Som en del av «Kompetanse for kvalitet» – strategi
for videreutdanning av lærere, har staten forpliktet seg til å finansiere
deler av kostnadene knyttet til lærernes deltakelse i videreutdanning. I
2011 er målet at 2 500 lærere skal kunne ta videreutdanning. Foreløpige
oversikter viser at det i 2011 ligger an til at om lag 1 500 studenter
tar videreutdanning. Dette vil innebære et lavere bevilgningsbehov
på posten i statsbudsjettet for 2011 på om lag 60 mill. kroner.
Norske lærere ligger ifølge internasjonale undersøkelser under OECD-gjennomsnittet
i deltakelse i etter- og videreutdanning. Det er fortsatt behov
for kompetanseutvikling blant norske lærere. Kunnskapsdepartementet
vil vurdere innretningen av kompetansemidlene sammen med de andre
partene som deltar i samarbeidet, og komme tilbake til ordningen
i statsbudsjettet for 2012.
Av de frigjorte midlene på posten omdisponeres i
2011 25 mill. kroner til kompetanseprogram for klasseledelse og
tiltak for styrking av regneferdighetene på ungdomstrinnet som følger
opp stortingsmelding om ungdomstrinnet, jf. Meld. St. 22 (2010–2011)
Motivasjon – Mestring – Muligheter. 35 mill. kroner omdisponeres
til andre kompetanseutviklingstiltak i prosjektet Ny GIV (gjennomføring
i videregående opplæring). Bevilgningen til kompetanseutviklingstiltakene i
prosjektet Ny GIV foreslås økt med ytterligere 5 mill. kroner. I
tillegg foreslår regjeringen å øke bevilgningen til oppfølging av
elever med svake grunnleggende ferdigheter med 15 mill. kroner, jf.
omtale under kap. 226 post 60. Samlet innebærer regjeringens forslag
økt bevilgning til prosjektet Ny GIV med 55 mill. kroner i 2011.
Som en del av regjeringens Ny GIV-satsing flyttes
7 mill. kroner fra kap. 226 post 21 til kap. 258 post 21 til gjennomføring
av forsøk med videregående opplæring på arbeidsplassen, jf. omtale
under kap. 258 post 21.
Det foreslås å redusere bevilgningen under kap. 226
post 21 med 6 mill. kroner grunnet endringer i tidsplanen for gjennomføring
av enkelte prosjekter og lavere bevilgningsbehov enn antatt i saldert
budsjett 2011.
Samlet foreslås det å redusere bevilgningen
på posten med 8 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at behovet for etter- og videreutdanning blant dagens lærere
er omfattende. Disse medlemmer er derfor bekymret
for den lave deltagelsen og at regjeringen også i 2011 foreslår
å omdisponere midler avsatt til videreutdanning. Disse medlemmer har
påpekt behovet for en ytterligere opptrapping av satsingen på etter-
og videreutdanning og vil derfor fra høsten 2011 legge til rette
for en økt statlig finansieringsandel og senke den kommunale egenandelen
tilsvarende for lærere som tar videreutdanning i matematikk og fremmedspråk.
Etter disse medlemmers syn er
skolens aller viktigste oppgave å danne og utdanne nye generasjoner
elever. For å lykkes med å nå dette målet er skolen avhengig av
å ha et tilstrekkelig antall lærere med god kompetanse. Disse medlemmer mener
det er dokumentert behov for en sterkere satsing på etter- og videreutdanning.
Læreren er den viktigste faktoren i skolen for å sikre at elevene
tilegner seg de nødvendige ferdighetene. Som et ledd i arbeidet
med å styrke elevenes ferdigheter i matematikk og fremmedspråk,
vil disse medlemmer gjennomføre en målrettet satsing
på videreutdanning av lærere i matematikk og fremmedspråk. Forslaget
om innføring av valgfag på ungdomstrinnet fra høsten 2012 underbygger
ytterligere behovet for at flere lærere skal få mulighet til å videreutdanne
seg og innenfor fag som det vil være aktuelt å tilby som valgfag.
Høyre har i sitt alternative forslag til revidert nasjonalbudsjett
bevilget 150 mill. kroner til et videreutdanningsprogram for matematikk
og fremmedspråk der finansieringsnøkkelen endres slik at staten
dekker 60 pst., mens kommunen og den enkelte lærer står for 20 pst.
hver. Etter disse medlemmers syn vil en slik kostnadsfordeling
kunne bidra til at flere kommuner har mulighet til å benytte seg
av videreutdanningstilbudet til lærere.
