I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Vedtak til lov
om endring i folketrygdloven (en likestilt
finansieringsordning av førerhunder og
servicehunder)
I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres
følgende endringer:
§ 6-3 bokstav c) skal lyde:
til hold av førerhund eller servicehund
§ 10-7 første ledd bokstav d) skal lyde:
førerhund eller servicehund
II
Loven trer i kraft fra det tidspunkt Kongen bestemmer.»
Komiteen ba i brev av 14. april 2011 om statsrådens
vurdering av forslaget. Statsrådens svarbrev av 5. mai 2011 følger
vedlagt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Geir Pollestad, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til at saken om servicehunder
har vært diskutert i komiteen gjentatte ganger i forbindelse med
budsjettbehandlinger. Det legges vekt på at servicehunder kan bidra
til å gi eierne bedre livskvalitet og økt selvstendighet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er innforstått med
de utfordringer servicehundprosjektet gir både når det gjelder regelverket
og med hensyn til å få nok deltakere for å få prosjektet realisert. Flertallet er
tilfreds med at tiltaket ble styrket i forbindelse med behandlingen
av Prop. 1 S (2010–2011), jf. Innst. 15 S (2010–2011). Prosjektet
er igangsatt, og de nødvendige økonomiske rammer er på plass slik
at prosjektet kan ha nødvendig antall hunder, og man får evaluert
tiltaket på en god måte.
Komiteen viser til
at en enstemmig arbeids- og sosialkomité har bedt om å overføre
ubrukte midler fra 2010 til 2011 til erstatningshunder i de to prosjektene
som ble finansiert av ExtraStiftelsen Helse og Rehabilitering.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til statsrådens
svarbrev når det gjelder videre fremdrift av prosjektene. Det er
viktig å få en grundig vurdering av nytten av tiltaket. Det er også
viktig at en under evalueringen vurderer effekter som deltakelse
i arbeid, samfunnsliv og fritid, selvstendighet i hverdagen, mindre
behov for andre hjelpetjenester, opplevd trygghet og livskvalitet og
liknende.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil avvente en evaluering for å få nærmere kunnskap om brukernes
nytte av servicehunder, og ser frem til at statsråden kommer tilbake
til Stortinget på en egnet måte, etter at prosjektene er gjennomført og
evaluert.
Dette flertallet foreslår at
representantforslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at finansiering
av servicehunder har vært tema i forbindelse med komiteens budsjettbehandlinger
de senere år. Dette har, slik disse medlemmer ser
det, skapt stor usikkerhet rundt spørsmålet om erstatningshunder
til de som i dag har nytte av slike hunder. Uforutsigbarheten fører
også til at det ikke avles og trenes hunder til formålet, noe som
er viktig for å kunne erstatte en hund som må avslutte sin tjeneste
på grunn av alder/skade eller sykdom. Det legges vekt på at servicehunder
kan bidra til å gi eierne bedre livskvalitet og økt selvstendighet.
Disse medlemmer mener det er
viktig å tildele hunder til dem som har størst nytteverdi av tjenesten.
På samme måte som for førerhunder vil det være en behovsvurdering
før tilståelse av servicehund.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at de positive virkningene av å ha servicehund viser seg først
over tid, og mener derfor at det ikke vil være riktig å stille krav
om at brukeren skal gi avkall på omsorgstjenester som en motytelse
for å få servicehund. Disse medlemmer mener det er
nyttig å evaluere hvilken betydning servicehunden har for de som har
hatt slike hunder i flere år. Erfaringer brukerne har meddelt komiteen,
viser at flere av dem har kommet tilbake til arbeidslivet eller
økt sine stillingsprosenter. Dette ville de ikke klart uten sin
firbente assistent. Det er også tilfelle der institusjon ville vært
alternativet, noe som ville gitt brukeren en uverdig tilværelse
som også rent økonomisk koster det mangedobbelte av en servicehund.
Det finnes også erfaringer og evalueringer fra andre land som disse
medlemmer mener burde benyttes til å se hvordan hundene kan
være til nytte.
Disse medlemmer er kjent med
at det hvert år vil være behov for å skifte ut minst 5 hunder til dagens
brukere. Så lenge servicehunder ikke er en fast ordning med forutsigbarhet,
skaper dette stor usikkerhet, og nye hunder blir ikke kjøpt inn og
trent til å overta oppgaven i tide.
Det å miste servicehunden, og dermed den bistand
den gir i hverdagen, vil påvirke brukerens selvstendighet, funksjonsnivå,
helse, aktivitetsnivå, jobbsituasjon og deltakelse i yrkesliv og
samfunnsliv for øvrig. Disse medlemmer mener det
er viktig å se hundens betydning for helhetsperspektivet i hele
livssituasjonen, og kan ikke se det som realistisk at det pågående prosjektet
skal gi en fullverdig evaluering etter at noen brukere har hatt
ordningen i 2 år.
