Bevilgningen på kap. 821 post 60 er 4 304,9
mill. kroner. Prognosene for antall asylankomster i 2011 har blitt
justert opp fra 10 000 til 11 000. Økningen i ankomster antas å
gi en økning i antall utbetalinger av integreringstilskudd for år én
for bosatte i 2011 fra 4 760 til 5 600 utbetalinger. I tillegg antas
det at andelen av integreringstilskuddet som utbetales samme år
øker fra 70 til 80 pst. Utbetaling av tilskuddet ved bosetting av
personer med alvorlige, kjente funksjonshemminger forventes økt
i forhold til anslaget som lå til grunn for saldert budsjett. Disse
forholdene bidrar isolert til økte utgiftsanslag på posten.
Antall utbetalinger av integreringstilskudd
for år to antas å bli redusert med om lag 1 450 utbetalinger ettersom
det ble bosatt færre og det kom færre familiegjenforente i 2010
enn det som ble lagt til grunn i saldert budsjett. Det er denne
endringen som gir størst utslag på posten.
Det foreslås at bevilgningen som følge av anslagsendringer
reduseres med 86,293 mill. kroner.
Regjeringens forslag om å øke kvoten for antall overføringsflyktninger
med 250 plasser i 2011 er nærmere omtalt under Justis- og politidepartementets
område, jf. omtale under kap. 490 post 1. Det foreslås i den forbindelse
å øke bevilgningen til integreringstilskudd med 29,768 mill. kroner.
Samlet foreslås det å redusere bevilgningen
på kap. 821 post 60 med 56,525 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet motsetter
seg en økning i kvoten for antall overføringsflyktninger, slik regjeringen legger
opp til. Disse medlemmer mener flyktninger bør få
tilbud i nærmeste trygge land eller landområder i eget land der
dette er hensiktsmessig. Disse medlemmer mener den foreslåtte
økningen av antall overføringsflyktninger, og derav økte utgifter
som regjeringen legger til grunn i Prop. 120 S (2010–2011), og som
foreslås tilført budsjettområdene til Justisdepartementet og Barne-,
likestillings- og inkluderingsdepartementet, heller overføres og øremerkes
Politiets utlendingsenhet under kap. 440 post 1, slik at denne fortsatt
kan løse oppgaver i førstelinjetjenesten og få mer midler for å
effektuere utvisningsvedtak på en bedre måte. Disse medlemmer merker
seg at regjeringen ikke klarer å følge sine egne målsettinger om reduksjon
i antall asylankomster, slik disse forelå da regjeringen fremmet
Prop. 1 S (2010–2011).
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 29,7 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
noe som tilsvarer en reduksjon på 86,3 mill. kroner i forhold til
tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
821 | | Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere | |
| 60 | Integreringstilskudd,
kan overføres, nedsettes med | 86 293 000 |
| | fra kr 4 304 872 000
til kr 4 218 579 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til at det er kommunene som tar på seg ansvaret for integrering
og flyktningarbeidet. Det er et stort gap mellom regjeringens forslag
til integreringstilskudd og kommunenes utgifter til dette formålet.
For å redusere dette gapet foreslår dette medlem å
øke bevilgningen til integreringstilskuddet med 25 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
821 | | Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere | |
| 60 | Integreringstilskudd, kan overføres,
nedsettes
med | 31 525 000 |
| | fra kr 4 304 872 000
til kr 4 273 347 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre mener Norge
er i stand til å ta imot flere overføringsflyktninger fra FN. Dette
medlem mener at overføring av flyktninger til Norge er en ressurskrevende
form for flyktningarbeid og er ikke nødvendigvis den beste løsningen
for alle flyktninger. I mange tilfeller er det imidlertid ikke mulig
å finne varige løsninger i flyktningens nærområde, og det vil da
være behov for å overføre flyktninger til andre land, for eksempel til
Norge. Dette medlem mener Norge har en moralsk plikt
overfor mennesker som er forfulgt i hjemlandet sitt på grunn av
sin rase, religion, nasjonalitet eller tilhørighet til en sosial
gruppe og at Norge bør ta et større ansvar i det internasjonale
flyktningarbeidet. Dette medlem vil presisere at
Norge må overholde internasjonale forpliktelser og at FNs høykommissær
for flyktninger (UNHCR) tidligere har meldt om et stort behov for
at land tar imot flere flyktninger.
Dette medlem mener Norge er i
stand til å ta inn flere overføringsflyktninger fra UNHCR enn det
regjeringen legger opp til og foreslår å øke kvoten av overføringsflyktninger
fra UNHCR fra med ytterligere 250 kvoteflyktninger til totalt 1 700
kvoteflyktninger. Dette medlem foreslår derfor at
det netto bevilges 16,3 mill. kroner mer til kvoteflyktninger enn
det som følger av regjeringens forslag, hvorav 29,8 mill. kroner
på denne posten.
Dette medlem viser til at enslige
mindreårige asylsøkere som er over 16 år i dag nektes videre opphold
etter at de er fylt 18 år, dersom de ikke har noe annet grunnlag
for å få en tillatelse enn at de mangler omsorgspersoner i hjemlandet,
jf. utlendingsforskriften § 8-8. De fleste asylsøkere i alderen
16–18 år har lite eller ingen utdanning fra før og ønsker sterkt
å gå på skole. For de fleste mindreårige asylsøkere vil utdanning
være en meningsfull aktivitet som vil forbedre deres livskvalitet.
