Det vises til omtale under kap. 601, post 70
Tilskudd, om å benytte inntil 3 mill. kroner i 2011 til erstatningshund
for aktuelle brukere.
Det foreslås å redusere bevilgningen på kap.
634 post 21 med 3 mill. kroner, mot en tilsvarende økning på kap.
601 post 70.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til de respektive merknader
i Innst. 15 S (2010–2011), der det påpekes at ordningen med arbeids-
og utdanningsreiser er helt avgjørende for at de som mottar tilbud
om slike reiser kan delta i arbeidslivet eller gjennomgå et utdanningsløp. Disse
medlemmer forventer at regjeringen legger frem forslag om
en ordning med arbeids- og utdanningsreiser som dekker behovet for
den aktuelle brukergruppen i forbindelse med forslag til statsbudsjett
for 2012.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at arbeids- og utdanningsreiser
er en forsøksordning rettet inn mot funksjonshemmede som trenger transport
til og fra arbeid eller utdanning, men som ikke kan nyttiggjøre
seg ordinært transporttilbud. Disse medlemmer mener
ordningen er helt avgjørende for at de som mottar et tilbud gjennom
den kan delta i arbeidslivet eller gjennomgå et utdanningsløp. Disse
medlemmer viser til at hensikten med en forsøksordning er
at det på et gitt tidspunkt skal evalueres om et virkemiddel kan
gjøres permanent. Ordningen med arbeids- og utdanningsreiser har
eksistert i en årrekke, og erfaringene er at dette styrker arbeidslinjen
for mennesker med nedsatt funksjonsevne.
Disse medlemmer mener det derfor
er på tide å gjøre ordningen permanent, og styrker derfor ordningen
med 5 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at
ordningen med funksjonsassistent skal sikre funksjonshemmede praktisk
bistand i arbeidssituasjonen for å kunne stå i jobb. Disse
medlemmer viser videre til at eva-lueringen foretatt av
Econ Pöyry på vegne av departementet indikerer at ordningen bidrar til
at personer med store funksjonsnedsettelser kommer i og blir værende
i jobb, og ser positivt på at departementet nå indikerer at dette
vil bli en permanent ordning. Disse medlemmer påpeker
at Høyre tidligere har bedt regjeringen om å gjøre dette til en
permanent ordning, og ønsker at flere raskest mulig skal få tilgang
til denne ordningen.
Disse medlemmer ønsker derfor
å gi flere tilgang til funksjonsassistent allerede i inneværende
år, og styrker derfor bevilgningen med 5 mill. kroner.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 10 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 7 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak | |
| 21 | Forsøk, utviklingstiltak mv., kan
overføres, forhøyes med | 7 000 000 |
| | fra kr 78 350 000
til kr 85 350 000» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader under kap. 601, post 70 Tilskudd, og overføringen
av udisponerte midler fra 2010 til 2011 når det gjelder servicehunder
og erstatning av hunder som har nådd aldersgrensen i 2011.
Disse medlemmer legger til grunn
at 3 000 000 kroner i sin helhet er midler som er overført fra budsjettet
for 2010 og som ikke medfører noen reduksjon i bevilgningen for 2011.
Disse medlemmer går imot regjeringens forslag.
I Prop. 1 S (2010–2011) for Arbeidsdepartementet
ble det bevilget 7 253 mill. kroner til tiltak for arbeidssøkere.
Bevilgningen gir rom for å gjennomføre et gjennomsnittlig tiltaksnivå
på om lag 71 200 plasser i 2011, gitt visse forutsetninger om tiltakenes
priser og sammensetning.
Det ligger nå an til lavere arbeidsledighet
enn lagt til grunn i saldert budsjett 2011. På grunn av de bedrede
utsikter på arbeidsmarkedet, foreslås en reduksjon i tiltaksnivået
for ledige på 1 050 plasser i gjennomsnitt for året. Planlagt tiltaksnivå
for ledige er etter dette om lag 18 250 plasser i gjennomsnitt.
Som følge av redusert ledighet, vil andelen ledige som kan få tilbud
om deltakelse i arbeidsmarkedstiltak øke noe, sammenlignet med hva
som lå til grunn i saldert budsjett 2011. Forslaget innebærer isolert
sett et redusert bevilgningsbehov på 93 mill. kroner i 2011. Videre
innebærer forslaget et redusert behov for tilsagnsfullmakt på 43,9
mill. kroner.
Prognosen for personer med nedsatt arbeidsevne tilsier
at det vil være et stort behov for arbeidsrettet bistand for denne
gruppen i 2011. Regjeringen foreslår derfor at tiltaksnivået for personer
med nedsatt arbeidsevne økes med 2 600 plasser for 2. halvår 2011.
Dette gir en økning på 1 300 plasser i gjennomsnitt for 2011. Planlagt
tiltaksnivå for denne gruppen er etter dette 53 200 plasser i gjennomsnitt.
