I beregningen av bevilgningsbehovet til private grunnskoler
i statsbudsjettet for 2011 ble det gjort en teknisk feil i satsberegningen. Kunnskapsdepartementet
har i utbetalingene til skolene justert satsene til riktig nivå,
jf. privatskolelova § 6-1. Feilen får derfor ikke konsekvenser for
de private skolene. På bakgrunn av dette foreslås det å øke bevilgningen
på posten med 22,799 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre prioriterer
å styrke kunnskapsformidlingen i skolen fremfor gratis frukt og
grønt. Disse medlemmer mener mat er et primæransvar
for foreldrene. Der det er behov for ordninger ved den enkelte skole
bør dette skje i et samarbeid med foreldre og kommunen.
Disse medlemmer viser til lovforslag
i Innst. 430 L (2010–2011).
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 4,7 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 18,099 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private skoler mv. | |
| 70 | Private grunnskoler, overslagsbevilgning, forhøyes
med | 18 099 000 |
| | fra kr 1 227 842 000
til kr 1 245 941 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti er uenig med regjeringen i at det største behovet
i norsk skole er flere timer. Dette medlem mener
det ikke finnes dokumentasjon på at mer skole gir flinkere elever. Dette
medlem mener vi trenger flere lærere og enda bedre lærere,
ikke flere timer. Dette medlem vil derfor omprioritere
regjeringens timetallssatsing til blant annet en mer ambisiøs satsing
på etter- og videreutdanning av lærere. Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn å bevilge 5 mill. kroner til etter- og videreutdanning
av lærere ved friskoler.
Dette medlem foreslår derfor
en samlet reduksjon i bevilgningen under denne posten med 8 mill.
kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private skoler mv. | |
| 70 | Private grunnskoler, overslagsbevilgning, forhøyes
med | 14 799 000 |
| | fra kr 1 227 842 000
til kr 1 242 641 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre registrerer
at det er kommet mange tilbakemeldinger i tiden etter at ordningen
med gratis frukt og grønt for ungdomstrinnet ble innført i budsjettet
for 2007. Flere skoler har rapportert om et stort merarbeid knyttet
til ordningen for både lærere og renholdere, og store mengder frukt
og grønnsaker kastes. Mange setter også spørsmålstegn ved bruken
av ressurser på denne ordningen sammenliknet med den øvrige ressursbruken
i skolen.
Dette medlem mener at man heller
burde prio-ritere å sikre gode og tilstrekkelig mange lærere i tiden
som kommer enn å innføre en frukt- og grøntordning som i beste fall
er halvveis. Dette medlem viser til behandlingen
av Ot. prp. nr. 55 (2008–2009), jf. Innst. O. nr. 86 (2008–2009)
hvor ordningen ble foreslått avviklet av Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre.
Dette medlem foreslår på denne
bakgrunn å avvikle dagens ordning med frukt og grønt f.o.m. høsten
2011. Dette medlem mener at det ut fra dagens budsjettsituasjon
vil være mye mer målrettet og hensiktsmessig å foreta en omlegging av
merverdiavgiftssystemet ved å innføre full merverdiavgift på brus
og sterkt sukkerholdige drikkevarer, og samtidig innføre lav merverdiavgiftssats
for frukt og grønt, jf. forslag og merknader under kap. 5521 post
70. Dette vil gagne hele befolkningen, også elevene, og er et viktig
helse- og forbrukerpolitisk grep.
Dette medlem ønsker heller ikke
å prioritere utvidet timetall i grunnskolen nå, all den tid vi står
overfor store utfordringer knyttet til lærermangel og kompetanseheving
blant lærere. I statsbudsjettet for 2008 ble det innført fem ekstra uketimer,
og i statsbudsjettet for 2009 innførte regjeringen to uketimer ekstra
øremerket fysisk aktivitet. I budsjettet for 2010 ble det lagt inn
en uketime ekstra for skoleåret. Dette medlem er uenig
i denne prioriteringen, og mener vi trenger flere og enda bedre
lærere i norsk skole – ikke flere timer. Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn å reversere timetallsutvidelser for 2009–10 (3
timer), og heller omprioritere disse bevilgningene bl.a. til styrket
lærerkompetanse. Dette vil ha budsjettmessig konsekvens for bevilgningene
over kap. 222 post 1; kap. 228 post 70; kap. 480 post 50; og kap.
571 post 60.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private skoler mv. | |
| 70 | Private grunnskoler, overslagsbevilgning, forhøyes
med | 9 499 000 |
| | fra kr 1 227 842 000
til kr 1 237 341 000» | |
I beregningen av bevilgningsbehovet til private videregående
skoler i statsbudsjettet for 2011 ble det gjort en teknisk feil
i satsberegningen. Kunnskapsdepartementet har i utbetalingene til skolene
justert satsene til riktig nivå slik at feilen ikke får konsekvenser
for de private skolene. På bakgrunn av dette foreslås det å redusere
bevilgningen på posten med 20,463 mill. kroner.
