Saldert budsjett 2011 var basert på et uendret strukturelt,
oljekorrigert underskudd fra 2010 til 2011, på 128,1 mrd. 2011-kroner.
Anslagene innebar en bruk av oljeinntekter som lå 7,4 mrd. kroner
over forventet realavkastning av Statens pensjonsfond utland. Målt
ved endringen i det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet som andel
av trend-BNP for Fastlands-Norge, innebar det en innstramming tilsvarende
0,2 pst.
Ny informasjon trekker i retning av en oppjustering
av skatter og avgifter fra fastlandsøkonomien i 2011. Statsregnskapet
for 2010 viser klart høyere skatte- og avgiftsinntekter i fjor enn
lagt til grunn i nasjonalbudsjettet 2011. Det var særlig etterskuddsskattene
fra næringslivet som ble høyere enn ventet. Den informasjonen vi
har om den økonomiske utviklingen tilsier at de høye nivåene videreføres
inn i 2011. I tillegg har innbetalingene av arbeidsgiveravgift og
forskuddstrekk vist klar vekst hittil i 2011. Sammen med høyere
anslått lønnsvekst, samt litt høyere anslag for det underliggende
nivået på sysselsettingen, gir dette grunnlag for å sette opp anslaget for
strukturelle skatter og avgifter i 2011 med i alt om lag 13 mrd.
kroner.
Regjeringens forslag til bevilgningsendringer
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2011, samt forslag som
allerede er fremmet for Stortinget, bidrar samlet sett til å styrke
budsjettbalansen med 2,2 mrd. kroner fra saldert budsjett. Inntekter
utenom skatter og avgifter øker med 8,7 mrd. kroner, i hovedsak
som følge av 6,7 mrd. kroner i høyere utbytteinntekter fra selskaper
der staten har eierandel. Statens utbytteinntekter er dermed tilbake
på om lag samme nivå som før finanskrisen. Utgiftene øker med 6,5 mrd.
kroner sammenliknet med saldert budsjett, hvorav 1,1 mrd. kroner
gjelder økte utgifter som er fremmet for Stortinget tidligere i
år.
Det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet
i 2011 anslås nå til 112,9 mrd. kroner, som er 15,2 mrd. kroner
lavere enn i nasjonalbudsjettet 2011. Med en forventet fondsavkastning
i 2011 på 123,2 mrd. kroner, som er 2,5 mrd. kroner mer enn lagt
til grunn i nasjonalbudsjettet 2011, vil den anslåtte bruken av
oljeinntekter ligge 10,3 mrd. kroner under 4-prosentbanen. Budsjettet anslås
å bidra til en innstramming (negativ etterspørselsimpuls) i 2011
på 0,3 pst. av trend-BNP for Fastlands-Norge.
Statsbudsjettets oljekorrigerte underskudd i 2011
anslås nå til 115,8 mrd. kroner, mot 135 mrd. kroner i saldert budsjett.
Det oljekorrigerte budsjettunderskuddet tilsvarer den faktiske bruken
av oljeinntekter og dekkes ved en tilsvarende overføring fra Statens
pensjonsfond utland. Anslaget for det oljekorrigerte underskuddet
omfatter i tillegg til bevilgningsendringer som fremmes for Stortinget
i første halvår, oppdaterte anslag for skatte- og avgiftsinntektene
fra Fastlands-Norge og anslag for renteutgifter på statsgjelden
og renteinntekter av statens kontantbeholdning. For disse størrelsene
vil det eventuelt fremmes forslag om bevilgningsendringer i forbindelse
med nysalderingen av statsbudsjettet for 2011 til høsten.
Det oljekorrigerte underskuddet er redusert
med 19,1 mrd. kroner fra saldert budsjett 2011, hvorav økte skatte-
og avgiftsinntekter utgjør 17,1 mrd. kroner. Utenom skatter og avgifter
er det siden saldert budsjett foreslått bevilgningsendringer som
bidrar til å redusere det oljekorrigerte underskuddet med til sammen
2,1 mrd. kroner. Forslag som fremmes i denne proposisjonen er da
medregnet. Inntektene øker med 7,8 mrd. kroner, mens utgiftene øker
med 5,7 mrd. kroner. I disse tallene er også forslag til bevilgningsendringer
på poster som inngår i korreksjonene ved beregningen av det strukturelle, oljekorrigerte
budsjettunderskuddet medregnet. Dette gjelder bevilgningen til stønad
ved arbeidsledighet, som reduseres med 790 mill. kroner i forhold
til saldert budsjett, og reduserte renteinntekter med til sammen
872 mill. kroner, i hovedsak på utlån fra Husbanken og Statens lånekasse
for utdanning. I anslaget for det oljekorrigerte budsjettunderskuddet
er det også tatt hensyn til nye anslag siden saldert budsjett for
renteinntekter og renteutgifter knyttet til statens kontantbeholdning
og statsgjelden. Samlet har disse endringene liten effekt på det
oljekorrigerte underskuddet siden både renteinntektene og renteutgiftene
går ned om lag like mye.
Det fremmes ikke forslag om endret bevilgning for
overføringen fra Statens pensjonsfond utland nå. Dette gjøres i
forbindelse med nysalderingen av statsbudsjettet for 2011 til høsten.
Forslagene i proposisjonen innebærer en reell, underliggende
vekst i statsbudsjettets utgifter på 2,8 pst. sammenliknet med regnskap
for 2010. I nasjonalbudsjettet 2011 ble den reelle, underliggende
utgiftsveksten fra 2010 til 2011 anslått til 2 1/4 pst. Økningen
i anslaget for den reelle, underliggende utgiftsveksten skyldes
både lavere utgifter i 2010 enn lagt til grunn i fjor høst og høyere
utgifter i 2011. Høyere lønnsvekst enn tidligere antatt bidrar til
at statsbudsjettets samlede prisvekst også settes opp. Den nominelle, underliggende
veksten i statsbudsjettets utgifter anslås nå til 6,3 pst., mot
5,0 pst. i nasjonalbudsjettet 2011.
I avsnitt 1.2 i proposisjonen omtales de største bevilgningsendringene
som foreslås, mens det i avsnitt 1.3 gis det en oversikt over budsjettets stilling
for inneværende år. I proposisjonens kapittel 2 gjøres det rede
for forslagene til bevilgningsendringer mv. under de enkelte departementene.
Det vises til Meld. St. 2 (2010–2011) Revidert nasjonalbudsjett
2011 for nærmere omtale av den økonomiske politikken mv., mens skatte-
og avgiftspolitikken er nærmere omtalt i Prop. 116 LS (2010–2011)
Endringar i skatte- og avgiftsreglar mv.