Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen,
lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra
Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til
at finansministeren har avgitt uttalelse om forslaget i brev av 21. mars
2011 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er positive til forslag som kan forenkle regelverket for mindre
bedrifter, og viser i denne sammenheng til fjerning av revisjonsplikt,
elektronisk rapportering, og til at regjeringen har varslet å vurdere
forenklinger i aksjeloven. Flertallet viser til at
nettopp ønsket om forenkling for mindre bedrifter var bakgrunnen
for vedtaket om årlig oppgavetermin, da merverdiavgiftsreformen
2001 medførte at mange bedrifter med liten omsetning ble avgiftspliktige.
Flertallet støtter imidlertid
finansministerens vurdering av at «heving av beløpsgrensen og utvidelse
av retten til å levere årsterminoppgave må […] ses i lys av de ulemper
dette kan medføre». I denne forbindelse vises til regjeringens handlingsplan
mot økonomisk kriminalitet, som ble lagt fram 15. mars 2011, hvor
det framgår at årlig oppgavelevering gjør at det er vanskeligere å
avdekke visse former for svindel mot merverdiavgiftssystemet, samtidig
som denne ordningen også i større grad kan åpne for svindel. I lys av
dette mener flertallet at det ikke er tilrådelig
å heve beløpsgrensen. Flertallet viser også til at
en heving nå vil ha budsjettmessig virkning, og mener prinsipielt
at forslag om denne type endringer i størst mulig grad bør behandles
i den ordinære budsjettprosessen.
Flertallet foreslår på denne
bakgrunnen at forslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Stortinget
i 2001 endret merverdiavgiftsloven slik at virksomheter med omsetning
som ikke overstiger 1 mill. kroner i løpet av et kalenderår kunne
sende inn omsetningsoppgaver årlig i stedet for annen hver måned.
Det ble den gang lagt vekt på at det var et forenklingstiltak. Det
er bred enighet om at vi i Norge trenger ytterligere forenklingstiltak,
og en økning av denne grensen er et bra tiltak. Disse medlemmer støtter
således forslaget om å øke beløpsgrensen til 2 mill. kroner årlig.
Disse medlemmer synes det er
mer problematisk med en konsekvent endring fra «kan» («kan skattekontoret
samtykke») til «skal» («skal omsetningsoppgave leveres») når det gjelder
innlevering av årlig omsetningsoppgave, selv om det ikke antas å
få noen provenymessig effekt. Disse medlemmer mener
at en endring fra «kan» til «skal» ville ført til at næringsdrivende
med omsetning på inntil 2 mill. kroner (nå 1 mill. kroner) måtte
levere årlig omsetningsoppgave. For de med merverdiavgift til gode
ville dette innebære en likviditetsulempe, da de først ville få
refundert merverdiavgift etter at året var omme. Etter dagens system
kan de velge å benytte alminnelige oppgaveterminer (annenhver måned),
med den konsekvens at de får sitt tilgodehavende tidligere. Disse
medlemmer er likevel enig i intensjonen om at skatteetaten
ikke skal kunne nekte en bedrift under 2 mill. kroner å levere omsetningsoppgave
kun én gang i året. Det bør således være opp til den enkelte bedrift
selv om man ønsker å levere omsetningsoppgave annenhver måned eller
én gang i året, og det bør da være tilstrekkelig å sende en melding
til skattetaten om dette.
Disse medlemmer er enig i at
en konsekvent lovendring fra «kan» til «skal» kan få negative konsekvenser
for enkelte næringsdrivende i form av likviditetsulemper. Intensjonen
i representantforslaget er at det skal være tilnærmet automatikk
for alle som har omsetning under den fastsatte grensen å få rett
til årlig omsetningsoppgave.
Disse medlemmer foreslår derfor
å endre det opprinnelige forslag I framsatt i Dokument 8:102 L (2010–2011)
som følger:
«§ 15-3 første ledd første punktum skal lyde:
Dersom merverdiavgiftspliktig omsetning og uttak
i løpet av et kalenderår ikke overstiger to
millioner kroner, merverdiavgift ikke medregnet, skal skattekontoret samtykke i at omsetningsoppgave kan leveres en gang i året.»
Disse medlemmer viser videre
til brev fra finansministeren til finanskomiteen 21. mars 2011 hvor
statsråden hevder at «En heving vil også ha budsjettvirkning, i
og med at avgiftsforfall forskyves betydelig ved overgang fra tomånedlige avgiftsoppgaver
til årsoppgaver. Derfor må en justering i tilfelle behandles i den
ordinære budsjettprosessen». Disse medlemmer mener
at dette i beste fall er en avsporing av debatten, og mener at en
eventuell budsjettjustering enkelt kan foretas i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett for 2011. Disse medlemmer har
derfor endret forslag II i forhold til det opprinnelige forslag
framsatt i Dokument 8:102 L til å gjelde fra 1. juli 2011 slik at
det kan tilpasses «ordinær budsjettprosess.»
Disse medlemmer viser i så måte
til Stortingets behandling av Prop. 119 LS (2009–2010) om endringer
i merverdiavgiftsloven (utvidet avgiftsplikt på kultur- og idrettsområdet)
hvor det ble vedtatt endringer med betydelig provenyvirkning gjeldende
fra 1. juli 2010 parallelt med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett
2010.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift gjøres
følgende endring:
§ 15-3 første ledd første punktum skal lyde:
Dersom merverdiavgiftspliktig omsetning og uttak
i løpet av et kalenderår ikke overstiger to
millioner kroner, merverdiavgift ikke medregnet, skal skattekontoret samtykke i at omsetningsoppgave kan leveres en gang i året.
II
Endringen under I trer i kraft straks og gjelder
fra og med 1. juli 2011.»