Disse medlemmer er kjent med
de utfordringer dette prosjektet gir både når det gjelder regelverket
og med hensyn til å få tilstrekkelige deltakere for å få prosjektet
realisert på tross av at 60–70 søkere ikke fikk hund den gangen
dagens brukere fikk tildelt sin. Tiltaket ble styrket i forbindelse
med behandlingen av Prop. 1 S (2010–2011), jf. Innst. 15 S (2010–2011). Disse
medlemmer mener at prosjektet kan gjennomføres med et nødvendig
antall hunder for å innhente enda mer erfaring, og vil vektlegge
at brukerorganisasjonen skal delta med brukerkompetanse. Slik disse
medlemmer ser det, vil nytteeffekten av at ordningen lovbestemmes
på linje med førerhunder, først vise seg en tid etter at ordningen
er innført, og det er først da man kan gjøre en fullverdig evaluering.
Disse medlemmer er kjent med
at Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) har søkt og fått midler
fra ExtraStiftelsen Helse og Rehabilitering til et prosjekt om såkalte
«assistansehunder». FFO bruker dette begrepet om en type hunder
som ikke må forveksles med servicehunder. Kostnadene ved denne hundetypen
er betydelig lavere, men disse hundene har en annen type opplæring,
og det er derfor ikke hunder av servicehund-/førerhundkvalitet som
skal utprøves i dette prosjektet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er uheldig at brukerne
som mister sine hunder i løpet av 2011, har måttet vente flere måneder
ut i året før nye hunder kunne bestilles og trenes.
Disse medlemmer fremmer på bakgrunn
av erfaringene fra brukerne som i dag har servicehunder, samt de
erfaringene som kan innhentes fra andre land i Europa, som for eksempel
Nederland og England, hvor servicehunder tildeles på lik linje med
førerhunder, følgende forslag:
«Vedtak til lov
om endring i folketrygdloven (en likestilt
finansieringsordning av førerhunder og
servicehunder)
I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres
følgende endringer:
§ 6-3 bokstav c) skal lyde:
til hold av førerhund eller servicehund
§ 10-7 første ledd bokstav d) skal lyde:
førerhund eller servicehund
II
Loven trer i kraft fra det tidspunkt Kongen bestemmer.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Vedtak til lov
om endring i folketrygdloven (en likestilt
finansieringsordning av førerhunder og
servicehunder)
I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres
følgende endringer:
§ 6-3 bokstav c) skal lyde:
til hold av førerhund eller servicehund
§ 10-7 første ledd bokstav d) skal lyde:
førerhund eller servicehund
II
Loven trer i kraft fra det tidspunkt Kongen bestemmer.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:128 L (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Robert Eriksson, Vigdis Giltun, Laila
Marie Reiertsen og Kari Kjøn-aas Kjos om endringer i folketrygdloven
(en likestilt finansieringsordning av førerhunder og servicehunder)
– vedlegges protokollen.
Det vises til ovennevnte representantforslag. Forslagsstillerne
mener at servicehunder for personer med fysisk bevegelsesnedsettelse
(rullestolbrukere, personer med nakkeskader mv.) eller anfallssykdommer
vil kunne være av vesentlig betydning for funksjonsevne i arbeidslivet
og/eller dagligliv, og bør derfor kunne tilstås som hensiktsmessig
og nødvendig hjelpemiddel på lik linje med førerhunder for blinde
og svaksynte.
Jeg vil i det følgende redegjøre for bakgrunnen for
det pågående servicehundprosjektet og det videre arbeidet med saken,
herunder spørsmålet om servicehund bør bli en permanent ordning.
Servicehund har fram til nå ikke vært et offentlig tilbud
i Norge. Det at noen brukere har hatt servicehund, skyldes at stiftelsen
Helse og rehabilitering ved hjelp av EXTRA-midler fra Norsk Tipping
fra 2001 til 2006 finansierte to servicehundprosjekter (totalt 8
mill. kroner) i regi av Norges Blindeforbund og Norges Handikapforbund.
Utover å stille midler til disposisjon for evaluering i etterkant,
hadde offentlige myndigheter ikke noen direkte rolle i gjennomføringen
av disse prosjektene. Det ble i denne prosjektperioden tildelt 29
hunder.
Arbeids- og velferdsdirektoratet og daværende Sosial-
og helsedirektoratet, fikk i oppgave å gjennomføre en kartlegging
og vurdering av nytte og behov for servicehunder med utgangspunkt
i de hundene som var i bruk i de to tidligere prosjektene. Oppdraget
ble gitt til Econ Pöyry, men gav ikke klare nok konklusjoner om servicehunders
betydning i forhold til nytte og behov.
