Finansdepartementet foreslår endringar i lov 12. desember 2003
nr. 58 om kompensasjon av meirverdiavgift for kommunar og fylkeskommunar
mv. Endringane inneber at retten til papirinnlevering av kompensasjonsoppgåve
for meirverdiavgift blir teke vekk, slik at alle som har rett på
kompensasjon frå no av må levere kompensasjonsoppgåve elektronisk.
Kompensasjonsloven gir heimel til å yte kompensasjon for meirverdiavgift
til kommunar, fylkeskommunar og visse private og ideelle verksemder. For
å oppnå kompensasjon må ein levere kompensasjonsoppgåver. Oppgåvene
leverast normalt elektronisk via Altinn i seks terminar. Verksemder
utanom kommunar og fylkeskommunar har likevel høve til å levere
éin årsoppgåve på papir.
Papirinnlevering av kompensasjonsoppgåver skapar betrakteleg
meirarbeid for skatteetaten samanlikna med elektronisk innlevering.
Samstundes har behovet for papirinnlevering minka betrakteleg dei
seinare åra. Til dømes har Skatt øst opplyst at i Oslo blir under
10 pst. av oppgåvene levert på papir, likevel brukar Skatt øst i
Oslo meir tid på å handsame oppgåvene som blir levert på papir,
enn på dei resterande 90 pst. som blir levert elektronisk.
Det er fleire årsaker til at det er meir tidkrevjande å handsame
papiroppgåvene. For det første må ein leggja papiroppgåvene manuelt
inn i MVA-systemet. For det andre inneheld desse oppgåvene betydeleg fleire
formalfeil enn dei elektronisk innleverte oppgåvene. Døme på feil
er at verksemda ikkje har oppgitt korrekt organisasjonsnummer, at
oppgåva ikkje er underteikna av ein person som kan forplikte eininga,
at revisor ikkje har oppgitt fødselsnummer ved attestasjonen, eller
at oppgåva ikkje inneheld korrekt beløp, t.d. fordi sjølve avgifta
som blir kravd refundert ikkje reflekterer avgiftsgrunnlaget oppgitt
i oppgåva. Dersom organisasjonsnummer eller fødselsnummer ikkje
er tekne med eller skrive utydelig, er det òg i ein del tilfelle
vanskeleg å identifisere kven som har sendt inn oppgåva.
Desse feilane i oppgåvene fører til meirarbeid for skattekontora
fordi det må utførast manuell sakshandsaming, mellom anna ved at
ein må skrive brev til innsendaren der det blir bede om at feilen
blir retta. Når skattekontoret mottek svaret, krev dette ytterlegare
manuell sakshandsaming. I tillegg fører formalfeil i innsende papiroppgåver
til at oppgåva i mange tilfelle må avvisast og såleis bli rekna
for ikkje å ha kome fram. Fordi kommunikasjon med innsendar ved
papirinnlevering av kompensasjonsoppgåve skjer manuelt (skriftleg)
vil det kunne bli kort eller inga tid til å rette formalfeil i papiroppgåvene
før oppgåvefristen er ute. Dette er ein ulempe for innsendaren,
som i stor grad ikkje vil være tilstades ved elektronisk innsending
av oppgåver.
Årsaka til at det er lite formalfeil i kompensasjonsoppgåvene
som blir sendt elektronisk til MVA-systemet gjennom Altinn, er at
desse blir maskinelt kontrollert ved utfyllinga, slik at det ikkje
er mogleg å få lagt inn oppgåva før feilen(e) blir retta. Innleveringssystemet
gir såleis ein maskinell «sakshandsaming» ved at oppgåva ikkje blir
akseptert. Innsendar får ikkje elektronisk kvittering så lenge ikkje
kvart punkt er korrekt utfylt. Forutan organisasjonsnummer og namn,
vil Altinn kontrollere signatur mot kven som kan forplikte eininga
i følgje Enhetsregisteret, og revisorattesten mot kven som i Altinn
er tildelt revisorrolla for eininga. Altinn gir òg ein automatisk
kontroll av at oppført avgiftsbeløp som blir kravd refundert er
korrekt utrekna samanlikna med det oppførte avgiftsgrunnlaget.
Vidare vil det i Altinn berre vere tilgjengeleg oppgåver til
utfylling for den aktuelle terminen kor innleveringsfristen ikkje
er gått ut. Krav for tidlegare terminar må såleis med på ny oppgåve
for ein etterfølgjande termin dersom desse skal gi grunnlag for kompensasjon.
