Ved behandlingen av statsbudsjettet for 2010
ble det bevilget om lag 230 mill. kroner til drift, engangsinvesteringer
og husleie for Halden fengsel. Utbetalingene til engangsinvesteringer
ved Halden fengsel forventes å bli 40 mill. kroner lavere enn tidligere
lagt til grunn. Bevilgningen under kap. 430 post 1 foreslås derfor
redusert med 40 mill. kroner.
Kapasitetsutnyttelsen i fengslene har som følge av
økt antall varetektsinnsatte vært meget høy i 2010, har medført
en presset arbeidssituasjon for de tilsatte. For å videreføre det
høye aktivitetsnivået i kriminalomsorgen, foreslår regjeringen å
øke bevilgningen under kap. 430 post 1 med 16 mill. kroner i 2010.
Enkelte lønns- og arkivfunksjoner som Kriminalomsorgens
utdanningssenter har hatt ansvaret for er bl.a. som følge av etableringen
av et felles dokumentasjonssenter i kriminalomsorgen, overført til
regionalt nivå. På denne bakgrunn foreslås bevilgningen på posten
økt med 600 000 kroner, mot en tilsvarende reduksjon av bevilgningen
under kap. 432 post 1, jf. omtale under kap. 432 post 1 nedenfor.
Samlet foreslår regjeringen å redusere bevilgningen
under kap. 430 post 1 med 23,4 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til behandlingen av Dokument 8:69 S (2009–2010)
om bevilgning til umiddelbar start på sikkerhetsutbedringer i Telemark
Fengsel, avdeling Skien. Ved behandlingen viste Høyre til at midler
for å utbedre sikkerhetssituasjonen ved fengselet må vurderes ved
Stortingets behandling av statsbudsjettet eller revidert nasjonalbudsjett.
For disse medlemmer er ansattes, innsattes og besøkendes sikkerhet
i fengsel svært viktig. Frihetsberøvelse er et av samfunnets kraftigste
maktmidler mot enkeltmennesker. Det er derfor samfunnets ansvar
at sikkerheten under soning er tilfredsstillende. Dette er ikke
tilfellet ved Telemark fengsel, avdeling Skien i dag. Situasjonen
er prekær når det er mulig for en besøkende å komme seg inn til
det som omtales som hjertet av fengselet med kopier av skytevåpen, før
det foretas én eneste sikkerhetskontroll. For å utbedre sikkerhetssituasjonen
ved Telemark fengsel, avdeling Skien foreslår disse medlemmer å
bevilge 7 mill. kroner under kap. 430 post 1.
Disse medlemmer viser til behandlingen
av Dokument 8:76 S (2009–2010) om bekjempelse av narkotikaproblemene
i norske fengsler. Hundeekvipasjer er etter disse medlemmers syn et
effektivt virkemiddel for å avdekke oppbevaring og bruk av narkotika
i fengsler. For at det til enhver tid skal være tilgjengelige ekvipasjer
til disposisjon for bruk i fengslene, og for å sikre midler så ekvipasjene
kan brukes så hensiktsmessig som mulig, foreslår disse medlemmer at
det bevilges 1,5 mill. kroner under kap. 430 post 1 til utdanning
og drift av flere hundeekvipasjer.
Disse medlemmer vil fremheve
at et tilstrekkelig antall disponible varetektsplasser er av stor
betydning for politiets mulighet til å avverge og etterforske kriminalitet.
Det er svært betenkelig at siktede og mistenkte for alvorlig kriminalitet
ikke kan holdes i politiets varetekt, når vilkårene for dette er
oppfylt, kun fordi det ikke er tilgjengelige varetektsplasser. Disse medlemmer viser
til en rekke uttalelser fra politiet om hvor prekær situasjonen
er i deler av landet. På denne bakgrunn foreslår disse medlemmer at
det bevilges 10 mill. kroner i kap. 430 post 1 til flere varetektsplasser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre er glad for at regjeringen har benyttet seg av
ulike tiltak for å redusere soningskøen, men mener hjemmesoning
med elektronisk kontroll bryter med viktige prinsipielle sider ved
straffesystemet. Disse medlemmer mener muligheten
for hjemmesoning kan skape en klassejustis og viser til at mange
i Norge ikke engang har et hjem. Å sette noen i hjemmesoning, gjør
også at de rundt den dømte blir delaktige i straffen på en uheldig
måte. Disse medlemmer vil også understreke at en
elektronisk lenke aldri kan erstatte forpliktende menneskelige relasjoner
som er helt avgjørende for en vellykket rehabilitering. For disse
medlemmer er det et viktig prinsipp at lovbryteren skal
gjøre opp straffen sin med samfunnet. Disse medlemmer ønsker
derfor å kutte 20 mill. kroner i bevilgningene til igangsetting
av et landsdekkende forsøksprosjekt med straffegjennomføring med
elektronisk kontroll under kap. 430.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
at Kriminalomsorgen får en liten bevilgningsøkning og finner dette
positivt. Disse medlemmer mener imidlertid at dette
ikke er nok og vil foreslå en ytterligere økning på 10 mill. kroner.
