Bevilgningen på kapittel 2309 Tilfeldige utgifter,
post 1 Driftsutgifter skal stå som motpost til tilleggsbevilgninger
knyttet til blant annet forhandlinger hvor staten er part, herunder
til lønnsoppgjøret for statsansatte, regulering av pensjoner mv.
i folketrygden og takstforhandlinger for privatpraktiserende leger,
fysioterapeuter og psykologer, og til uforutsette utgifter. Videre
skal bevilgningen dekke utbetalingene til rettferdsvederlag. Bevilgningen
utgjør i saldert budsjett 9 773,0 mill. kroner.
Lønnsvekstanslaget fra 2010 til 2011 er økt
fra 3 1/4 pst. i nasjonalbudsjettet 2011 til 3,9 pst. nå. Det innebærer
at utgiftene i 2011 som følger av lønnsoppgjøret i staten og reguleringen
av grunnbeløpet i folketrygden blir høyere enn lagt til grunn i
saldert budsjett. I tråd med retningslinjene for reguleringen av
grunnbeløpet i folketrygden må det i årets trygdeoppgjør gis etterslepskompensasjon
for høyere lønnsvekst i 2010 enn lagt til grunn i fjorårets trygdeoppgjør. I
trygdeoppgjøret i fjor ble det lagt til grunn en lønnsvekst fra
2009 til 2010 på 3 1/4 pst. Det tekniske beregningsutvalget for
inntektsoppgjørene anslår nå at lønnsveksten ble 3 3/4 pst. Som
følge av nye anslag for lønnsveksten i 2010 og 2011 anslås utgiftene
knyttet til lønnsoppgjøret i staten og trygdeoppgjøret i 2011 om
lag 2,9 mrd. kroner høyere enn lagt til grunn da Stortinget behandlet
statsbudsjettet for 2011 i fjor høst. Stortingsproposisjoner om
bevilgningsendringer i tilknytning til lønns- og trygdeoppgjørene
vil bli fremmet senere i vår.
På denne bakgrunn foreslås det å øke bevilgningen
til tilfeldige utgifter på kap. 2309 med 2 900,0 mill. kroner, til
12 673,0 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til forslaget om å innføre nøytral moms i statsforvaltningen. Innsparingspotensialet
i statlig forvaltning er betydelig. Disse medlemmer viser
videre til at regjeringen Bondevik II i sitt siste budsjettopplegg
foreslo å innføre en ordning med nøytral moms i statsforvaltningen.
I 2008 ble det framlagt rapporter om at Helse Sør-Øst kan spare
720 mill. kroner dersom private bedrifter får lov til å konkurrere
om ikke-medisinske tjenester som renhold, snømåking og matlaging
ved de tre største sykehusene i Oslo. En forutsetning for at en
slik konkurranse om ikke-medisinske tjenester skal finne sted er
at det innføres en ordning med momsnøytrale innkjøp i staten. Disse
medlemmer foreslår en forsiktig innsparing av dette tiltaket
på 125 mill. kroner under posten Tilfeldige utgifter.
Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen Bondevik II foreslo i budsjettet for 2006 en mer
effektiv statlig bygge- og eiendomspolitikk. Reformen omfatter bl.a.
utvidelse av husleieordningen med skille mellom bruker og forvalter slik
at dette som hovedregel omfatter all statlig eiendom, innføring
av nye beslutningsrutiner i bygge- og eiendomssaker, opprettelse
av et eget rådgivningsorgan for å skille rådgiver- og leverandørrollen,
opprettelse av en forvaltningsbedrift som skal forvalte alle statlige eiendommer
i universitets- og høyskolesektoren, rammebetingelser som bidrar
til økt konkurranse og effektivitet i eiendomsforvaltningen og tilrettelegging,
for bedre og mer kontinuerlig vedlikehold. Samlet innsparingsanslag
av denne politikken ble anslått til 1–2 mrd. kroner. Disse medlemmer ønsker
at staten skal drive så effektivt som mulig og ønsker derfor å bygge
videre på effektiviseringsforslaget fra regjeringen Bondevik II.
Det anslås at dette ville gi en innsparing på 100 mill. kroner i
2011.
Disse medlemmer viser også til
at det er en sterk vekst i driftsutgiftene i den statlige administrasjon.
I Høyres alternative budsjett ble det skissert kutt i administrative
utgifter på om lag 1 mrd. kroner. Mulighetene til å stramme inn
er betydelig mindre halvveis i året. Disse medlemmer foreslår
derfor et såkalt «ostehøvelkutt» på departementene og underliggende
etater på 300 mill. kroner. Disse medlemmer viser til
at Høyre har gått imot den såkalte regionsreformen og vil begrense
fylkesmannens oppgaver i tillegg til å øke kravene til effektiv
drift. Disse medlemmer mener at moderniseringsarbeidet
i statlig sektor har stoppet opp under den sittende regjeringen.
Dette fører til unødvendig sløsing med statens ressurser. Høyre
har fremmet en rekke forslag for å forbedre dette arbeidet. Disse medlemmer viser
til at flere av våre forslag vil ha stor betydning for en mer effektiv
offentlig sektor. I den sammenheng viser disse medlemmer til
vårt alternative budsjett for 2011 og våre forslag om bedre bygge-
og eiendomsforvaltningen i Staten, innføring av nøytral moms i staten.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget samtykker i at det spares inn 300 mill.
kroner på departementenes og underliggende etaters driftsutgifter
(postene 1–29, unntatt post 24). Regjeringen gis fullmakt til å foreta
den endelige fordelingen av beløpet. Innsparingen spesifiseres på
kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen i forbindelse
med salderingen av statsbudsjettet for 2011. Innsparingen tas foreløpig
ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 300 mill. kroner.
