Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen utarbeide og ta i
bruk konkrete mål for hva som er god vei for henholdsvis riksvei
og fylkesvei i form av minstestandard. Stortinget legger til grunn
at veiene jevnlig blir målt av tilsynsmyndighet i henhold til fastlagt
standard, og at brudd på krav møtes med sanksjoner.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen legge frem en egen sak
om finansieringsverktøy til bruk ved investeringer innenfor samferdselssektoren.
Stortinget legger til grunn at dette skjer uavhengig av behandling
av ny Nasjonal transportplan.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen sørge for at tilfredshet med
riks- og fylkesveier jevnlig måles blant veibrukerne.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen fremme en sak om
reversering av forvaltningsreformen på samferdselsområdet, slik
at de over 17 000 kilometerne med øvrige riksveier som ble overført
til fylkeskommunene 1. januar 2010, tilbakeføres til staten.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen evaluere føreropplæringen
og snarest øke satsingen på tilsyn med føreropplæringen for å øke
kvaliteten.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen snarest avvikle strekningsvis-ATK.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen sørge for at eksterne kvalitetssikringsrapporter
for store statlige investeringsprosjekter offentliggjøres straks
de foreligger.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen godkjenne 110 km/t som
fartsgrense på de beste motorveiene i henhold til anbefaling fra
Statens vegvesen.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen sørge for at en ensartet standard
skal gjelde for alle riksvegferger som ble overført til fylkeskommunene
fra 1. januar 2011 for å sikre nasjonal standard på fergetilbudet.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen oppheve konsesjonskravet
til Posten Norge om plikten til å opprettholde fullverdige banktjenester.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen legge frem sak om bygging av alternativ
seilingsled til Bergen indre havn i revidert nasjonalbudsjett for
2011.
Forslag fra Fremskrittspartiet og
Kristelig Folkeparti:
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen inkludere de ikke-statlige
lufthavnene på Stord, Notodden og i Skien i systemet med kryssubsidiering
som i dag foretas mellom de statlige flyplassene.
Forslag 13
Stortinget ber om at regjeringen systematisk kartlegger
rasfaren langs riks- og fylkesveiene, og utarbeider en forpliktende
handlingsplan. Siktemålet må være at norske riksveier skal være sikret
mot farlige ras og påfølgende uheldig veistenging.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 14
Stortinget ber regjeringen etablere et statens transporttilsyn
som får til oppgave å drive tilsyn med og kontroll av all transport
på vei, jernbane, innenfor luftfart og sjøtransport. Transporttilsynet
skal årlig legge frem en rapport for Stortinget om måloppnåelse
innenfor norsk samferdsel. Stortinget legger til grunn at slik rapportering baseres
på konkrete mål og minstestandard for alle transportsektorer, og
at tilsynet får konkrete sanksjonsmidler.
Forslag 15
Stortinget ber regjeringen i langt større grad
ta i bruk livsløpsentrepriser og totalentrepriser ved bygging av
store vei- og jernbaneprosjekter.
Forslag 16
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
om finansiering og utbygging av store samferdselsprosjekter av nasjonal
betydning, uavhengig av Nasjonal transportplan.
Forslag 17
Stortinget ber regjeringen sørge for at det
blir utarbeidet årlig vedlikeholdsrapport for samlet nasjonalt veinett.
Forslag 18
Stortinget ber regjeringen sørge for at det
utarbeides årlige oversikter over innbetaling og bruk av bompenger
på alle typer veier så lenge det foregår bompengefinansiering av
bygging og drift av infrastruktur, og at slik oversikt årlig legges
frem for Stortinget på egnet måte.
Forslag 19
Stortinget ber regjeringen legge frem en samlet oversikt
over avgifter og gebyrer innenfor transportsektoren, med forslag
til fremtidig strategi for bruk av avgifter og gebyrer i arbeidet
for å nå nasjonale transportpolitiske mål.
Forslag 20
Stortinget ber regjeringen snarest legge frem egen
sak om statlig finansiering av gjeld i eksisterende bompengeselskaper
og for vedtatte, men ikke igangsatte prosjekt der bompengefinansiering
inngår, basert på at staten overtar eller innløser gjelden.
