Til Stortinget
Arbeids- og inkluderingsdepartementet legger i proposisjonen
fram forslag til endringer i lov 15. mai 2008 nr. 35 om utlendingers
adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven).
I Ot.prp. nr. 72 (2007–2008) Om lov om endringar i utlendingslovgivinga
(reglar for EØS- og EFTA-borgarar o.a.) ble det fremmet forslag
om nytt kapittel 13 i utlendingsloven med særskilte regler for utlendinger
omfattet av EØS-avtalen og EFTA-konvensjonen. Forslaget til kapittel
13 i ny utlendingslov er vedtatt ved endringslov 9. januar 2009
nr. 1. Innlemmelsen av nytt kapittel 13 innebærer iverksetting av
europaparlaments- og rådsdirektiv 2004/38/EF om unionsborgere og
deres familiemedlemmers rett til å ferdes og oppholde seg fritt
på medlemsstatenes territorium (heretter kalt "direktivet").
Lovforslagene sammen med utkast til forskriftsbestemmelser til
utlendingslovens kapittel 13 har vært sendt på høring til en rekke
instanser. Det er i proposisjonen redegjort for innholdet i merknadene til
høringsinstansene i forbindelse med omtalen av det enkelte lovforslaget.
I proposisjonen foreslås det i hovedsak lovtekniske justeringer
og endringer, men også enkelte materielle endringer og presiseringer.
Forslagene berører både bestemmelser i det alminnelige regelverket
og i særreglene for EØS-borgere. Endringene gjelder:
Justering i § 15 annet ledd tredje
punktum. Det tas inn en henvisning til § 121 slik at man ved grensekontroll
også skal påse at det ikke foreligger bortvisningsgrunn av EØS-borgere
og deres familiemedlemmer.
Nytt tredje punktum i § 73 fjerde ledd. Det tas inn en ny
setning som gjør unntak fra det absolutte vernet mot utvisning når
EØS-borgeren utgjør en trussel mot grunnleggende nasjonale interesser.
Justering i § 81 første ledd første punktum slik at bestemmelsen
også omfatter tilbakekall av oppholdsdokumenter utstedt etter særreglene
for EØS-borgere.
Justering i § 82 første punktum slik at bestemmelsen om
politiets veiledningsplikt også omfatter EØS-borgere.
Justering i § 84 annet ledd første punktum gjør at offentlige
myndigheter etter anmodning skal gi utlendingsmyndighetene opplysninger
om referansepersonen i en sak om oppholdsrett etter kapittel 13
har mottatt økonomisk stønad etter sosialtjenesteloven det siste
året før opplysningene avgis.
Justering i § 90 første ledd gjør at vedtak om bortvisning
eller utvisning kan iverksettes straks også for utlendinger som
ikke har oppholdsrett etter kapittel 13.
Justering i § 92 første ledd første punktum gir rett til
fritt rettsråd uten behovsprøving i saker om tilbakekall av oppholdsdokumenter
for EØS-borgere.
Endringer i § 108 første ledd bokstav a og sjette ledd retter
opp en feil henvisning og ilegger borgere som omfattes av lovens
kapittel 13 straffansvar for overtredelser av enkelte av dette kapitlets bestemmelser.
Det er foretatt en rettelse i overskriften til kapittel 13,
slik at Det europeiske Frihandelsforbund nå er riktig skrevet.
Endringer i § 120 om tilbakekall av oppholdsdokumenter mv.
En tilføyelse i overskriften til § 120 vil mer presist angi hva
som reguleres og gir videre/utvidet adgang til å tilbakekalle oppholdsdokumenter.
Bestemmelsen vil også hjemle en rett til å nekte å utstede oppholdskort
der hvor det er sannsynlig at et ekteskap er inngått med hovedformål
om å skaffe søkeren lovlig opphold i landet.
