Fra 1. januar 2010 ble regelverket endret slik
at helsehjelp som utføres poliklinisk av enkelte andre grupper helsepersonell
enn lege kan kreve egenandel, jf. Prop. 1 S (2009–2010). Dette må sees
i sammenheng med at enkelte spesialisthelsetjenester utført av andre
helsepersonellgrupper fra 1. januar 2009 kunne utløse ISF-refusjon.
Helseforetakene vil få økte inntekter på 15
mill. kroner som følge av utvidelsen av adgangen til å kreve egenandel.
Det er ikke tatt hensyn til dette i saldert budsjett. Bevilgningen
foreslås derfor redusert tilsvarende, jf. kap. 732 postene 72–75. De
regionale helseforetakene vil få økt egenbetaling fra pasientene
tilsvarende 6 mill. kroner. I tillegg vil helseforetakene tilføres
midler fra refusjoner fra folketrygden for pasienter som har nådd
egenandelstak 1 eller er helt fritatt for egenbetaling, tilsvarende
9 mill. kroner. Det vises til omtale under kap. 732 post 77, som
foreslås økt med 3 mill. kroner og kap. 2752 post 70, som foreslås
økt med 6 mill. kroner.
Komiteen viser til
merknader under kap. 732 postene 72–75, 77 og kap. 2752 post 70
nedenfor.
Fra 2010 ble ordningen med takstrefusjon for fysioterapeutisk
virksomhet i noen helseforetak avviklet, jf. Prop. 1 S (2009–2010).
Endringen medførte en flytting av 35 mill. kroner fra kap. 732 post
77 til basisbevilgningene til de regionale helseforetakene. Nye
anslag viser at refusjonsutbetalingene var noe høyere enn lagt til grunn
i saldert budsjett, og det foreslås derfor at det flyttes ytterligere
8 mill. kroner fra kap. 732,post 77 til de regionale helseforetakenes
basisbevilgninger på kap. 732 postene 72–75.
Komiteen viser til
merknader under postene 70–75 og 77 nedenfor.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Innst. S. nr. 11 (2009–2010), der Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti gikk imot regjeringens forslag om å avvikle
poliklinisk refusjon for fysioterapi, før alternativ finansiering var
på plass. Disse medlemmer påpeker at denne omleggingen
har ført til at tilbud om bassengtrening og fysioterapi avvikles
ved en rekke helseforetak i hele landet. Dette fører til et betydelig
dårligere rehabiliteringstilbud til pasientene, som får dårligere
helse og redusert mulighet for deltakelse i arbeidslivet. Disse medlemmer mener
regjeringen umiddelbart må stanse nedlegging av disse tilbudene,
og sørge for at det etableres finansieringsordninger som styrker
rehabiliteringstilbudet, fremfor å svekke det. Disse medlemmer viser
til Høyres alternative statsbudsjett, generelle merknader i revidert
budsjett og økt bevilgning til på 60 mill. kroner til samhandlingstiltak. Disse
medlemmer mener det finnes mange lokale eksempler på konsekvensene
av en rødgrønn politikk, deriblant det gode samhandlingsprosjektet
ved og i regi av Haugesund Sanitetsforenings Revmatismesykehus (HSR)
og Haugesund kommune, og viser videre til at slike prosjekter ville
kunne få støtte til fortsatt drift med Høyres alternativ.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at konsekvensene av at Stortingets
flertall vedtok å avvikle refusjon for poliklinisk fysioterapi fra 2010,
har vært uheldige. Sykehus som har hatt refusjon har ikke vært sikret
tilstrekkelige overføringer. En rekke behandlingstilbud er allerede nedlagt,
og ytterligere flere tusen pasienter står i fare for å miste behandlingstilbud
som en konsekvens av denne omleggingen. Bassengtreningstilbud legges
ned og poliklinisk virksomhet reduseres betraktelig. Disse
medlemmer vil i denne sammenheng vise til representantforslag fra
Kristelig Folkeparti om rehabilitering, jf. Dokument 8:131 S (2009–2010).
