Stortinget vedtok i februar 2007 en hjemmel
i § 3 i lov 24. februar 1995 nr. 11 om
lotterier m.v. til å innkreve en avgift for gevinstautomater,
jf. omtale under kap. 5568 nedenfor. Inntektene fra nevnte avgift
skal dekke utgifter til tiltak som er omtalt i handlingsplanen mot
pengespillproblemer. Inntektene kan også nyttes til å dekke
utgifter til andre tiltak som klart vil ha forebyggende eller reduserende
effekt for utviklingen av pengespillproblemer i befolkningen og
utgifter i forbindelse med eventuell destruksjon av eksisterende spilleautomater.
Det foreslås en bevilgning på 12,1
mill. kroner under kap. 305 ny post 70 Tiltak mot pengespillproblemer, med
stikkordet "kan overføres".
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Stortinget vedtok i februar 2007 en hjemmel
i § 3 i lov 24. februar 1995 nr. 11 om
lotterier m.v. til å innkreve en avgift for gevinstautomater.
Avgiften er i forskrift 21. desember 2000 nr. 1366 § 4-3,
jf. endringsforskrift 9. februar 2007 nr. 148, satt til kr 1 000
og skal innkreves for automater som står oppstilt i 2007.
Siden de eksisterende gevinstautomatene skal avvikles innen 30. juni
2007, vil avgiften være en engangsavgift. Lotteri- og stiftelsestilsynet
anslår inntektene fra avgiften til om lag 12,1 mill. kroner.
Inntektene skal dekke utgifter til tiltak mot pengespillproblemer
under kap. 305, jf. omtale ovenfor.
Det foreslås en bevilgning under nytt
kap. 5568 ny post 70 Avgift til tiltak mot pengespillproblemer på 12,1
mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Det vises til proposisjonen for omtale av saken.
Komiteen tek omtalen til orientering.
Bevilgningen under post 71 Tilskudd til frivillighetssentraler
gir rom for opprettelse av 20 nye sentraler. For å understreke
frivillighetssatsingen, er det ønskelig å godkjenne
flere sentraler. Det foreslås derfor å opprette
til sammen 26 nye sentraler i 2007. Dette representerer en merutgift
på 0,9 mill. kroner til ordinært tilskudd og nødvendig
avsetning til kompetansemidler. Merutgiften kan dekkes ved tilsvarende
bevilgningsreduksjon under kap. 320 post 79, jf. omtale nedenfor.
Det foreslås at bevilgningen under
kap. 315 post 71 Tilskudd til frivillighetssentraler økes
med 0,9 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti vil
understreke at frivillige organisasjoner og lag gjør en
stor samfunnsinnsats og betyr mye for livskvaliteten til mange mennesker. Dette
medlem ønsker å styrke frivillig sektor. Dette
medlem foreslår derfor å øke
støtten til barn og unges kulturaktivitet på lokalt
nivå ved å øke bevilgningen til frifond
med 5 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
315 | | Frivillighetsformål | |
| 72 | Tilskudd til frivillig
virksomhet, forhøyes med | 5 000 000 |
| | fra kr 25 570 000 til
kr 30 570 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår å bevilge
1 mill. kroner for opprettelse av innkjøpsordning for skjønnlitteratur
og faglitteratur for lesesvake, 1 mill. kroner for opprettelse av
innkjøpordning for skjønnlitteratur og faglitteratur
til undervisningssteder i utlandet som underviser i norsk språk
og 3 mill. kroner til kulturrådets ordning for basisfinansiering
av frie scenekunstgrupper. Samlet foreslår disse
medlemmerå øke
bevilgningen på kap. 320 post 50 med 5 mill. kroner utover
Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
320 | | Allmenne kulturformål | |
| 50 | Norsk kulturfond, forhøyes med
| 5 000 000 |
| | fra kr 300 134 000 til
kr 305 134 000" | |
I St.prp. nr. 1 (2006-2007) for Kultur- og kirkedepartementet
er det gitt følgende omtale av Hamsunsenteret under kap.
320 post 73 Nasjonale kulturbygg, jf. side 53 i proposisjonen:
"Det planlagte Hamsunsenteret i Hamarøy
skal formidle Knut Hamsuns forfatterskap. Senteret skal omfatte
utstillingsarealer, bibliotek, lesesal, kafé og auditorium.
Det er søkt om 32 mill. kroner i tilskudd. Av dette er
1 mill. kroner bevilget."
I ovennevnte proposisjon opplyste Kultur- og
kirkedepartementet videre at hvilke prosjekter som kan prioriteres
de nærmeste årene, avhenger bl.a. av status for finansieringen
av hvert enkelt prosjekt.
Da statsbudsjettet for 2007 ble behandlet høsten 2006,
manglet Hamsunsenter-prosjektet en betydelig del av sponsorfinansieringen.
I møte 1. mars 2007 vedtok Nordland fylkeskommune at fylkeskommunen påtar
seg ansvaret for fullfinansiering av den regionale andelen, til
sammen 38 mill. kroner, dersom det viser seg umulig å skaffe
tilstrekkelige sponsormidler. Fylkeskommunen vedtok videre å ferdigstille
senteret til 150-årsjubileet for Knut Hamsuns fødsel
i august 2009, dersom staten gir tilsagn om et samlet statlig tilskudd til
prosjektet på 32 mill. kroner i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett 2007. Nordland fylkeskommune vil om nødvendig
forskuttere statstilskuddet for å holde framdriftsplanen.