Det er foretatt en del tilføyelser og rettinger i § 121
om bortvisning. Endringene er i det vesentligste en videreføring
av gjeldende rett og praksis. Bl.a. foreslås det at det skal være
tilstrekkelig at sak om bortvisning er reist innen sju dager. En tilføyelse
i bestemmelsens tredje ledd regulerer hvilken myndighet som forbereder
saker som skal avgjøres av Utlendingsdirektoratet.
Overskriften til § 122 er rettet slik at ordlyden i overskriften
samsvarer med ordlyden i den danske utgaven av direktivet.
En tilføyelse i § 124 om innreiseforbud sier hvilken myndighet
som forbereder saker som skal avgjøres av Utlendingsdirektoratet.
De økonomiske konsekvensene ved gjennomføringen av direktivet
vil som nevnt i Ot.prp. nr. 72 (2007–2008) Om lov om endringar i
utlendingslovgivinga (reglar for EØS- og EFTA-borgarar o.a.), i
all hovedsak gjelde innføringen av registreringsordningen. Dette
vil medføre en enklere saksbehandling enn ved tidligere utstedelser
av oppholdstillatelser, noe som sparer administrative ressurser.
Ifølge opplysninger fra Utlendingsdirektoratet vil registreringsordningen
kunne implementeres fullt ut i januar 2010. Det legges til grunn
et budsjett på om lag 4,6 mill. kroner for utvikling av denne registreringsordningen.
3 mill. kroner er gitt i revidert nasjonalbudsjett for 2009. I tillegg
beløp utviklingen av en midlertidig løsning som var på plass fra
1. oktober 2009, seg til om lag 700 000 kroner. Registreringsordningen
vil senere utvikles i Altinn 2 hvor UDI og Skatteetaten vil ha et
felles skjema på nett. Kostnadene forbundet med utvikling og implementering
av dette er under utredning.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lise
Christoffersen, Håkon Haugli, Hilde Magnusson Lydvo, Ingalill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen,
Gjermund Hagesæter og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael
Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Heikki Holmås, fra
Senterpartiet, Ola Borten Moe, og fra Kristelig Folkeparti, Geir
Jørgen Bekkevold, viser til Ot. prp. nr. 72 (2007–2008) Om
lov om endringar i utlendingslovgivinga og Stortingets behandling
av denne (Innst. O. nr. 33 (2008–2009) og Besl. O. nr. 46 (2008–2009))
og endringslov 9. januar 2009 nr. 1, der nytt kapittel 13 i utlendingsloven
ble vedtatt. Kapittel 13 inneholder særskilte regler for utlendinger
som omfattes av EØS-avtalen og EFTA-konvensjonen. Med nytt kapittel
13 ble europaparlaments- og rådsdirektiv 2004/38/EF om unionsborgere
og deres familiemedlemmers rett til å ferdes og oppholde seg fritt
på medlemsstatenes territorium, iverksatt i Norge. Komiteen viser
i den forbindelse til partienes merknader i Innst. O. nr. 33 (2008–2009)
Komiteen viser videre til at Regjeringen i Prop.
30 L (2009–2010) foreslår noen endringer i det alminnelige regelverket
og i særreglene for EØS-borgere. Det er dels endringer for å ajourføre
kapittel 13, slik at samme regler gjelder for saker om oppholdsrett
som for saker som gjelder oppholdstillatelse. Dels gjelder det nødvendige
endringer som følge av arbeidet med ny forskrift til kapittel 13.
