Landbruks- og matdepartementet forvalter en
rekke eiendommer og en betydelig bygningsmasse som krever vedlikehold.
Det er behov for å ruste opp og ta igjen vedlikeholdsetterslep
i en del av Landbruks- og matdepartementets bygg som disponeres
av Bioforsk. Det foreslås en økning på 1,8
mill. kroner, med inndekning i tilsvarende økning av kap.
4100 post 40 Salg av eiendom.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Posten foreslås nedsatt med 5 mill.
kroner som flyttes til ny post 22.
Flyttingen er knyttet til dekking av reguleringspremie.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
I budsjettet for 2007 ble det bevilget 5 mill.
kroner til Mattilsynet til dekking av reguleringspremie på kap. 1115
post 1. Mattilsynets kostnader knyttet til dekking av reguleringspremien
i 2007 anslås nå til 20 mill. kroner. Bevilgningen
til dette formålet under kap. 1115 post 1 på 5
mill. kroner er foreslått flyttet over på ny post
22. I tillegg foreslås en økning på 15
mill. kroner som følge av økte anslag.
Posten foreslås bevilget med 20 mill.
kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
I 2005 ble et samarbeidsprosjekt mellom Statens
forurensningstilsyn og Landbruks- og matdepartementet om opprensking
i DDT-deponier i tilknytning til skogplanteskoler sluttført.
I avslutningsfasen ble man klar over at det i Ørsjøen,
i nærheten av Prestebakke skogplanteskole, var en betydelig
DDT-forurensing. Det er enighet om at det også her må gjøres
tiltak.
Landbruks- og matdepartementets andel av kostnadene
til dette tiltaket er beregnet til om lag 1 mill. kroner, og det
foreslås derfor å øke kap. 1139 post
70 med 1 mill. kroner, mot tilsvarende reduksjon av kap. 1149 post
71.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Posten foreslås redusert med 1 mill.
kroner, mot en økning på 1 mill. kroner på kap.
1139 post 70.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Dokument nr. 8:79 (2006-2007) fra Høyre om en fremtidsrettet
jordbrukspolitikk der en alternativ kurs for norsk jordbruk trekkes
opp. Disse medlemmer ønsker en ny kurs i
jordbrukspolitikken der overføringene til jordbruket over
tid reduseres samtidig som bøndenes inntektsmuligheter
bedres gjennom at reguleringer fjernes og eiendomsretten styrkes.
På denne bakgrunn ønsker disse medlemmer å prioritere ubrukte
midler på årets budsjett på 172 mill.
kroner og redusere inneværende års budsjett til
jordbruksavtale med 500 mill. kroner.
Disse medlemmer foreslår
derfor å redusere bevilgningen med 80 mill. kroner i forhold
til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1150 | | Til gjennomføring
av
jordbruksavtalen m.m. | |
| 50 | Fondsavsetninger,
nedsettes med | 80 000 000 |
| | fra kr 751 003 000 til
kr 671 003 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad under kap. 1150 post 50 og foreslår å redusere bevilgningen
med 5,168 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m. | |
| 70 | Markedsregulering, kan overføres, nedsettes med
| 5 168 000 |
| | fra kr 201 000 000 til
kr 195 832 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad under kap. 1150 post 50 og foreslår å redusere bevilgningen
med 100 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m. | |
| 73 | Pristilskudd, overslagsbevilgning, nedsettes med | 100 000 000 |
| | fra kr 2 077 316 000 til
kr 1 977 316 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad under kap. 1150 post 50 og foreslår å redusere bevilgningen
med 381,7 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m. | |
| 74 | Direkte tilskudd, kan overføres, nedsettes med
| 381 700 000 |
| | fra kr 6 714 969 000 til
kr 6 333 269 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad under kap. 1150 post 50 og foreslår å redusere bevilgningen
med 22,313 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m. | |
| 77 | Utviklingstiltak, kan overføres, nedsettes med
| 22 313 000 |
| | fra kr 227 430 000 til
kr 205 117 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad under kap. 1150 post 50 og foreslår å redusere bevilgningen
med 82,754 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m. | |
| 78 | Velferdsordninger, kan overføres, nedsettes med
| 82 754 000 |
| | fra kr 1 609 154 000 til
kr 1 526 400 000" | |
Det er inngått kontrakter om salg av
to boliger ved Bioforsk Vest Ullensvang, som vil gi en inntekt på 1,8 mill.
kroner.
Det foreslås derfor en bevilgning på 1,8
mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Det endelige regnskapet for Statskog SF for
2006 viser et resultat etter skatt på 6,983 mill. kroner.
Dette er en betydelig nedgang fra 2005, hvor resultat før
skatt var 35 mill. kroner, i tråd med resultatet de foregående år.
Viktige årsaker til resultatet i 2006 er gått
ned er etablering av Finnmarkseiendommen med påfølgende generelt
bortfall av resultat fra Finnmark, og ekstrakostnader knyttet til
omstilling.
Gjeldende utbyttepolitikk gir et utbytte for
2006 på 5,2 mill. kroner (75 pst. av resultatet). Dette
er 3,3 mill. kroner lavere enn forventningen på 8,5 mill.
kroner som er budsjettert i St.prp. nr. 1 (2006-2007). Det foreslås
derfor at kap. 5652 post 85 reduseres med 3,3 mill. kroner fra 8,5
mill. kroner til 5,2 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Det vises til proposisjonen for omtale av saken.
Komiteen tek omtalen til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Stortinget i 2002 ved behandlingen av Ot.prp. nr. 36 (2001-2002)
vedtok å forby kastrasjon av hanngris. Det er senere lagt
til grunn i en kongelig resolusjon av 19. april 2002 at
forbudet skal tre i kraft fra 1. januar 2009. Disse
medlemmer viser til at det gjennomføres et omfattende
forskningsprogram ut 2008 men at videre forskning på dette
bør skje på et internasjonalt nivå. Disse
medlemmer viser til at en evaluering av den pågående
forskningen i hanngrisprogrammet fastslår at det ikke vil
være mulig å fjerne problemene innenfor den fastsatte
fristen innen 2009.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen oppheve
den kongelige resolusjonen av 19. april 2002 som fastsetter
at forbudet mot kastrasjon av hanngris skal gjelde fra 1. januar 2009."
Det vises til proposisjonen for omtale av saken.
Komiteen tek omtalen til orientering.
Det vises til proposisjonen for omtale av saken.
Komiteen tek omtalen til orientering.
Det vises til proposisjonen for omtale av saken.
Komiteen tek omtalen til orientering.
Det vises til proposisjonen for omtale av saken.
Komiteen tek omtalen til orientering.
Det vises til proposisjonen for omtale av saken.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa, jf. forslag til vedtak XIII.2 under kapittel
21 Tilråding frå komiteen.
Det vises til proposisjonen for omtale av saken.
Komiteen tek omtalen til orientering.
I 2006 opplevde Norge et alvorlig sykdomsutbrudd forårsaket
av E. coli O:103. Utbruddet rammet hovedsakelig barn og
ett barn døde. Smittekilden var spekepølse produsert
av sauekjøtt infisert med E. coli O:103.
Landbruks- og matministeren og helse- og omsorgsministeren
orienterte Stortinget 28. mars 2006. Det ble varslet at
Regjeringen ønsket en bred evaluering av saken i etterkant.
Regjeringen oppnevnte 12. mai 2006 et utvalg som fikk i
oppdrag å evaluere hvordan saken ble håndtert
av myndighetene, næringen og media.
Det vises til proposisjonen for redegjørelse
for saken.
Komiteen tek omtalen til orientering.