Fra 2006 har Arbeids- og velferdsetatens regnskap
hatt to uavklarte differanser på balansekonti i regnskapet på netto
22 416 380,05 kroner. Differansene gjelder forhold fra mer enn fem
år tilbake i tid, og det er lagt ned et betydelig arbeid i etaten
for å avklare årsakene til differansene.
Den første differansen skyldes en feil i forbindelse
med innføring av ny hovedbok i 2006. Før 1. januar 2006 ble nettoeffekten
av trukket bidrag og utbetalt bidrag regnskapsført i hovedboken.
Ved innføring av ny hovedbok og ny bidragsreskontro i 2006 ble det
foretatt endringer i dette prinsippet, og en ny rutine ble fastsatt. Årsaken
til en uavklart saldo på 23 847 495,00 kroner er at NAV Innkreving
(NAVI) fastholdt gammel rutine for bidragstrekk innbetalt i desember
2005, mens trygdekontorene posterte trekk i desember etter ny rutine.
For denne måneden ble det altså benyttet to ulike prinsipper parallelt,
noe som er den direkte årsaken til den uavklarte saldoen på dette
området. Denne saldoen har vært låst/uendret per 31. desember 2005.
Saken er av regnskapsteknisk art og har derfor ikke hatt konsekvenser
for enkeltpersoner/brukere.
Den andre differansen gjelder svikt i rutiner
ved overføring av stønadsmottakere mellom kontorer. Fra tid til
annen gjøres midlertidige transaksjoner i regnskapet, i påvente
av en endelig avklaring av hva som er korrekt postering. Når stønadsmottakere
som det er knyttet slike midlertidige transaksjoner til, endrer
bopel, og dermed ansvarlig lokalkontor, må også den midlertidige
transaksjonen overføres til nytt kontor. I perioden fram til utløpet
av 2005 var korrekt resultat avhengig av at begge kontorer konterte
korrekt, uavhengig av hverandre. Dette fungerte ikke godt nok i
praksis, og det bygget seg etter hvert opp en uavklart differanse
på 1 223 282,13 kroner (per 31. desember 2005). Differansen ble
ved senere korrigeringer økt til 1 431 114,95 kroner. Det er grunn
til å tro at en vesentlig del av avviket skyldes ulik praksis mellom
kontorene ved årsskiftene. Ved innføring av ny hovedbok for all
regnskapsføring i 2006 ble også rutinene på området forbedret, og
det har ikke oppstått nye avvik etter dette.
Det er foretatt en detaljert gjennomgang for
å kontrollere at regnskapssaldoen stemmer med det som er trukket
i desember 2005. For samtlige kontor er det også gjort avstemminger
mellom saldo i Infotrygd, åpne poster i Infotrygd og overført hovedbok.
Saldo per 31. desember 2005 er «låst», og det er god kontroll på
avstemmingene. Alle poster i Infotrygd ved årsskiftet 2005/2006
er sammenholdt med NAVI sine «låste» avvik.
På denne bakgrunn foreslås det at differansene rettes
opp ved fullmakt til å korrigere Arbeids- og velferdsetatens mellomværende
med statskassen, jf. forslag til romertallsvedtak, ved å:
debitere Arbeids-
og velferdsetatens mellomværende med statskassen i statsregnskapet
og kreditere konto for forskyving i balansen med 23 847 495,00 kroner.
kreditere Arbeids- og velferdsetatens mellomværende
med statskassen i statsregnskapet og debitere konto for forskyving
i balansen med 1 431 114,95 kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak X under kapittel
23 Komiteens tilråding.
Flertallet av arbeids- og sosialkomiteen ba
i Innst. 15 S (2010–2011) regjeringen om å komme tilbake med nye
vurderinger vedrørende arbeids- og utdanningsreiser og funksjonsassistent i
forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2011.
Forsøksordningen med funksjonsassistanse i arbeidslivet
skal legge til rette for at personer med sterkt nedsatt fysisk funksjonsevne
kan være i arbeid. Ordningen er evaluert av Econ Pöyry. I evalueringen
beskrives forsøksordningen med funksjonsassistanse som en ordning
under utvikling der et begrenset antall brukere er med. Evalueringen
viser at det er store geografiske variasjoner i bruk av ordningen.
I enkelte fylker er det ingen brukere. Samtidig indikerer evalueringen
at ordningen bidrar til at personer med store funksjonsnedsettelser
kommer i, og blir værende i jobb. Innretning og omfang av ordningen
vil bli omtalt i Prop. 1 S (2011–2012).
Forsøksordningen med arbeids- og utdanningsreiser
skal gi transporttilbud som sikrer funksjonshemmede muligheter for
deltakelse i arbeidsliv og utdanning. Arbeids- og velferdsdirektoratet
gjennomførte i 2010 en intern evaluering og vurdering av ordningen.
Evalueringen bygger blant annet på en spørreundersøkelse blant 200
brukere av ordningen. Etter direktoratets vurdering er ordningen
et hensiktsmessig tiltak, men ettersom evalueringen er av et begrenset
omfang kan en ikke på dette grunnlag trekke klare konklusjoner om
effektene av ordningen.
Før det tas stilling til videre innretning av
ordningen, vil Arbeidsdepartementet derfor gjennomføre en ekstern
evaluering. I evalueringen vil det bl.a. redegjøres for de samfunnsøkonomiske
konsekvensene av ordningen, samt hvilke behov ordningen dekker sett
i lys av andre etablerte transportordninger. Omfanget av ordningen
vil bli omtalt i Prop. 1 S (2011–2012).
Komiteen tar redegjørelsen
til orientering.