Posten foreslås redusert med 2 mill.
kroner for å kunne bidra til finansiering av et økt
antall utenlandsstillinger. Disse stillingene budsjetteres på kap.
1725 post 1, jf. omtale under dette budsjettkapitlet.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Krav til driftsresultat foreslås endret
med totalt 338 mill. kroner.
48 mill. kroner av bevilgningsforslaget omfatter lavere
avskrivninger enn tidligere beregnet (redusert fra 558 mill. kroner
til 510 mill. kroner). Denne reduksjonen inndekkes ved å redusere
bevilgningen til investeringer i nybygg og anlegg (EBA) tilsvarende,
jf. omtalen under kap. 1720 post 47. Avskrivningene er teknisk bestemt
ift. registrerte balanseverdier for Forsvarets eiendommer, bygg
og anlegg.
De resterende 290 mill. kroner av bevilgningsforslaget
inndekkes ved å redusere materiellinvesteringene tilsvarende,
jf. kap. 1760 post 45, og brukes til å styrke reguleringsfondet.
Reguleringsfondet er en regnskapsmessig størrelse til avstemming
av driftsresultatet for det enkelte år. Styrkingen vil
sikre opprettholdelse og eventuelt forbedring av tilstandsgraden
(teknisk kvalitet) på bygningsmassen slik at statens eierforpliktelser ivaretas
på en tilfredsstillende måte.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at Regjeringen ønsker å endre driftsresultatet
med totalt 338 mill. kroner. Disse medlemmer ønsker ikke å inndekke
deler av dette ved å redusere materiellinvesteringene med
290 mill. kroner jf. kap. 1760 post 45.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen under med 290 mill. kroner i forhold til Regjeringens
forslag, tilsvarende en økning på 48 mill. kroner
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1710 | | Forsvarsbygg og nybygg og
nyanlegg | |
| 24 | Driftsresultat, forhøyes med
| 48 000 000 |
| | fra kr -728 000 000 til
kr -680 000 000" | |
Det foreslås en netto økning
av posten med 502 mill. kroner.
Det er i 2007 og 2008 betydelig behov for å forsere bygge-
og anleggsprosjekter i Forsvaret, grunnet bl.a. oppbyggingen av
Hæren, omstillingen av Forsvarets logistikkorganisasjon,
planlagte materiellinvesteringer, og generelt behov for oppgradering
av infrastruktur og mer driftseffektiv bygningsmasse i garnisonene. Det
er også behov for økte vedlikeholdsmidler for å opprettholde
verdien av eksisterende bygningsmasse samt bevare historiske festningsverk
som Forsvaret har forvaltningsansvaret for.
Investeringsplanen for 2006 inneholdt flere
nye prosjekter hvor planleggingen tok lengre tid enn forventet. Produksjonen
ble samlet sett også påvirket av et stramt leverandørmarked,
både innenfor entreprenør- og konsulentbransjen.
Dette medførte at deler av planlagt utbetalingsbehov ble
forsinket og forskjøvet fra 2006 til 2007.
De opprinnelige planlagte årlige avsetninger
til bygge- og anleggsinvesteringer i inneværende langtidsperiode
2005-2008 har vist seg å være for lave i forhold
til behovet.
Nettoøkningen på 502 mill.
kroner finansieres ved å omdisponere 150 mill. kroner fra
kap. 1760 postene 44 og 48. Videre foreslås det en omdisponering
fra kap. 1760 post 45 med 400 mill. kroner. Som tidligere nevnt er
det også innarbeidet en reduksjon på 48 mill.
kroner som følge av endret krav til driftsresultat på dette
kapitlets post 24.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemene frå Framstegspartiet og Venstre, sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg at regjeringen foreslår en netto økning av
posten med 502 mill. kroner. Disse medlemmer er derimot
skeptiske til å styrke posten ved å omdisponere
midler fra kap. 1760 post 45 med 400 mill. kroner.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 400 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 102 mill. kroner i forhold
til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1710 | | Forsvarsbygg og nybygg og
nyanlegg | |
| 47 | Nybygg og nyanlegg, kan overføres, forhøyes
med | 102 000 000 |
| | fra kr 999 532 000 til
kr 1 101 532 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre registrerer at
bevilgningen til nybygg og nyanlegg foreslås økt med
502 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon i bevilgningen til materiellinvesteringer
knyttet til forsinkelser i ymse leveranser. Dette medlem ser
ikke at behovet for å øke bevilgningene til nybygg
og nyanlegg med 502 mill. kroner er tilstrekkelig redegjort for. Dette
medlem foreslår derfor en reduksjon i bevilgningen
med 70 mill kroner.
Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn å redusere bevilgningen med
70 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 432 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1710 | | Forsvarsbygg og nybygg og
nyanlegg | |
| 47 | Nybygg og nyanlegg, kan overføres, forhøyes
med | 432 000 000 |
| | fra kr 999 532 000 til
kr 1 431 532 000" | |
Posten foreslås økt med 13
mill. kroner.
En økning på 10 mill. kroner
er begrunnet i endret posteringspraksis vedrørende utgifter
til strategisk lufttransport, som tidligere er blitt postert på kap.
1760 post 45, samt 3 mill. kroner grunnet andre ymse merbehov.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Posten foreslås redusert med 33 mill.
kroner.
I budsjettet for 2007 lå det inne planlagte økninger
i utgiftene til NATOs driftsbudsjett. Dette har sammenheng med NATOs
internasjonale operasjoner, og da spesielt i Afghanistan. Internt
i NATO er det imidlertid ikke blitt enighet om disse utgiftsøkningene.
Hensynet til realistisk budsjettering tilsier derfor at posten anbefales
redusert inntil en eventuell enighet oppnås.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Posten foreslås redusert med netto
86,906 mill. kroner.
Økning i dimisjonsgodtgjørelsen
i 2007 er et viktig tiltak for å gi vernepliktige mannskaper
som gjennomfører førstegangstjenesten, bedre betingelser.
Statusheving av verneplikten har høy prioritet, og en økning
i dimisjonsgodtgjørelsen er derfor et prioritert tiltak
for å nå målet om at de vernepliktige
skal ha en god og utviklende førstegangstjeneste, herunder
en tilfredsstillende økonomisk godtgjøring. For
at økningen skal følge budsjettåret,
noe som vil oppleves mer naturlig og rettferdig, foreslås økningen
gitt tilbakevirkende kraft fra 1. januar 2007. Posten er
tilført 7 mill. kroner som følge av dette.
Endringen for øvrig gjelder omdisponering
av 67,4 mill. kroner til post 50 pga. høyere utgifter enn
budsjettert til personell som er gitt førtidspensjon, jf.
post 50. Dessuten foretas det omdisponeringer på 26,5 mill. kroner
som i all hovedsak skyldes overføring av oppgaver til andre
budsjettkapitler.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Posten foreslås økt med 67,4
mill. kroner.
37 mill. kroner har sammenheng med at antall
innvilgede førtidspensjoner har vist seg å bli
høyere enn forutsatt på budsjetteringstidspunktet. Øvrig økning
på 30 mill. kroner skyldes budsjettering av arbeidsgiveravgift
for førtidspensjoner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Det foreslås en netto økning
av posten med 3,705 mill. kroner.
En økning på 13 mill. kroner
dreier seg om finansiering av et høyere antall utenlandsstillinger
enn det som det ble budsjettert for ved fremleggelsen av St.prp.
nr. 1 (2006-2007). Merbehovet fremkommer som følge av at
utenlandsstillinger som er vedtatt nedlagt, ikke kan avvikles før
beordringstiden for hver enkelt stilling er over. Effekten av stillingsnedleggelsene
vil dermed først vise seg etter 1-3 år. Målet
i gjeldende langtidsplan for Forsvaret om å redusere antall
utenlandsstillinger vil bli fulgt opp.
En reduksjon på 9,3 mill. kroner omfatter
i all hovedsak omdisponeringer som følge av at oppgaver
som er budsjettert på dette kapitlet, overføres
til andre kapitler på forsvarsbudsjettet.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Det foreslås en økning i inntekter
på 29 mill. kroner i forhold til vedtatt budsjett 2007.
Etter forlik mellom Forsvaret og Siemens er det foretatt en ekstraordinær tilbakebetaling
fra Siemens på 29 mill. kroner i 2007 grunnet tidligere
overfakturering av IKT-leveranser til Forsvaret. Inntektsøkning
på 29 mill. kroner på kap. 4725 post 1, foreslås
brukt til tilsvarende styrking av kap. 1792 Norske styrker i utlandet
post 1 Driftsutgifter til dekning av merutgifter i forbindelse med
norsk ledelse av Kabul internasjonale flyplass, jf. omtalen under
kap. 1792.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Posten foreslås redusert med 40,796
mill. kroner.
