Nav-reformen innebærer en ny organisering av arbeids-
og velferdsforvaltningen. Etableringen av Nav-kontor er nå på det
nærmeste gjennomført.
I St.prp. nr. 46 (2004–2005) framgår det at
disse kontorene skal gi «en dør» til arbeids- og velferdsforvaltningens
tjenester, og at de skal oppleves av brukerne som en samlet enhet.
En rekke funksjoner som ikke krever brukernærhet skal samtidig kunne
ivaretas gjennom regional spesialisering eller i landsdekkende enheter
for å sikre rask behandling og god kvalitet, og for å frigjøre ressurser
til brukeroppfølging i førstelinjen.
Formålet med å opprette forvaltningsenheter, slik
det omtales i St.prp. nr. 1 (2006–2007), var å:
Sikre bedre kvalitet
i vedtak og tjenesteyting som følge av kortere saksbehandlingstid,
høyere kvalitet i vedtak/informasjon og likebehandling.
Frigjøre personalressurser som kan nyttes
til økt oppfølging og veiledning overfor brukere med omfattende
bistandsbehov.
Sikre at Nav-kontoret kan konsentrere seg
om veilednings- og oppfølgingstjenester som krever direkte møte
med brukerne.
Etableringen av forvaltningsenhetene var følgelig
et resultat av en avveining mellom hensynet til brukernærhet på
den ene siden og hensynet til kvalitet, likebehandling og effektivitet
i ytelsesforvaltningen på den annen side. Forutsetningen for etableringen
av forvaltningsenheter var at tjenestene skulle fremstå som helhetlige
for brukerne og at det ikke etableres en arbeidsdeling mellom Nav-kontorene
og forvaltningsenhetene som skaper utfordringer for brukerne.
På bakgrunn av blant annet Riksrevisjonens rapport
om revisjon av Arbeids- og velferdsetaten for budsjettåret 2008
(jf. Tillegg 2 til Dokument 1 (2009–2010)), høringen i kontroll-
og konstitusjonskomiteen 15. januar 2010 og komiteens innstilling
(Innst. 143 S (2009–2010)), har regjeringen nedsatt en ekspertgruppe
for å se nærmere på arbeidsdelingen og samhandlingen mellom Nav-kontorene
og forvaltningsenhetene. Det vises til proposisjonen for nærmer
omtale.
I St.prp. nr. 51 (2008–2009) ble det gitt en
redegjørelse for situasjonen i arbeids- og velferdsforvaltningen.
Det ble bl.a. redegjort for utfordringer knyttet til ytelsesbehandlingen, herunder
restansesituasjonen, og det ble påpekt at det var mangler knyttet
til internkontroll i Arbeids- og velferdsetaten.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har i perioden etter
framleggelsen av St.prp. nr. 51 (2008–2009), arbeidet målrettet
og langsiktig med å bedre kvaliteten i ytelsesforvaltningen. Siden
april 2009 har antall restanser gått ned innenfor de fleste ytelsesområdene.
For å bedre internkontrollen i ytelsesbehandlingen, er det utarbeidet en
kontrollstrategi for perioden 2009–2015 og en handlingsplan for
internkontroll 2010–2011. I oktober 2009 innførte Arbeids- og velferdsetaten obligatoriske
krav til kontroller i saksbehandlingen, såkalte nøkkelkontroller,
for fem sentrale stønadsområder. Nøkkelkontrollene skal gradvis utvides
til andre stønadsområder, basert på vurderinger av risiko og vesentlighet.
Arbeidet med å bedre internkontrollen i Arbeids- og velferdsetaten
er et langsiktig arbeid som vil måtte gjennomføres i faser, hvor
også utvikling av nye IKT-løsninger er en viktig faktor. Modernisering av
IKT-systemene i etaten vil være et tidkrevende prosjekt, og det
vil ta tid før gevinster fra moderniseringen vil kunne realiseres
i form av bl.a. bedre kvalitet og kontroll i ytelsesforvaltningen.