Forslag 21
Stortinget ber regjeringen i sak om statlig
finansiering av gjeld i eksisterende bompengeselskaper mv., legge
frem forslag til bruk av nye finansieringsverktøy for å sikre nødvendig
utbygging av et effektivt, sikkert og miljøvennlig veinett i Norge
i løpet av maksimalt 25 år basert på full statlig finansiering.
Forslag 22
Stortinget ber regjeringen komme tilbake med en
vurdering av statlig forskuttering av midler til hele finansieringen
av samferdselsprosjekter der bompengefinansiering inngår, for å
redusere de samlede finansieringskostnadene for slike prosjekter.
Forslag 23
Stortinget ber regjeringen sørge for at den
statlige finansieringsandel av samferdselsprosjekter der bompengefinansiering
inngår, bevilges og utbetales i tråd med prosjektets forutsetninger om
finansieringsdeling.
Forslag 24
Stortinget ber regjeringen legge fram sak om
opphevelse av § 27 og § 27A i lov 21. juni 1963 nr. 23 veglova.
Forslag 25
Stortinget ber regjeringen utarbeide opplegg
for en storbypakke på 100 mrd. kroner til modernisering av transportnettene
i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim, samt kjøp av persontransporttjenester.
Stortinget forutsetter at eksisterende planer/pakker for utvikling
av vei- og jernbanebaserte prosjekter som i dag er finansiert eller
er planlagt finansiert med bompenger, i sin helhet finansieres av
staten. Stortinget ber regjeringen opprette en egen styringsgruppe
for storbysatsingen med bruk av statlige reguleringsplaner. Stortinget
legger til grunn statlig styring av en moderniseringspakke for hver
av byene med rapportering til Stortinget på egnet måte.
Forslag 26
Stortinget ber regjeringen i løpet av 2011 legge frem
en egen sak om utvikling av fremtidige kollektivløsninger i de største
byene.
Forslag 27
Stortinget ber regjeringen sikre at utbygging
av skinnebaserte kollektivtiltak i og rundt de største byene samordnes
med Jernbaneverket, og at slik utbygging inngår som en del av arbeidet
med å utvik-le trafikknutepunkt der flere transportformer knyttes
direkte sammen. Stortinget ber regjeringen legge frem egen sak om
dette.
Forslag 28
Stortinget ber regjeringen opprette løpende
statlig tilsyn med Bybaneprosjektet i Bergen.
Forslag 29
Stortinget ber regjeringen utrede intermodale knutepunkter
i Bergen/Flesland og Trondheim/Værnes.
Forslag 30
Stortinget ber regjeringen utarbeide egen knutepunktsplan
for å sikre gode knutepunktsløsninger der flere transportmidler
møtes.
Forslag 31
Stortinget ber regjeringen forsere arbeidet
med Alnabruterminalen ved å sette bort planarbeidet og utbyggingen
til en ekstern aktør gjennom anbud.
Forslag 32
Stortinget ber regjeringen i løpet av 2011 legge frem
en egen stortingsmelding om strategi og tiltak knyttet til effektiv
sjøtransport og havnestruktur.
Forslag 33
Stortinget ber regjeringen innføre en ordning med
gratisferger på riksveinettet.
Forslag 34
Stortinget ber regjeringen i løpet av 2011 legge frem
en egen stortingsmelding om modernisering av norsk luftfartspolitikk
basert på Strategi for norsk luftfart fra juni 2008, fremlagte rapporter
om flysikkerheten i norsk luftfart, og Dokument nr. 8:16 (2008–2009).
Forslag 35
Stortinget ber regjeringen innarbeide bestemmelser
om et juridisk ansvar i veitrafikkloven for ulykker som skyldes
veiholder.
Forslag 36
Stortinget ber regjeringen legge frem sak om
et system for klassifisering og periodisk godkjenning av veinettet
i Norge.
Forslag 37
Stortinget ber regjeringen legge frem et nytt
og forpliktende opplegg for fornyelse av skiltparken i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett for 2011.
Forslag 38
Stortinget ber regjeringen utrede høyere fart
for mopeder.
