vil få sin
pensjon beregnet etter en kombinasjon av minstepensjonen og hvor
mye de har innbetalt. For dem vil det være komplisert å beregne
pensjonen, og de vil få lite igjen for sine innbetalinger
av trygdeavgift. Særlig vanskelig vil det være
for dem som har inntekter som er i nærheten av disse knekkpunktene.
Bare for dem som vet at de gjennom livet tjener nok til å komme
over disse kombinasjonsreglene, er Regjeringens modell enkel. Den
som på egen hånd skal beregne hva man får
i pensjon, må altså være rimelig sikker
på at vedkommende kommer til å ha en godt betalt
jobb hele sitt yrkesaktive liv.
For den gruppa som er mest tilbøyelig
til å jobbe mer - deltidsarbeidende, ikke-arbeidende og
lavtlønte - er det lite trolig at modernisert folketrygd
vil virke særlig motiverende på arbeidsinnsatsen.
Disse medlemmer konkluderer med
at modernisert folketrygd ikke bør vedtas, både
av hensyn til fordeling, arbeidstilbud og ønsket om et
forståelig pensjonssystem.
Disse medlemmer henviser til
modellen som Sosialistisk Venstrepartis medlem i Pensjonskommisjonen,
Henriette Westhrin, la fram. Modellen, kalt universell
folketrygd, bygger på at alle - uavhengig av inntekt
- får en pensjon som tilsvarer dagens minstepensjon. Oppå dette
kommer tilleggspensjon basert på inntekt som overstiger
nivået på grunnpensjonen - opp til et tak på 8
G. Hver krone som er betalt inn i trygdeavgift, vil gi like mye
igjen i form av tilleggspensjon.
Disse medlemmer påpeker
at Sosialistisk Venstrepartis modell er bedre enn Regjeringens forslag
i forhold til alle viktige hensyn. Den er åpenbart vesentlig
enklere. Mens Regjeringens modell gir redusert pensjon for alle
med lave og midlere inntekter og økt pensjon for høytlønte,
gir Sosialistisk Venstrepartis modell motsatt effekt. Lavtlønte
får høyere pensjon. Dette er særlig viktig
for kvinner, siden kvinner flest tjener mindre enn menn. Forskning
har vist at det nettopp er de lavtlønte som lar sin arbeidsinnsats
påvirke av økonomiske gulrøtter. Regjeringens
forslag gir denne gruppa liten eller ingen sammenheng mellom inntekt
og pensjon. Med universell folketrygd gis det full pensjonsopptjening
fra første krone i lønn som er over den universelle
grunnpensjonen. Ingen vil derfor oppleve at de betaler inn trygdeavgift
og samtidig ender opp som minstepensjonist. Både hensyn
til rettferdig fordeling og hensyn til økt arbeidsinnsats
taler følgelig for universell folketrygd.
Disse medlemmer viser til svar
fra Finansdepartementet på spørsmål 1a
fra finanskomiteen, Sosialistisk Venstrepartis fraksjon. Gitt de
forutsetninger som er presisert i svaret gir dette følgende
fordeling av pensjonsutbetalingene med hhv. Regjeringens forslag
til pensjonsmodell (modernisert folketrygd) og Sosialistisk Venstrepartis
pensjonsmodell (universell folketrygd). Det understrekes at dette
er sammenlignbare tall i den forstand at dette er effekten av pensjonsmodell
før ev. innstrammingsforslag. Kostnaden ved disse modellene
er altså like store.
Tabell 1: Pensjonsnivå i
2050, kvinner og menn, målt i 1000 kroner og fast G (G=58
778 kroner)
| Kvinner | Menn |
| Modernisert
folketrygd | Universell
folketrygd | Modernisert
folketrygd | Universell
folketrygd |
Desil 1 | 108 | 114 | 108 | 115 |
2 | 122 | 134 | 134 | 144 |
3 | 132 | 144 | 153 | 159 |
4 | 142 | 153 | 172 | 171 |
5 | 153 | 161 | 187 | 181 |
6 | 166 | 170 | 202 | 191 |
7 | 180 | 179 | 215 | 200 |
8 | 195 | 188 | 229 | 208 |
9 | 214 | 201 | 245 | 218 |
10 | 249 | 222 | 275 | 235 |
Fordelingseffekten av de to modellene er svært
klare. I brevet fra Finansdepartementet sies det slik: "Tabell 1 viser
at universell folketrygd gir en jevnere fordeling av pensjonsytelsene
enn modernisert folketrygd. Kvinner og menn i de laveste inntektsgruppene
kommer bedre ut, mens de øverste inntektsgruppene kommer dårligere
ut."
