For å styrke arbeidet på presse-
og informasjonssiden ved Statsministerens kontor foreslås
det å øke bevilgningen under kap. 20 Statsministerens
kontor post 1 Driftsutgifter, med 950 000 kroner til en
ny stilling i kontorets kommunikasjonsseksjon.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Lønnsøkning for politisk ledelse
fra oktober 2006 og etterlønn for politikere har ført
til økte utgifter. Som følge av dette foreslås
det å øke bevilgningen under kap. 21 Statsrådet
post 1 Driftsutgifter, med 4,61 mill. kroner. Økningen
skal også dekke en ekstra statssekretærstilling.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Det foreslås at bevilgningen på kap.
1600 post 1 reduseres med 2,2 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
CEBS (the Committee of European Banking Supervisors)
etablerte i 2004 et prosjekt for felles europeisk kapitaldekningsrapportering
(COREP - Common Reporting) for kredittinsitusjoner og verdipapirforetak. Målsettingen
er at kapitaldekningsrapporteringen til tilsynsmyndighetene skal
bli mest mulig lik i de ulike land. Dette vil bidra til å redusere
rapporteringsbyrden for kredittinstitusjoner og verdipapirforetak
som opererer i flere land, og vil gjøre utveksling av informasjon mellom
tilsynsmyndighetene lettere.
Nytt kapitaldekningsregelverk for banker og
verdipapirforetak ble vedtatt ved lov 30. juni 2006 nr.
39, jf. også forskrift 14. desember 2006 nr. 1506
(kapitalkravsforskriften). Reglene gjennomfører
EØS-forpliktelser som svarer til EUs kapitaldekningsregelverk
og retningslinjer for beregning av kapitaldekning fra Baselkomiteen
(Basel II). Reglene trådte i kraft 1. januar 2007.
Som følge av nytt regelverk er det nødvendig for
Kredittilsynet å etablere en ny teknisk rapporteringsløsning,
både fordi innhold og struktur i den nye rapporteringen
er forskjellig fra dagens rapportering, og fordi dagens løsning
ble innført som en midlertidig løsning i påvente
av Basel II-regelverket. Kredittilsynet ønsker, i likhet
med de aller fleste EU/EØS-land, å bygge
den nye kapitaldekningsrapporteringen på COREP. Det er
inngått avtale om konsulentbistand til utvikling og etablering
av systemet. Systemet skal være operativt fra 1. januar
2008.
Det foreslås å øke
bevilgningen på kap. 1602 post 1 med 7 mill. kroner.
Kredittilsynet må, som følge
av EØS-forpliktelser som svarer til direktiv 2004/39/EF
om markeder for finansielle instrumenter (MiFID-direktivet), etablere
et system for rapportering av verdipapirtransaksjoner (TRS). I Ot.prp.
nr. 34 (2006-2007) om lov om verdipapirhandel og lov om regulerte
markeder foreslås lovregler som blant annet gjennomfører
MiFID-direktivet. Opprettelsen av et system for transaksjonsrapportering er
nærmere omtalt i Ot.prp. nr. 34 (2006-2007), hvor det også er
vist til at det vil være behov for ekstrabevilgninger på dette
området.
De samlede kostnadene ved å utvikle
TRS-løsningen og sette denne i drift, er av Kredittilsynet
anslått til 12-16 mill. kroner. Anslaget er usikkert ettersom
det fortsatt er uavklarte spørsmål knyttet til
løsningene for systemet. Det foreslås å øke
bevilgningen på kap. 1602 post 1 med 2,8 mill. kroner.
Samlet foreslås bevilgningen under
kap. 1602 Kredittilsynet post 1 Driftsutgifter, økt med
9,8 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Det vises til omtale av endrede regler for beregning av
engangsavgift ved første gangs registrering av bruktimporterte
kjøretøy i St.prp. nr. 66 (2005-2006). På grunn
av senere oppstart enn opprinnelig planlagt for enhet for individuell
verdifastsettelse av kjøretøy, foreslås
det å redusere bevilgningen under kap. 1610 post 1 med
1 mill. kroner.
Toll- og avgiftsetatens elektroniske transitteringssystem
(TET) er et system for utveksling av transitteringsinformasjon mellom
toll- og avgiftsetaten i Norge og tollmyndighetene i andre land.
TET er blant annet tilknyttet EUs felles system for transittering.
For å kunne bruke nye versjoner av EUs transitteringssystem
må programvaren som benyttes for å motta og oversette TET-meldinger,
skiftes ut. Dette innebærer blant annet økte lisenskostnader
for toll- og avgiftsetaten. Endringen må gjennomføres
for at toll- og avgiftsetaten skal ha et fungerende transitteringssystem
framover. Det foreslås på denne bakgrunn å øke
bevilgningen på kap. 1610 post 1 med 1,5 mill. kroner.
Det vises til omtale under kap. 1610 Toll- og
avgiftsetaten post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.
Det foreslås å øke bevilgningen under
kap. 1610 post 1 med 2,5 mill. kroner til dekning av økte
utgifter knyttet til toll- og avgiftsetatens forvaltning av særavgifter.
