Sammendrag

Det foreslås i proposisjonen økonomiske og administrative endringer som er nødvendige for å overføre Rettsmedisinsk institutt (RMI) fra Universitetet i Oslo (UiO) til Nasjonalt folkehelseinstitutt (FHI).

RMIs oppdragsvirksomhet knyttet til analyser, rettsmedisinske undersøkelser og sakkyndige rapporter utgjør den klart største delen av RMIs virksomhet. I tillegg til oppdragsvirksomheten er RMI engasjert i undervisning av medisinske studenter og forskning innenfor RMIs fagområder, samt kursvirksomhet og kunnskapsformidling for relevante målgrupper. RMI finansieres i all hovedsak med eksterne oppdragsinntekter, hvorav den årlige bevilgningen fra Justis- og politidepartementet i tilknytning til RMIs DNA-arbeid utgjør hoveddelen.

FHI er en nasjonal kompetanseinstitusjon for myndigheter, helsetjeneste, rettsapparat, påtalemyndighet, politikere, mediene og publikum. FHI skal være en pådriver for å bedre befolkningens helse, livskvalitet og rettssikkerhet. FHI er et forvaltningsorgan under Helse- og omsorgsdepartementet.

I 2010 ble RMI lagt som en enhet direkte under styret for UiO, og det ble opprettet et interimsstyre for RMI. Interimsstyret har bl.a. utredet forslag til framtidig organisering av RMI. Interimsstyret viser til at RMIs virksomhet faller inn under FHIs formål og oppgaver i større grad enn UiO og Oslo universitetssykehus, og at FHI har administrative rutiner og kvalitetssikringssystemer for denne type virksomhet.

Interimsstyrets og UiOs anbefaling er at RMI overføres til FHI. FHI ser dette som hensiktsmessig og går inn for en slik overføring.

Kunnskapsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet har i tråd med interimsstyrets anbefaling besluttet at RMI overføres til FHI under forutsetning av at Stortinget gjør nødvendige vedtak på bakgrunn av administrative og økonomiske konsekvenser. Justis- og politidepartementet vil i samarbeid med de øvrige berørte departementer foreta en bredere gjennomgang av det rettssakkyndige området, herunder av tilbudet fra sakkyndige miljøer for øvrig.

Det forutsettes at RMI overføres med samme ressursmessige grunnlag som i dag. Utgifter til omstilling foreslås dekket innenfor eksisterende rammer. Budsjettmessige konsekvenser av en eventuell samlokalisering på et senere tidspunkt vil bli behandlet i den ordinære budsjettprosessen.

Det legges til grunn at det i sammenheng med overføringen sikres nødvendig finansiering av behovet for å styrke FHIs administrative ressurser.

UiO og FHI skal sørge for at behovet for forsk-ning og undervisning etter overføringen ivaretas ved å inngå nødvendige avtaler. Videre skal det inngås avtaler om bruk av lokaler og annen infrastruktur.

RMI finansieres i all hovedsak av oppdragsinntekter. I 2010 var RMIs ressursgrunnlag om lag 93 mill. kroner, hvorav 75 mill. kroner kommer fra Justis- og politidepartementet.

I forbindelse med overføring av RMI til FHI ser Justis- og politidepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet det som hensiktsmessig at midlene fra Justis- og politidepartementet til DNA-arbeidet gis over Helse- og omsorgsdepartementets budsjett. Det foreslås derfor å overføre 56,3 mill. kroner fra Justis- og politidepartementets kap. 440 Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten post 1 til FHI i 2011 ved at 52,7 mill. kroner overføres til Helse- og omsorgsdepartementets kap. 710, post 1 Nasjonalt folkehelseinstitutt og 3,6 mill. kroner til Arbeidsdepartementets kap. 612, post 1 Tilskudd til Statens pensjonskasse til dekning av pensjonskostnader.

Som følge av at RMI går fra å være del av en nettobudsjettert virksomhet til å bli del av en bruttobudsjettert virksomhet, foreslås bevilgningen over kap. 710 post 1 og kap. 3710 post 2 økt med 9,8 mill. kroner.

RMIs foreløpige regnskap for 2010 viser et overskudd på om lag 11 mill. kroner, og departementet går inn for at dette overskuddet overføres fra UiOs virksomhetskapital til FHI. Som følge av dette foreslås kap. 710 post 1 og kap. 3710 post 2 økt med 11 mill. kroner for 2011.

Tjenester som RMI til nå har fått fra UiO, skal etter overføringen ytes av FHI. Dette innebærer at FHI vil få økte oppgaver, mens UiO vil få reduserte oppgaver. Beregnet verdi av tjenestene er 2 mill. kroner i 2011 og foreslås flyttet fra kap. 260, post 50 til kap. 710 post 1.