Disse medlemmer forutsetter at
de økte rammebevilgningene til de regionale helseforetakene grunnet
større poliklinisk aktivitet enn forutsatt, overføres de helseforetakene
som tidligere har hatt refusjon for poliklinisk fysioterapi og skal
sikre videreføring av behandlingstilbudene. Disse medlemmer mener
videre at regjeringen enten må reversere avviklingen av refusjonsordningen
eller straks innføre ISF-refusjon og muligheter for å kreve egenandeler
for poliklinisk virksomhet utført av fysioterapeuter og ergoterapeuter.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest komme tilbake
til Stortinget med forslag til tiltak som sikrer tilstrekkelig finansiering
av det polikliniske fysioterapitilbudet.»
Disse medlemmer viser til at
Fysikalsk Institutt ved Haugesund Sanitetsforenings Revmatismesykehus
i disse dager har måttet legge ned driften. Disse medlemmer viser
til at dette rammer over tusen mennesker med ulike behov for bassengtrening,
behandling, veiledning og andre fysioterapitjenester. Disse
medlemmer mener dette unike samarbeidet mellom Haugesund
kommune og Haugesund Sanitetsforenings Revmatismesykehus var helt
i tråd med samhandlingsreformens intensjoner, og at dette særskilte
tiltaket bør fortsette. Disse medlemmer vil peke
på at dette bør kunne få status som et prosjekt som kan evalueres
i tråd med andre samarbeidsprosjekter.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest komme tilbake
til Stortinget med forslag som sikrer videre drift av Fysikalsk
Institutt ved Haugesund Sanitetsforenings Revmatismesykehus.»
Komiteens medlem fra Venstre er
skuffet over regjeringens manglende satsing på rehabilitering overfor
kronikere og rusavhengige. Manglende rehabilitering av rusmisbrukere
fører til at mange mennesker går til grunne, tidlig død og overdosedødsfall.
Mange rusavhengige sliter med psykiske lidelser i tillegg. Det er
derfor svært viktig å øke kapasiteten for tverrfaglig spesialisert
behandling. I dag er det lang ventetid og mer enn 4 000 står i kø
for behandling.
Langt flere kronikere og syke kunne hatt en
bedre hverdag og deltatt i arbeidslivet hvis innsatsen på rehabiliteringsområdet
var blitt økt.
Dette medlem ønsker bedre styring
av helseforetakene og en større bevilgning til pasientrettede tiltak
innen helseforetakene. Stadige rapporter om høyt sykefravær innen
helsesektorene tyder på at mange ansatte er utslitt av høyt press
i stadige omstillingsprosesser og lever med konstante underbemanninger. Dette
medlem mener det er behov for en større satsing på rehabilitering
og foreslår at helseforetakene settes i stand til å kjøpe flere
rehabiliteringsplasser for å hjelpe de mange som står i kø, og foreslår
derfor en økt samlet bevilgning på 125 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 70 | Særskilte tilskudd,
kan overføres, kan nyttes under postene 72, 73, 74 og 75, forhøyes
med | 125 000 000 |
| | fra kr 341 691 000
til kr 466 691 000» | |
Bevilgningen foreslås redusert med 8,1 mill. kroner
som følge av økte egenandelsinntekter, jf. omtale under kap. 732.
Bevilgningen foreslås økt med 4,3 mill. kroner som en følge av at
takstrefusjon for fysioterapeutisk virksomhet i helseforetak avvikles,
jf. generell omtale under kap. 732 ovenfor.
Samlet foreslås bevilgningen redusert med 3,8 mill.
kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad under kap. 732 og går mot regjeringens forslag om å
flytte budsjettmidlene.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 4,3 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 8,1 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 72 | Basisbevilgning
Helse Sør-Øst RHF, kan overføres, nedsettes
med | 8 100 000 |
| | fra kr 40 409 437 000
til kr 40 401 337 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti har merket seg at studentene ved Universitetet
i Agder og Høgskolene i Oslo og Akershus ikke får midler til psykisk
helse for studenter. Dette medlem mener det også
må bevilges midler på linje med andre studentsamskipnader til det
psykiske helsetilbudet for studentene tilknyttet Samskipnaden i
Agder og Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad. Dette
medlem foreslår en økning i bevilgningen med 1 mill. kroner
til dette formålet.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 72 | Basisbevilgning
Helse Sør-Øst RHF, kan overføres, nedsettes
med | 2 800 000 |
| | fra kr 40 409 437 000
til kr 40 406 637 000» | |
Bevilgningen foreslås redusert med 2,8 mill. kroner
som følge av økte egenandelsinntekter, jf. omtale under kap. 732.