Forslag 39
Stortinget ber regjeringen åpne for at førerprøve kan
gjennomføres i regi av trafikkskoler som godkjennes for dette.
Forslag 40
Stortinget ber regjeringen utrede graderte førerkort
for personer under 18 år.
Forslag 41
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med
arbeidet med statsbudsjettet for 2012, dele dagens kap. 1320 post
23 i flere budsjettposter slik at det kommer klarere frem hvor mye
som bevilges til de enkelte formålene posten i dag omfatter.
Forslag 42
Stortinget ber regjeringen etablere en ordning som
automatisk gir personer som får båndlagt sin eiendom til infrastrukturformål,
rett til å innløse eiendommene til markedsverdi umiddelbart etter
at planene er godkjent.
Forslag 43
Stortinget ber regjeringen utrede muligheter
for og effekter av å etablere et funksjonelt og avlastende system
av ringveier som leder trafikk unna Oslo by, basert på rv. 23, rv. 35
og rv. 120, alternativt rv. 22.
Forslag 44
Stortinget ber regjeringen sørge for at standard for
drift og vedlikehold i henhold til gjeldende håndbok 111 fortsatt
skal gjelde for dagens øvrige riksveinett også etter overføring
til fylkeskommunene.
Forslag 45
Stortinget ber regjeringen i 2011 legge frem egen
melding om drosjenæringens rammebetingelser og nødvendige lovendringer.
Forslag 46
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
om en belønningsordning for å sikre skoleveiene.
Forslag 47
Stortinget ber regjeringen åpne for konkurranseutsetting
av alle jernbanestrekninger i Norge.
Forslag 48
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med
arbeidet med statsbudsjettet for 2012, å dele dagens kap. 1350 post
23 i to, slik at det i Jernbaneverkets budsjett blir to separate
poster for drift og vedlikehold.
Forslag 49
Stortinget ber regjeringen sørge for at det
blir utarbeidet statistikk over direkte og indirekte energiforbruk
for de ulike transportformene.
Forslag 50
Stortinget ber regjeringen avvikle eneretten
til Posten Norge AS for brevpost under 50 gram fra 1. juli 2011.
Forslag 51
Stortinget ber regjeringen snarest gjennomføre nødvendige
tiltak og avklaringer som åpner for at lokale initiativ for å supplere
statlig veibevilgning, kan organiseres gjennom regionale og lokale
veiselskap med egen finansiering og uten bruk av bompenger.
Forslag 52
Stortinget ber regjeringen bruke statlig regulering
på samtlige utbyggingsprosjekter på riksveinettet og jernbanenettet.
Forslag 53
Stortinget ber regjeringen i løpet av 2011 legge frem
egen sak om fornyelse, forenkling og effektivisering av arbeidet
med nasjonale transportplaner, særlig tilpasset sterkere statlige
styring med stam- og riksveiutbygging.
Forslag 54
Stortinget ber regjeringen i løpet av 2011 legge frem
melding om utbygging og finansiering av et moderne og effektivt
samferdselsstamnett for perioden 2012–2040.
Forslag 55
Stortinget gir regjeringen fullmakt til å avhende eierskapet
i Baneservice AS.
Forslag 56
Stortinget ber regjeringen fremme sak der bruk av
statlig fullfinansierte OPS-prosjekter vurderes på strekninger:
E39 Kristiansand–
Sandnes
E6 Otta–Vindalsliene
E6 Selli/Steinkjer–Fauske
Rv. 4 Gjelleråsen–Gran og Jaren–Mjøsbrua
Rv. 35 Hokksund–Hønefoss–Kløfta
Rv.2 Kløfta–Kongsvinger–Magnor/Riksgrensen
E6 fergefritt ved Tysfjord
E6 Åsen–Vist
E18 Oslo–Riksgrensen/Ørje
E6 Lillehammer–Ringebu
E6 Kolomoen–Lillehammer
E134 Drammen–Haukeli–Bergen med tilførselsveier
E6 Alta–Lakselv
E6 Korporals bru–Jaktøya
E18 Langangen–Dørdal
E6 Ringebu–Otta
E18 Gulli–Langåker/Bommestad
E16 Bjørum–Hønefoss
E6 Dal–Minnesund–Skaberud
Rv. 25 Hamar–Løten og rv. 3 Løten–Elverum
E136 Dombås–Ålesund
E18 Tvedestrand–Dørdal
E39 Rogfast
E18 Tvedestrand–Arendal
Rv. 555 Sotrasambandet
Rv. 23 Dagslett–Linnes–Lier
E39 Orkanger–Klett (E6)
E39 Svegatjørn–Rådal
Rv. 13 Øvre Granvin–Voss grense/Mønshaug–Palmafoss,
inkl. rassikring (Skjervet)
E6 Kvithamar–Åsen
Forslag 57
Stortinget ber regjeringen i løpet av 2011 legge frem
en egen stortingsmelding om strategi og tiltak knyttet til effektiv
sjøtransport og havnestruktur, med virkning fra budsjettåret 2012.