God bemanning av utdannet personell er avgjørende for tett oppfølgning
og god rehabilitering av den innsatte. Man må etter disse
medlemmers oppfatning ha gode driftsbudsjetter for å oppnå
dette. Dette arbeidet, samt øvrige faktorer i tilbakeføringsgarantien
til regjeringen, forutsetter bedre bevilgninger.
Videre vil disse medlemmer vise
til Dokument 8:76 (2009–2010) om bekjempelse av narkotika i fengsler.
Kriminalomsorgen har behov for ny teknologi i denne kampen og dette krever
ekstra bevilgninger.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 10 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 33,4 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
430 | | Kriminalomsorgens
sentrale forvaltning | |
| 1 | Driftsutgifter,
nedsettes med | 14 900 000 |
| | fra kr 3 230 179 000
til kr 3 215 279 000» | |
Disse medlemmer mener samfunnsstraffen
i større grad må kunne gjennomføres hos private. Butikker og andre
som blir utsatt for kriminalitet som hærverk, tyveri og liknende
bør kunne få merarbeidet som følger av den kriminelle handlingen
utført av gjerningspersonen. Slik disse medlemmer forstår
det, er det kun offentlig virksomhet som benyttes til gjennomføring
av samfunnsstraffen, noe man ikke kan se begrunnelsen for. Videre
mener disse medlemmer at straffens preventive effekt
blir større av at gjerningspersonene må møte offeret og gjøre opp
for den skaden som er blitt forårsaket. I denne sammenheng vises
det til konfliktrådets metoder som brukes som reaksjon mot yngre
kriminelle. Det vil etter disse medlemmers oppfatning også
være positivt for rettsoppfatningen til folk at ofrene får føle
gjenoppretting.
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår å
øke bevilgningen med 18,5 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag, tilsvarende en reduksjon på 4,9 mill. kroner i forhold
til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
430 | | Kriminalomsorgens
sentrale forvaltning | |
| 1 | Driftsutgifter,
nedsettes med | 4 900 000 |
| | fra kr 3 230 179 000
til kr 3 225 279 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
430 | | Kriminalomsorgens
sentrale forvaltning | |
| 1 | Driftsutgifter,
nedsettes med | 43 400 000 |
| | fra kr 3 230 179 000
til kr 3 186 779 000» | |
Bevilgningen på posten dekker refusjoner til
kommunale omsorgstiltak for prøveløslatelse fra forvaring, psykisk
utviklingshemmede med sikringsdom og varetektssurrogat.
På bakgrunn av regnskapstall og forventet utbetalingsbehov
i 2010, foreslås bevilgningen under kap. 430 post 60 økt med 11,816
mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil fremheve den jobben Wayback
gjør i arbeidet med å tilbakeføre innsatte til samfunnet. I den
forbindelse vil disse medlemmer vise til at organisasjonen
har etablert seg i Trondheim og hatt svært gode resultater med de
løslatte som har fulgt Waybacks program. Nå er Wayback i Trondheim
truet av nedleggelse på grunn av svært dårlig økonomi.
De private initiativene er svært viktige bidrag
for å unngå tilbakefall til kriminalitet for tidligere straffede
personer. Waybacks modell gjør at personer med erfaring fra det
å bli løslatt og deretter få livet på rett vei igjen, hjelper de
som ikke mestrer dette på egenhånd. Slik sett gjør de en uvurderlig
innsats for fellesskapet. På denne bakgrunn foreslår disse
medlemmer en tilleggsbevilgning på 500 000 kroner til Wayback
i Trondheim slik at arbeidet der ikke stopper opp.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 0,5 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 13,4 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
430 | | Kriminalomsorgens
sentrale forvaltning | |
| 70 | Tilskudd, forhøyes
med | 500 000 |
| | fra kr 20 631 000
til kr 21 131 000» | |
Videre mener disse medlemmer finansieringen
til organisasjoner som kvalifiserer til støtte under kap. 430 post
70 er uforutsigbar og dette hindrer langsiktig planlegging og drift
av organisasjonene. Disse medlemmer vil derfor at man
foretar endringer i forutsetningen for bevilgninger slik at organisasjonene
kan få trygghet for drift utover det året de er inne i.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide retningslinjer
for fordeling av midler under statsbudsjettets kap. 430 post 70
som sikrer organisasjonene større forutsigbarhet og mer langsiktig
driftsgrunnlag.»
Komiteens medlemmer fra Høyre vil fremheve
den svært samfunnsnyttige innsatsen de frivillige organisasjonene
gjør i arbeidet for å forebygge kriminalitet og redusere omfanget
av utført kriminalitet av tidligere straffedømte. På bakgrunn av
dette foreslår disse medlemmer å øke kap. 430 post
70 med ytterligere 1,5 mill. kroner. Disse medlemmer viser
til at disse medlemmer med dette har styrket tilbakeføringsarbeidet
i regi av frivillige med hele 11,5 mill. kroner i budsjettet for
2010.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 1,5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
430 | | Kriminalomsorgens
sentrale forvaltning | |
| 70 | Tilskudd, forhøyes
med | 1 500 000 |
| | fra kr 20 631 000
til kr 22 131 000» | |