Erfaringer så langt tyder på at implementeringen av
arbeidsavklaringspenger, herunder innføring av nye meldekortrutiner,
fungerer tilfredsstillende. Ifølge Arbeids- og velferdsdirektoratet
sender de aller fleste brukerne (over 98 pst.) inn meldekortene
som forutsatt.
Arbeids- og velferdsetaten innførte i desember 2008
et nytt IKT-system for saksbehandling og utbetaling av pensjoner
(Pesys). IKT-prosjektet er meget omfattende. Parallelt med innføring
av systemløsningen, har etaten etablert ny organisering og nye arbeidsprosesser
på pensjonsområdet.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har opplyst
at det i perioden etter innføring av det nye IKT-systemet har blitt
identifisert feil i systemet som har ført til feil i beregningen
av pensjoner for enkelte grupper. Det har også forekommet saksbehandlingsfeil
i enkeltsaker som ikke er fanget opp av etatens systemer for internkontroll.
Etaten opplyser at de systemtekniske årsakene til feilberegningen
er i ferd med å rettes opp.
Arbeidsdepartementet vil ha en tett oppfølging av
Arbeids- og velferdsetatens videre arbeid med kvalitet og internkontroll
både på pensjonsområdet og for andre ytelser.
Helseøkonomiforvaltningen (HELFO) overtar ansvaret
for forvaltningen av frikort for enkeltpersoner fra Arbeids- og
velferdsetaten fra 1. juni 2010, jf. Prop. 1 S (2009–2010). Som følge
av oppgaveoverføringen, foreslås det å overføre 24 mill. kroner
fra kap. 605 post 1 til kap. 720 post 1.
Forsøk med utdanningsvikariater/utdanningspermisjon,
som var et IA-tiltak, ble avsluttet ved utgangen av 2009. Som følge
av dette er det frigjort 20 mill. kroner på kap. 634 post 76 i 2010,
som foreslås benyttet til andre formål.
I protokoll og ny IA-avtale av 24. februar 2010 er
det foreslått å utvikle en rekke nye tiltak rettet mot sykmelder.
Dette omfatter:
Faglig støtte/veiledning
for sykmeldingsarbeidet.
System for regelmessige tilbakemeldinger
til sykmelder om egen sykmeldingspraksis, sammenlignet med andre.
Krav om obligatorisk opplæring i sykmeldingsarbeid
for alle som skal sykmelde.
I forbindelse med dette utviklingsarbeidet er
det nødvendig å gjennomføre et omfattende kartleggingsarbeid, hvor
det blant annet vil være behov for midler til frikjøp av leger.
Det er også behov for å øke driftsbevilgningen for 2010 til Arbeids- og
velferdsetaten for å sikre god framdrift for utviklingsarbeider
i forbindelse de nye IA-tiltakene.
Det foreslås derfor å øke bevilgningen på kap. 605
post 1 med 20 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon på kap. 634
post 76.
Ifm. behandlingen av Prop. 1 S (2009–2010) ble kap.
605 post 1 økt med 3,5 mill. kroner til administrative utgifter
knyttet forslaget om rett til fedrekvote for fedre hvor mor har
opparbeidet rett til foreldrepenger i en stillingsandel på mindre
enn 50 pst. Prop. 80 L (2009–2010) ble lagt fram 5. mars 2010 og
endringen trer i kraft 1. juli 2010. I forbindelse med utarbeidelsen
av lovproposisjonen kom det fram opplysninger om at forslaget likevel
ikke har administrative konsekvenser for Arbeids- og velferdsetaten.
Som følge av dette foreslås bevilgningen på kap. 605 post 1 redusert
med 3,5 mill. kroner.
Samlet foreslås bevilgningen på kap. 605 post
1 redusert med 7,5 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti og Venstre, tar
redegjørelsen til orientering, og slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at ifølge Norsk Kundebarometer har Nav i 2010 en kundetilfredshet
på 51,2 prosent, mot 57,7 prosent i 2007.
Disse medlemmer mener at man
ikke kan legge avgjørende vekt på disse tallene, men det er likevel
en indikator på at mange brukere er misfornøyde med Nav.
