Bevilgningen på posten foreslås redusert med 6,3
mill. kroner som inndekning for økte flyktningutgifter, jf. omtale
under kap. 16 post 21 nedenfor.
Reduksjonen av bevilgningen på posten vil kunne
innebære at gjennomføring av enkelte planlagte tiltak utsettes til
2012.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til forslag fra regjeringen om å omdisponere 6 mill. kroner av bevilgningen
under post 71 Internasjonale prosesser og konvensjoner, til økt
støtte til hiv- og aidstiltak i regi av ILO under kap. 170 post
76. Disse medlemmer er kjent med at det svenske utenriksdepartementet
i 2008 gikk gjennom Sveriges støtte til 23 multilaterale organisasjoner.
Ifølge departementet var hensikten med gjennomgangen å forsikre
seg om at tilskuddene brukes effektivt og at midlene går til de
organisasjonene som i størst grad bidrar til utvikling. ILO var
blant organisasjonene som enten kunne karakteriseres som hierarkiske,
lite effektive eller som hadde et misforhold mellom bevilgede midler
og oppnådde resultater. Disse medlemmer har merket
seg en tilsvarende evaluering utført av britiske Department for
International Development, DFID utført i mars 2011 hvor ILO havnet i
gruppen av multilaterale organisasjoner som hadde dårligst kostnadseffektivitet. Disse medlemmer har
med interesse merket seg at DFID på denne bakgrunn har besluttet
å avslutte kjernebidragene og de frivillige bidragene til ILO. DFID
skriver følgende i sin evaluering av organisasjonen:
«the ILO does not have a significant impact on the
MDGs because its operations on the ground in developing countries
are limited. The ILO also has a wide range of organizational weaknesses
including weak cost control, and results reporting, limited transparency
and not taking systemic action on evaluation findings».
Disse medlemmer er innforstått
med at Utenriksdepartementet har foretatt en tilsvarende gjennomgang
av Norges støtte til 25 multilaterale organisasjoner, og at gjennomgangen
identifiserer de samme utfordringene med ILO som både den svenske
og britiske evalueringen. Disse medlemmer forutsetter
at norsk bistand til enhver tid går til de organisasjoner som har
høyest kostnadseffektivitet og er i stand til å levere mest mulig
utvikling for de bevilgede midler. Det er etter disse medlemmers oppfatning grunnlag
til å spørre hvorvidt ILO er i stand til å leve opp til disse forutsetningene,
og om andre kanaler for bistand burde benyttes i det aktuelle tilfellet.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til merknad og forslag under kap. 153 post 78 vedrørende reversering
av foreslått omdisponering av bistand. Dette medlem går
på denne bakgrunn mot regjeringens forslag.
Medregnet ubrukt bevilgning i 2010 som er overført
til 2011, er disponibel bevilgning på posten 41 mill. kroner i 2011.
Det foreslås at 6 mill. kroner av bevilgningen omdisponeres til økt
støtte til hiv- og aidstiltak i regi av ILO, jf. omtale under kap.
170 post 76 nedenfor.
Bevilgningen på posten foreslås redusert med
6 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten foreslås redusert med 8,2
mill. kroner som inndekning for økte flyktningutgifter, jf. omtale
under kap. 167 post 21 nedenfor.
Reduksjonen av bevilgningen på posten vil kunne
innebære at gjennomføring av enkelte tiltak utsettes til 2012, blant
annet tiltak i kjølvannet av Meld. St. 14 (2010–2011) Mot en grønnere utvikling
– om sammenhengen i miljø- og utviklingspolitikken.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til merknad og forslag under kap. 153 post 78 vedrørende reversering
av foreslått omdisponering av bistand. Dette medlem går
på denne bakgrunn mot regjeringens forslag.