| | (i 1 000 kroner) |
Kap. | Saldert budsjett
2010 | Prop. 1 S
(2010–2011) | Pst. endring
10/11 |
456 | 388,903 | 525,570 | 35,1 |
3456 | 28,246 | 25,340 | -10,3 |
Som ledd i avslutningen av trinn én av et nytt felles
radiosamband for nødetatene – Nødnett, foreslås bevilgningen for
2011 på kap. 456 post 1 Driftsutgifter redusert med 121,5 mill. kroner
sammenliknet med saldert budsjett for 2010. Det foreslås at posten
bevilges med 139,9 mill. kroner.
På bakgrunn av erfaringene i driften av Direktoratet
for nødkommunikasjon foreslås bevilgningen til drift av direktoratet
økt med 24 mill. kroner i 2011. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget
med en nærmere vurdering av spørsmålet om landsdekkende utbygging
av Nødnett når evaluering og kvalitetssikring er ferdigstilt. For
å ta høyde for bevilgningsbehov i 2011 som følge av en eventuell
beslutning om landsdekkende utbygging, foreslår regjeringen å bevilge
21 mill. kroner under post 1 til dette formål.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser foreslås
bevilget med 385,7 mill. kroner, dette er en økning med om lag 258,1
mill. kroner sammenliknet med saldert budsjett 2010. Beløpet tar
høyde for investering i radionett, utstyr til nødetatenes kommunikasjonssentraler
og terminaler i 2011 ved et eventuelt vedtak i 2011 om landsdekkende
utbygging av Nødnett. Det foreslås at Justisdepartementet i 2011
får fullmakt til å kunne overskride bevilgningen på kap. 456 post
45 mot tilsvarende merinntekter under kap. 3456 post 2.
Kap. 3456 post 1 Brukerbetaling forelås økt
med 14,1 mill. kroner sammenliknet med saldert budsjett 2010 og
bevilget med 18,8 mill. kroner. Forventet brukerbetaling er basert
på de prinsipper for brukerbetaling som ble redegjort for i St.prp.
nr. 30 (2006–2007). Post 2 Refusjoner foreslås redusert med om lag
17 mill. kroner, og bevilget med 6,5 mill. kroner.
Komiteen viser til
forslaget om å bevilge 525,57 mill. kroner i 2011 på kap. 456 Direktoratet
for nødkommunikasjon. Bevilgningen skal nyttes til drift av direktoratet
og til å sluttføre arbeidet med første utbyggingstrinn av Nødnett som
vil bidra til en mer effektiv ressursbruk, økt trygghet i samfunnet
og for de ansatte i nød- og beredskapsetatene og en styrket politikraft. Komiteen har
merket seg at regjeringen, som følge av statens ansvar og forpliktelser
ved driften av første byggetrinn, foreslår å øke bevilgningen til drift
av direktoratet med 24 mill. kroner i 2011. Komiteen har
videre merket seg at regjeringen vil komme tilbake til Stortinget
med en nærmere vurdering av spørsmålet om landsdekkende utbygging
av Nødnett når evaluering og kvalitetssikring av første utbyggingsområde
er ferdigstilt. Det er tatt høyde for bevilgningsbehov i 2011 som
følge av en eventuell beslutning om landsdekkende utbygging. Det
er således foreslått 21 mill. kroner under post 1 Driftsutgifter
og 385,7 mill. kroner under post 45 Større nyanskaffelser til dette
formål.
Komiteen slutter seg til forslag
til bevilgning under kap. 456 og kap. 3456.
Komiteen har merket seg at første
trinn av Nødnett er nær ferdigstillelse og at alle politiets brukere,
samt brukere fra brann og helse, nytter radiosambandet i sitt daglige
operative arbeid. Videre har komiteen merket seg
at politiets og brannvesenets brukere gir gode tilbakemeldinger
på sine erfaringer ved bruk av Nødnett.
Komiteen viser videre til Stortinget
ved behandlingen av St.prp. nr. 30 (2006–2007), jf. Innst. S. nr.
104 (2006–2007), fattet følgende vedtak:
«Stortinget samtykker i at Justis- og politidepartementet
gis fullmakt til å
1. inngå kontrakt om
leveranse av nytt digitalt nødnett for igangsetting av utbygging
av et første utbyggingsområde innenfor en kostnadsramme på 900 mill.