Etter folketrygdloven §§ 10-5 (arbeid) og 10-6 (dagligliv)er
det et krav om at funksjonsevnen er vesentlig og varig nedsatt grunnet
sykdom, skade eller lyte. Videre er det et vilkår for tilståelse
av ytelser etter §§ 10-5 og 10–6 at ytelsen/tiltaket er nødvendig og hensiktsmessig. Vurderingen
av om stønaden eller tiltaket er nødvendig og hensiktsmessig er
en rettslig standard. Det vil si at vurderingen alltid vil være avhengig
av utviklingen i samfunnet. Vilkårene er kumulative, dvs. at begge
vilkårene må være oppfylt. Dersom andre tiltak eller rimeligere hjelpemidler
kan benyttes, anses ikke det omsøkte hjelpemiddelet eller tiltaket
som nødvendig. Folketrygdens ytelser skal komme i tillegg til, og
ikke i stedet for, ytelser som kommer inn under ansvarsområdet i
annen lovgivning, se folketrygdloven § 10-17. Det må videre være
en årsakssammenheng mellom den sykdommen den enkelte har og behovet
for hjelpemiddelet eller tiltaket/ytelsen. Arbeids- og velferdsdirektoratet
og daværende Sosial- og helsedirektoratet konkluderte blant annet
ut fra dette med at det ikke burde opprettes en ordning for folketrygdfinansierte
servicehunder.
Et flertall i arbeids- og sosialkomitéen på
Stortinget ba høsten 2008 Regjeringen om å igangsette et forsøk
i offentlig regi med servicehunder og bevilget 3 mill. kroner til
formålet for budsjettåret 2009. Samme år ble det etablert et forsøk i
regi av Arbeids- og velferdsdirektoratet og Helsedirektoratet. Det
har imidlertid tatt mer tid enn opprinnelig forutsatt å rekruttere
brukere til forsøksordningen, og det er følgelig ikke brukt midler
på forsøket i 2009 og 2010. I forbindelse med behandlingen av budsjettet
for 2011 så et flertall i arbeids- og sosialkomitéen behov for styrke
prosjektet økonomisk for å sikre et tilstrekkelig antall hunder
i det pågående prosjektet, og for å gi et bedre grunnlag for en god
evaluering av tiltaket. Forsøket ble på denne bakgrunn styrket med
2 mill. kroner, slik at bevilgningen til forsøket økte til 5 mill.
kroner i 2011.
Rekrutteringen av brukere har som nevnt tatt lengre
tid og vært mer utfordrende enn opprinnelig forutsatt. Dette har
mellom annet sammenheng med at dette er en forsøksordning som har vært
lite kjent og som relativt få har sett nytteverdien av. Det er nå
etablert et samarbeid med hundeskolen ”Veiviseren”, som tilbyr hunder. Pr.
dags dato er 2 brukere rekruttert og under opplæring for å få tildelt
hund, samt at 2 brukere utredes nærmere. I tråd med de føringer
som følger av stortingsflertallets merknader er retningslinjene
for forsøket nå justert slik at det kan rekrutteres kandidater direkte
fra brukerorganisasjonene. Det koster 450.000 – 500.000 kroner å
trene opp en servicehund, og det er følgelig viktig å sikre at disse
pengene blir brukt på en best mulig måte. I retningslinjene for
forsøket er det derfor vektlagt å få en grundig sluttevaluering
med hovedfokus på servicehundens konkrete nytte i forhold til bedring
av funksjonsevnen i dagligliv og arbeidsliv, og i hvilken grad denne bistanden
erstatter og/eller supplerer offentlige tjenester som bruker ellers
ville ha fått. Jeg mener det er riktig å avvente denne evalueringen
før vi tar stilling til om en ordning med servicehund i offentlig
regi bør gjøres permanent.
Flertallet i arbeids- og sosialkomitéen ba i
forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet 2011 om at overførte
midler fra 2010 knyttet til forsøket omtalt ovenfor skulle benyttes
til erstatningshunder til personer som deltok i de to servicehund-prosjektene
som ble finansiert av stiftelsen Helse og rehabilitering fra 2001
til 2006. Avhengig av Stortingets endelige godkjenning i forbindelse
med behandlingen av revidert statsbudsjett for 2011, har departementet bedt
Norges Blindeforbund (NBF) om å ta ansvar for å forvalte tildelingen
av 3 mill. kroner til erstatningshunder, herunder vurdere hvordan foreningen
Norske Servicehunder eller andre brukerrepresentanter eventuelt
skal involveres i det videre arbeidet.
Jeg har forståelse for at servicehundbrukere
opplever at hundene gir mening og økt livskvalitet. Ut i fra lovens
krav er det imidlertid behov for en klarere dokumentasjon av hundens
nytteverdi for den enkelte utover dette. Etter at prosjektet er gjennomført
og evaluert, tar jeg sikte på å komme tilbake til Stortinget på
egnet måte med en vurdering av om servicehunder er en ordning som
bør finansieres av det offentlige.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 27. mai 2011
Robert Eriksson |
Kari Henriksen |
leder |
ordfører |