Ved innlevering av papiroppgåver kan søkar i prinsippet fylle ut
kva for ein tidsperiode han ynskjer, dvs. òg for år kor innleveringsfristen
og eventuelt foreldingsfristen er ute. Dersom reglane for innleverings-
eller foreldingsfristane ikkje er overhalde, fordrar dette igjen
sakshandsaming frå skattekontoret, mellom anna i form av brev til
innsendaren. Som det går fram av ovannemnde, vil det dessutan òg kunne
bli kort eller inga tid til retting av formalfeil på papiroppgåvene
før oppgåvefristen er ute.
Ved innføring av gjeldande kompensasjonsordning i 2004 var det
ulike årsaker til at ein valde ei løysing der kompensasjonsoppgåver
òg kunne leverast på papir. Mellom anna peikte ein den gongen på
einskilde tekniske hindringar som ville kunne lede til at nokre
ikkje kunne levere kompensasjonsoppgåve elektronisk. Andre argumenter
for å behalde papirinnlevering blei og framheva.
I perioden som har gått sidan gjeldande kompensasjonsordning
blei innført, har det vore ein kraftig nedgang i prosentdelen verksemder
med rett til papirinnlevering, som har nytta seg av slik levering.
I 2004 valde 46,25 pst. av desse verksemdene papirinnlevering. I
2008 var dette talet gått ned til ca. 12,75 pst.
Finansdepartementet sende 4. mai 2009 på høyring eit forslag
om å oppheve retten til papirinnlevering av meirverdiavgiftskompensasjonsoppgåve
i lov om kompensasjon for meirverdiavgift § 7. Høyringsfristen blei
satt til 4. august 2009.
Dei fleste av høyringsinstansane som har kome med realitetsmerknader
er positive til forslaget. Dei konkrete synspunkta til høyringsinstansane
blir gått igjennom i punkt 6.4 i proposisjonen.
Det er først og fremst mindre verksemder som leverer på papir
etter gjeldande ordning. Dette som følgje av at papirinnlevering
berre er mogleg for dei som leverer berre éi oppgåve per år. Større
verksemder med rett på kompensasjonsbeløp av ein viss storleik vil
ha eit sjølvstendig incitament til å velje terminvis innlevering
på grunn av likviditetsfordelen ved slik hyppigare levering.
Departementet viser elles til at kompensasjon etter kompensasjonslova
berre ytast dersom meirverdiavgiftskostnadane i ei verksemd overstig
20 000 kroner i løpet av eit år. Dette inneber at svært små verksemder
ikkje har rett på kompensasjon, og dermed ikkje blir påverka av
eit krav om elektronisk levering.
Erfaringar frå Skatt øst betyr at det særleg er barnehagar som
nyttar seg av ordninga med papirinnlevering. Det er berre barnehagar
av ein bestemt storleik, jf. § 6 i lov 17. juni 2005 nr. 64 om barnehagar, som
kan ha rett på kompensasjon. Derfor vil dei minste barnehageverksemdene,
typisk små familiebarnehagar, dagmammaverksemd og korttidspass av
barn, ikkje bli påverka av omlegginga. Vidare er det einskilde
kyrkjelege fellesråd og sokneråd som òg nyttar seg av retten til
å levere kompensasjonsoppgåve på papir. I dei andre gruppene leverer
dei aller fleste elektronisk, men her er det òg einskilde verksemder som
leverer papiroppgåver.
Som nemnt under proposisjonens punkt 4.1.2 var det ulike årsaker
til at ein ved innføringa av gjeldande kompensasjonsordning valde
ei løysing der kompensasjonsoppgåver òg kunne leverast på papir.
Mellom anna blei det peikt på visse tekniske hindringar. Desse tekniske
hindringane dreidde seg om problem knytt til levering frå verksemder
som nytta Mac i staden for PC, og dessutan levering frå utanlandske
personar utan norsk adresse. Skattedirektoratet har opplyst at desse
hindringane no er rydda av vegen.
Vidare blei det den gongen rekna med at einskilde av dei minste
verksemdene ikkje hadde datamaskin med internettilgang internt
i verksemda. Til sist blei det peikt på at ein del verksemder med
rett på kompensasjon er små, og har avgrensa administrative ressursar.
Som følgje av at elektronisk levering kunne bli oppfatta som noko
krevjande for einskilde av desse verksemdene, valde ein ei løysing
der det òg var mogleg å levere oppgåve på papir.