Bevilgningen foreslås økt med 1,5 mill. kroner som følge av at takstrefusjon
for fysioterapeutisk virksomhet i helseforetak avvikles, jf. generell
omtale under kap. 732 ovenfor.
Samlet foreslås bevilgningen redusert med 1,3 mill.
kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad under kap. 732 og går mot regjeringens forslag om å
flytte budsjettmidlene.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 1,5 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 2,8 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 73 | Basisbevilgning
Helse Vest RHF, kan overføres, nedsettes
med | 2 800 000 |
| | fra kr 14 057 339 000
til kr 14 054 539 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti har merket seg at studentene ved Universitetet
i Stavanger ikke får midler til psykisk helse for studenter. Dette
medlem mener det også må bevilges midler på linje med andre
studentsamskipnader til det psykiske helsetilbudet for studentene
tilknyttet Samskipnaden i Stavanger, og foreslår en økning i bevilgningen
med 0,5 mill. kroner til dette formålet.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 73 | Basisbevilgning
Helse Vest RHF, kan overføres,
nedsettes med | 800 000 |
| | fra kr 14 057 339 000
til kr 14 056 539 000» | |
Bevilgningen foreslås redusert med 2,2 mill. kroner
som følge av økte egenandelsinntekter, jf. omtale under kap. 732.
Bevilgningen foreslås økt med 1,2 mill. kroner som følge av at takstrefusjon
for fysioterapeutisk virksomhet i helseforetak avvikles, jf. generell
omtale under kap. 732 ovenfor.
Samlet foreslås bevilgningen redusert med 1 mill.
kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad under kap. 732 og går mot regjeringens forslag om å
flytte budsjettmidlene.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 1,2 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 2,2 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 74 | Basisbevilgning
Helse Midt-Norge RHF, kan overføres, nedsettes med | 2 200 000 |
| | fra kr 10 718 406 000
til kr 10 716 206 000» | |
Bevilgningen foreslås satt ned med 1,9 mill.
kroner som følge av endringer i regelverk for utførende helsepersonell,
jf. omtale under kap. 732. Bevilgningen foreslås økt med 1 mill.
kroner som følge av at takstrefusjon for fysioterapeutisk virksomhet
i helseforetak avvikles, jf. generell omtale under kap. 732 ovenfor.
Samlet foreslås bevilgningen redusert med 0,9 mill.
kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad under kap. 732 og går mot regjeringens forslag om å
flytte budsjettmidlene.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 1 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 1,9 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 75 | Basisbevilgning
Helse Nord RHF, kan overføres, nedsettes
med | 1 900 000 |
| | fra kr 9 511 682 000
til kr 9 509 782 000» | |
I saldert budsjett 2009 var det lagt til rette
for en aktivitetsvekst på 1,5 pst. fra 2008 til 2009 med utgangspunkt
i aktivitetstall for første tertial 2008.
Foreløpige aktivitetstall for hele 2009 tilsier
at utbetalingene for 2009 ble om lag som forutsatt, dvs. om lag
1,5 pst. vekst fra 2008 til 2009. Helse- og omsorgsdepartementet
vil komme tilbake til endelig avregning for 2009, inkludert eventuelle
justeringer som følge av behandling av enkeltsaker i avregningsutvalget,
i omgrupperingsproposisjonen høsten 2010. Eventuelle mer- eller
mindreutbetalinger i 2009 vil på vanlig måte bli motregnet mot a
konto utbetalingene til de regionale helseforetakene for 2010. I
tråd med ordinær praksis fremmes det ikke forslag om bevilgningsendringer
i revidert budsjett.
Saldert budsjett 2010 legger til rette for en
aktivitetsvekst på 1,2 pst. fra 2009 til 2010 med utgangspunkt i
aktivitetstall for første tertial 2009, jf. Prop. 1 S (2009–2010).
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
I saldert budsjett 2009 var det lagt til rette
for en aktivitetsvekst på 1,5 pst. fra 2008 til 2009 basert på regnskapstall
fra juni 2008. Utbetalingene gjennom 2009 viste seg å bli høyere
enn dette. I forbindelse med Stortingets behandling av Prop. 37
S (2009–2010) ble derfor bevilgningen økt med 138 mill. kroner.