I St.prp. nr. 1 (2003-2004) for Kultur- og kirkedepartementet
la departementet til grunn en tilskuddsramme på 30 mill.
kroner til Hamsunsentret. Inkludert kompensasjon for prisstigning
søker Nordland fylkeskommune nå om statstilskudd
på 32 mill. kroner. Det er allerede bevilget 1 mill. kroner
til prosjektet. Det er etter dette behov for å gi tilsagn
om statstilskudd på 31 mill. kroner til ovennevnte prosjekt.
På denne bakgrunn foreslås
det at Stortinget samtykker i at Kultur- og kirkedepartementet i
2007 kan gi tilsagn om tilskudd til Hamsunsenteret i Hamarøy
med inntil 31 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa, jf. forslag til vedtak IV.4 under kapittel
21 Tilråding frå komiteen.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil påpeke viktigheten
av å satse på flerkulturelle tiltak, og viser
i denne sammenheng blant annet til merknaden fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2005-2006):
"Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre vil understreke at det flerkulturelle kulturfeltet
har behov for å komme inn i mer forutsigbare og helhetlige
rammer. De flerkulturelle kulturinstitusjonene må ikke
lenger sees på som nærmest en forlenget arm av
bistandspolitikken. Rammevilkårene må normaliseres
og andre tilsvarende etnisk norske institusjoner må bli
referansepunktet. Den flerkulturelle kunstneriske infrastrukturen
kan ikke fortsette å være så personavhengig
som i dag. I stedet må de betraktes og behandles som etablerte
og velfungerende institusjoner som står på flere
ben."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
320 | | Allmenne kulturformål | |
| 74 | Tilskudd til tiltak under Norsk
kulturråd, kan overføres,
forhøyes med | 500 000 |
| | fra kr 128 072 000 til
kr 128 572 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår å bevilge
0,5 mill. kroner til Landslaget for Spelemenn til bruk i forbindelse
med Folkelarm.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre vil anmode om at Kultur- og kirkedepartementet
tar hensyn til Kirkerådets planer om et nettverk av regionale
kirkelige ressurs- og kompetansesentra for kunst og kultur og en
instans til å samordne arbeidet i nettverket, når
framtidige forslag til kulturbudsjett utformes.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen bidra
til etablering av kirkelige ressurs- og kompetansesentra for skapende og
utøvende kunst for å gi faglig tyngde til møtet
mellom kirke, kunst og kultur i hele landet."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti ser svært positivt på at kirkens
organer har utredet kirkens forhold til kunst og kultur, og på at
Kirkemøtet har besluttet å etablere strukturer
som skal sikre en styrking av kirkens rolle som kulturaktør. Dette medlem er
kjent med at virkeliggjøringen av de vedtak som er fattet
i kirkens organer om opprettelse av et nettverk av regionale kirkelige
ressurs- og kompetansesentra for kunst og kultur og en instans til å samordne arbeidet
i nettverket, vil være avhengig av at staten bidrar til
finansieringen. Dette medlem viser til at det i inneværende år
er behov for penger til oppstart av regionale sentre og en nasjonal
koordinerende enhet. Dette medlem foreslår å bevilge
0,5 mill. kroner til dette formål.
Komiteens medlem fra Venstre vise
til at Venstre i forbindelse med behandlingen av inneværende års
budsjett foreslo å styrke de flerkulturelle institusjonene,
jf. Budsjett-innst. S. nr. 2 (2006-2007).
På denne bakgrunn foreslår dette
medlem å bevilge 5 mill. kroner som skal fordeles
forholdsmessig på følgende institusjoner:
– Du Store
Verden!: 0,75 mill. kroner
– Center for Afrikansk Kulturformidling:
0,75 mill. kroner
– Stiftelsen Horisont-Mela: 1,25
mill. kroner
– Nordic Black Theatre: 1,25 mill.
kroner
– Cosmopolite: 1 mill. kroner
Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn å øke bevilgningen
med 5 mill kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 5 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
320 | | Allmenne kulturformål | |
| 74 | Tilskudd til tiltak under Norsk
kulturråd, kan overføres,
forhøyes med | 5 000 000 |
| | fra kr 128 072 000 til
kr 133 072 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Nordnorsk kulturråd ble av Regjeringen foreslått strøket
av statsbudsjettet for 2007. Høyre foreslo å videreføre
Nordnorsk kulturråd som tidligere og gjenopprettet posten
i sitt forslag til budsjett. I flertallsmerknad fra regjeringspartiene
ble det forutsatt at de tre nordnorske fylkene skulle stille opp
med de manglende midlene etter at de samme partiene hadde omdisponert
en mill. kroner for videreføring av rådet. Dette
har uteblitt og Nordnorsk kulturråd har kommet opp i en
meget vanskelig situasjon. Disse medlemmer viser
også til at det nå foreligger en rapport fra vitaliseringsutvalget
i Nordnorsk kulturråd der det trekkes opp forskjellige
senarier for det videre arbeidet. Disse medlemmer mener
det uavhengig av hvilke konklusjoner man trekker med tanke på fremtiden,
er viktig å holde Nordnorsk kulturråd gående
i en overgangsfase. Disse medlemmer setter derfor
av 2 mill. kroner til dette og øker bevilgningen på kap.