Disse medlemmer mener at arbeidet
med å nedbygge restanser må forseres ytterligere, dog uten at det
finner sted noen kvalitetsreduksjon i saksbehandlingen. Vedtak må
være kvalitetssikret på en betryggende måte, noe som betinger at
også internkontrollen prioriteres høyt.
Disse medlemmer har videre merket
seg at Riksrevisjonen i Tillegg 2 til Dokument 1 (2009–2010) har
påpekt manglende kvalitet i oppfølgingstjenester og ytelsesforvaltning.
Dette synes kanskje særlig å gjøre seg gjeldende i Navs utenlandsforvaltning.
Disse medlemmer mener at det
bør skje en betydelig styrking av innsatsen for å unngå feilutbetalinger
til medlemmer av folketrygden, slik at man sikrer at brukerne får
rett ytelse til rett tid.
Disse medlemmer viser til at
Stortingets behandling av St.prp. nr. 51 (2008–2009) hvor det fremgikk
at regjeringen skulle foreta en ny gjennomgang vedrørende hvilke
oppgaver som skulle ligge hos 1. linjetjenesten (Nav lokalt), og hva
som skulle være hos forvaltningsenheten.
For å sikre raskere og mer presis saksbehandling mener disse
medlemmer det vil være avgjørende at man tilbakefører oppgaver
fra Nav-forvaltning til Nav-lokalt.
Disse medlemmer har ved flere
anledninger tatt til orde for dette, og etterlyser nå en gjennomgang
fra regjeringen på hvordan man konkret har fulgt opp St.prp. nr.
51 (2008–2009).
Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen i sin Soria Moria II-erklæring har uttalt at man
vil vurdere å innføre en ordning med velferdsombud. Disse
medlemmer hadde derfor forventet at regjeringen la frem
en egen sak om dette i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
2010.
Disse medlemmer viser for øvrig
til disse medlemmers merknader under kap. 605, jf. Innst.
15 S (2009–2010).
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til den nye IA-avtalen og viktigheten av
det arbeidet som gjøres for å få flere personer raskere tilbake
i arbeid. Det er i den sammenheng viktig at Nav kan bruke ulike
virkemidler i dette arbeidet. Raskere tilbake er et av de tiltakene
som gir god og rask effekt. Sykmeldte kan få raskere avklaring,
oppfølging og arbeidsrettet rehabilitering gjennom Nav. For at flere
skal få del i tilbudet foreslår dette medlem å øke
bevilgningen på post 1 med 24,8 mill. kroner og post 70 med 17,5
mill. kroner. Dette vil gi rom for at 1 000 flere personer kan få
hjelp gjennom Nav til å komme raskere tilbake i arbeid.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
605 | | Arbeids- og velferdsetaten | |
| 1 | Driftsutgifter,
forhøyes med | 17 300 000 |
| | fra kr 9 265 901 000
til kr 9 283 201 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til omtale og forslag om å redusere antall ordinære tiltaksplasser
med 3 000 som følge av at utviklingen i arbeidsmarkedet er langt
lysere enn det som ble lagt til grunn i nasjonalbudsjettet for 2010
og av Venstres samlede opplegg i forbindelse med revidert budsjett
som vil medføre at flere går fra dagpenger til arbeid. En konsekvens av
dette er at de administrative kostnadene i Nav reduseres med 18
mill. kroner.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
605 | | Arbeids- og velferdsetaten | |
| 1 | Driftsutgifter,
nedsettes med | 25 500 000 |
| | fra kr 9 265 901 000
til kr 9 240 401 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til sine merknader under kap. 605 post
1, og øker bevilgningen under post 70 med 17,5 mill. kroner for
å styrke ordningen «Raskere tilbake».
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
605 | | Arbeids- og velferdsetaten | |
| 70 | Tilskudd til helse-
og rehabiliteringstjenester for sykemeldte, kan
overføres, forhøyes med | 17 500 000 |
| | fra kr 220 880 000
til kr 238 380 000» | |