Den 18. mai 2009 ble det i København undertegnet
en overenskomst om utveksling opplysninger i skattesaker mellom
Norge og De britiske jomfruøyene. Samtykke til undertegning ble
gitt ved kongelig resolusjon 8. mai 2009. Overenskomsten ble på
vegne av Norge undertegnet av ambassadør Jørg Willy Bronebakk og
på vegne av De britiske jomfruøyene av Deputy Premier and Minister
of Health and Social Development Ms. Danica Penn. Det ble også undertegnet
overenskomster om skattlegging av fysiske personers inntekter, om
foretaks inntekter fra internasjonal skips- og luftfart og om prosedyrer for
gjensidig overenskomst om internprising mellom selskaper med interessefellesskap.
Informasjonsutvekslingsavtalen trer i kraft
på den dagen begge stater har gitt hverandre beskjed om at de nødvendige
konstitusjonelle skritt er gjennomført for at avtalen kan settes
i kraft. Denne avtalen vil deretter få virkning for straffbare skattesaker
fra denne dato og for andre saker fra og med det skatteår som begynner
på eller etter den datoen da overenskomsten trer i kraft. Tilleggsoverenskomstene
får virkning for det skatteår som begynner på eller etter 1. januar
i det kalenderåret som følger etter det året den aktuelle overenskomsten
trer i kraft.
Tilleggsoverenskomstene forutsetter at informasjonsutvekslingsavtalen
er i kraft og vil automatisk bortfalle dersom denne opphører
Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling,
OECD, vedtok den 9. april 1998 en rekommandasjon om tiltak mot skadelig skattekonkurranse.
Tiltaket tok i hovedsak sikte på å avvikle skadelige skatteregimer
i medlemslandene, men pekte også på behovet for å treffe omforente
mottiltak mot tilsvarende skatteregimer i de såkalte skatteparadiser.
Innen utløpet av 2005 var samtlige skatteregimer i
medlemslandene som var definert som skadelige etter de vedtatte
kriterier, endret eller under avvikling som forutsatt. I mellomtiden
var det gjort henvendelser til samtlige jurisdiksjoner som ble ansett
å oppfylle kriteriene for å utgjøre et skatteparadis. Det ble her
redegjort for OECDs prosjekt og invitert til dialog. Dersom et definert
skatteparadis var villig til å åpne for innsyn og effektiv informasjonsutveksling
med OECDs medlemsland, ville det ikke bli oppført på listen over
ikke-samarbeidsvillige skatteparadiser som ville bli gjenstand for
mottiltak.
Alle de 37 jurisdiksjoner som ble definert som skatteparadiser
har avgitt en slik politisk bindende erklæring om innsyn og informasjonsutveksling
til OECDs generalsekretær. I samarbeid med de første 11 av de jurisdiksjoner som
avgav slik erklæring har OECD utarbeidet en modellavtale for effektiv
informasjonsutveksling i skattesaker, som forplikter avtalepartene
til å utveksle alle relevante opplysninger som anses nødvendige
om eierskap og transaksjoner, også fra banker, finansinstitusjoner
og advokater og andre rådgivere.
For å etablere det juridiske grunnlag for effektiv informasjonsutveksling
må det imidlertid inngås bilateral overenskomst bygget på denne
modell med hver enkelt jurisdiksjon, de politiske erklæringer er
i seg selv ikke nok.
Dette er en tidkrevende prosess, ikke minst
fordi det er tale om små land med begrensede administrative ressurser.
De større OECD-land som USA, Storbritannia, Frankrike, Tyskland
og Nederland har stått fremst i prosessen, og en rekke avtaler er
allerede undertegnet.
For å søke å fremskynde prosessen ved gi de
nordiske land større tyngde vedtok Nordisk Ministerråd i juni 2006
å etablere et felles nordisk prosjekt for den tekniske gjennomføringen
av forhandlinger om slike avtaler. I alle tilfeller skal forhandlingene
resultere i utkast til bilaterale avtaler mellom vedkommende jurisdiksjon
og hvert av de syv nordiske land, herunder Færøyene og Grønland.
Fra norsk side har arbeidet vært ledet av avdelingsdirektør Per
Olav Gjesti, Finansdepartementet, som også har ledet styringsgruppen
for prosjektet.
En avtale om informasjonsutveksling i skattesaker
med De britiske jomfruøyene legges nå fram for Stortinget for samtykke
til ikrafttredelse. Etter sin ordlyd avviker utkastet til informasjonsutvekslingsavtale
noe fra OECDs modell, men er i stor grad utformet i tråd med den
avtalen Norge har inngått med Bermuda og tilsvarende avtaler De
britiske jomfruøyene tidligere har framforhandlet med andre OECD-land
som Storbritannia og USA.
I likhet med den avtalepakke som Norge tidligere
har inngått med bl.a. Isle of Man, Jersey og Guernsey er det også
utformet tre tilleggsavtaler, om unngåelse av dobbeltbeskatning
av fysiske personers lønnsinntekter mv., om gjensidig skattefritak
for internasjonal skips- og luftfart, samt om gjensidige overenskomstprosedyrer
i internprisingssaker. Tilleggsavtalene forutsetter at avtalen om
effektiv informasjonsutveksling blir gjennomført, og avtalene vil
automatisk bortfalle dersom denne opphører.
Avtalene er inngått på engelsk. Som vedlegg
til proposisjonen følger de engelske tekstene og norske oversettelser.
Det vises til proposisjonen for bemerkninger
til de enkelte materielle bestemmelsene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen,
lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra
Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti,
Even Westerveld, og fra Venstre, Borghild Tenden, slutter seg
til Regjeringens forslag om å sette i kraft en overenskomst om utveksling
av opplysninger i skattesaker mellom Norge og De britiske jomfruøyene,
undertegnet i København 18. mai 2009, med tilleggsoverenskomster.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker til å sette i kraft en
overenskomst om utveksling av opplysninger i skattesaker mellom
Norge og De britiske jomfruøyene, undertegnet i København 18. mai 2009,
med tilleggsoverenskomster.
Oslo, i finanskomiteen, den 8. desember 2009
Torgeir Micaelsen |
Thomas Breen |
leder |
ordfører |