320 post 78 med 2 mill. kroner sammenlignet med Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
320 | | Allmenne kulturformål | |
| 78 | Ymse faste tiltak, forhøyes med
| 2 000 000 |
| | fra kr 33 393 000 til
kr 35 393 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti og Venstre viser til den planlagte feiringen av
Hauge-Tveitt-jubileet i 2008, jf. omtale i Budsjett-innst. S. nr.
2 (2006-2007), hvor en samlet Familie- og kulturkomite påpekte
følgende:
"Begge kunstnerne har identiteten sin knyttet til
Hardanger, men kunstuttrykkene deres går utover det norske
og inn i vår tid. Begge sprengte konvensjonelle grenser
og hadde stor betydning både i Norge og i utlandet. Komiteen
mener derfor det er viktig at disse kunstnerne får den
plassen de fortjener, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt.
Komiteen viser til at mye av notematerialet til Geirr Tveitt gikk
tapt i en brann i 1970. Både arkivmaterialet i NRK og notematerialet som
ble berget, må samles, rekonstrueres og restaureres for
ettertida. Videre trengs det å systematisere, registrere
og oversette diktene til Olav H. Hauge. Komiteen mener derfor at
det både er et statlig og et regionalt ansvar å sikre
at disse to kunstnernes verker bringes inn i vår tid og
gis et rikt etterliv."
Disse medlemmer viser videre
til at Kristelig Folkeparti og Venstre i sine alternative budsjetter,
jf. Budsjett-innst. S. nr. 2 (2006-2007) foreslo å øke bevilgningen
til Hauge-Tveitt jubuileet med 0,2 mill kroner utover Regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Venstre har
merket seg at det er et ytterligere behov for midler for å sikre kontinuiteten
i prosjektet.
Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn å øke bevilgningen
med 1 mill kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 1 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
320 | | Allmenne kulturformål | |
| 78 | Ymse faste tiltak, forhøyes med
| 1 000 000 |
| | fra kr 33 393 000 til
kr 34 393 000" | |
Det er behov for å øke bevilgningen
til frivillighetssentraler under kap. 315, jf. omtale ovenfor. Videre
er det behov for å styrke vedlikeholdsarbeidet ved Norsk Skogfinsk
museum under kap. 328, jf. omtale nedenfor. Merutgiftene kan dekkes
av udisponerte midler under kap. 320 post 79 Til disposisjon.
Det foreslås på denne bakgrunn
at bevilgningen under posten reduseres med til sammen 1,4 mill.
kroner.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemen frå Kristeleg Folkeparti, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti foreslår å redusere statsrådens
disposisjonskonto til allmenne kulturformål med 4 mill.
kroner, og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
320 | | Allmenne kulturformål | |
| 79 | Til disposisjon, nedsettes med
| 5 400 000 |
| | fra kr 13 300 000 til
kr 7 900 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til Budsjett-innst.
S. nr. 2 (2006-2007) hvor familie- og kulturkomiteens medlemmer
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre påpekte
at:
"Nobels Fredssenter mottar statsstøtte på 16,7
mill. kroner for inneværende år, hvorav 14,5 mill.
kroner går til husleierelaterte kostnader. Disse medlemmer
vil understreke at Nobels Fredssenter har blitt et viktig landemerke
internasjonalt som bidrar til å markedsføre Norge
som både kultur- og fredsnasjon. I tillegg besøker
mange barn og unge senteret og får innblikk i forhold knyttet
til mellommenneskelig forståelse og fredsskapende arbeid."
I nevnte budsjettinnstilling ble det også fremmet
forslag om at man måtte finne frem til en løsning
vedrørende finansieringssituasjonen for senteret, og Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre foreslo å bevilge ytterligere 2 mill.
kroner for å sikre videre drift på samme nivå som
tidligere.
Komiteens medlem fra Venstre mener
at det fortsatt er behov for å styrke Nobels fredssenter. Dette
medlem foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen
med 2 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 2 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
320 | | Allmenne kulturformål | |
| 82 | Nobels fredssenter,
forhøyes med | 2 000 000 |
| | fra kr 17 353 000 til
kr 19 353 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår å bevilge
0,5 mill. kroner til tre nye arbeidsstipender for oversettere og øker
derfor kap. 321 post 73 tilsvarende, sammenlignet med Regjeringens
forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
321 | | Kunstnerformål | |
| 73 | Kunstnerstipend m.m., kan overføres, forhøyes
med | 500 000 |
| | fra kr 95 124 000 til
kr 95 624 000" | |
Under kap. 321 post 74 Garantiinntekter, overslagsbevilgning,
er det en ledig garantiinntekt. Det er ikke kommet inn kvalifiserte
søkere. Garantiinntekten utgjør om lag kr 200 000.