I den foreslåtte økningen er det lagt opp til at tiltaksplasser
som fremmer integrering i ordinært arbeidsliv skal prioriteres.
Forslaget innebærer isolert sett et økt bevilgningsbehov på 35,3
mill. kroner. Videre innebærer forslaget et økt behov for tilsagnsfullmakt
på 109 mill. kroner.
Oppdaterte anslag fra Arbeids- og velferdsdirektoratet
viser at tilsagnsfullmakten for regnskapsmessig etterslep for aktivitet
i 2010 som kommer til utbetaling i 2011 ikke ble benyttet fullt
ut. Dette skyldes en noe lavere gjennomsnittspris på arbeidsmarkedstiltak
enn ventet avslutningsvis i 2010. Isolert sett innebærer dette at
bevilgningen i 2011 kan reduseres med 209,1 mill. kroner.
Et mindreforbruk på 29,2 mill. kroner på posten i
2010 er overført til 2011, noe som isolert sett reduserer bevilgningsbehovet
med 29,2 mill. kroner.
Samlet sett reduseres bevilgningsbehovet på posten
med 296 mill. kroner i 2011. Endringen er knyttet til en samlet
økning på 250 plasser i gjennomsnitt på årsbasis, redusert bevilgningsbehov som
følge av lavere bruk av tilsagnsfullmakt knyttet til regnskapsmessig
etterslep, samt overføring av ubrukte midler fra 2010. I tillegg
medfører forslaget et behov for å øke tilsagnsfullmakten for 2011
på kap. 634 post 76 med 65,1 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.
Som følge av økt tiltaksnivå, foreslås det også å øke bevilgningen
til personellressurser i Arbeids- og velferdsetaten på kap. 605
post 1, jf. omtale under denne posten.
Gitt visse forutsetninger om tiltakenes sammensetning
og priser, vil bevilgningen på kap. 634 post 76 etter dette gi rom
for et gjennomsnittlig tiltaksnivå på om lag 71 450 plasser i 2011.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak IV. 1 under kapittel
23 Komiteens tilråding.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter
seg til regjeringens forslag til bevilgning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det nå er snart tre år siden nedgangskonjunktur og
internasjonal finanskrise bidro til å svekke det norske arbeidsmarkedet.
Lavere økonomisk aktivitet medførte lavere etterspørsel etter arbeidskraft, redusert
sysselsetting og økende arbeidsledighet. Flertallet viser
videre til at økningen i ledigheten var sterkest i perio-den fra
høsten 2008 til våren 2009, men at situasjonen i arbeidsmarkedet
nå er svært positiv. Ledigheten er i revidert budsjett anslått til
et lavere nivå enn lagt til grunn i budsjettbehandlingen høsten
2010. Det anslås nå en arbeidsledighet i 2011 på om lag 3 1/4 pst.
av arbeidsstyrken. Dette er 1/4 prosentpoeng lavere enn anslaget
i nasjonalbudsjettet 2011, og klart lavere enn gjennomsnittet for
de 20 siste årene. Anslaget på veksten i antall sysselsatte personer
i 2011 er oppjustert med et halvt prosentpoeng til 1,1 pst.
Flertallet viser til at regjeringens
målsetting for budsjettet er å holde sysselsettingen oppe og arbeidsledigheten
lav, samt å ta vare på de som opplever å bli permittert eller miste
jobben som følge av situasjonen på arbeidsmarkedet. Når arbeidsledigheten
går ned og sysselsettingen opp betyr det at flere tar del i arbeidslivet. Flertallet er
samtidig bekymret for arbeidsdeltakelsen for personer med nedsatt
arbeidsevne. Disse vil ofte ha behov for ytterligere bistand enn
ordinært arbeidsledige. For flertallet er arbeidet
for et inkluderende arbeidsliv sentralt. For å øke yrkesdeltakelsen
er det varslet en sysselsettingsstrategi for mennesker med nedsatt
funksjonsevne. Flertallet er i den sammenheng fornøyd
med at regjeringen øker tiltaksnivået for personer med nedsatt arbeidsevne
med 2 600 plasser i gjennomsnitt i 2. halvår 2011.