En utdannelse forbedrer ungdommens framtidsutsikter. Det vil derfor
være en viktig investering både for individet og for hjemlandet
å sende tilbake ungdommer med skolegang og evt. utdanning. Utlendingsdirektoratet oppfordrer
kommuner til å vurdere om de kan tilby grunnskoleopplæring til asylsøkere
i alderen 16–18 år i samarbeid med asylmottakene. Enslige mindreårige
asylsøkere som har fått midlertidig opphold etter utlendingsforskriften
§ 8-8, har rett til videregående opplæring etter opplæringsloven
§ 3-1 og til grunnskoleopplæring for voksne etter opplæringsloven
§ 4A-1. De risikerer likevel å ikke få fullført sin utdannelse ved
fylte 18 år fordi de skal returneres. Dette medlem viser
til representant Trine Skei Grandes spørsmål til justisministeren,
Dokument nr. 15:1361 (2010‑2011), der justisministeren svarer:
«FAFO evaluerte opplegget på oppdrag fra UDI høsten
2010, og en av anbefalingene var å etablere en ordning som gir mulighet
for utsatt hjemreise etter fylte 18 år for å kunne fullføre et påbegynt
utdanningsløp. Bakgrunnen for anbefalingen er at en sentral tilbakemelding
fra ungdommene er at deltagelse i opplæringsopplegget og norskopplæringen
ikke førte frem til mulighet for vitnemål (på grunnskole eller videregående nivå)
eller dokumenterte kvalifikasjoner innen et fagfelt. Departementet
gjør en fortløpende vurdering av de erfaringer vi gjør oss med denne gruppen,
og vil vurdere anbefalingene i evalueringsrapporten fra FAFO.»
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen etablere en ordning for
enslige mindreårige asylsøkere med midlertidig oppholdstillatelse
som gir mulighet for utsatt hjemreise etter fylte 18 år for å kunne
fullføre et påbegynt utdanningsløp.»
Dette medlem viser videre til
at flyktninger som blir bosatt i en kommune og deltar i Navs Introduksjonsprogram
for innvandrere får utbetalt en lønn som utgjør 2 G, dvs. 12 606
kroner pr måned. Dersom flyktningen er under 25 år mottar man bare
2/3 av 2 G, dvs. 8 404 kroner pr. måned – ref. § 8 i introduksjonsloven. Dette medlem mener
denne forskjellsbehandlingen er uhensiktsmessig, og mener man skal
ha samme lønn for alle over 18 år som deltar i introduksjonsprogrammet.
Dette medlem foreslår derfor
at posten økes med 34,6 mill. kroner for å sørge for at de under 25
år mottar samme lønn som for de over 25 år.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
821 | | Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere | |
| 60 | Integreringstilskudd, kan overføres,
forhøyes
med | 7 875 000 |
| | fra kr 4 304 872 000
til kr 4 312 747 000» | |
Bevilgningen på kap. 821 post 61 er 258,5 mill. kroner.
Det faktiske antallet tilskuddsberettigede i 2010 ble 868, som tilsvarer
vel 170 flere enn forutsetningen som lå til grunn for saldert budsjett. Denne
økningen vil også påvirke utbetalingene i 2011. Videre tilsier oppdaterte
prognoser for 2011 en økning i antall utbetalinger i bosettingsåret
fra 330 til 471. Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen
på kap. 821 post 61 økes med 39,471 mill. kroner.
I regjeringens forslag om å øke kvoten for antall overføringsflyktninger
med 250 plasser i 2011, er det lagt til grunn at det er en like
stor andel enslige mindreårige blant disse 250 som blant overføringsflyktninger
generelt. Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen på kap.
821 post 61 økes med 0,369 mill. kroner.
Samlet foreslås det å øke bevilgningen på kap. 821
post 61 med 39,840 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader under kap. 821 post 60.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 0,4 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
noe som tilsvarer en reduksjon på 39,5 mill. kroner i forhold til
tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
821 | | Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere | |
| 61 | Særskilt tilskudd ved bosetting av enslige, mindre-årige
flyktninger, overslagsbevilgning,
forhøyes med | 39 471 000 |
| | fra kr 258 504 000
til kr 297 975 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at det er behov for styrket satsing på
integreringsarbeid i regi av frivillige organisasjoner. Organisasjonene
sitter på unik kompetanse og nettverk som det offentlige bør benytte
seg av. For å få mest mulig igjen for hver krone som investeres
må staten satse på de frivillige organisasjoner. Dette medlem foreslår derfor
å øke bevilgningen til tilskuddsordningen til drift av landsdekkende
organisasjoner på innvandringsfeltet med 7,5 mill. kroner, hvorav 2,5
mill. kroner er tiltenkt oppstart av prosjekt med å innføre flyktningguider
i alle kommuner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
821 | | Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere | |
| 71 | Tilskudd til innvandrerorganisasjoner og annen
frivillig virksomhet,
forhøyes med | 7 500 000 |
| | fra kr 48 460 000
til kr 55 960 000» | |