Når det gjelder likestilling av regelverket om oppholdsrett med
regelverket om oppholdstillatelse, støtter komiteen Regjeringens
forslag om at utlendingsmyndighetene får samme rett til å innhente
opplysninger om mottatt sosialhjelp i saker om oppholdsrett etter
kapittel 13, som de i dag har i saker om familiegjenforening etter
kapittel 6 (§ 84 andre ledd, første punktum). Komiteen gir
videre sin tilslutning til at reglene om rask iverksetting av vedtak
om bortvisning og utvisning for utlendinger uten oppholdstillatelse,
utvides til å gjelde også for utlendinger som ikke har oppholdsrett
etter kapittel 13 (§ 90 første ledd) og har merket seg at rettssikkerheten
til den enkelte skal ivaretas ved en konkret vurdering i hver sak. Komiteen støtter
forslaget om at straffebestemmelsene i § 108, i den utstrekning
de er relevante, også skal gjelde for EØS- og EFTA-borgere, og at
bestemmelsen om straff utvides til å omfatte brudd på registreringsplikten
i § 117, kravet om å søke oppholdskort etter § 118 og forsøk på
brudd eller brudd på innreiseforbudet i § 124.
Komiteen har i forståelse med Arbeids- og inkluderingsdepartementet
foretatt en endring i § 108 i proposisjonens forslag til vedtak. Komiteen viser til
brev med vedlegg av 17. november 2009 fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet
v/statsråd Rigmor Aasrud. Av brevet framgår det at henvisningen til
§ 124 i § 108 er falt ut ved en misforståelse.
Komiteen gjør oppmerksom på at endringen innebærer
at det i § 108 andre ledd bokstav a) også henvises til bestemmelsen
om innreiseforbud for EØS-borgere i § 124 første ledd, da overtredelse
av denne bestemmelsen bør straffes på samme måte som de øvrige bestemmelsene
det henvises til. Også i § 108 nytt åttende ledd må det henvises
til § 124 første ledd, da forsøk på overtredelse av § 124 første ledd
skal straffes likt med forsøk på overtredelse av innreiseforbudet
etter § 71 annet ledd.
De øvrige endringsforslagene i dette avsnittet gjelder kun mindre
endringer. Komiteen har ingen merknader til disse.
Når det gjelder endringer som følge av arbeidet med ny forskrift
til kapittel 13, gir komiteen sin tilslutning til
forslagene om adgang til å tilbakekalle registreringsbevis, oppholdskort,
varig oppholdsbevis og varig oppholdskort når det foreligger bort-
eller utvisningsgrunn, når oppholdsretten er tilegnet ved uriktige
opplysninger eller ved fortielse av vesentlige forhold, som for
eksempel proforma ekteskap. Komiteen har ingen merknader
til de øvrige bestemmelsene om tilbakekall av oppholdsdokumenter.
Komiteen støtter videre forslaget om en frist på
sju dager for å reise bortvisningssak for EØS-borgere uten oppholdsrett,
samt å gi Utlendingsdirektoratet hjemmel til bortvisning også etter
denne fristen, dersom det foreligger forhold som gir grunnlag for utvisning. Komiteen ser
det positive i at midler settes av til å gjennomføre en nettbasert
registreringsordning som er langt enklere administrativt og mer brukervennlig
enn i dag.
Komiteen har for øvrig ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i utlendingsloven
I
I lov 15. mai 2008 nr. 35 om utlendingers adgang til
riket og deres opphold her gjøres følgende endringer:
§ 15 annet ledd tredje punktum skal
lyde:
Det skal også påses at det ikke foreligger annet grunnlag
for bortvisning, jf. §§ 17 og 121.
§ 73 fjerde ledd nytt tredje punktum skal lyde:
Vernet mot utsendelse er heller ikke til hinder
for at det treffes vedtak om utvisning etter §§ 122 eller 123 når
grunnleggende nasjonale interesser tilsier det.
Gjeldende tredje punktum blir fjerde punktum.§ 81 første ledd første punktum skal lyde:
I saker etter §§ 28 og 73, samt i saker om bortvisning, utvisning,
tilbakekall av gitt tillatelse eller tilbakekall
av oppholdsdokument, jf. § 120 annet ledd, skal utlendingsmyndighetene
sørge for at utlendingen får mulighet til å fremlegge sine synspunkter
på et språk utlendingen kan kommunisere forsvarlig på.