Samlet foreslås bevilgningen under
kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten post 1 Driftsutgifter, økt
med 3 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Toll- og avgiftsetaten har ansvaret for forvaltningen av
en rekke særavgifter. Omleggingen av enkelte av disse avgiftene
blant annet i en mer miljøvennlig retning, har avdekket
behov for å utvide kapasiteten i etatens IT-systemer som
støtter avgiftsfastsettelsen og -innkrevingen. I tillegg
er det behov for å styrke utviklings- og testmiljøer
for å kunne implementere framtidige endringer i avgiftsregelverket
på en raskere og mer fleksibel måte. Det foreslås å øke
bevilgningen under kap. 1610 post 45 med 9,5 mill. kroner. Det vises for øvrig
til omtale under kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten post
1 Driftsutgifter.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Det har den siste tiden vært en stor økning
av utenlandske arbeidstakere og foretak i Norge. For å øke etterlevelsen
av regelverket er det nødvendig med særskilte
tiltak mot utenlandske borgere med kortvarig opphold i riket. Det
er blant annet nødvendig med omfattende informasjons- og
kontrollaktivitet rettet mot utenlandske næringsdrivende.
Det er videre behov for tiltak for midlertidig å øke
saksbehandlingskapasiteten knyttet til behandling av meldinger hos
Sentralskattekontoret for utenlandssaker. Dette er viktig blant annet
i forbindelse med innføring av ID-kort i byggenæringen
- en ordning som etter planen skal tre i kraft høsten 2007.
På denne bakgrunn foreslås bevilgningen på kap.
1618 post 1 økt med 12 mill. kroner.
Det vises til omtale av ROS i St.prp. nr. 1
(2006-2007) for Finansdepartementet. I saldert budsjett for 2007
er det bevilget 46 mill. kroner til forberedelser og igangsetting
av reorganisering av skatteetaten. Arbeidet med reorganisering av
skatteetaten har vist seg å være mer kostnadskrevende
enn tidligere forutsatt. For 2007 er det anslått merkostnader
på 20 mill. kroner, som blant annet gjelder aktiviteter
som er nødvendig for å etablere nye regioner og
sentralisere landsdekkende funksjoner. På denne bakgrunn
foreslås det å øke bevilgningen under
kap. 1618 post 1 med 20 mill. kroner. Finansdepartementet vil komme
tilbake til saken i St.prp. nr. 1 (2007-2008).
Det vises for øvrig til forslag til
ytterligere lovendringer i Ot.prp. nr. 61 (2006-2007) som følge
av reorganiseringen.
Det vises til omtale under kap. 1618 Skatteetaten post
45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold. Bevilgningen
på kap. 1618 post 1 foreslås økt med
100 mill. kroner.
Samlet foreslås bevilgningen under
kap. 1618 Skatteetaten post 1 Driftsutgifter, økt med 132
mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Det vises til omtale av utvikling av nytt system
for likning og saksbehandling (SL), senest i St.prp. nr. 1 (2006-2007)
for Finansdepartementet. SL-prosjektet er forsinket. Bevilgningen
på kap. 1618 post 22 foreslås derfor redusert
med 57,6 mill. kroner. Kostnadsrammen for prosjektet på 165,5
mill. kroner er imidlertid uendret.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Bevilgningen under kap. 1618 post 45 dekker
blant annet etatens utgifter til større IT-utskiftinger.
Utskifting av IT-utstyr i skatteetaten skjer i mindre grad enn tidligere
som store IT-prosjekter. Mindre omfattende utstyrsanskaffelser regnskapsføres
i stor grad som driftsutgifter, og det foreslås derfor å omdisponere
100 mill. kroner fra kap. 1618 post 45 til kap. 1618 Skatteetaten
post 1 Driftsutgifter.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
I forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet
for 2000 fattet Stortinget vedtak om å innføre
entydig boligadresse i Norge. Mens det tidligere stort
sett bare var eneboliger som hadde egen adresse, skulle dette heretter
også gjelde flerbolighus der flere boliger hadde samme
adresse.
Boligadresseprosjektet ble formelt avsluttet
ved årsskiftet 2003/2004, og det hadde blant annet
som mål å gi alle personer en unik adresse i folkeregisteret.
Ved utgangen av 2006 var 94 pst. av befolkningen registrert med
entydig adresse i folkeregisteret. For bosatte i bygninger med flere
boliger var andelen 83 pst. på landsbasiS. I Oslo,
som utgjør 30 pst. av alle som skal ha bolignummer, var
den tilsvarende andelen bare 67 pst. Over halvparten av alle manglene
i landet er knyttet til Oslo. Heller ikke i Bergen anses dekningsgraden å være
tilfredsstillende.
Etableringen av en entydig boligadresse innebærer blant
annet at alle personer tildeles en unik adresse i folkeregisteret.
Dette er avgjørende for å kunne gjennomføre
en registerbasert folke- og boligtelling i 2011. En slik telling
vil redusere kostnadene betydelig sammenliknet med skjemabaserte
tellinger. God kvalitet og høy presisjon i adressesystemet
vil gjøre informasjonen om boliger og husholdninger i den
offentlige planleggingen mer nøyaktig, samtidig som det
vil gjøre identifisering av bosted enklere ved politi-,
brann- og ambulanseutrykning.
Det er behov for å gjennomføre
et prosjekt for å øke andelen med entydig boligadresse
i Oslo og Bergen som en oppfølging av boligadresseprosjektet.