Reduksjonen skyldes i all hovedsak at budsjettering av
Regional støttefunksjon er overført fra Hærens kapittel
til kap. 1740 Forsvarets logistikkorganisasjon.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Det foreslås en reduksjon av posten
med 31,879 mill. kroner.
Reduksjonen gjelder i all hovedsak omdisponeringer som
følge av overføring av oppgaver til andre kapitler på forsvarsbudsjettet.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Posten foreslås redusert med 37,132
mill. kroner.
En reduksjon på 29,232 mill. kroner
skyldes at budsjettering av Regional støttefunksjon er
overført fra Luftforsvarets kapittel til kap. 1740 Forsvarets logistikkorganisasjon.
Øvrig reduksjon på 7,9 mill.
kroner gjelder i all hovedsak omdisponeringer som følge
av overføring av oppgaver fra Luftforsvarets budsjettkapittel
til kap. 1791 Redningshelikoptertjenesten.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Det foreslås en reduksjon av posten
med 12,942 mill. kroner.
Reduksjonen skyldes i all hovedsak at budsjetteringen
av Regional støttefunksjon er overført fra Heimevernets
budsjettkapittel til kap. 1740 Forsvarets logistikkorganisasjon.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Posten foreslås økt med 129,296
mill. kroner.
Økningen skyldes at budsjettering av
Regional støttefunksjon er overført fra forsvarsgrenenes
budsjettkapitler til kap. 1740 Forsvarets logistikkorganisasjon.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Det foreslås en reduksjon på 33,5
mill. kroner grunnet mindrebehov på posten i 2007.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Det foreslås en reduksjon på 50
mill. kroner grunnet et prognostisert mindrebehov på posten
i 2007. Midlene omdisponeres til kap. 1710 post 47.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Posten foreslås redusert med 717 mill.
kroner. 400 mill. kroner av disse foreslås omdisponert
til kap. 1710 post 47. Videre foreslås 290 mill. kroner
omdisponert til kap. 1710 post 24. Det vises til redegjørelse
under kap. 1710, henholdsvis postene 24 og 47. En reduksjon på 15
mill. kroner skyldes endret posteringspraksis knyttet til personlig
bekledning og utrustning. Denne utgiften er tidligere postert på kap.
1760 post 45, men vil i 2007 bli postert på kap. 1792 post
1. En reduksjon på 12 mill. kroner skyldes et behov for å finansiere ymse
merbehov på andre kapitler på forsvarsbudsjettet.
Forslaget innebærer en omdisponering
av midler fra materiellinvesteringer til nybygg. Bakgrunnen for
det kortsiktige mindrebehovet for materiellinvesteringsmidler i
2007 er leverandørforsinkelser og forsinkelser i forberedelse
av prosjekter (grunnet ressurs og kompetansemangel i Forsvarsdepartementet
og Forsvarets logistikkorganisasjon). Ved å se de totale
investeringene i sammenheng, vil man kunne unngå forsinkelser i
den planlagte strukturoppbyggingen i Forsvaret.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
at Regjeringen foreslår å redusere posten med
totalt 717 mill. kroner. Disse medlemmer ønsker
ikke å omdisponere 400 mill. kroner til kap. 1710 post
47. Disse medlemmer ønsker heller ikke å omdisponere
290 mill. kroner til kap. 1710 post 24. Disse medlemmer ønsker
heller ikke å svekke posten med 12 mill. kroner for å finansiere
ymse merbehov på andre kapitler på forsvarsbudsjettet.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 690 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en reduksjon på 27 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett. Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1760 | | Nyanskaffelser av materiell
og nybygg og nyanlegg | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og
vedlikehold, kan overføres,
nedsettes med | 27 000 000 |
| | fra kr 7 827 348 000 til
kr 7 800 348 000" | |
Posten foreslås redusert med 100 mill.
kroner grunnet mindrebehov på posten i 2007. Midlene omdisponeres
til kap. 1710 post 47.
Aktivitet og prosjektfremdrift har i 2006 vært
lavere på kap. 1760 postene 44 og 48, enn forutsatt i budsjettet.
Midler foreslås derfor omdisponert til nasjonale bygge-
og anleggsinvesteringer hvor behovet forventes å være
større i 2007, jf. kap. 1710 post 47.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Det foreslås en økning på posten
med 7,694 mill. kroner.
Økningen omfatter omdisponeringer pga.
overføring av oppgaver fra kap. 1732 Sjøforsvaret.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Posten foreslås økt med 7
mill. kroner.