§ 82 første punktum skal lyde:
I saker om bortvisning, utvisning, tilbakekall av gitt
tillatelse eller tilbakekall av oppholdsdokumenter, jf.
§ 120, og når en utlending påberoper seg å være flyktning,
skal politiet gi veiledning om at utlendingen har rett til fullmektig,
jf. forvaltningsloven § 12, og rettshjelp, jf. § 92, samt rett til
å sette seg i kontakt med sitt lands representasjon, en representant for
FNs høykommissær for flyktninger og en norsk flyktningorganisasjon.
§ 84 annet ledd første punktum skal lyde:
Offentlige myndigheter skal etter anmodning gi utlendingsmyndighetene
opplysninger om referansepersonen i en sak om oppholdstillatelse
etter kapittel 6 eller om oppholdsrett etter kapittel 13 i
loven her har mottatt økonomisk stønad etter sosialtjenesteloven
det siste året før opplysningene avgis.
§ 90 første ledd skal lyde:
Vedtak om bortvisning eller utvisning
av en utlending som ikke har oppholdstillatelse eller oppholdsrett
etter kapittel 13, eller en nordisk borger som ikke har
hatt opphold i riket i mer enn tre måneder, kan iverksettes straks.
§ 92 første ledd første punktum skal lyde:
I saker om bortvisning, utvisning, tilbakekall av tillatelse eller
tilbakekall av oppholdsdokument, jf. § 120 har utlendingen
rett til fritt rettsråd uten behovsprøving.
§ 108 første ledd og annet ledd bokstav a skal lyde:
Med bot straffes den som forsettlig eller uaktsomt unnlater
å oppfylle plikten etter § 117 første ledd eller § 118 første ledd.
Med bot eller med fengsel inntil seks måneder eller med
begge deler straffes den som:
a) forsettlig eller uaktsomt overtrer de bestemmelsene
som er angitt i det følgende, eller forbud, påbud eller vilkår gitt
i medhold av disse bestemmelsene:
§ 7 første ledd
§ 8 første ledd
§ 9 første og fjerde ledd
§ 14 første og annet ledd
§ 16 første og tredje ledd
§ 19 første og annet ledd
§ 20 tredje ledd
§ 21 første ledd
§ 27 første ledd, jf. fjerde ledd
§ 55 første og annet ledd
§ 71 annet ledd
§ 83 første og annet ledd
§ 90 sjette ledd
§ 93 første ledd annet punktum
§ 105 første ledd
§ 124 første ledd
§ 108 første, annet, tredje, fjerde, femte og sjette
ledd blir nytt annet , tredje, fjerde, femte, sjette og syvende
ledd§ 108 syvende ledd blir nytt åttende ledd og skal lyde:
Forsøk på overtredelse av innreiseforbudet i § 71 annet
ledd og § 124 første ledd er straffbart.
§ 108 åttende og niende ledd blir nytt niende og
tiende ledd.Overskriften til kapittel 13 skal lyde:
Kapittel 13. Særlige regler for utlendinger som omfattes
av Avtale om Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS-avtalen)
og Konvensjon om opprettelse av Det europeiske
Frihandelsforbund (EFTA-konvensjonen)
I § 120 skal overskriften lyde:
Tilbakekall av oppholdsdokumenter mv.
§ 120 nytt tredje til syvende ledd skal lyde:
Registreringsbevis og oppholdskort kan tilbakekalles
når registreringen av andre grunner anses ugyldig. For beslutningen
om tilbakekall etter dette leddet gjelder forvaltningsloven § 35
så langt det passer.
Oppholdsdokumenter som nevnt i annet ledd, skal
tilbakekalles når oppholdsretten bortfaller som nevnt i §§ 115 første
ledd fjerde punktum og 116 første ledd femte punktum.