Bevilgningen under kap. 1620 post 1 foreslås derfor økt
med 3,3 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
I saldert budsjett for 2007 er det bevilget
9 700 mill. kroner på denne posten. For 2006 er det regnskapsført 9
780 mill. kroner, og utviklingen i innkomne krav hittil i år
viser en økning i forhold til samme periode i 2006. Det
foreslås derfor at bevilgningen på kap. 1632 post
61 økes med 200 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Regjeringen går inn for at staten skal
kjøpe klimagasskvoter for å dekke anslåtte
utslipp ved statsansattes tjenestereiser med fly internasjonalt.
Dette er utslipp som ikke inngår i Norges Kyoto-forpliktelse,
og kvotene må derfor komme i tillegg til kvotene som kjøpes for å oppfylle
Norges Kyoto-forpliktelse. Ordningen skal innføres med
virkning fra 2007.
Kvotekjøpene skal håndteres
parallelt med de kjøpene staten skal forestå for å dekke
Kyoto-forpliktelsen, og vil også være underlagt
de samme retningslinjene. Det innebærer at Finansdepartementet
vil være ansvarlig for kvotekjøpene. For å sikre
et regnskapsmessig skille mellom kvoter som kjøpes for å oppfylle Kyoto-protokollen,
og kvoter som kjøpes for å dekke klimagassutslippene
fra statsansattes internasjonale flyreiser, er det lagt opp til å opprette
en ny post under kap. 1638.
Kvotekjøpene skal dekke anslåtte
utslipp av CO2 fra statsansattes internasjonale
tjenestereiser med fly. Med statsansatte forstås i denne
sammenheng de som defineres som statsansatte i henhold til Fornyings-
og administrasjonsdepartementets årlige oversikt over antallet
tilsatte i statlige virksomheter. Pr. 1. mars 2006 utgjorde dette
totalt 133 057 arbeidstakere og 122 433 årsverk,
jf. St.prp. nr. 1 (2006-2007) for Fornyings- og administrasjonsdepartementet.
Ansatte i statsaksjeselskap, statsforetak og statlige virksomheter
som er omgjort til stiftelser, defineres ikke som statsansatte.
Med en internasjonal flyreise forstås
i denne sammenhengen tjenestereise mellom Norge og et annet land.
Med tjenestereise forstås pålagte eller godkjente reiser
med fly av ikke fastsatt karakter i oppdrag for arbeidsgiver/oppdragsgiver.
Det har ikke latt seg gjøre å foreta
nøyaktige beregninger av CO2-utslippene
knyttet til statsansattes internasjonale tjenestereiser med fly.
Dette skyldes at det pr. i dag ikke eksisterer noen samlet oversikt
over reisevirksomheten i staten. En slik samlet oversikt må omfatte
ikke bare antallet reiser, men også lengden på den
enkelte reise. En nøyaktig beregning ville derfor forutsette
en manuell gjennomgang av hver enkelt reiseregning. En slik beregningsmetode
er svært ressurskrevende og er ikke vurdert som hensiktsmessig.
Utslippene av CO2 fra
statsansattes internasjonale tjenestereiser er anslått
med utgangspunkt i tilgjengelig informasjon om reisevirksomheten
til et bredt utvalg av departementene. Basert på en antagelse
om at reisevirksomheten i de utvalgte departementene er representativ
for den samlede reisevirksomheten i staten, kan det anslås
at statsansattes internasjonale tjenestereiser med fly gir et CO2-utslipp på om lag 120 000 tonn
pr. år. Med en forventet gjennomsnittlig kvotepris for
2007 og 2008 på 100 kroner pr. tonn CO2,
kan den samlede kvotekostnaden knyttet til statsansattes internasjonale
tjenestereiser med fly anslås til om lag 12 mill. kroner
for 2007. Det foreslås derfor at det samlet legges opp
til å bruke 12 mill. kroner for å dekke kjøp av
klimagasskvoter for de anslåtte CO2-utslippene
fra statsansattes internasjonale tjenestereiser med fly i 2007.
Det legges til grunn at kvotene betales ved
levering, og ikke ved kontraktsinngåelse, jf. omtale av
retningslinjene for kvotekjøp i St.meld. nr. 2 (2006-2007)
Revidert nasjonalbudsjett 2007. Det er ikke hensiktsmessig å kreve
levering av kvoter tilsvarende hele utslippet i 2007 innen 31. desember
2007. På usikkert grunnlag anslås det at om lag
halvparten av kvotekostnaden for 2007 kan komme til betaling i år.
Det foreslås derfor at det for 2007 bevilges 6 mill. kroner
på kap. 1638 post 1. Det foreslås videre en fullmakt
til å inngå avtaler om kjøp av klimakvoter
utover foreslått bevilgning for inntil 6 mill. kroner.
Fra og med 2008 legges det opp til at bevilgningen vil
baseres på faktisk reisevirksomhet, jf. omtale i St.meld.
nr. 2 (2006-2007) Revidert nasjonalbudsjett 2007.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemene frå Framstegspartiet og Venstre, sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa, jf. forslag til vedtak I
og VI.1 under kapittel 21 Tilråding frå komiteen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
peke på at det allerede i dag er mulig å kjøpe
klimakvoter samtidig som man kjøper flybilletter. Disse
medlemmer ser ikke behovet for å etablere et nytt
byråkratisk system for innrapportering av flyreiser, når
man kan foreta kjøp av billett og kvote samtidig. Disse
medlemmer går imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at dette medlem ikke ønsker å bevilge
midler til kjøp av CO2-kvoter
før de sektorvise klimaplanene foreligger og en kan se
klimapolitikken i en helhetlig sammenheng. Dette medlem viser
til sine merknader under kap. 1638 post 21 og går derfor
imot Regjeringens forslag til bevilgning.