Det foreslås at bevilgningen under
kap. 321 post 74 Garantiinntekter reduseres med 0,2 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår å bevilge
1 mill. kroner til Vestfossen kunstlaboratorium for videre utviklingsarbeider
og utstillinger, og øker derfor kap. 322 post 78 tilsvarende,
sammenlignet med Regjeringens forslag
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
322 | | Billedkunst, kunsthåndverk
og offentlig rom | |
| 78 | Ymse faste tiltak, forhøyes med
| 1 000 000 |
| | fra kr 48 266 000 til
kr 49 266 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår å bevilge
1 mill. kroner til Olavsfestdagene i Trondheim og øker
derfor kap. 323 post 72 tilsvarende, sammenlignet med Regjeringens
forslag
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
323 | | Musikkformål | |
| 72 | Knutepunktinstitusjoner, forhøyes
med | 1 000 000 |
| | fra kr 40 669 000 til
kr 41 669 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår å bevilge
1 mill. kroner som tilleggsbevilgning til Edvard Grieg markering,
og øker derfor kap. 323 post 78 tilsvarende, sammenlignet
med Regjeringens forslag. Beløpet skal imøtekomme
Bergen kommunes invitasjon til staten om et "spleiselag" for å styrke
markeringen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
323 | | Musikkformål | |
| 78 | Ymse faste tiltak, forhøyes med
| 1 000 000 |
| | fra kr 62 496 000 til
kr 63 496 000" | |
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at situasjonen for norsk barnemusikk
er vanskelig. De siste fire årene er det produsert kun
84 barneplater, av rundt 1 550 plater totalt sett. Mangel
på støtteordninger og skepsis i plateselskapene
på grunn av dårlige inntjeningsmuligheter svekker
norsk barnemusikk. Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
en innkjøpsordning for norsk barnemusikk, og komme tilbake
til Stortinget på egnet måte."
Riksteatrets inntekter fra salg av billetter
og program m.m. blir høyere enn tidligere budsjettert.
Dette innebærer også økte driftsutgifter
på om lag 6,8 mill. kroner. Merutgiftene dekkes av tilsvarende
merinntekter under kap. 3324, jf. omtale nedenfor.
Det foreslås at bevilgningen under
kap. 324 post 1 Driftsutgifter økes med 6,8 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre foreslår å bevilge 1 mill.
kroner til Barne- og ungdomsteateret ved Rogaland teater og1 mill.
kroner til Teater Ibsens "Dannelsesprosjekt", og øker derfor kap.
324 post 71 med 2 mill. kroner sammenlignet med Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
324 | | Teater- og operaformål: | |
| 71 | Region-/landsdelsinstitusjoner,
forhøyes med | 2 000 000 |
| | fra kr 233 013 000 til
kr 235 013 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår å bevilge
1 mill. kroner til Ringsakeroperaen til bruk i forbindelse med bestillingsverk
og øker derfor kap. 324 post 73 tilsvarende, sammenlignet
med Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
324 | | Teater- og operaformål | |
| 73 | Region- og distriktsopera, forhøyes
med | 1 000 000 |
| | fra kr 26 596 000 til
kr 27 596 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår å bevilge
1 mill. kroner til styrking av virksomheten ved teatergruppen Stella
Polaris og øker derfor kap. 324 post 78 tilsvarende, sammenlignet
med Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
324 | | Teater- og operaformål | |
| 78 | Ymse faste tiltak, forhøyes med
| 1 000 000 |
| | fra kr 41 378 000 til
kr 42 378 000" | |
Riksteatrets inntekter fra salg av billetter
og program m.m. blir høyere enn tidligere budsjettert.
I 2007 forventes de samlede inntektene å utgjøre
om lag 16 mill. kroner. Dette er 6,8 mill. kroner høyere
enn budsjettert. Merinntektene skal dekke tilsvarende merutgifter under
kap. 324, jf. omtale ovenfor.
Det foreslås at bevilgningen under
kap. 3324 post 1 Inntekter ved Riksteateret økes med 6,8
mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
ABM-utviklings inntekter fra kurs- og konferanser og
ulike refusjoner blir høyere enn tidligere budsjettert. Dette
innebærer også økte driftsutgifter på om
lag 1,7 mill. kroner. Merutgiftene dekkes av tilsvarende merinntekter
under kap. 3325 post 1, jf. omtale nedenfor.
Det foreslås at bevilgningen i under
kap. 325 post 1 Driftsutgifter økes med 1,7 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemen frå Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke viktigheten
av å ivareta vår kulturarv. Kulturminner - både
i immateriell og materiell form - er sporene av våre forfedres
liv og virke som fortsatt kan sees og oppleves i dagens samfunn.
Vi har en forpliktelse til å bringe kunnskapen om vår
fortid videre. Disse medlemmer mener derfor at en
aktiv kulturpolitikk er viktig for å vedlikeholde nasjonens
kollektive hukommelse. Staten er en stor "eier" av kulturminner, og
har et spesielt ansvar for å ta vare på disse.
Museumssektoren er svært viktig i denne
sammenheng.
Disse medlemmer mener det er
av grunnleggende betydning for hele det norske samfunnet at samlingene
som forvaltes av arkiv, bibliotek og museer bevares, oppdateres
og formidles på en fullgod måte.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen i skuffende liten grad følger opp museumsreformen,
både i budsjettet for inneværende og revidert nasjonalbudsjett. Disse
medlemmer vil understreke at museumsreformen må videreføres,
og at ABM-sektoren må tilføres tilstrekkelige
midler til å følge opp de oppgaver de er satt
til å forvalte.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre har videre merket seg at Riksrevisjonen ikke
er fornøyd med oppfølgingen fra departementene
i forbindelse med bevaring og sikring av samlingene ved fem statlige
museer, jf. Dokument nr. 3:1 (2006-2007). Disse medlemmer mener
at det er viktig at det utarbeides en nasjonal plan for samlingsforvaltning,
for på denne måten å sikre og bevare viktige
museumssamlinger mv. på en tilstrekkelig måte.