Oppholdskort skal tilbakekalles hvis en utlending som
ikke er EØS-borger, får oppholdstillatelse etter lovens kapittel
3, 4, 6 eller 7. Dette gjelder ikke når utlendingen er familiemedlem
til en EØS-borger.
Oppholdskort kan nektes utstedt etter bestemmelsene
i §§ 118 og 119 dersom referansepersonen, jf. § 39, på forespørsel
ikke samtykker i at søkeren gis opphold, eller dersom det er sannsynlig
at ekteskapet er inngått mot en av partenes vilje eller med det hovedformål
å skaffe søkeren lovlig opphold i riket.
Bestemmelsene i § 85 gjelder tilsvarende for saker
etter dette kapitlet.
Tredje og fjerde ledd blir nytt åttende og niende
ledd.§ 121 annet til fjerde ledd skal lyde:
Sak om bortvisning etter første ledd bokstav a
og c må reises ved innreise eller senest innen sju dager. Dersom
sak om bortvisning ikke er reist innen sju dager, kan en utlending
som ikke har oppholdsrett etter dette kapitlet, bortvises etter
vedtak fra Utlendingsdirektoratet etter reglene i første ledd bokstav
c.
Sak som skal avgjøres av Utlendingsdirektoratet, forberedes
av politiet.
Kongen kan gi nærmere bestemmelser i forskrift, herunder
om at bortvisning etter første ledd kan treffes
av politiet.
I § 122 skal overskriften lyde:
Utvisning av hensyn til offentlig orden eller sikkerhet.
§ 124 tredje ledd nytt annet punktum skal lyde:
Sak som skal avgjøres av Utlendingsdirektoratet, forberedes
av politiet.
II
Loven trer i kraft når Kongen bestemmer.
Jeg viser til spørsmål fra saksordfører Lise Christoffersen i
e-post av 16.11.2009, om endringer i utlendingsloven § 108. Spørsmålet
er om det i § 108 også skal vises til § 124 som gjelder innreiseforbud for
EØS-borgere.
En tidligere endring i utlendingslovens § 124 medførte en misforståelse
mellom Justisdepartementet og Arbeids- og inkluderingsdepartementet.
Dette førte til at henvisningen til § 124 falt ut i Prop. 30 L. Jeg
er takknemlig for at komiteen har oppdaget feilen og ber om at henvisningen
tas inn igjen i tråd med vedlagte forslag.
§ 108 første ledd og annet ledd bokstav a skal lyde:
Med bot straffes den som forsettlig eller uaktsomt unnlater å
oppfylle plikten etter § 117 første ledd eller § 118 første ledd.
Med bot eller med fengsel inntil seks måneder eller med begge
deler straffes den som:
a) forsettlig eller uaktsomt
overtrer de bestemmelsene som er angitt i det følgende, eller forbud,
påbud eller vilkår gitt i medhold av disse bestemmelsene:
§ 7 første ledd
§ 8 første ledd
§ 9 første og fjerde ledd
§ 14 første og annet ledd
§ 16 første og tredje ledd
§ 19 første og annet ledd
§ 20 tredje ledd
§ 21 første ledd
§ 27 første ledd, jf. fjerde ledd
§ 55 første og annet ledd
§ 71 annet ledd
§ 83 første og annet ledd
§ 90 sjette ledd
§ 93 første ledd annet punktum
§ 105 første ledd
§ 124 første ledd
§ 108 første, annet, tredje, fjerde, femte og sjette ledd blir
nytt annet, tredje, fjerde, femte, sjette og syvende ledd.
§ 108 syvende ledd blir nytt åttende ledd og skal lyde:
Forsøk på overtredelse av innreiseforbudet i § 71 annet ledd og § 124 første ledd er straffbart.
§ 108 åttende og niende ledd blir nytt niende og tiende ledd.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 2. desember 2009
Heikki Holmås |
Lise Christoffersen |
leder |
ordfører |