Komiteens medlem fra Venstre mener
handel med utslippskvoter er et viktig bidrag til å innfri Norges
klimaforpliktelser. Dette medlem vil påpeke
at behovet for kjøp av CO2-kvoter
bør sees i sammenheng med i hvor stor grad det gjennomføres nasjonale
klimatiltak. Dette medlem vil også påpeke
at Regjeringen gjennom regjeringserklæringen har lovet å "gjennomføre
sektorvise klimahandlingsplaner, hvor det skal settes konkrete mål
for hvor mye hver sektor skal bidra til at Norge når klimaforpliktelsene
fra Kyoto".
Dette medlem vil i påvente
av de sektorvise klimahandlingsplanene ikke bevilge midler til kjøp
av CO2-kvoter, men komme tilbake til
dette i forbindelse med statsbudsjettet for 2008 når hele
klimapolitikken forhåpentligvis kan sees i en sammenheng
og helhet.
Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn å redusere bevilgningen med
105 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en reduksjon på 105 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1638 | | Kjøp av klimakvoter | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, nedsettes med
| 105 000 000 |
| | fra kr 105 000 000 til
kr 0" | |
I saldert budsjett for 2007 er det bevilget
36 020,1 mill. kroner på denne posten. Ved slutten
av 2006 ble det foretatt ekstraordinære tilbakekjøp
av et statsobligasjonslån med forfall i januar 2007. Disse
tilbakekjøpene ble regnskapsført som avdrag i
2006. Slike tilbakekjøp budsjetteres det ikke med da det
på forhånd er vanskelig å vite omfanget
av disse transaksjonene. På denne bakgrunn foreslås
det at bevilgningen på kap. 1651 post 98 reduseres med
6 374 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
På grunnlag av nye anslag foreslås
det å øke bevilgningen under kap. 4634 post 86
med 50 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
På grunnlag av nye anslag foreslås
det å øke bevilgningen under kap. 4634 post 88
med 15 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Avskrivninger under forvaltningsbedriftenes
driftsbudsjett inntektsføres på denne posten.
Forslag til endringer på bevilgningen til Statens Pensjonskasse
påvirker posten med netto 11,4 mill. kroner, jf. omtale
av under kap. 2470 post 24. Bevilgningen på posten foreslås
derfor redusert med 11,4 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Innst. O. nr. 80 (2006-2007) og til representantforslag
Dokument nr. 8:52 (2006-2007) om å innføre en
ny modell for individuell pensjonssparing med skattefradrag (IPS),
samt gjeninnføre tidligere regler tilknyttet livrente.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 310 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 310 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5501 | | Skatter på formue
og
inntekt | |
| 72 | Fellesskatt, nedsettes
med | 310 000 000 |
| | fra kr 134 118 000 000
til
kr 133 808 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader og forslag i Innst. O. nr. 80 (2006-2007) samt
til forslag og merknader i denne innstilling hvor det bl.a. gjeninnføres økte
grenser for IPA-sparing og for individuell livrentesparing, samt økte
sparebeløp i BSU-sparing, skattefritak for arbeidsgiverbetalte sykdomsutgifter, økt
fiskerfradrag og endret fagforeningsfradrag.
Disse medlemmer foreslår
på denne bakgrunn å redusere bevilgningen med
netto 26 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en reduksjon på 26 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5501 | | Skatter på formue
og
inntekt: | |
| 72 | Fellesskatt, nedsettes
med | 26 000 000 |
| | fra kr 134 118 000 000
til
kr 134 092 000 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til forslagene som er fremmet i denne innstilling
samt i Innst. O. nr. 80 (2006-2007) om å gjeninnføre
tidligere skatteregler for individuell pensjonssparing og om å øke
grensen for skattefradraget for gaver til frivillige organisasjoner
med 3000 kroner i inneværende år.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5501 | | Skatter på formue
og
inntekt | |
| 72 | Fellesskatt, nedsettes
med | 171 000 000 |
| | fra kr 134 118 000 000
til
kr 133 947 000 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til sine merknader og forslag i Innst. O. nr. 80 (2006-2007) og
til merknader i kapittel 2 i denne innstilling hvor det bl.a. foreslås å gi
rett til bunnfradrag for selvstendig næringsdrivende, økte
beløpsgrenser i SkatteFUNN-ordningen, økte avskrivningssatser,
skattefritak for forskningsinstitutter, skattefritak for arbeidsgiverbetalte
sykdomsutgifter og gjeninnføring av ordningen for IPA og
individuell livrente.
Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn å sette ned bevilgningen med
216 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en reduksjon på 216 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5501 | | Skatter på formue
og
inntekt | |
| 72 | Fellesskatt, nedsettes
med | 216 000 000 |
| | fra kr 134 118 000 000
til
kr 133 902 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader og forslag i Innst. O nr. 80 (2006-2007) hvor
det foreslås å øke bunnfradraget i arveavgiften
til 750 000 kroner og å utvide avgiftsnedskrivningen
for arveavgift til 10 år i forbindelse med generasjonsskifte i
familieeiede bedrifter. Disse medlemmer foreslår
derfor å redusere bevilgningen med 120 mill. kroner i forhold
til Regjeringens forslag, tilsvarende en reduksjon på 120
mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5506 | | Avgift av arv og gaver: | |
| 70 | Avgift, nedsettes med | 120 000 000 |
| | fra kr 1 963 000 000 til
kr 1 843 000 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til sine merknader og forslag i Innst. O. nr. 80 (2006-2007) og
til merknader i kapittel 2 i denne innstilling hvor det bl.a. foreslås å øke
bunnfradraget i arveavgiften til 500 000 kroner og å utvide
avgiftsavskrivelse for arveavgift til 10 år i forbindelse
med familieeide bedrifter.
Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn å sette ned bevilgningen med
81 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en reduksjon på 81 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5506 | | Avgift av arv og gaver | |
| 70 | Avgift, nedsettes med | 81 000 000 |
| | fra kr 1 963 000 000 til
kr 1 882 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til sine merknader i kapittel 2 i denne innstilling
hvor det bl.a. foreslås å fjerne all toll for samtlige
lavinntektsland definert gjennom Verdensbankens såkalte
"DAC-liste".
Disse medlemmer foreslår
på denne bakgrunn å sette ned bevilgningen med
25 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en reduksjon på 25 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5511 | | Tollinntekter | |
| 70 | Toll, nedsettes med | 25 000 000 |
| | fra kr 1 664 000 000 til
kr 1 639 000 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til dette medlems forslag
om å innvilge fullt tollfritak for alle varer fra 14 nye
lavinntektsland.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5511 | | Tollinntekter | |
| 70 | Toll, nedsettes med | 1 000 000 |
| | fra kr 1 664 000 000 til
kr 1 663 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad og forslag under pkt. 2.7, og fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5521 | | Merverdiavgift | |
| 70 | Avgift, forhøyes
med | 230 000 000 |
| | fra kr 171 200 000 000
til
kr 171 430 000 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til dette medlems forslag om økte avgifter
på tobakkvarer fra 1. juli 2007.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5531 | | Avgift på tobakkvarer | |
| 70 | Avgift, forhøyes
med | 142 500 000 |
| | fra kr 6 907 000 000 til
kr 7 049 500 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til sine merknader i kapittel 2 i denne innstilling hvor det bl.a.
foreslås å øke avgiftene på til
kr 2,00 pr. sigarett eller pr. gram av pakningens nettovekt
for røyketobakk, karvet skråtobakk og råtobakk
i forbrukerpakning med virkning fra 1. juli 2007.
Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn å øke inntektene med
115 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 115 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5531 | | Avgift på tobakkvarer | |
| 70 | Avgift, forhøyes
med | 115 000 000 |
| | fra kr 6 907 000 000 til
kr 7 022 000 000" | |
Det vises til omtale i kapittel 2 Forslag om
endrede skatte- og avgiftsbestemmeler. Bokført virkning
av tiltaket knyttet til innføringen av en støtteordning
ved kjøp av E85-biler ved at det gis et fradrag i engangsavgiften
på 10 000 kroner fra 1. juli 2007 er
beregnet til 20 mill. kroner. Bevilgningen på kap. 5536
post 71 foreslås på denne bakgrunn redusert med
20 mill. kroner. Anslagsendringer på kapitlet er ikke medregent
i vedtaket, og vil eventuelt bli foreslått endret i forbindelse
med ny saldering av statsbudsjettet for 2007 til høsten.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemene frå Framstegspartiet, Høgre, Kristeleg
Folkeparti og Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknad under kap. 2 foran og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5536 | | Avgift på motorvogner
mv. | |
| 71 | Engangsavgift på motorvogner
mv., nedsettes med | 200 000 000 |
| | fra kr 19 030 000 000 til
kr 18 830 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til disse medlemmers forslag
om å øke avgiftsrabatten på E-85 biler
med 20 000 kroner utover Regjeringens forslag, til 30 000
kroner fra 1. juli 2007.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5536 | | Avgift på motorvogner
mv. | |
| 71 | Engangsavgift på motorvogner
mv., nedsettes med | 110 000 000 |
| | fra kr 19 030 000 000 til
kr 18 920 000 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til sine merknader i kapittel 2 i denne innstilling hvor det bl.a.
foreslås å øke støtten til kjøp
av E85-biler gjennom fradrag i engangsavgiften med 20 000
kroner utover Regjeringens forslag, til 30 000 kroner fra 1. juli
2007.
Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn å sette ned bevilgningen med
90 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en reduksjon på 110 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til dette medlems forslag om økt dieselavgift
fra 1. juli 2007.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5536 | | Avgift på motorvogner
mv. | |
| 77 | Avgift på mineralolje
til framdrift av motorvogn og fritidsbåt (dieselavgift), forhøyes
med | 115 000 000 |
| | fra kr 6 115 000 000 til
kr 6 230 000 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til sine merknader i kapittel 2 i denne innstilling hvor det bl.a.
foreslås å øke avgiftene på mineralolje
med 10 øre literen som et ledd i omlegging av skatte- og
avgiftssystemet i en mer miljøvennlig retning.
Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn å øke inntektene med
62 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 62 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5542 | | Avgift på mineralolje
mv. | |
| 70 | Avgift på mineralolje,
forhøyes med | 62 000 000 |
| | fra kr 700 000 000 til
kr 762 000 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til dette medlems forslag om økt CO2-avgift på mineralske produkter
fra 1. juli 2007.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5543 | | Miljøavgift på mineralske produkter
mv. | |
| 70 | CO2-avgift, forhøyes
med | 69 000 000 |
| | fra kr 4 556 000 000 til
kr 4 625 000 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til sine merknader i kapittel 2 i denne innstilling hvor det bl.a.
foreslås å øke CO2-avgiften
på alle mineralske produkter med 10 øre literen
som et ledd i omlegging av skatte- og avgiftssystemet i en mer miljøvennlig
retning. I tillegg går dette medlem imot
Regjeringens forslag om fritak for CO2-avgift
på gass til bruk i oppvarming i vektshusnæringen.
Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn å øke inntektene med
213 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 213 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5543 | | Miljøavgift på mineralske produkter
mv. | |
| 70 | CO2-avgift,
forhøyes med | 213 000 000 |
| | fra kr 4 556 000 000 til
kr 4 769 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknad vedrørende avgift på utslipp av NOx under kapittel 2 foran, og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5549 | | Avgift på utslipp
av NOx | |
| 70 | Avgift på utslipp
av NOx, nedsettes med | 134 000 000 |
| | fra kr 845 000 000 til
kr 711 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til disse medlemmers merknad om NOx-avgiften foran
under skatte- og avgiftsendringer. Fornyelse av deler av fiskeflåten
og strukturordningene har gjort at NOx-utslippene er blitt kraftig
redusert de siste årene. Videre reduksjon av NOx-utslipp
på fiskefartøyer har en meget høy kostnad.
Mangel på tilfredsstillende tekniske løsninger
og verftskapasiteten gjør slike ombygginger krevende. Når
ikke fondsløsning eller miljøavtaler er på plass
og de kompenserende tiltakene ikke fungerer, mener disse
medlemmer det ikke er grunnlag for å kreve inn
avgiften for fiskeflåten. På denne bakgrunn reduseres
kap. 5549 post 70 med 80 mill. kroner for å gi avgiftsfritak
fra NOx-avgiften for fiskeflåten fra 1. juli 2007
og ut året.
NOx-avgiften vil få store konsekvenser
for de deler av reiselivsnæringen som er avhengig av cruisepassasjerer
og de ringvirkninger disse bidrar med til landbasert verdiskaping
og sysselsetting. En rekke steder langs norskekysten har stor aktivitet
som følge av anløp av cruisefartøyer.
NOx-avgiften kan medføre en betydelig reduksjon i antall
anløp til Norge og vil svekke den landbaserte reiselivsnæringen.
Det er i dagens ordning en forskjellsbehandling ved at fartøy som
bare har ett anløp i norsk havn slipper avgift, mens fartøy
som har flere anløp må betale. Disse medlemmer viser
til at Regjeringen enda ikke har fått på plass
en fondsløsning som kan vil redusere kostnadene ved utslippsreduksjoner.
På denne bakgrunn reduseres kap. 5549 post 70 med 35 mill.
kroner for å gi avgiftsfritak fra NOx-avgiften for cruiseanløp
til norske havner fra 1. juli 2007 og ut året.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 110 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5549 | | Avgift på utslipp
av NOx: | |
| 70 | Avgift på utslipp
av NOx, nedsettes med | 110 000 000 |
| | fra kr 845 000 000 til
kr 735 000 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til sine merknader i kapittel 2 i denne innstilling hvor det bl.a.
foreslås å innføre NOx-avgift
på maskiner, bygg og anlegg som et ledd i omlegging av
skatte- og avgiftssystemet i en mer miljøvennlig retning.
Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn å øke inntektene med
213 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 213 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5549 | | Avgift på utslipp
av NOx | |
| 70 | Avgift på utslipp
av NOx, forhøyes med | 27 000 000 |
| | fra kr 845 000 000 til
kr 872 000 000" | |
Det vises til omtale under kap. 1602 Kredittilsynet post
1 Driftsutgifter. Ettersom Kredittilsynet er selvfinansiert, foreslås
bevilgningen på kap. 5580 post 70 økt med 9,8
mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Renter av statens kapital i forvaltningsbedriftene føres
på denne posten. Forslag til endringer på bevilgningen
til Statens Pensjonskasse påvirker posten med en økning
på 0,2 mill. kroner. Bevilgningen på posten foreslås
derfor økt med 0,2 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
I 2002 ble det opprettet en låneordning
for de regionale helseforetakene og Svinesundsforbindelsen AS. Rentene
kapitaliseres og tillegges lånene gjennom en egen lånebevilgning
for opptrekksrenter under de respektive fagdepartementene, jf. kap.
732 post 91 og kap. 1322 post 92. Kap. 5605 post 84 er den motsvarende
inntektsposten. I saldert budsjett for 2007 er det bevilget 220
mill. kroner under kap. 5605 post 84. Som følge av en foreslått økning
under kap. 1322 post 92, foreslås bevilgningen på kap.
5605 post 84 økt med 680 000 kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre vil peke på at det er viktig å legge
forholdene til rette for at flere bedrifter enn i dag kan ta inn lærlinger.
En slik tilrettelegging handler om flere faktorer, der faglig støtte
og veiledning til lærebedriften er en av dem. Men også økonomiske
incentiver, som å redusere arbeidsgiveravgiften for lærlinger,
vil bidra til att flere unge får lærlingplass.