Disse medlemmer avviser de foreslåtte
innstramminger i folketrygden. Disse medlemmer vil understreke
at det er viktig til enhver tid å ha oversikt over folketrygdens
finanser, og mener at Stortinget fortløpende må få seg
forelagt utviklingen i parameter som inngår i folketrygdens
utgifter. En større gjennomgang er nødvendig for
eksempel hvert tiende år. Hovedstrategien for å trygge
finansieringen må være et mer inkluderende arbeidsliv,
som kan gi oss økt verdiskaping og lavere trygdeutgifter.
De foreslåtte innstrammingene vil neppe redusere vårt
samfunns samlede pensjonsutgifter. Svært mange vil tegne
private pensjonsordninger, som et resultat av de innstramminger
som foreslås. Spørsmålet om framtidig
pensjon er derfor ikke først og fremst et spørsmål
om samfunnets totale kostnad med pensjon, men i like stor grad et spørsmål
om fordeling mellom offentlig og privat forvaltning. Disse
medlemmer vil derfor gå imot forslaget om innføring
av delingstall, og gå inn for at pensjonene fortsatt skal
justeres i tråd med lønnsutviklingen i samfunnet.
Disse medlemmer registrerer at
Regjeringen foreslår å oppheve besteårsregelen.
I dagens pensjonssystem sikrer den at personer som av ulike grunner
har perioder i livet da de tjener lite, allikevel skal kunne sikre
seg en anstendig pensjon. Dette er særlig viktig for kvinner,
som oftest er de som er lengst hjemme med barn, og som i mye større
grad enn menn jobber deltid.
Disse medlemmer viser til LOs
pensjonspolitiske program der det heter:
"På den annen side ivaretar dagens besteårsregel legitime
grunner til varierende inntektsløp. Det er viktig å videreføre
og forbedre de sosiale elementer som ligger i dagens besteårsregel.
Gjennom dette må en sikre at særlig kvinner med
lave og varierende inntekter, og som ofte har lange yrkesløp
kombinert med omsorgsarbeid honoreres. Pensjonsopptjening ved omsorgsarbeid
må sikres, men på en slik måte at arbeid er
det som gir mest uttelling. Videre må ufrivillig fravær
og ufrivillig deltid gi opptjening. Opptjening må styrkes
ved arbeidsledighet, midlertidig uførhet, attføring
og utdanning. Lønnsgrunnlaget, dvs. det en har hatt i tidligere
lønn, må inngå i opptjeningen ikke bare det
som utbetales i trygd. I en styrket folkepensjon må alle år
i arbeid telle. En gradvis innfasing av nytt regelverk sikrer at
ingen behøver å tape på dette."
Disse medlemmer påpeker
at modernisert folketrygd ikke ivaretar disse kravene. Dersom modernisert
folketrygd vedtas, må besteårsregelen videreføres. Disse
medlemmer påpeker videre at med en pensjonsmodell
som i større grad ivaretar fordelingshensyn, kan de sosiale
elementene i besteårsregelen lettere videreføres
og forbedres.
Disse medlemmer viser til forslaget
om utvidelse av ordningen med omsorgsopptjening.
Disse medlemmer støtter
intensjonen om å gi pensjonsopptjening for omsorgsarbeid
knytta til egne barn, men understreker at ordningen som foreslås
av Regjeringen har klare svakheter. Forslaget medfører
at enten mor eller far kan få pensjonsopptjening basert
på inntekt før fødsel, begrenset oppad
til 6 G. Pensjonsopptjeningen skal minst tilsvare en inntekt på 4,5
G. Det gir pensjonsopptjening som er verdt minst 46 300 kroner og
som kan være verdt opptil 61 700 kroner pr. år,
uavhengig av arbeidsinnsats, hvert år inntil barnet begynner
på skolen. For yrkesaktive småbarnsforeldre betyr
Regjeringens forslag at de må tjene over 353 000 kroner
(6 G) før de tjener opp mer pensjon ved å jobbe enn
ved å være hjemme. For en stor gruppe i yrkesaktiv alder
betyr dette sterke incentiver til ikke å arbeide. Disse
medlemmer understreker at dette gir en klar svekkelse av
bærekraften i den foreslåtte pensjonsmodellen.
Når man ikke tjener opp pensjonsrettigheter
ved å jobbe, reduseres lønnsomheten ved å arbeide
betydelig. Arbeidsincentivene for småbarnsforeldre svekkes ytterligere
av økt kontantstøtte og manglende vilje til å redusere
barnehageprisene. Sammen med den foreslåtte ordningen med
omsorgsopptjening, medfører dette at gevinsten av å begynne å jobbe
for småbarnsforeldre er svært liten. Disse
medlemmer viser til at erfaring tilsier at det først
og fremst er småbarnsmødrene som kommer til å være
hjemmeværende. Regjeringens samlede familiepolitikk virker
derfor sterkt hemmende på småbarnsmødres
yrkesaktivitet. Det er grunn til å frykte at dette vil
gi et tilbakeslag for likestillingsinnsatsen i arbeidslivet.