Ved utarbeidelse av en slik plan bør en legge vekt på interdepartementalt
samarbeid.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med sak om nasjonal plan for samlingsforvaltning
i forbindelse med statsbudsjettet for 2008."
Komiteens medlem fra Venstre foreslår
på denne bakgrunn å øke bevilgningen
med 10 mill kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 11,165 mill. kroner i forhold til
tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
325 | | Samordningstiltak for arkiv,
bibliotek og museer | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
| 11 651 000 |
| | fra kr 61 278 000 til
kr 72 929 000" | |
Oppdragsvirksomheten ved ABM-utvikling får
et langt større omfang enn tidligere budsjettert. I 2007 forventes
de samlede oppdragsutgiftene å utgjøre om lag
20 mill. kroner Dette er 14,3 mill. kroner høyere enn budsjettert.
Merutgiftene dekkes av tilsvarende merinntekter under kap. 3325
post 2, jf. omtale nedenfor.
Det foreslås at bevilgningen under
kap. 325 post 21 Spesielle driftsutgifter økes med 14,3
mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
ABM-utviklings inntekter fra kurs- og konferanser og
ulike refusjoner blir høyere enn tidligere budsjettert. I
2007 forventes de samlede inntektene å utgjøre
om lag 2,5 mill. kroner. Dette er 1,7 mill. kroner høyere enn
budsjettert. Merinntektene skal dekke tilsvarende merutgifter under
kap. 325 post 1, jf. omtale ovenfor.
Det foreslås at bevilgningen under
kap. 3325 post 1 Ymse inntekter økes med 1,7 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Oppdragsvirksomheten ved ABM-utvikling får
et langt større omfang enn tidligere budsjettert. I 2007 forventes
de samlede oppdragsinntektene å utgjøre om lag
20 mill. kroner Dette er 14,3 mill. kroner høyere enn budsjettert.
Merinntektene skal dekke tilsvarende merutgifter under kap. 325
post 21, jf. omtale ovenfor.
Det foreslås at bevilgningen under
kap. 3325 post 2 Inntekter ved oppdrag økes med 14,3 mill.
kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Nasjonalbibliotekets salg av diverse produkter
og tjenester blir høyere enn tidligere budsjettert. Dette innebærer
også økte driftsutgifter i 2007 på om
lag 1,3 mill. kroner. Merutgiftene dekkes av tilsvarende merinntekter
under kap. 3326, jf. omtale nedenfor.
Det foreslås at bevilgningen under
kap. 326 post 1 Driftsutgifter økes med 1,3 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre foreslår å bevilge 3 mill.
kroner til Prosjektet Ibsen Skrifter til videreføring av
prosjektet samt oppstart av elektronisk utgave, og øker
derfor kap. 326 post 76 tilsvarende, sammenlignet med Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
326 | | Språk-, litteratur-
og
bibliotekformål | |
| 76 | Ibsenpris m.m., forhøyes med
| 3 000 000 |
| | fra kr 3 000 000 til
kr 6 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre mener det er viktig at alle har tilgang til et
godt utbygd og velfungerende bibliotektilbud. I tillegg fungerer
bibliotekene, særlig i byene, som integreringsfremmende
i forhold til innvandrere og flyktninger. Disse medlemmer viser videre
til Budsjett-innst. S. nr. 2 (2006-2007) hvor en samlet familie-
og kulturkomité påpekte at det er viktig å opprettholde
både antallet distriktsbokhandler og breddetilbudet i bokhandlene
i distriktene. Mange distriktsbokhandler sliter for å opprettholde
selve driften og et bredt boktilbud. I nevnte budsjettinnstilling
fremmet Kristelig Folkeparti og Venstre et forslag om en forsøksordning
med tilskudd - et såkalt "breddebidrag" - til et begrenset
antall bokhandler som oppfyller kriteriene som distriktsbokhandler.
Et slikt breddebidrag vil bidra til at distriktsbokhandlene kan
opprettholde driften, samt at kundene vil kunne nyte godt av bredere utvalg
litteratur i sin lokale bokhandel.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere
tiltak for å hindre at distriktsbokhandlene forsvinner.
Et mulig tiltak kan være å prøve ut et økonomisk
tilskudd til de som ønsker å satse på økt
litterær bredde i butikk. Tilskuddet kan knyttes til litteraturabonnementene,
og forbeholdes distriktsbokhandler."
Disse medlemmer viser i denne
forbindelse til Budsjett-innst. S. nr. 2 (2006-2007) hvor en samlet familie-
og kulturkomité, unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,
understreket betydningen av det viktige arbeidet som utføres
ved Det flerspråklige bibliotek i Oslo. Dette er et kompetanse-
og veiledningssenter for bibliotektilbud for innvandrere og flyktninger
overfor landets fylkes- og folkebibliotek. Behovet for et slikt
tilbud er økende.
Komiteens medlem fra Venstre foreslår
på denne bakgrunn å styrke bibliotekene generelt
med 6 mill. kroner over kap. 326 post 78. Det forutsettes at en betydelig
del av denne bevilgning går til å styrke det flerkulturelle
bibliotektilbudet.
Dette medlem foreslår
videre å bevilge 2 mill. kroner til en prøveordning
med breddebidrag.
Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn å øke bevilgningen
med 8 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 8 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
326 | | Språk-, litteratur-
og
bibliotekformål | |
| 78 | Ymse faste tiltak, forhøyes med
| 8 000 000 |
| | fra kr 86 790 000 til
kr 94 790 000" | |
Nasjonalbibliotekets inntekter fra salg av diverse produkter
og tjenester blir høyere enn tidligere budsjettert. I 2007
forventes de samlede inntektene å utgjøre om lag
6 mill. kroner. Dette er 1,3 mill. kroner høyere enn budsjettert.
Merinntektene skal dekke tilsvarende merutgifter under kap. 326,
jf. omtale ovenfor.
Det foreslås at bevilgningen under
kap. 3326 post 1 Ymse inntekter økes med 1,3 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår å bevilge
1,5 mill. kroner til institusjonen "Punkt Ø" i Østfold.
Beløpet er tiltenkt oppstart av arbeidet med utstillinger
i Halden, Fredrikstad og Ørje i forbindelse med institusjonens
nye rolle som fylkesgalleri.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
0,5 mill. kroner til arkitektkonkurranse for nybygg.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
1 mill. kroner i forbindelse med museets overtagelse av driften ved
"Bunad og folkedraktrådet", samt utvikling av museets håndverksrelaterte
virksomhet.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
1 mill. kroner til oppgradering av virksomheten ved Prøysenhuset.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
2 mill. kroner til videreføring av byggeprosessen.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
1 mill. kroner til styrking av statens andel av virksomheten.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
1,5 mill. kroner til utredning og tilrettelegging. Sogn og Fjordane
kunstmuseum har særlige utfordringer knyttet til sin desentrale
struktur. Midlene er tiltenkt utgifter til utredning i forhold til
flere byggesaker og oppgradering etter konsolidering.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
1,5 mill. kroner til Stiklestad nasjonale kultursenter for utviklingsarbeid
i forbindelse med pilgrimssatsing mellom Stiklestad og Nidaros.
Det forutsettes at utviklingsarbeidet gjøres i forståelse
med, "Prosjekt Pilgrimsleden", den Norske kirke og de involverte
kommuner. Disse medlemmer viser til den stadig økende interessen
for pilgrimsarbeidet i aksen Nidaros-Stiklestad, og understreker
betydningen av å komme raskt i gang.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
0,5 mill. kroner til Sør-Varanger museum - Grenselandmuseet for
utredning av tilbygg i forbindelse med ivaretagelsen av Savios kunst.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
1,5 mill. kroner til Wergelandkomiteen til bruk i forbindelse med
Wergelandjubileet i 2008.
Disse medlemmer foreslår
derfor å øke kap. 328 post 70 med totalt 12 mill.
kroner sammenlignet med Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
328 | | Museums- og andre kulturvernformål | |
| 70 | Det nasjonale museumsnettverket,
forhøyes med | 12 000 000 |
| | fra kr 577 145 000 til
kr 589 145 000" | |
Ved Norsk Skogfinsk Museum er det behov for å styrke
vedlikeholdet av verneverdige skogfinske bygninger. Det foreslås
på denne bakgrunn en tilleggsbevilgning på 0,5
mill. kroner for å styrke vedlikeholdsarbeidet ved museet.
Merutgiften foreslås dekket ved tilsvarende bevilgningsreduksjon
under kap. 320 post 79, jf. omtale ovenfor.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemene frå Høgre, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Høyre ønsker å tilgodese
Norveg i Nord-Trøndelag med 1 mill. kroner. Midlene skal
gå til drift og utvikling slik at Norveg kan utvikle seg
til et fyrtårn for kystkultur, en inspirator for næringsliv
og et godt og kreativt museum for vår kysthistorie. Norveg
har høstet stor internasjonal anerkjennelse både
arkitektonisk og for sitt konsept, som er en kombinasjon av kultur,
historie og næringsutvikling, og det er behov for at denne
utviklingen blir ivaretatt og forsterket gjennom en slik bevilgning.
Disse medlemmer foreslår
derfor å øke bevilgningen til posten med 1 mill.
kroner mer enn foreslått av Regjeringen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
328 | | Museums- og andre kulturvernformål | |
| 78 | Ymse faste tiltak, forhøyes med
| 1 500 000 |
| | fra kr 38 399 000 til
kr 39 899 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til at "BarneVakten" som gir foreldre råd om barn og medier,
ikke får statlig driftsstøtte selv om de holder
kurs for over 15 000 foreldre og 3 000 elever hvert år.
Foreldre ønsker å engasjere seg i barns mediehverdag
og har behov for råd og veiledning. Dette medlem vil
derfor støtte arbeidet som drives av "BarneVakten" og foreslår å bevilge
0,5 mill. kroner til dette formål, og fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
334 | | Film- og medieformål | |
| 78 | Ymse faste tiltak, forhøyes med
| 500 000 |
| | fra kr 30 252 000 til
kr 30 752 000" | |
I St.prp. nr. 1 (2006-2007) for Kultur- og kirkedepartementet
ble Stortinget orientert om at departementet har satt i gang en
evaluering av ordningen med merking og registrering av videogram.
Kultur- og kirkedepartementet viste til at Regjeringen ville komme
tilbake til saken i revidert nasjonalbudsjett for 2007. Evalueringen
har vist at den teknologiske og rettslige utviklingen på området
krever en mer helhetlig gjennomgang av regelverket for framvisning
og omsetning av film og videogram i næring. Kultur- og
kirkedepartementet har satt i gang en slik gjennomgang og vil i egnet
form komme tilbake til Stortinget med saken.