Disse medlemmer foreslår
derfor å halvere arbeidsgiveravgiften for nye lærlinger
fra 1. juli 2007. Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 33 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5700 | | Folketrygdens inntekter: | |
| 72 | Arbeidsgiveravgift,
nedsettes med | 33 000 000 |
| | fra kr 103 179 000 000
til
kr 103 146 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre i sitt alternative budsjett for 2007 pekte
på faren for overoppheting i økonomien, og at
Regjeringens forslag til budsjett ville bidra til å øke
presset på renten. Derfor foreslo Høyre å bruke
noe mindre av pengene fra pensjonsfondet i 2007. Disse medlemmer viser
videre til at Høyre i sitt alternative statsbudsjett for
2007 foreslo en omfattende strategi for å øke arbeidstilbudet,
fremmet vekststimulerende skatteletter og forslag som ville stimulere
til sparing. Samlet ville en slik strategi ha bidratt til å dempe
presset på renten. Disse medlemmer viser
til at Regjeringen ved revideringen av budsjettet for 2007 legger
opp til det mest ekspansive budsjettet i inneværende høykonjunktur.
I kombinasjon med Regjeringens passive holdning til tiltak som kan øke
arbeidstilbudet, og fjerningen av skattestimulerende spareordninger,
vil Regjeringens økonomiske politikk bidra til økt
rente. Disse medlemmer viser til at Norges Bank ved siste
renteøkning kommenterte at Regjeringen ved revideringen
av budsjettet foreslår et noe mer ekspansivt opplegg enn
ventet, og at dette vil veie inn ved Norges Banks vurdering av rentebanen
fremover. I det reviderte budsjettet følger Høyre
opp sin linje fra det alternative statsbudsjettet og fremmer forslag
som vil øke arbeidstilbudet og stimulere til økt
sparing. Samtidig foreslår Høyre å redusere
budsjettets ramme med 722,085 mill. kroner, sammenlignet med Regjeringens forslag.
Samlet vil disse forslag bidra til å redusere presset på renten,
sammenlignet med Regjeringens opplegg.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5800 | | Statens pensjonsfond - Utland | |
| 50 | Overføring fra
fondet,
nedsettes med | 722 085 000 |
| | fra kr 54 142 000 000 til
kr 53 419 915 000" | |
Reserven for tilleggsbevilgninger på kap.
2309 Tilfeldige utgifter skal dekke utgifter til gjennomføringen av
inntektsoppgjør der staten er part, til regulering av folketrygdens
grunnbeløp og til uforutsette utgifter. Bevilgningen utgjør
i saldert budsjett 9 674,7 mill. kroner.
Lønnsveksten fra 2005 til 2006 anslås
av det Tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene (TBU)
til 4,1 pst. Dette er 0,6 prosentenheter høyere enn lagt
til grunn ved reguleringen av grunnbeløpet i folketrygden
fra 1. mai 2006. Retningslinjene som Stortinget har fastsatt
for regulering av grunnbeløpet i folketrygden, innebærer
at det kompenseres for dette i forbindelse med reguleringen av grunnbeløpet
i folketrygden fra 1. mai 2007. Videre er lønnsvekstanslaget fra
2006 til 2007 oppjustert med 1/4 prosentpoeng fra Nasjonalbudsjettet
2007. Oppjusteringen av anslått lønnsvekst innebærer
at det må påregnes høyere utgifter i
2007 til lønn og trygdeytelser enn lagt til grunn da Stortinget
behandlet statsbudsjettet for 2007 i fjor høst. Stortingsproposisjoner
om bevilgningsendringer i tilknytning til lønns- og trygdeoppgjørene
vil bli fremmet senere i vår. For å ta tilstrekkelig
høyde for bevilgningene i forbindelse med lønns-
og trygdeoppgjør foreslås det nå å øke
bevilgningen til tilfeldige utgifter på kap. 2309 med om
lag 1,6 mrd. kroner.
Det foreslås at bevilgningen på kap.
2309 økes med 1 551,2 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemene frå Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre, sluttar
seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Regjeringens foreslåtte økning på departementenes driftsbudsjetter
med netto 807,2 mill. kroner, eksklusive lønnsoppgjør
og budsjettkapitler under Statens Pensjonskasse. Disse medlemmer viser
til at dette er en sterk vekst i de departementale driftsutgifter
og at bl.a. disse medlemmers forslag om endringer
i AFP-reglene for 62-63-åringer vil medføre utgiftsreduksjoner. Disse
medlemmer foreslår derfor et generelt "ostehøvelkutt"
på departementene med 150 mill. kroner i tråd
med tilsvarende innsparinger i forbindelse med samtlige reviderte
nasjonalbudsjett i de senere år. Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen
med 150 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å spare
inn 150 mill. kroner på departementenes driftsbudsjetter
(post 1-29, unntatt post 24). Regjeringen gis fullmakt til å foreta den
endelige fordelingen på kapitler og poster."
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2309 | | Tilfeldige utgifter | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
| 1 401 204 000 |
| | fra kr 9 674 684 000 til
kr 11 075 888 000” | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti ønsker, som et ledd i omprioriteringer
i budsjettforslaget, å spare inn 40 mill. kroner over departementenes
sentrale drift, og fremmer et fullmaktsforslag om dette. Provenyeffekten
av en slik innsparing plasseres inntil videre på "ymse"-posten. Dette
medlem forutsetter at omprioriteringer mellom de enkelte
departementers budsjettområder og "ymse"-posten behandles
i forbindelse med nysalderingen av statsbudsjettet for 2007. Videre
mener dette medlem at det bør være grunnlag
for en ytterligere reduksjon av bevilgningen til ymse utgifter med
100 mill. kroner selv om denne posten skal dekke utgiftene i inneværende
budsjettår til trygdeoppgjøret, statsoppgjøret
og oppgjøret med privatpraktiserende leger, psykologer
og fysioterapeuter.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å spare
inn 40 mill. kroner på departementenes driftsbudsjetter
(post 1-29). Regjeringen gis fullmakt til å foreta den
endelige fordelingen på kapitler og poster."