Andre yrkesaktive tjener etter Regjeringens
forslag opp pensjonsrettigheter tilsvarende 17,5 pst. av inntekten.
Dette går yrkesaktive småbarnsforeldre glipp av, sjøl
om de må betale full trygdeavgift. Med de foreslåtte
satser blir tapet på dette opptil 61 700 kroner pr. år. Disse
medlemmer vil ta avstand fra en slik diskriminering av yrkesaktive
småbarnsforeldre.
Disse medlemmer understreker
at alternativet ikke er å fjerne ordningen med omsorgsopptjening
for småbarnsforeldre, men å gi den en utforming
som gjør det mulig å kombinere arbeid med omsorg
for små barn på en måte som gir økonomisk
gevinst. Omsorgsopptjening bør gis til alle som får
barn, uavhengig av yrkesaktivitet, med nivå som justeres
i forhold til antall. Annen pensjonsopptjening må komme
i tillegg. Det vil gi et økonomisk rom som gir småbarnsfamiliene
frihet til å organisere sine liv til beste for barn og foreldre,
uten å svekke likestillingsarbeidet eller pensjonssystemets
bærekraft.
Disse medlemmer støtter
allikevel forslaget om å gi ordningen med omsorgspoeng
tilbakevirkende kraft, og forslaget om tilbakevirkende kraft for omsorgsopptjening
i dagens folketrygd.
Disse medlemmer viser til at
rundt 20 pst. av årskullene for tiden avtjener førstegangstjeneste. Denne
gruppa gir et år av sitt liv for å tjene landet,
mot en relativt begrenset godtgjøring. Disse medlemmer vil
derfor gå inn for at avtjent verneplikt medfører pensjonsopptjening.
Disse medlemmer påpeker
at norsk økonomi i framtida er avhengig av en godt utdannet
befolkning. Gevinsten for samfunnet ved at den enkelte velger å ta høyere
utdanning, overstiger gevinsten for den enkelte student. Det er
derfor riktig og viktig at samfunnet stimulerer unge mennesker til å ta
høyere utdanning.
Høyt utdannede får kortere
yrkeskarriere enn andre. Sjøl om mange av disse kompenseres
gjennom høyere lønn, er det store grupper med
høyere utdanning som har relativt lav lønn. Det
kombinert med kort opptjeningstid reduserer deres mulighet til å tjene
opp tilstrekkelige pensjonsrettigheter. Dette gjelder særlig dersom
besteårsregelen oppheves.
Disse medlemmer går
inn for å ivareta studentenes behov i pensjonssystemet
gjennom en mer sosial pensjonsmodell, pensjonsopptjening i studietiden
eller videreføring av besteårsregelen - evt. gjennom
kombinasjon av disse.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til
at Regjeringen i St.meld. nr. 12 (2004-2005) legger opp til en modell
for opptjening av pensjonsrettigheter, kalt modernisert folketrygd,
der lavere pensjon for personer med lave og midlere inntekter finansierer økte pensjoner
for personer med høy lønn. Før effekten
av innstrammingsforslagene, taper store grupper av lavtlønte
tusenvis av kroner pr. år med modernisert folketrygd i
forhold til dagens trygdeordning. I tillegg kommer effekten av delingstall
som gir dårligere pensjon hvis levealderen øker,
og indekseringsmodellen som gir dårligere kjøpekraftsutvikling
for pensjonister enn for lønnsmottakere. Helheten i Regjeringens
forslag er derfor svært uheldig for alle med lave og midlere
inntekter.
Dette medlem påpeker
at foruten denne svært uheldige fordelingsprofilen er det
også andre svakheter tilknyttet modernisert folketrygd.
Så vel hensynet til arbeidstilbud som hensynet til en enkelt
og forståelig trygdeordning taler mot å velge
Regjeringens modell. Verdiene som skapes gjennom vårt arbeid
må finansiere pensjonene - som alt annet privat og offentlig
forbruk. Når andelen yrkesaktive i befolkningen går
ned, er det derfor viktig at trygdeordningen stimulerer til arbeidsinnsats,
særlig når vi nærmer oss pensjonsalderen.