Når beløpet er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 200 mill.
kroner til kapittel 2309.»
Disse medlemmer viser til at
de regionale helseforetakene kjøpte konsulenttjenester for 787 mill.
kroner i 2008, i følge en pressemelding fra Helse- og omsorgsdepartementet
av 20. juli 2009. Disse medlemmer mener det er rom
for å redusere bruk av slike konsulenttjenester og vil omdisponere
60 mill. kroner fra kjøp av konsulenttjenester til samhandlingstiltak
for å gi pasientene et bedre helsetilbud. Regjeringen gis fullmakt
til å redusere tilsvarende beløp fra de regionale helseforetakenes
budsjett.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 585 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 2 315 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2309 | | Tilfeldige utgifter | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 2 315 000 000 |
| | fra kr 9 773 000 000
til kr 12 088 000 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at effektivisering, fornying og modernisering
av offentlig sektor er avgjørende for å sikre velferden og forvalte
fellesskapets resurser på en god måte. Utgangspunktet for fornyingsarbeidet
må være å sikre en god og verdig velferd for kommende generasjoner
og å ta på alvor de store utfordringer befolkningsutviklingen gir
oss.
Dette medlem viser til at regjeringen
Bondevik II i sitt siste budsjettopplegg foreslo en ordning med
nøytral moms i staten, med potensielt klare effektiviseringsgevinster
for statlig forvaltning. Dette medlem mener at en
slik ordning bør innføres, og mener at det er sannsynlig at det kan
gi en innsparing i inneværende år på minst 125 mill. kroner. Dette
medlem mener at økt gjenbruk og standardisering i statlige
IT-prosjekter er på sin plass og vil gi innsparinger på minst 100
mill. kroner. Dette medlem viser til at konsulentbruken
har vokst betraktelig under den sittende regjeringen. Dette
medlem mener at det er et betydelig innsparingspotensial i
å redusere privat konsulentbruk på minst 325 mill. kroner. Dette
medlem foreslår derfor å redusere bevilgningen på denne
posten med til sammen 550 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2309 | | Tilfeldige utgifter | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 2 350 000 000 |
| | fra kr 9 773 000 000
til kr 12 123 000 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre vil
avvikle eksportsubsidiene for osteproduksjon gjennom omsetningsavgiften.
Dette medlem foreslo også dette
i forbindelse med behandlingen av jordbruksoppgjøret 2010/2011 i
Stortinget våren 2010. Dette medlem viser videre
til at landbruks- og matminister Lars Peder Brekk i Stortinget 4. november
2009 i realiteten støttet dette forslaget da han sa følgende:
«Vi eksporterer i dag ikke produkter fra Norge, bortsett
fra jarlsbergosten, som har en svak subsidie som vi har sagt at
vi skal ta bort. Utover det bidrar norsk landbruksproduksjon ikke
med press på markedene i verden, for vi eksporterer ingen varer.»
Dette medlem har også med interesse
merket seg at det pågår en diskusjon om verdien av denne eksportstøtten.
Ifølge forsker Ivar Gaasland ved Stiftelsen for samfunns- og næringslivsforskning
i Bergen er verdien av den norske eksportstøtten til produksjon
av Jarlsberg-ost på 557 mill. kroner. Til NRK 27. april sier statsråd
Brekk at han «ikke går god for regnestykket». På spørsmål nr. 144
fra Venstre i forbindelse med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett
viser departementet utelukkende til WTOs definisjon av verdi av
eksportsubsidier og fastslår at denne i 2009 utgjorde vel 135 mill. kroner.
Dette medlem antar derfor at
den tekniske verdien av eksportsubsidiene for resten av 2011 vil
være om lag 70 mill. kroner. En slik innsparing foreslås teknisk
plassert under kap. 2309 Tilfeldige utgifter.
Dette medlem viser i tillegg
til at det i de siste budsjett har vært en sterk økning i driftsutgiftene i
den offentlige forvaltningen, så også i budsjettet for 2011. Effekten
av å ikke prisjustere driftsutgiftene på statsbudsjettet, med unntak
av lønnsposter, er anslagsvis 1,5 mrd. kroner. På denne bakgrunn
foreslår dette medlem en generell innsparingsfullmakt
i statsbudsjettets driftsutgifter på 150 mill. kroner.
Dette medlem viser også til ulike
rapporter som bl.a. viser at Helse Sør-Øst kan spare 720 mill. kroner,
dersom private bedrifter får lov til å konkurrere om ikke-medisinske
tjenester som renhold, snømåking og matlaging ved de tre største
sykehusene i Oslo, og at Ahus mener at det er et innsparingspotensial
i antall liggedøgn på 25 mill. årlig bare de ansatte blir flinkere
til å vaske hendene. En forutsetning for at en slik konkurranse
om ikke-medisinske tjenester skal finne sted er at det innføres
en ordning med momsnøytrale innkjøp i staten
Dette medlem legger derfor opp
til et samlet innsparingspotensial på 100 mill. kroner ved å innføre
en ordning med momsnøytrale innkjøp i staten og bedre samordning
mellom helseregionene. En slik innsparing foreslås teknisk plassert under
kap. 2309 Tilfeldige utgifter.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2309 | | Tilfeldige utgifter: | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 2 580 000 000 |
| | fra kr 9 773 000 000
til kr 12 353 000 000» | |