Det vises til brev fra Transport- og kommunikasjonskomiteen
av 3. desember 2008.
Utbygging av intercity-strekningene på Østlandet
er en viktig del av gjeldende norsk jernbanepolitikk. Trafikk til
og fra Østlandets tre flyplasser er igjen en viktig del av markedsgrunnlaget
for denne satsingen.
Flytoget AS er en kommersiell aktør og ett av flere
jernbaneselskaper. Jernbaneverkets planlegging er innrettet mot
utvikling av en infrastruktur som betjener ulike markedsbehov på
en samfunns- økonomisk fornuftig måte. Innspill og ønsker fra de
ulike aktørene i markedet er en naturlig del av de langsiktige markedsvurderingene.
Når det gjelder kortsiktige tilpasninger av jernbaneinfrastrukturen,
har Jernbaneverket tett kontakt med jernbaneselskapene, herunder
Flytoget. Utvikling av togtilbudet og jernbanens infrastruktur rettet
mot Sandefjord og Moss lufthavner må bygge på langsiktige vurderinger av
disse lufthavnenes roller i forhold til betjening av Østlandet,
herunder samspillet med Oslo lufthavn Gardermoen (OSL).
Utgangspunktet er at OSL er landets hovedflyplass
og skal ha rollen som nav for så vel for innenlands- som utenlandstrafikken.
Rygge og Torp er regionale flyplasser som skal betjene et regionalt
marked.
NSB tilbyr i dag timesavganger på både Østfold- og
Vestfoldbanen med skyttelbuss fra hhv. Rygge og Torp stasjoner til
lufthavnene. Torp holdeplass ble opprettet i januar i år etter initiativ fra
Vestfold fylkeskommune. Opplegget med stasjon og skyttelbuss er
resultat av et samarbeid gjennom "Plattform Vestfold", der fylkeskommunen,
NSB AS, Jernbaneverket, flyplassen, kommunene, Statens vegvesen
samt Vestviken Kollektivtrafikk deltar. Det er forventet at trafikken
over Torp holdeplass vil bli i overkant av 100.000 reisende i 2009.
Busstilbudet fra Rygge stasjon til lufthavnen likner
opplegget ved Torp, men det er kun gjort mindre tilpasninger ved
stasjonen. Antall reisende er færre enn ved Torp, bl.a. fordi antall flypassasjerer
på Rygge er lavere enn på Torp.
Jernbaneverket er i dialog med Sandefjord lufthavn
Torp, fylkeskommunen og kommunene om langtidsplaner. Det planlegges
konkret en ny flyterminal på østsiden av flyplassen med en integrert
stasjon på Vestfoldbanen. Dette betinger en ny dobbeltsporet parsell
mellom Stokke og Sandefjord stasjoner, noe som bl.a. er nevnt i Jernbaneverkets
stamnettutredning ”Mer på skinner fram mot 2040”. Tilknytning til
Torp må ses i sammenheng med dobbeltsporutbygging på gjenstående
parseller mellom Drammen og Tønsberg. Den innbyrdes prioriteringen
mellom disse prosjektene og ny stasjon på Torp er det ikke tatt
endelig stilling til. Utbygging av flyplassterminal og en integrert
Torp stasjon bør ses i sammenheng.
Jernbaneverket vil gjennomgå og revidere gjeldende
strategi for utvikling av Vestfoldbanen mellom Tønsberg og Larvik,
herunder hvordan Sandefjord lufthavn Torp skal betjenes med jernbane.
Det er naturlig å gjøre dette i tett dialog med samarbeidsorganer
i Vestfold. Strategien for videre utvikling av søndre del av Vestfoldbanen
bør avklares fram mot neste rullering av Nasjonal transportplan
(NTP 2014-2023).
I utgangspunktet legges det opp til et integrert togtilbud
Oslo – Vestfoldbyene - Skien som også betjener Torp. Vurderingen
per i dag er at det er langt fram til at det er markedsmessig grunnlag for
et dedikert flytogtilbud fra Oslo til Torp.
Jernbaneverket har stilt seg positiv til å vurdere strategien
for utvikling av Østfoldbanen sør for Moss i lys av spørsmålet om
et mulig høyhastighetskonsept gjennom Østfold mot Sverige. Det vil
eventuelt være mulig å se nærmere på mulighetene for å betjene Rygge
lufthavn med jernbane i tilknytning til en slik høyhastighetsvurdering.
Hittil har Jernbaneverkets vurdering vært at en avgrening fra dagens
Østfoldbane til en eventuell ny høyhastighetsbane bør skje ved Råde
(sør for dagens dobbeltspor-strekning Såstad-Haug). En eventuell
betjening av Rygge lufthavn vil innebære at jernbanen må grene av dagens
Østfoldbane nord for Rygge, noe som betyr at en ikke lenger får
samme nytte av nedlagte investeringer.
Etter Samferdselsdepartementets vurdering, er det
ikke behov for et eget utredningsarbeid knyttet til dedikerte flytogforbindelser
til Sandefjord lufthavn Torp og Moss lufthavn Rygge nå. I stedet
bør mulighetene for et framtidig togtilbud tilpasset flypassasjerenes
behov vurderes løpende i det ordinære arbeidet med å legge utbyggingsstrategien
for jernbanen i de sørlige deler av intercity-området. Dette vil
det bl.a. bli arbeidet med fram mot NTP 2014-2023. I tillegg må problemstillingen
vurderes i lys av utviklingen i markedet, dvs. passasjerveksten
på de to flyplassene, og mulige framtidige ombygginger/flyplassutvidelser
i den forbindelse.