Tett sammenheng mellom det man betaler inn og det man får
ut er sentralt for å få til dette. Dette gjelder særlig
de som faktisk har mulighet til å jobbe mer - folk som
i dag jobber lite eller ingenting. Forutsetningen for å nå målene
med trygdeordningene er at ordningene er så enkle at de
er forståelige og forutsigbare for alle. Et enkelt system
for pensjonsopptjening med færrest mulig unntak og særordninger,
gir de fleste et godt bilde av hva man får i pensjon hvis
man går av med pensjon når man er 62 år,
og hva man får igjen for å jobbe et eller flere år
ekstra.
Dette medlem viser til at Regjeringen
i St.meld. nr. 12 (2004-2005) legger opp til at reglene om pensjonsopptjening
ved ulønnet omsorgsarbeid forbedres. Uansett tidligere
inntekt sikres en høyere minimumsopptjening ved ulønnet
omsorgsarbeid enn det som følger av dagens regler. Dette
medlem har merket seg at Regjeringen også vil foreslå tilbakevirkende omsorgsopptjening
i dagens folketrygd. Dette medlem mener at pensjonsopptjening
ved ulønnet omsorgsarbeid vil medvirke til at flere velger å være hjemme
med omsorgsarbeid lenger enn nå. Dette medlem mener
med basis i sitt familiepolitiske ståsted at dette er positivt.Dette medlem legger til grunn
at "omsorgsarbeid" kan defineres som omsorg for egne barn opp til
skolepliktig alder, samt omsorg for egne barn og andre familiemedlemmer
der hvor denne "egenomsorgen" erstatter en omsorg som ellers ville
ha gitt rett til offentlig finansiering. Dette medlem støtter
således en utvidelse av pensjonsopptjening for ulønnet
omsorgsarbeid, og vil ta stilling til omfanget av endringen når
Regjeringens varslede forslag foreligger.
Dette medlem viser til Regjeringens
forslag om at alle sikres en garantipensjon uansett tidligere arbeidsinntekt. Dette
medlem støtter prinsipielt videreføringen
av en garantipensjon som avtrappes mot opptjening av inntektspensjon. Dette
medlem tar ikke nå stilling til nivået
på garantipensjonen, men mener at den bør være
høyere enn dagens minstepensjon. Dette medlem støtter
at avtrappingen av inntektspensjon mot garantipensjon skjer gradvis,
slik at også personer med lave inntekter får pensjon
utover garantinivået. Dette innebærer en forbedring
i forhold til "krone for krone"-avtrappingen i dagens folketrygd, i
den forstand at endringen gjør at avtrappingen "stjeler"
mindre av opptjeningen.
Dette medlem viser imidlertid
også til at løpende utbetalte alderspensjoner
foreslås regulert årlig med en faktor som tilsvarer
gjennomsnittet av pris- og lønnsveksten. Dette medlem viser
til at en slik regulering av pensjonsutbetalingene etablerer et
veldig klart brudd med den holdning dette medlem har
til spørsmålet om regulering av pensjonsutbetalinger. Dette
medlem fastholder at "pensjonistoppgjøret" skal
være et "lønnsoppgjør" og ikke et "prisindeksoppgjør".
Den mellomløsningen Regjeringen legger opp til i sitt forslag
til "modernisert" folketrygd, er en type indekseringsom
fratar pensjonistene deltagelse i den alminnelige velstandsutvikling.
Dette medlem har merket seg at
særaldersgrenser knyttet til bestemte yrkesgrupper foreslås
gjennomgått i samarbeid med partene i arbeidslivet. Dette
medlem ser at det er et klart behov for særaldersgrenser
i forhold til enkelte yrker, og ønsker derfor å opprettholde
disse ordningene. Dette medlem mener likevel at spørsmålet
om særaldersgrense er et spørsmål som
er gjenstand for forhandlinger mellom arbeidstagere og arbeidsgivere.
Dette medlem vil understreke
at det er viktig til enhver tid å ha oversikt over folketrygdens
finanser, og mener at Stortinget fortløpende må få seg
forelagt utviklingen i parameter som inngår i folketrygdens utgifter.
En større gjennomgang er nødvendig for eksempel
hvert tiende år. Hovedstrategien for å trygge finansieringen
må være et mer inkluderende arbeidsliv, som kan
gi oss økt verdiskaping og lavere trygdeutgifter. De foreslåtte
innstrammingene vil neppe redusere vårt samfunns samlede
pensjonsutgifter. Svært mange vil tegne private pensjonsordninger,
som et resultat av de innstramminger som foreslås. Spørsmålet
om framtidig pensjon er derfor, som dette medlem har omtalt
i sin merknad under kapittel 3.2. i denne innstillingen, ikke først
og fremst et spørsmål om samfunnets totale kostnader
med pensjon, men i like stor grad et spørsmål
om fordeling mellom offentlig og privat forvaltning.