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2309 | | Tilfeldige utgifter | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
| 1 411 204 000 |
| | fra kr 9 674 684 000 til
kr 11 085 888 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Regjeringen i sitt opplegg til revidert nasjonalbudsjett legger
opp til en økning på departementenes driftsbudsjetter
med netto 807,2 mill. kroner. Da er utgifter til lønnsoppgjør
og budsjettkapitler under Statens Pensjonskasse unntatt. Dette medlem
viser til at dette er en sterk vekst i driftsutgiftene og foreslår
derfor et såkalt "ostehøvelkutt" på departementene
på 136,9 mill. kroner i tråd med tilsvarende innsparinger
i forbindelse med samtlige reviderte nasjonalbudsjetter de siste årene.
Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn å redusere bevilgningen med
79,4 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 1 471 804 000 kroner
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2309 | | Tilfeldige utgifter | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
| 1 529 304 000 |
| | fra kr 9 674 684 000 til
kr 11 203 988 000" | |
Dette medlem fremmer videre følgende
forslag:
"Stortinget samtykker i at det spares
inn 136,9 mill. kroner på departementenes driftsutgifter
(postene 1-29, unntatt post 24). Regjeringen gis fullmakt til å foreta den
endelige fordelingen av beløpet. Innsparingen spesifiseres
på kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen
i forbindelse med salderingen av statsbudsjettet for 2005. Innsparingen
tas foreløpig ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige
utgifter med 136,9 mill. kroner. Når beløpet er
fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 136,9
mill. kroner til kap. 2309."
I saldert budsjett er det under kap. 5309 bevilget
52,8 mill. kroner.
Med hjemmel i verdipapirhandelloven § 14-1
har Oslo Børs ilagt Seadrill Ltd daglige bøter
på til sammen 38 mill. kroner i anledning manglende overholdelse
av tilbudsplikt overfor aksjonærene i Eastern Drilling
ASA. Bøtene skal tilfalle statskassen, jf. verdipapirhandelloven § 14-1
annet ledd. Det foreslås på denne bakgrunn at
bevilgningen økes med 38 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Det vises til omtale av toll- og avgiftsetatens
tilpasninger til Au2sys, senest i St.prp. nr. 1 (2006-2007) for Finansdepartementet,
s. 62-63. Arbeidet med Au2sys er forsinket, jf. omtale i St.prp.
nr. 68 (2006-2007) Om ein del saker på Samferdselsdepartementets
område. Finansdepartementet vil komme tilbake til saken
i St.prp. nr. 1 (2007-2008) for Finansdepartementet.
Komiteen tek omtalen til orientering.
Komiteen viser til at det i samband
med likningsbehandlinga for 2005 er avdekka ulik praksis ved krav om
særfrådrag for store sjukdomsutgifter for personar med
diabetes.
Opplysningar komiteen har fått, viser
at slik forskjellsbehandling skjer både mellom likningskontor
og frå person til person innan eitt og same likningskontor.
Komiteen er tilfreds med at finansministeren,
etter dialog med Norges Diabetesforbund, har følgt opp dette
overfor skatteetaten for å sikre ei mest mogleg lik og
rettferdig behandling av skattytarar som har krav på særfrådrag.
Komiteen er likevel uroa over
at Norges Diabetesforbund gjennom høyringane har peikt
på at forskjellsbehandlinga ser ut til å halde
fram for skatteåret 2006.
Dersom skattytar sannsynleggjer eller dokumenterer meirutgifter
til kost på grunn av diabetessjukdomen, skal vedkomande
ha rett til særfrådrag. Det er viktig at sannsynleggjeringa
av faktiske meirutgifter skjer på ein praktisk og føremålstenleg
måte for både skattytar og likningskontora.
Frådrag for meirutgifter til kost føreset
at skattytar dokumenterer behovet for særleg kost med legeattest. Komiteen vil
i denne samanhengen vise til at det bør vere tilstrekkeleg
at legeattest blir lagt fram éin gong, i og med at diabetes
er ein kronisk og livslang sjukdom der kosthald er ein viktig del
av terapien, jf. Helse- og sosialdirektoratets brev av 21. november
2006.
Komiteen viser vidare til at
aktuelle meirkostnader knytte til diabetes kan vere hjelpemiddel
og utstyr til terapien, medisinar, meirutgifter til kost (under
dette utgifter til følgingsmat), ekstra slitasje på klede
og sengetøy, fysioterapi, ekstra kostnader til tannlegehjelp, fotbehandling,
reiseutgifter i samband med behandling, forhøga forsikringspremie
med vidare. Komiteen ber Regjeringa innskjerpe praktiseringa
i skatteetaten slik at likningskontora tek vare på Stortinget
sin intensjon med omlegginga av frådraget på ein
best mogleg måte.
Frådrag for ekstraordinære
sjukdomsutgifter skal etter komiteen sitt syn føre
til at menneske uavhengig av økonomiske eller sosiale ressursar,
kan behandle og førebyggje sjukdomen dei er ramma av, best mogleg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
fornøyd med at det endelig er flertall for denne fornuftige
endringen som disse medlemmer tidligere har fremmet
forslag om, senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2007.