Jeg viser til brev av 4. november 2008 hvor
Kommunal- og forvaltningskomiteen ber departementet vurdere forslaget
i dokument nr. 8:1 (2008-2009).
I dokument nr. 8:1 (2008-2009) foreslås det
at det som et prøveprosjekt innføres en adgang for arbeidstakere
til å begynne å arbeide før de har fått tillatelse for forhåndsgodkjente
universiteter og forskningsinstitusjoner, og at dette prøveprosjektet
gjøres gjeldende fra og med 2009. Regjeringen bes videre om å innføre
et elektronisk søknadssystem som gjør det mulig å søke om fornyet
opphold over internett.
Utlendingsdirektoratet arbeider for tiden med
å utvikle et nytt elektronisk saksbehandlingssystem i utlendingsforvaltningen,
hvor det bl.a. skal legges opp til at det skal kunne fremmes elektroniske
søknader om arbeidstillatelse. I og med at dette arbeidet allerede
er godt i gang, og vil kunne framstå som en betydelig forenkling
og forbedring av flere sider av den samlede utlendingsforvaltnings
arbeid, vil det ikke være hensiktsmessig å skille ut arbeidet med
å utvikle elektroniske søknader. Men jeg kan forsikre at arbeidet
har høy prioritet og at målet med dette arbeidet ligger nært intensjonene
i forslaget.
Når det gjelder forskere, forelesere o.l. som
er invitert av utdannings- eller forskningsinstitusjon eller forening
med faglig eller ideelt formål, er disse i dag unntatt fra kravet
om arbeidstillatelse for arbeidsforhold av inntil tre måneders varighet.
I min vurdering av forslaget i dokument nr. 8:1 (2008-2009) har
jeg derfor lagt til grunn at forslaget er ment å omfatte forskere
mv. som skal ha et arbeidsforhold som er av lengre varighet enn
tre måneder.
Jeg har en positiv innstilling til forslaget
i dokument nr. 8:1 (2008-2009). Forslaget er i tråd med regjeringens
forslag i St.meld. nr. 18 (2007-2008) Arbeidsinnvandring om at arbeidsgivere som
oppfyller visse vilkår, skal kunne rekruttere direkte og la høyt,
kvalifiserte spesialister, nøkkelpersonell og faglærte arbeidstakerne starte
i arbeidet før tillatelse foreligger. Regjeringens hovedmål for
arbeidsinnvandringspolitikken er å legge til rette for at bedrifter
og virksomheter ved behov skal kunne rekruttere arbeidskraft fra
utlandet på en enkel og effektiv måte.
De endringene som regjeringen har foreslått, krever
at det må gjøres endringer i utlendingsregelverket, og at det etableres
en rekke nye rutiner i hele utlendingsforvaltningen. Det vil bla. være
nødvendig å lage nye rutiner for hvor søknaden fremmes (i hjemlandet
eller i Norge), ulike rutiner for hhv. visumfrie og visumpliktige søkere,
nye rutiner for meldeplikt, og innføre en helt ny ordning for utstedelse
av bekreftelse på at utlendingen har lov til å starte i arbeid før
tillatelse er gitt. I det pågående arbeidet med å utforme forskrifter
til den nye utlendingsloven vil departementet foreslå konkrete bestemmelser som
sikrer at arbeidstakere på gitte vilkår skal kunne starte arbeidet
før de har fått tillatelse. Etter planen skal forslaget til nye
forskriftsbestemmelser om arbeidsinnvandring sendes på alminnelig
høring i begynnelsen av 2009. Departementets forslag vil omfatte
en bredere gruppe arbeidstakere og arbeidsgivere enn det som foreslås
i prøveprosjektet i dokument 8:1 (2008-2009). Dersom det samtidig
sendes ut et forslag om å innføre en prøveordning for en mindre
del av denne gruppen, vil dette trolig føre til et press om at denne
prøveordningen må gjelde for alle arbeidsgivere. I tillegg krever
også en prøveordning et legalt grunnlag, og med utarbeidelse av nødvendige
regelverksendring, høring, og rimelig etableringstid for prosjektet,
ville vi raskt nærmere oss implementeringstidspunktet for det nye
arbeidsinnvandringsregimet. Selv om jeg deler intensjonene bak dette
forslaget, kan jeg altså ikke se at et prøveprosjekt for en gruppe,
totalt sett, tjener sakens hensikt.
Inntil vi får innført en adgang for arbeidstakere til
å begynne å arbeide før de har fått tillatelse, vil jeg imidlertid
pålegge Utlendingsdirektoratet å prioritere denne type arbeidstillatelser.
Jeg kan også opplyse at Utlendingsdirektoratet nylig har kontaktet
NTNU og innledet et samarbeid vedrørende arbeidstillatelser til
forskere og spesialister.