Flertallet understreker samtidig
viktigheten av at regjeringen kontinuerlig vurderer arbeidsmarkedet
fremover, og ber regjeringen opprettholde et fortsatt høyt trykk
på å legge til rette for å få denne gruppen i jobb.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at av de 323 000 ikke-sysselsatte funksjonshemmede var det om
lag 78 000, eller 24 pst., som oppga at de ønsket arbeid. 20 000
av dem ble klassifisert som arbeidsledige ut fra kriteriene om aktiv
søking og tilgjengelighet for arbeidsmarkedet. Disse medlemmer påpeker
at det er satt av bevilgninger for å gjennomføre om lag 71 200 tiltaksplasser
i 2011. Det utgjør 3 800 færre plasser enn i 2010. Man la opp til
at det fortsatt skulle være et tiltaksnivå på 75 000 plasser i 2. halvår
av 2010 for å kompensere for regnefeilen på 78 200 plasser. Disse
medlemmer mener at en ytterligere reduksjon med 1 050 tiltaksplasser
i gjennomsnitt i året for arbeidsledige, ikke vil føre til at de som
trenger bistand til å komme ut i arbeidslivet etter langtidsledighet
får arbeid. Det vil i stedet føre til at de må fortsette å heve
ledighetstrygd, i stedet for å bli selvhjulpne økonomisk. Disse medlemmer mener
at det må øremerkes midler til VTA-plasser slik at flere får mulighet
til å komme i arbeid og føle mestring i arbeidslivet. Disse
medlemmer viser til at de ulike garantiordninger som regjeringen
har innført, ikke har gitt uttelling slik som forventet.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2011 der disse medlemmer foreslo
en økning på 800 mill. kroner på denne posten. Dette ble nedstemt
i Stortinget. Disse medlemmer betrakter revidert
nasjonalbudsjett som en teknisk revisjon som skal justere for nye
oppståtte forhold, og tar ikke omkamper post for post. Disse
medlemmer konstaterer likevel at tilstanden på dette området
ville vært bedre med Fremskrittspartiets budsjettalternativ.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
understreke viktigheten av at en størst mulig andel av den arbeidsføre
delen av befolkningen er i arbeid. Disse medlemmer ønsker
å legge til rette for et samfunn med muligheter for alle, hvor alle
har frihet til å leve selvstendig og hvor alle som faller utenfor
skal få en ny sjanse. Disse medlemmer ønsker derfor
å bevilge 25 mill. til forsøksordninger for å hjelpe dem utenfor
arbeidslivet over i jobb.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 25 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 271 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak | |
| 76 | Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres,
nedsettes med | 271 000 000 |
| | fra kr 7 253 490 000
til kr 6 982 490 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti understreker betydningen av arbeidsmarkedstiltak
som et virkemiddel til å få flere i arbeid, og foreslår å øke bevilgningen
med 44 mill. kroner for å opprette 1 000 flere tiltaksplasser.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak | |
| 76 | Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres,
nedsettes med | 252 000 000 |
| | fra kr 7 253 490 000
til kr 7 001 490 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre foreslo en rekke tiltak i partiets alternative statsbudsjett
for 2011 som ville medføre flere arbeidsplasser og dermed at flere
vil gå fra dagpenger til lønnet arbeid. Mange av disse tiltakene
gjentas i Venstres alternative forslag i revidert nasjonalbudsjett
for 2011. Basert på Venstres samlede opplegg har vi anslått, svært moderat,
at det vil være 2 000 færre som har behov for dagpenger og dermed
også færre arbeidsmarkedstiltak i andre halvår 2011. Dette medlem foreslår
derfor en samlet reduksjon i ordinære arbeidsmarkedstiltak på 3 000,
tilsvarende en innsparing på 131 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag. Antallet ordinære arbeidsmarkedstiltak vil allikevel være
svært høyt. Dette medlem mener imidlertid at det
er et særlig behov for å øke innsatsen overfor personer med nedsatt
arbeidsevne, og da særlig de som har behov for mer langvarige og
sammensatte tiltak. Dette medlem mener at det nå
må gjøres en ekstra innsats for å forhindre at ikke disse støtes
varig ut av arbeidslivet, og mener at viktige samarbeidspartnere
som Attføringsbedriftene og Vekstbedriftene med fordel kan benyttes
enda mer i dette arbeidet. Dette medlem vil derfor
omprioritere 3 000 tiltaksplasser fra «ordinære plasser» til plasser
for personer med nedsatt arbeidsevne. En slik omprioritering vil medføre
en merkostnad på ca. 18 mill. kroner under kap. 605 post 1, men
en reduksjon av 3 000 ordinære plasser vil medføre en tilsvarende
innsparing.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak | |
| 76 | Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres,
nedsettes med | 427 000 000 |
| | fra kr 7 253 490 000
til kr 6 826 490 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til positive erfaringer med prosjektet
«Skole på byggeplass», som beklageligvis er lagt ned. For å senke
terskelen for å komme i gang med yrkesopplæring vil disse medlemmer legge
til rette for nye slike tilbud i flere bransjer. Yrkesopplæring
på arbeidsplassen, et samarbeid mellom Nav og arbeidslivet, vil
kunne gi mennesker som har falt utenfor arbeidslivet og som trenger
opplæring, en tilpasset arena for å kunne styrke sin kompetanse.
Dette vil være et viktig tilbud for å sikre at flere kan komme tilbake
til jobb og en mulighet for bransjer med rekrutteringsproblemer
til selv å bidra til å utdanne egne fagarbeidere.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 10 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak | |
| 77 | (Ny) Yrkesopplæring på arbeidsplassen, bevilges med | 10 000 000» |