Det foreslås i proposisjonen økonomiske og administrative
endringer som er nødvendige for å overføre Rettsmedisinsk institutt
(RMI) fra Universitetet i Oslo (UiO) til Nasjonalt folkehelseinstitutt
(FHI).
RMIs oppdragsvirksomhet knyttet til analyser, rettsmedisinske
undersøkelser og sakkyndige rapporter utgjør den klart største delen
av RMIs virksomhet. I tillegg til oppdragsvirksomheten er RMI engasjert
i undervisning av medisinske studenter og forskning innenfor RMIs
fagområder, samt kursvirksomhet og kunnskapsformidling for relevante
målgrupper. RMI finansieres i all hovedsak med eksterne oppdragsinntekter, hvorav
den årlige bevilgningen fra Justis- og politidepartementet i tilknytning
til RMIs DNA-arbeid utgjør hoveddelen.
FHI er en nasjonal kompetanseinstitusjon for myndigheter,
helsetjeneste, rettsapparat, påtalemyndighet, politikere, mediene
og publikum. FHI skal være en pådriver for å bedre befolkningens
helse, livskvalitet og rettssikkerhet. FHI er et forvaltningsorgan
under Helse- og omsorgsdepartementet.
I 2010 ble RMI lagt som en enhet direkte under styret
for UiO, og det ble opprettet et interimsstyre for RMI. Interimsstyret
har bl.a. utredet forslag til framtidig organisering av RMI. Interimsstyret
viser til at RMIs virksomhet faller inn under FHIs formål og oppgaver
i større grad enn UiO og Oslo universitetssykehus, og at FHI har administrative
rutiner og kvalitetssikringssystemer for denne type virksomhet.
Interimsstyrets og UiOs anbefaling er at RMI overføres
til FHI. FHI ser dette som hensiktsmessig og går inn for en slik
overføring.
Kunnskapsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet
har i tråd med interimsstyrets anbefaling besluttet at RMI overføres
til FHI under forutsetning av at Stortinget gjør nødvendige vedtak
på bakgrunn av administrative og økonomiske konsekvenser. Justis-
og politidepartementet vil i samarbeid med de øvrige berørte departementer
foreta en bredere gjennomgang av det rettssakkyndige området, herunder
av tilbudet fra sakkyndige miljøer for øvrig.
Det forutsettes at RMI overføres med samme ressursmessige
grunnlag som i dag. Utgifter til omstilling foreslås dekket innenfor
eksisterende rammer. Budsjettmessige konsekvenser av en eventuell
samlokalisering på et senere tidspunkt vil bli behandlet i den ordinære
budsjettprosessen.
Det legges til grunn at det i sammenheng med overføringen
sikres nødvendig finansiering av behovet for å styrke FHIs administrative
ressurser.
UiO og FHI skal sørge for at behovet for forsk-ning
og undervisning etter overføringen ivaretas ved å inngå nødvendige
avtaler. Videre skal det inngås avtaler om bruk av lokaler og annen
infrastruktur.
RMI finansieres i all hovedsak av oppdragsinntekter.
I 2010 var RMIs ressursgrunnlag om lag 93 mill. kroner, hvorav 75
mill. kroner kommer fra Justis- og politidepartementet.
I forbindelse med overføring av RMI til FHI
ser Justis- og politidepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet
det som hensiktsmessig at midlene fra Justis- og politidepartementet
til DNA-arbeidet gis over Helse- og omsorgsdepartementets budsjett.
Det foreslås derfor å overføre 56,3 mill. kroner fra Justis- og
politidepartementets kap. 440 Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten
post 1 til FHI i 2011 ved at 52,7 mill. kroner overføres til Helse-
og omsorgsdepartementets kap. 710, post 1 Nasjonalt folkehelseinstitutt
og 3,6 mill. kroner til Arbeidsdepartementets kap. 612, post 1 Tilskudd
til Statens pensjonskasse til dekning av pensjonskostnader.
Som følge av at RMI går fra å være del av en
nettobudsjettert virksomhet til å bli del av en bruttobudsjettert
virksomhet, foreslås bevilgningen over kap. 710 post 1 og kap. 3710
post 2 økt med 9,8 mill. kroner.
RMIs foreløpige regnskap for 2010 viser et overskudd
på om lag 11 mill. kroner, og departementet går inn for at dette
overskuddet overføres fra UiOs virksomhetskapital til FHI. Som følge
av dette foreslås kap. 710 post 1 og kap. 3710 post 2 økt med 11
mill. kroner for 2011.
Tjenester som RMI til nå har fått fra UiO, skal etter
overføringen ytes av FHI. Dette innebærer at FHI vil få økte oppgaver,
mens UiO vil få reduserte oppgaver. Beregnet verdi av tjenestene er
2 mill. kroner i 2011 og foreslås flyttet fra kap. 260, post 50
til kap. 710 post 1.