Endelige tall for hele året 2009 viser nå at utbetalingene ble 20
mill. kroner lavere enn anslått ved framlegging av Prop. 37 S (2009–2010).
Saldert budsjett 2010 legger til rette for en
vekst på 2,5 pst. utover anslått nivå i 2009 basert på regnskapstall
fra juni 2009, jf. Prop. 1 S (2009–2010). I tråd med ordinær praksis
fremmes det ikke forslag om bevilgningsendringer i revidert budsjett.
Bevilgningen foreslås økt med 3 mill. kroner som
følge av at andre grupper enn leger kan kreve egenandel for pasientbehandling,
jf. generell omtale under kap. 732 ovenfor.
Bevilgningen foreslås redusert med 8 mill. kroner
som følge av at takstrefusjon for fysioterapeutisk virksomhet i
helseforetak er avviklet i 2010, jf. generell omtale under kap.
732 ovenfor.
Samlet foreslås bevilgningen redusert med 5 mill.
kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad under kap. 732 og går mot regjeringens forslag om å
flytte budsjettmidlene.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 8 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 3 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 77 | Poliklinisk virksomhet mv.,
overslagsbevilgning, forhøyes med | 3 000 000 |
| | fra kr 2 313 459 000
til kr 2 316 459 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener det er behov for en ytterligere satsing
på rehabilitering, økt livskvalitet og mulighet til å stå i arbeid,
og foreslår en økning på 21,5 mill. kroner til ideelle organisasjoner gjennom
ordningen Raskere tilbake.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 79 | Raskere tilbake, kan overføres, forhøyes med | 9 500 000 |
| | fra kr 483 567 000
til kr 493 067 000» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til den ledige kapasiteten som er tilgjengelig hos private avtalespesialister
og private sykehus. Disse medlemmer mener det vil
være svært hensiktsmessig å øke omfanget av bruken av disse, all
den tid ventelistene og ventetidene for behandling og rehabilitering
er svært lange, og økende. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til at det vil være samfunnsøkonomisk gunstig
å få folk behandlet raskt og tilbake til jobb, fremfor at pasienter mottar
ulike trygdeytelser i påvente av helse- og rehabiliteringshjelp.
Dette vil også, slik disse medlemmer ser det, være
svært viktig sett i lys av den enkeltes livskvalitet og verdighet.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
450 mill. kroner, tilsvarende en økning på 450 mill. kroner i forhold
til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 80 | (NY) Kjøp av privat kapasitet,
bevilges med | 450 000 000» |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
opptatt av å sikre de regionale helseforetakene tilstrekkelige midler,
slik at pasienttilbudet blir styrket, fremfor den svekkelsen vi
ser i dag, og er derfor skuffet over regjeringens manglende handlekraft
på dette området. Disse medlemmer har tatt inn over seg
signalene som nå kommer om stadige kutt, nedskjæringer, lange ventetider
og ventelister. Disse medlemmer viser videre til
de store omstillingene som skjer i sykehussektoren. Store kutt i
antall ansatte, omstruktureringer i tjenestetilbudet og behov for
store investeringer knyttet til medisinsk teknisk utstyr og vedlikehold
av bygningsmasse gjør at pasienttilbudet blir rammet som følge av
manglende omstillingsmidler. Det vil derfor, slik disse medlemmer ser
det, være nødvendig å tilføre økte finansielle rammer, slik at aktivitetsnivået
på pasientbehandlingen ikke reduseres. Disse medlemmer vil derfor
foreslå en total tilleggsbevilgning på 540 mill. kroner i omstillingsmidler
til de regionale helseforetakene.
Disse medlemmer viser til at
en rekke private og ideelle rusinstitusjoner ikke har fått fornyet sine
avtaler, eller redusert omfanget av avtalene med de regionale helseforetakene. Disse
medlemmer viser til at om lag 5 000 rusmisbrukere står i
kø for å få et, for mange, livsviktig behandlingstilbud. Disse
medlemmer foreslår derfor at det øremerkes 150 mill. kroner
til benyttelse av disse institusjonsplassene, slik at rusmisbrukere
får den hjelpen de har behov for.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
540 mill. kroner, tilsvarende en økning på 540 mill. kroner i forhold
til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 84 | (NY) Omstillingsmidler for
sykehus, bevilges med | 540 000 000» |