Komiteen tek omtalen til orientering.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at disse medlemmer har prioritert viktige kulturtiltak
og følger opp forslaget i vårt alternative budsjett med
en noe mindre reduksjon i kap. 335 pressestøtte post 71
produksjonstilskudd. Posten reduseres med 60 mill. kroner sammenlignet
med Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
335 | | Pressestøtte | |
| 71 | Produksjonstilskudd,
nedsettes med | 60 000 000 |
| | fra kr 251 767 000 til
kr 191 767 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre støtter
ordningen med produksjonstilskudd til aviser, og mener at denne
er viktig for å opprettholde et mangfold i presse-Norge. Dette
medlem ønsker imidlertid å innføre
et maksimaltak i pressestøtten på 30 mill. kroner
pr. avis. Et slikt maksimaltak vil ramme ca. tre-fire aviser som
i dag mottar et uforholdsmessig stort produksjonstilskudd, blant
annet sett i forhold til antall abonnenter, men vil ikke føre
til mindre mangfold i presse-Norge. Maksimaltaket vil føre
til at statens utgifter reduseres med 19,3 mill. kroner, og dette
medlem ønsker heller å bruke disse midlene til
andre kulturformål, herunder en styrking av bibliotek-
og museumssektoren.
Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn å redusere bevilgningen med
19,3 mill kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en reduksjon på 19,3 mill kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
335 | | Pressestøtte | |
| 71 | Produksjonstilskudd,
nedsettes med | 19 300 000 |
| | fra kr 251 767 000 til
kr 232 467 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre mener
det er helt avgjørende for informasjonsformidling, identitetsutvikling
og demokratiet i det samiske samfunnet at det blir gitt rammebetingelser
for utvikling av samiske dagsaviser både på norsk
og samisk, og viser til at Venstre i sitt alternative budsjett for
2007 foreslo en økt bevilgning på 2,4 mill. kroner
til utgivelse av samiske dagsaviser på norsk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil vise
til disse medlemmers merknader i Budsjett-innst.
S. nr. 12 (2006-2007):
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er viktig for å oppfylle
prostereformen, å sørge for at det er tilstrekkelig
med prestestillinger. Disse medlemmer vil vise til det viktige arbeidet
prestene utfører, som ivaretar store deler av befolkningens
trosliv og dens behov for kirkelige ritualer, både i glede
og sorg. I de tilfeller hvor Kirken mangler prestestillinger, får
det lett konsekvenser for det arbeidet prestene utfører
som samtalepartnere for mennesker i ulike livsfaser. Både som
sjelesørgere og som deltager i den kvalifiserte samtalen,
fyller prestene en viktig rolle, i forhold til tro så vel
som i forhold til bistand i en komplisert hverdag. Samtidig skal
prestene også formidle vår kristne kulturarv.
Disse
medlemmer viser til at det er lokalmenighetene som representerer
Kirken i lokalsamfunnene. Disse medlemmer er urolige for at prostenes
endrede oppgaver skjer på bekostning av prestetjenesten
i lokalmenighetene i og med at Regjeringen ikke foreslår
opprettet nye prestestillinger.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen
utarbeide en plan for progresjonen i omstillingsarbeidet knyttet
til prostereformen."
"Stortinget ber Regjeringen
utarbeide en opptrappingsplan for nye prestestillinger som sikrer
at prestetjenesten i prostiene ikke blir svekket på grunn
av prostenes endrede oppgaver i forbindelse med proste-reformen.""
Disse medlemmer vil understreke
at Den norske kirke er inne i en alvorlig rekrutteringskrise til
presteyrket. Nye tall fra Den norske kirkes presteforening viser
at søkningen til teologiske utdanninger går ned, og
mange utdannede teologer blir ikke ordinert til prester. I tillegg
er alderssammensetningen av prester skjev, og det medfører
at svært mange prester om få år vil pensjonere
seg. Årsakene til rekrutteringsproblemene er sammensatte,
men en stor del av forklaringen kan spores tilbake til at prestene
opplever en stor arbeidsbyrde. Flere prestestillinger er nødvendig
for å rekruttere flere prester til yrket, og for å beholde
de prestene som er ordinerte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til behandlingen av Budsjett-innst. S. nr. 12 (2006-2007), samt
Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2007 der disse
medlemmer foreslo å øke posten med 30
mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sitt alternative budsjettforslag for 2007, der det ble foreslått å bevilge
15 mill. kroner til flere prestestillinger.
Disse medlemmer foreslår
derfor å bevilge 10 mill. kroner til opprettelse av flere
prestestillinger, og øker kap. 341 post 1 tilsvarende mer
enn i Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
341 | | Presteskapet | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
| 10 000 000 |
| | fra kr 736 713 000 til
kr 746 713 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til den særskilte
betydning Stiklestad har i Norges historie både religiøst
og kulturelt. De senere årenes arbeid med Olavsarven og
pilegrimstradisjoner har vist at det her er et betydelig potensiale
for etisk tenkning omkring temaer som fred, rettferdighet, forsoning
og dialog.
Disse medlemmer viser i denne
sammenheng til det samarbeid som er i gang mellom Den norske kirke og
Stiklestad Nasjonale Kultursenter for å styrke de ulike
aspekter ved Olavsarven og en videreutvikling av aksen Stiklestad
- Nidaros.