Forslag 58
Stortinget ber regjeringen legge frem handlingsplan
for håndtering av alle skipsvrak langs norskekysten.
Forslag 59
Stortinget ber regjeringen overføre ansvaret
for havner og farleder fra Fiskeri- og kystdepartementet til Samferdselsdepartementet
i forbindelse med statsbudsjettet for 2012.
Forslag 60
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2011 med en egen
plan om betydelig økning av bevilgningsnivået knyttet til nymerking
av farleder.
Forslag 61
Stortinget ber regjeringen legge frem plan med tilhørende
finansiering for nødvendig oppgradering og fornyelse av Kystverkets
depotutstyr til oljevernberedskap, samt Kystverkets egne fartøyer
for å forsterke oljevernberedskapen langs kysten.
Forslag 62
Stortinget ber regjeringen sørge for at alle
offentlige aksjoner i offentlig regi knyttet til ulykker og utslipp,
rutinemessig som en del av et fast evalueringsopplegg, også revideres
av Riksrevisjonen.
Forslag 63
Stortinget ber regjeringen legge frem egen sak om
sektorgebyrer for sjøtransport og legge til grunn at det gjennomføres
en uavhengig analyse av behovet for lostjenester og inndekning av lostjenester
gjennom sektorgebyr.
Forslag 64
Stortinget ber regjeringen fremme en sak som omhandler
de økonomiske konsekvensene for kommunene og etatene i forbindelse
med innføring og drift av det nye nødnettet. Saken må også synliggjøre
hvordan de eventuelle merutgiftene skal finansieres.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 65
Stortinget ber regjeringen opprette et frittstående og
uavhengig vei- og veitrafikktilsyn som skal ha tilsynsansvar for
veier, trafikanter og kjøretøy.
Forslag 66
Stortinget ber regjeringen snarest legge fram
en vurdering/utredning om nyanlegget Eidangerparsellen på Vestfoldbanen,
og elektrifisering/utbedring av Meråkerbanen som OPS-prosjekter.
Forslag fra Høyre:
Forslag 67
Dokument 8:2 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen,
Ingebjørg Godskesen, Arne Sortevik og Åge Starheim om å innføre
målbar veistandard og etablering av selvstendig transporttilsyn
– vedlegges protokollen.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 68
Stortinget ber regjeringen legge frem en nasjonal kollektivplan
med en konkret helhetlig oversikt og konkrete mål for utviklingen
av kollektivtilbudet i Norge, der de ulike transportformene ses i
sammenheng.
Forslag 69
Stortinget ber regjeringen opprette en statlig belønningsordning
for gang- og sykkelvei, etter modell fra den statlige belønningsordningen
for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene. Ordningen
skal ha som formål å påvirke transportplanleggingen i kommuner og fylkeskommuner,
og fungere som et insentiv for bedre tilrettelegging for gående
og syklende.
Forslag 70
Stortinget ber regjeringen utrede infrastrukturbehovene
i Nordområdene, der også forlengelse av jernbanen fra Narvik til
Tromsø inngår, og på egnet måte legge dette frem for Stortinget.
Forslag 71
Stortinget ber regjeringen legge fram egen sak om
tiltak for økt bruk av alkolås.