Komiteen flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Venstre er
enig i intensjonen om gratis læremidler i den videregående skolen,
men mener at den eksisterende ordningen ikke er god nok, og i praksis
er blitt en byråkratisk utlånsordning som er ressurskrevende for
administrasjonen og upraktisk for elevene. Dette medlem foreslår
heller å innføre behovsprøvd stipend for læremidler i videregående
skole. Maksimalt stipend økes til 600 kroner pr. måned, og er et
mer målrettet tiltak som vil hjelpe dem som trenger det mest. Dette
vil ha budsjettmessig konsekvens for bevilgningene over hhv. kap.
572 post 60, kap. 228 post 71, kap. 228 post 74, kap. 228 post 75,
kap. 228 post 76, og kap. 222 post 1.
For kap. 228 post 71 vil det være et mindre
behov som følge av en slik omlegging på 21,8 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private skoler mv. | |
| 71 | Private videregående skoler, overslagsbevilgning,
nedsettes med | 42 263 000 |
| | fra kr 1 258 350 000
til kr 1 216 087 000» | |
Westerdals Høyskole AS og NISS Høyskole AS har
fått akkreditert flere høyskoleutdanninger. Disse høyskoleutdanningene
skal etter en overgangsperiode som starter 1. juli 2011, erstatte dagens
tilbud etter voksenopplæringsloven ved Westerdals School of Communication
AS, Norsk lydskole AS, Film- og TV-akademiet AS og Oslo Kunstfagskole
AS. Det legges opp til at høyskoleutdanningene med oppstart 1. juli
kan få tilskudd over kap. 228 post 72 i 2011.
Komiteen tar omtalen
til etterretning.
Det vises til omtale under post 70. Satsene
for tilskudd til private skoler i utlandet bygger på satsene til
private grunnskoler i Norge. Feilen i beregningen av satsene til
private grunnskoler i Norge har dermed konsekvenser for tilskuddsgrunnlaget
på post 73. Kunnskapsdepartementet har i utbetalingene til skolene
justert satsene til riktig nivå slik at feilen ikke får konsekvenser
for de private skolene. På bakgrunn av dette foreslås det å øke
bevilgningen på posten med 3,468 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til merknad og bevilgningsforslag vedr. endring av dagens ordning
med ikke-behovsprøvd utstyrsstipend og innføringen av et større
og behovsprøvd utstyrsstipend over kap. 228 post 71, noe som vil
medføre et redusert bevilgningsbehov på 400 000 kroner på kap. 228
post 74.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private skoler mv. | |
| 74 | Private videregående skoler i utlandet, overslagsbevilgning,
nedsettes med | 400 000 |
| | fra kr 22 141 000
til kr 21 741 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til merknad og bevilgningsforslag vedr. endring av dagens ordning
med ikke-behovsprøvd utstyrsstipend og innføringen av et større
og behovsprøvd utstyrsstipend over kap. 228 post 71, noe som vil
medføre et redusert bevilgningsbehov på 600 000 kroner på kap. 228
post 75.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private skoler mv.: | |
| 75 | Private skoler for funksjonshemmede elever, overslagsbevilgning, nedsettes med | 600 000 |
| | fra kr 178 883 000
til kr 178 283 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til merknad og bevilgningsforslag vedr. endring av dagens ordning
med ikke-behovsprøvd utstyrsstipend og innføringen av et større
og behovsprøvd utstyrsstipend over kap. 228 post 71, noe som vil
medføre et redusert bevilgningsbehov på 200 000 kroner på kap. 228
post 76.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private skoler mv.: | |
| 76 | Andre private skoler, overslagsbevilgning,
nedsettes med | 200 000 |
| | fra kr 40 875 000
til kr 40 675 000» | |
Det vises til omtale under post 70. Satsene
for tilskudd til grunnskoletrinnene ved Den tyske skolen i Oslo
bygger på satsene til private grunnskoler. Feilen i beregningen
av satsene til private grunnskoler har dermed konsekvenser for bevilgningen
på post 77. Kunnskapsdepartementet har i utbetalingene til skolen
justert satsene til riktig nivå slik at feilen ikke får konsekvenser
for Den tyske skolen i Oslo. På bakgrunn av dette foreslås det å
øke bevilgningen på posten med 179 000 kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at regjeringen i 2006 fjernet kapitaltilskuddet
til friskolene. Dette medlem mener en gjeninnføring
av kapitaltilskuddet vil være et helt avgjørende grep for å sikre
en likere behandling av offentlige skoler og friskoler. Dette
medlem vil påpeke at mange friskoler har store utfordringer
knyttet til sin bygningsmasse slik også mange offentlige skoler
har. Dette medlem foreslår derfor å bevilge 50 mill.
kroner for å opprette et kapitaltilskudd for friskoler. Dette
medlem viser til at friskolene til en viss grad får ta del
i rentekompensasjonsordningen for skolebygg. Dette medlem mener imidlertid
at ordningen bør forbedres og utvides. Dette medlem mener
at så lenge friskolene må gå via kommuner og fylkeskommuner for
å søke, åpner det for en forskjellsbehandling hvor forholdet til
lokale myndigheter blir helt avgjørende.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private skoler mv. | |
| 82 | (Ny) Kapitaltilskudd friskoler, bevilges med | 50 000 000» |