Disse medlemmer ber Regjeringen
i forslag til statsbudsjett for 2008 vurdere å opprette
en egen prestestilling med særlig ansvar for pilegrimsarbeid,
dialogarbeid og formidling av Olavsarvens betydning, knyttet til
Stiklestad.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til sine merknader i Budsjett-innst. S.
nr. 12 (2006-2007):
"Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til Kristelig Folkepartis alternative budsjett der det foreslås å bevilge
26 mill. kroner til opprettelse av 52 nye prestestillinger for å sikre
prestetjenesten i lokalmenighetene."
"Stortinget ber Regjeringen å intensivere
antidopingarbeidet, også utenfor den organiserte idretten,
og i denne sammenheng sørge for at frivillige dopingkontroller
kan videreføres".
Det vises til proposisjonen for nærmere
omtale av saken.
Komiteen tek omtalen til orientering.
Det vises til proposisjonen for omtale av saken.
Komiteen tek omtalen til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er uenige
i Regjeringens forslag om å disponere inntil 30 pst. av
avkastningen fra Opplysningsvesenets fond (OVF). Disse medlemmer viser
til sine merknader i Innst. S. nr. 108 (2005-2006), der det står:
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Opplysningsvesenets
fond har sin opprinnelse i Kirkens eiendommer fra gammel tid og
er eier av betydelige verdier i form av pengekapital og eiendommer.
Disse
medlemmer mener offentlige myndigheter ikke ensidig kan fraskrive
seg ansvaret for kirkenes vedlikeholdsetterslep ved å benytte
fondets midler til oppussing."
Disse medlemmer vil videre vise
til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2006-2007), der
det står:
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil advare mot å bruke
Kirkens egne midler, som Opplysningsvesenets fond, for å rette
opp i manglende offentlig prioritering av kirkebygg. Disse medlemmer
ser det som viktig at realavkastningen i OVF forvaltes av fondet
selv. En slik bruk av midler som Regjeringen legger opp til, vil redusere
fondets kapital og dermed også midler til arbeidet som
blant annet brukes blant barn og unge. Dette vil også gå utover
forvaltningen av den viktige nasjonale kulturarv som fondets mange
fredede og verneverdige presteboliger og prestegårder representerer.
Disse
medlemmer viser til at departementet i tiden fremover vil vurdere
om det er grunnlag for at også andre fondsmidler, utover
avkastningen og den frie egenkapitalen, kan tas i bruk uten hinder
av § 5 i loven om fondet. Disse medlemmer vil sterkt advare
mot dette og reagerer på at Regjeringen gjennom ulike endringer
svekker fondets bæreevne i forhold til pålagte oppgaver.
Disse medlemmer mener eventuelle endringer knyttet til Opplysningsvesenets
fond må tas i den helhetlige gjennomgangen som skal gjøres
i forbindelse med kirke-stat-saken."
Disse medlemmer vil peke på at
denne bruken av avkastningen fra Opplysningsvesenets fond får
som konsekvens at det blir mindre penger til de formålene avkastningen
var tenkt å brukes til. Dette gjelder blant annet oppussing
av fondets presteboliger. Opplysningsvesenets fond har ansvaret
for forvaltning av tjenesteboliger for prestene, men det er et etterslep
på opprustning av boliger som gjør at mange boliger
er i en svært dårlig stand. Disse medlemmer vil
peke på at fondets evne til å forvalte tjenesteboligene
blir dårligere hvis fondets midler skal brukes til fredede kirker.
Videre vil det gå ut over bevilgninger til menighetsbyggende
arbeid, spesielt rettet inn mot barn, unge og eldre.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å avstå fra å foreta endringer
knyttet til Opplysningsvesenets fond før den endelige diskusjon
om fondet er foretatt i forbindelse med behandlingen av den kommende
saken om forholdet mellom stat og kirke."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at Opplysningsvesenets
fond i 2006 brukte ca. 158 mill. kroner til ulike kirkelige formål.
En stor del av dette gjelder fondets ca. 440 bispe- og presteboliger
med boplikt. Disse medlemmer har merket seg at det tiltross
for kraftig økning i fondets rehabiliterings- og vedlikeholdsinnsats
de senere årene er det fortsatt et betydelig vedlikeholdsetterslep
på disse boligene. I 2006 er dette beregnet til 270 mill.
kroner. Det betyr fortsatt utilfredsstillende bosituasjon for mange
prester og vanskeliggjør rekruttering til mange sokn, ikke minst
i distriktene. Disse medlemmer mener Regjeringens
forslag om at fondet skal gi tilskudd på inntil 30 pst.
av kostnadene ved istandsetting av middelalderkirker vil svekke
fondets evne til å innhente etterslepet betydelig. Disse
medlemmer vil sterkt advare mot dette og reagerer på at
Regjeringen gjennom ulike endringer svekker fondets bæreevne
i forhold til pålagte oppgaver. Disse medlemmer vil understreke
at ansvaret for vedlikehold av norske kirker ligger hos kommunene. Disse
medlemmer vil påpeke at vi nå står
foran en omfattende politisk diskusjon om mulige endringer i kirkeordningen
i Norge. Disse medlemmer mener diskusjonen om finansieringen
av kirkelige behov og bruken av midler fra Opplysningsvesenets fond
bør tas i sammenheng med den helhetlige debatten om forholdet
mellom stat og kirke.
Det vises til proposisjonen for omtale av saken.
Komiteen tek omtalen til orientering
og viser til merknader under kap. 582 post 61 nedanfor.