Første utbyggingsområde omfatter politidistriktene Follo, Romerike,
Oslo, Asker, og Bærum, Søndre Buskerud og Østfold.
2. inngå kontrakt om leveranse for utbygging
av resten av landet med forbehold om at landsdekkende utbygging
ikke kan igangsettes før evaluering av første trinn er gjennomført
og Stortinget eventuelt har vedtatt videre utbygging.»
Komiteen har merket seg at enkelte
evalueringsaktiviteter er påbegynt og gjennomført, jf. omtale i
St.prp. nr. 67 (2008–2009). Komiteen har også merket
seg at det vil bli gjennomført en omfattende evaluering av første
trinn knyttet til kontraktsfestede tester, teknologi, nytte og bruk, økonomi
og prosjektgjennomføring før regjeringen legger fram forslag for
Stortinget om videre utbygging. Videre at brukerevalueringen som skal
inngå som del av regjeringens beslutningsgrunnlag, vil basere seg
på et representativt utvalg brukere i og mellom etatene.
Komiteen viser for øvrig til
merknaden i Budsjett-innst. S. nr. 13 (2007–2008):
«Komiteen stiller derfor spørsmål ved behovet for
etatsvise driftsorganisasjoner ved overgangen til ett felles nødnett.
Komiteen mener det bør vurderes om det bør foretas en sentralisering
av driftsoppgavene for de tre nødetatene. Komiteen ber Regjeringen
komme tilbake til dette før en eventuell beslutning om landsdekkende
utbygging.»
Komiteen ser fram til evalueringen,
og ber regjeringen også gi en vurdering av sentralisering av driftsoppgavene
for de tre nødetatene, jf. ovennevnte komitémerknad, i denne evalueringen.
Komiteen understreker behovet
for Nødnett i hele landet, og viser i den forbindelse til merknaden
i Innst. S. nr. 104 (2006–2007):
«Komiteen vil understreke at behovet for nytt nødnett
er til stede over hele landet. Dagens sambandsutstyr er lite tjenlig,
og det er derfor viktig å sørge for at hele landet får nytt nødnett
uten unødvendige forsinkelser.»
Komiteen har merket seg at første
utbyggingsområde av Nødnett ferdigstilles våren 2011. Dette gir
en forsinkelse på om lag tre år i forhold til opprinnelig fremdriftsplan
for utbyggingen. Komiteen ser alvorlig på denne forsinkelsen.
Komiteen understreker at det
er viktig at det så langt som mulig, legges til rette for at blant
annet frivillige organisasjoner som driver med redningsarbeid, kan
bruke det nye nødnettet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, ser
med uro på at videre utbygging av Nødnett er forsinket med 3 år.
Tap av både viktig kompetanse og fordyrende omkostninger som følge
av utsettelsen bør forsøkes minimalisert. Utsettelsen burde vært
unngått.
Flertallet vil vise til at kommuner
som har deltatt i oppstart av Nødnett i Indre Østfold, har varslet
om økte utgifter i forbindelse med drift av dette. Det er ikke slik
at kommuner før oppstart av nytt Nødnett har hatt «unormalt lave
driftsutgifter» på gammelt samband. Flere kommuner har de siste
årene måttet fornye både basestasjon (sender), personsøkere og radioer,
samt høye reparasjonsutgifter for å holde liv i noe utstyr til det
nye skulle komme. Det er viktig at de reelle kostnader for kommunene
synliggjøres og fullt ut kompenseres.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge til rette
for at organisasjoner som driver med redningsarbeid, gis anledning
til å benytte det nye nødnettet.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader om nødnettet i innstillingens kapittel 2.2.2. Disse
medlemmer peker på at implementeringen av det nye nødnettet
er i gang etter en rekke utsettelser på grunn av store problemer
i forbindelse med implementeringen og oppstarten. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme en sak som omhandler
de økonomiske konsekvensene for kommunene og etatene i forbindelse
med innføring og drift av det nye nødnettet. Saken må også synliggjøre
hvordan de eventuelle merutgiftene skal finansieres.»