Økningen har sammenheng med omdisponeringer som
følge av overføring av oppgaver fra kap. 1733 Luftforsvaret.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Posten foreslås økt med totalt
281 mill. kroner.
Det er høsten 2006 og i 2007 iverksatt
nye militære utenlandsoppdrag som ikke var kjent eller
tilstrekkelig avklart på det tidspunkt St.prp. nr. 1 (2006-2007)
ble lagt frem, i budsjettproposisjonen omtalt som ikke-påregnelige
oppdrag. Dette gjelder:
– Norsk
MTB-bidrag i UNIFIL II i perioden oktober 2006 - april 2007.
– Spesialstyrker til Afghanistan
(International Security Assistance Force - ISAF) fra mars til september
2007.
– Norsk ledelse av Kabul internasjonale
flyplass (KAIA) fra april til oktober 2007.
På bakgrunn av nøkterne anslag
over de operasjonsrelaterte merutgiftene til disse bidragene har
Regjeringen lagt opp til en finansiering av disse som vil være tilstrekkelig
for gjennomføring av ovennevnte oppdrag. Regjeringen foreslår
at det gis en tilleggsbevilgning på 190 mill. kroner på forsvarsbudsjettet,
som skal dekke utgiftene forbundet med det norske MTB-bidraget i
UNIFIL II samt spesialstyrkebidraget til ISAF i 2007. Den resterende
del av merutgiften, som beløper seg til 29 mill. kroner
og skal dekke bidraget til KAIA i 2007, foreslås dekket
inn ved å disponere merinntekten (avtalen med Siemens)
på kap. 4725 post 1, jf. kap. 4725 post 1, mot tilsvarende
parallell utgiftsøkning av kap. 1792 post 1.
Utover ovennevnte foreslås posten tilført
ytterligere 62 mill. kroner gjennom omdisponeringer på forsvarsbudsjettet.
15 mill. kroner har sammenheng med endret posteringspraksis for
personlig bekledning og utrustning som tidligere ble postert på kap.
1760 post 45. I tillegg kommer 47 mill. kroner pga. økte
utgifter ved bruk av mannskaper vervet direkte fra førstegangstjenesten
til utenlandsoperasjoner, noe som skyldes Norges innmelding av en
vesentlig del av Telemark bataljon til NATO Response Force 8.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Det foreslås en netto økning
av posten med 15,060 mill. kroner.
Økningen omfatter utgifter til eiendom,
bygg og anlegg til Forsvarets musikk og Forsvarsmuseet på til sammen
7,56 mill. kroner, samt en generell styrking av driftsbudsjettet
til Forsvarets musikk på 7,5 mill. kroner. Utgiftsøkningene
finansieres med tilsvarende reduksjoner fordelt på driftskapitler
i Forsvarets militære organisasjon og under Forsvarsdepartementet.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til at Regjeringen i St.prp. nr. 1 (2006-2007)
ikke fremmet forslag til bevilgning til deltagelse i UNIFIL II.
Det begrunnes med at det presise omfang ikke var klart ved budsjettfremleggelse
da "de nødvendige beslutninger i internasjonale fora ikke
er tatt" og at "Kun operasjoner som er påregnelige skal
budsjetteres." Som svar på spørsmål fra
forsvarskomiteen sier Forsvarsdepartementet i brev av 26. oktober
2006 at finansiering for 2006 vil bli lagt frem ultimo november d.å.
og for 2007 "tidlig i 2007".
Disse medlemmer konstaterer at
forslag til bevilgning for 2007 ikke er blitt fremlagt som varslet, men
først nå lenge etter at bidraget er avsluttet. Disse medlemmer konstaterer
også at Finansdepartementets svar på spørsmål
117 viser at FN"s formelle anmodning kom 11. september
2006 og at fullmakt til å inngå avtale ble gitt
ved kgl.res. 29. september 2006, altså før budsjettet
ble fremlagt. At Norge skulle bidra til UNIFIL II var derfor åpenbart
allerede ved budsjettes fremleggelse.
På denne bakgrunn mener disse
medlemmer at det måtte være mulig å fremme
forslag om bevilgning i St.prp. nr. 1 (2006-2007) eller senest ved
en tilleggsproposisjon i løpet av høsten. At Regjeringen
heller ikke maktet å fremme den proposisjon den selv har varslet
i 2007 er mer enn forbausende. Disse medlemmer mener
dette viser en altfor tilfeldig budsjettpraksis som ikke gir Stortinget
den nødvendige styring av budsjettet.