Arbeids- og inkluderingsdepartementet legger i proposisjonen
fram forslag til endringer i lov 15. mai 2008 nr. 35 om utlendingers
adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven).
I Ot.prp. nr. 72 (2007–2008) Om lov om endringar i utlendingslovgivinga
(reglar for EØS- og EFTA-borgarar o.a.) ble det fremmet forslag
om nytt kapittel 13 i utlendingsloven med særskilte regler for utlendinger
omfattet av EØS-avtalen og EFTA-konvensjonen. Forslaget til kapittel
13 i ny utlendingslov er vedtatt ved endringslov 9. januar 2009
nr. 1. Innlemmelsen av nytt kapittel 13 innebærer iverksetting av
europaparlaments- og rådsdirektiv 2004/38/EF om unionsborgere og
deres familiemedlemmers rett til å ferdes og oppholde seg fritt
på medlemsstatenes territorium (heretter kalt "direktivet").
Lovforslagene sammen med utkast til forskriftsbestemmelser til
utlendingslovens kapittel 13 har vært sendt på høring til en rekke
instanser. Det er i proposisjonen redegjort for innholdet i merknadene til
høringsinstansene i forbindelse med omtalen av det enkelte lovforslaget.
I proposisjonen foreslås det i hovedsak lovtekniske justeringer
og endringer, men også enkelte materielle endringer og presiseringer.
Forslagene berører både bestemmelser i det alminnelige regelverket
og i særreglene for EØS-borgere. Endringene gjelder:
Justering i § 15 annet ledd tredje
punktum. Det tas inn en henvisning til § 121 slik at man ved grensekontroll
også skal påse at det ikke foreligger bortvisningsgrunn av EØS-borgere
og deres familiemedlemmer.
Nytt tredje punktum i § 73 fjerde ledd. Det tas inn en ny
setning som gjør unntak fra det absolutte vernet mot utvisning når
EØS-borgeren utgjør en trussel mot grunnleggende nasjonale interesser.
Justering i § 81 første ledd første punktum slik at bestemmelsen
også omfatter tilbakekall av oppholdsdokumenter utstedt etter særreglene
for EØS-borgere.
Justering i § 82 første punktum slik at bestemmelsen om
politiets veiledningsplikt også omfatter EØS-borgere.
Justering i § 84 annet ledd første punktum gjør at offentlige
myndigheter etter anmodning skal gi utlendingsmyndighetene opplysninger
om referansepersonen i en sak om oppholdsrett etter kapittel 13
har mottatt økonomisk stønad etter sosialtjenesteloven det siste
året før opplysningene avgis.
Justering i § 90 første ledd gjør at vedtak om bortvisning
eller utvisning kan iverksettes straks også for utlendinger som
ikke har oppholdsrett etter kapittel 13.
Justering i § 92 første ledd første punktum gir rett til
fritt rettsråd uten behovsprøving i saker om tilbakekall av oppholdsdokumenter
for EØS-borgere.
Endringer i § 108 første ledd bokstav a og sjette ledd retter
opp en feil henvisning og ilegger borgere som omfattes av lovens
kapittel 13 straffansvar for overtredelser av enkelte av dette kapitlets bestemmelser.
Det er foretatt en rettelse i overskriften til kapittel 13,
slik at Det europeiske Frihandelsforbund nå er riktig skrevet.
Endringer i § 120 om tilbakekall av oppholdsdokumenter mv.
En tilføyelse i overskriften til § 120 vil mer presist angi hva
som reguleres og gir videre/utvidet adgang til å tilbakekalle oppholdsdokumenter.
Bestemmelsen vil også hjemle en rett til å nekte å utstede oppholdskort
der hvor det er sannsynlig at et ekteskap er inngått med hovedformål
om å skaffe søkeren lovlig opphold i landet.
Det er foretatt en del tilføyelser og rettinger i § 121
om bortvisning. Endringene er i det vesentligste en videreføring
av gjeldende rett og praksis. Bl.a. foreslås det at det skal være
tilstrekkelig at sak om bortvisning er reist innen sju dager. En tilføyelse
i bestemmelsens tredje ledd regulerer hvilken myndighet som forbereder
saker som skal avgjøres av Utlendingsdirektoratet.
Overskriften til § 122 er rettet slik at ordlyden i overskriften
samsvarer med ordlyden i den danske utgaven av direktivet.
En tilføyelse i § 124 om innreiseforbud sier hvilken myndighet
som forbereder saker som skal avgjøres av Utlendingsdirektoratet.
De økonomiske konsekvensene ved gjennomføringen av direktivet
vil som nevnt i Ot.prp. nr. 72 (2007–2008) Om lov om endringar i
utlendingslovgivinga (reglar for EØS- og EFTA-borgarar o.a.), i
all hovedsak gjelde innføringen av registreringsordningen. Dette
vil medføre en enklere saksbehandling enn ved tidligere utstedelser
av oppholdstillatelser, noe som sparer administrative ressurser.
Ifølge opplysninger fra Utlendingsdirektoratet vil registreringsordningen
kunne implementeres fullt ut i januar 2010. Det legges til grunn
et budsjett på om lag 4,6 mill. kroner for utvikling av denne registreringsordningen.
3 mill. kroner er gitt i revidert nasjonalbudsjett for 2009. I tillegg
beløp utviklingen av en midlertidig løsning som var på plass fra
1. oktober 2009, seg til om lag 700 000 kroner. Registreringsordningen
vil senere utvikles i Altinn 2 hvor UDI og Skatteetaten vil ha et
felles skjema på nett. Kostnadene forbundet med utvikling og implementering
av dette er under utredning.