Jeg viser til brev av 8. januar 2009 fra Stortingets transport-
og kommunikasjonskomité, hvor det bes om en kommentar til Dokument
nr. 8:23 (2008-2009) fra stortingsrepresentantene Jon Jæger Gåsvatn,
Ulf Leirstein, Vigdis Giltun, Kåre Fostervold og Arne Sortevik.
I dokumentet fremmes det følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta de nødvendige
konsekvensutredninger og sikre et beslutningsgrunnlag som trengs
for å tilfredsstille norske og svenske krav, slik at nødvendige
utbedringer kan gjennomføres i farleden i Ringdalsfjorden inn til
Halden havn."
Spørsmålet om utdyping av innseilingen til Halden
er en sak som har en lang historie.
I den senere tid har jeg på nytt fått spørsmål
om en fornyet vurdering av utbedringer i farleden i Ringdalsfjorden,
både fra lokalt politisk og industrielt hold og fra Stortinget.
Det er blant annet bedt om at det tas initiativ til at Kystverket
foretar nye konsekvensutredninger i forbindelse med mulig utbedringer
av innseilingen, samt at spørsmålet drøftes med svenske myndigheter.
Vi ønsker fra regjeringens side å gjenoppta
dialogen med svenske myndigheter om mulige tiltak i dette farvannet.
På denne bakgrunn har jeg i brev til den svenske miljøministeren
foreslått at vi på norsk hold tar et nytt initiativ ved at Kystverket
tar kontakt med Naturvårdsverket. Disse to etatene kan, hvis det
oppnås enighet om det, sette i verk en ny utredning av muligheten for
en utdyping av innseilingen til Halden. En slik utredning vil selvfølgelig
skje i tett samarbeid med både svenske og norske miljømyndigheter,
og følge regelverket til Espoo-konvensjonen.
Vi avventer nå et svar fra svensk side. Først
når et slikt svar foreligger, vil det være mulig å si noe mer om
videre fremdrift knyttet til spørsmålet om en utdyping av innseilingen
til Halden.