Departementet vurderer det slik at den teknologiske utviklinga
har gjort at desse argumenta ikkje er like aktuelle i dag som dei
var da ordninga blei innført. Departementet legg til grunn at det
i dag har blitt betydeleg færre verksemder som ikkje har tilgjenge til
datamaskin med internettilkopling. Det er i dag vanskeleg å sjå
for seg ei verksemd som fyllar vilkåra for å sende inn krav om kompensasjon
for meirverdiavgift, men som ikkje skulle ha tilgang til datamaskin med
internettilkopling. Den betydelege nedgangen i mengda leverte papiroppgåver
i perioden 2004 til 2008 underbyggjer dette.
Eit argument mot å oppheve retten til papirinnlevering av kompensasjonsoppgåver
kan vere at elektronisk levering framleis kan bli oppfatta som noko krevjande
for einskilde av dei minste verksemdene med liten administrasjon.
Dette gjeld sjølv om dei har tilgang til elektronisk kommunikasjon.
Desse verksemdene kan i ein overgangsperiode oppleve noko meirarbeid
ved å måtte nytte elektronisk innlevering, da verksemdene må setje
seg inn i dei rutinane og prosedyrane som gjeld for slik levering.
Departementet antek likevel at når prosedyren for slik levering først
er blitt kjent, så vil arbeidet med å levere kompensasjonsoppgåver
elektronisk totalt sett både vere, og opplevast å vere, mindre arbeidskrevjande
enn å sende inn papiroppgåver. Over tid vil derfor overgang til
elektronisk innlevering òg for desse små verksemdene gi ein arbeidssparing.
Departementet foreslår på denne bakgrunn at retten til papirinnlevering
av kompensasjonsoppgåve opphevast. Departementet viser til forslag
til endringar i lov om kompensasjon for meirverdiavgift § 7.
Som følgje av at pålegg om elektronisk levering ikkje lenger
er knytt opp mot dei ulike leveringsfristane, men frå no av omfattar
alle verksemder uansett leveringsfrist, gjer departementet framlegg
om at noverande § 7 tredje ledd første punktum, som seier at kompensasjonsoppgåve
skal leverast elektronisk, blir flytta til § 6 da dette gir betre
samanheng med overskriftene i paragrafane. Departementet viser til forslag
til ny § 6 første ledd, andre punktum.
Departementet legg til grunn at forslaget ikkje vil ha vesentlege
økonomiske eller administrative konsekvensar for dei med rett på
kompensasjon. Som nemnt over kan avvikling av retten til papirinnlevering
medføre noko meirarbeid for einskilde verksemder i ein overgangsperiode.
Departementet vurderer det slik at meirarbeidet vil vere ubetydeleg,
og ikkje ha nemneverdige økonomiske konsekvensar. På den anna side
vil som nemnt overgang til elektronisk innlevering på sikt kunne
vere ein arbeidsmessig fordel for desse verksemdene. Vidare vil
verksemdene nyte godt av den maskinelle kontrollen ved leveringa. Denne
sikrar i større grad enn papirinnlevering at dei innleverte oppgåvene
er korrekt utfylt, noko som igjen reduserer behovet for seinare
supplering eller korrigering av opplysningar.
For skattekontora vil forslaget bety mindre arbeid i samanheng
med mottak av oppgåvene, ved at det blir redusert behov for manuell
sakshandsaming og mindre behov for seinare innhenting av opplysningar.
På bakgrunn av innspel i høyringsrunden har departementet kome
til at opphevinga av retten til papirinnlevering først bør tre
i kraft frå 2011, slik at verksemdene som må leggja om leveringsrutinane sine
får tilstrekkeleg tid til å førebu seg på omlegginga. Departementet
foreslår at endringane trer i kraft med verknad frå 1. januar 2011.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er enig i at retten
til papirinnlevering av kompensasjonsoppgaver blir tatt bort. Disse
medlemmer merker seg imidlertid at departementet sier at
denne retten skaper betraktelig merarbeid for skatteetaten, men
at man ikke vektlegger dette under økonomiske og administrative
konsekvenser. Disse medlemmer mener det ville være
naturlig at departementet hadde estimert innsparingseffekten og
at man hadde vurdert om dette er en innsparing som skal komme andre
samfunnsområder til gode eller om skatteetaten skal beholde hele gevinsten
ved rasjonaliseringen.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til dette som et eksempel på effektiviseringspotensial
og at det underbygger det generelle kutt i administrative kostnader
som disse medlemmer foreslår på kap. 2309 post 1 ymse utgifter i
Innst. 350 S (2009–2010).