Disse medlemmer er videre opptatt
av å styrke etterutdanningstilbudet innen klasseledelse for lærere
i hele grunnskolen. Flere undersøkelser viser at det er for mye
bråk og uro i klassene, og at det hver dag sløses vekk mye verdifull
undervisningstid. Høyre vil gjenreise lærernes autoritet og derigjennom
bidra til et bedre læringsmiljø for elevene. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn legge til rette for en betydelig opptrapping av
etterutdanningstilbud i klasseledelse for lærere fra 2012.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 150 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 142 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
226 | | Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med
| 142 000 000 |
| | fra kr 1 135 374 000
til kr 1 277 374 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at regjeringen har bevilget midler til
å prøve ut et nytt arbeidslivsfag i ungdomsskolen. Dette
medlem mener dette faget ikke er svaret på utfordringen
med en teoritung ungdomsskole, og foreslår i stedet å omprioritere 5
mill. kroner som skal gå fra utprøving av arbeidslivsfaget til i
stedet å gå til utprøving av praktiskrettet teori i ungdomsskolen.
Dette medlem viser til at regjeringen
har innført en frivillig veiledningsordning som kun enkelte nyutdannede
lærere får benyttet seg av. Dette medlem mener den
frivillige ordningen er altfor lite forpliktende og ambisiøs med
hensyn til kompetanse og struktur. Dette medlem foreslår
å bevilge 25 mill. kroner til igangsetting av en obligatorisk mentorordning
i form av et introduksjonsår for nyutdannede lærere.
Dette medlem viser for øvrig
til dette medlems merknader under kap. 571 post 60,
hvor dette medlem foreslår å omprioritere regjeringens
timetallssatsing til økt lærertetthet med 150 mill. kroner, en mer
ambisiøs satsing på etter- og videreutdanning for lærere med 100
mill. kroner og frivillig leksehjelp i kommunal og frivillig regi
med 20 mill. kroner. Dette medlem mener læreren er
skolens viktigste ressurs og vil derfor også bruke de store pengene
på lærerne, ikke på flere timer.
Dette medlem viser til at frafallsprosenten
i videregående opplæring er svært høy. Dette medlem foreslår
derfor å bevilge 15 mill. kroner hvor det kan søkes støtte til gode
lokale tiltak for å gi unge mennesker bedre mulighet til å fullføre
skoleløpet.
Dette medlem viser til at ungdomsskolen
har store utfordringer. Undervisningen er for teoritung, det er
store utfordringer knyttet til bråk og uro og mange lærere gruer
seg for å jobbe på dette trinnet. Det er grunn til å tro at dette
forplanter seg videre og fører til at vi har en dramatisk høy frafallsprosent
i videregående. Dette medlem mener det er behov for
en langt sterkere satsing på kvalitetsutvikling i ungdomsskolen
og foreslår derfor å bevilge 25 mill. kroner til dette.
Dette medlem foreslår derfor
en samlet økning i bevilgningen under denne posten med 63 mill.
kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
226 | | Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres,
forhøyes med | 55 000 000 |
| | fra kr 1 135 374 000
til kr 1 190 374 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at en del elever i norsk skole har lese- og skrivevansker. I
en stadig mer teoribasert skole kan dette føre til manglende kompetanse
og dermed vanskeligheter med å komme inn på arbeidsmarkedet. For
å motvirke dette foreslår dette medlem å igangsette
en prøveordning med prosjektstøtte for ytterligere å hjelpe elever
med lese- og skrivevansker. Ordningen skal administrereres av Utdanningsdirektoratet,
alle skoler kan søke om støtte til mindre prosjekter. Innsatsen
skal sees i sammenheng med forslaget om bedre samhandling mellom
barnevern, helsetjeneste og skole. Dette medlem foreslår på
denne bakgrunn å bevilge 20 mill. kroner til prøveordningen.
Dette medlem viser til Dokument
8:145 S (2009–2010), jf. Innst. 26 S (2010–2011), om å øke den statlige
finansieringen knyttet til videreutdanning av lærere. Bakgrunnen
for dette forslaget var at ordningen med videreutdanning for lærere
ikke fungerte etter intensjonen ved fjorårets opptak – i den forstand
at videreutdanningsplassene ikke ble fylt opp. I år er søknadsmengden
større, men dette medlem er fortsatt bekymret for
at ikke flest mulig lærere skal få mulighet til videreutdanning
på grunn av utenforliggende faktorer. Dette medlem viser
til at flere begrunnelser for den manglende etterspørselen har blitt
anført tidligere, blant annet vikartilfang, lokalisering av studieplasser
mv. I det overveiende synes imidlertid hovedbegrunnelsen å være
knyttet til stram kommuneøkonomi. Dette medlem minner
om at kostnadene knyttet til videreutdanning p.t. fordeles med 40/40/20
pst. mellom stat, kommune og deltaker.
Etter dette medlems syn er det
er det nødvendig at man i en overgangsperiode bruker mer statlige
midler på videreutdanning av lærere enn i dag, for på denne måten
å sikre økt deltakelse i ordningen – og samtidig gi kommunene, som allerede
er underfinansiert blant annet i forhold til lovpålagte oppgaver
på skolefeltet, et økonomisk håndslag. Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn å bevilge 75 mill. kroner over kap. 226 post 21
for å øke den statlige andelen av videreutdanningskostnadene fra
40 pst. til 50 pst., noe som vil innebære en tilsvarende reduksjon
i kommunenes finansieringsandel. Dette medlem viser
for øvrig til merknad og bevilgningsforslag under kap. 226 post
22 (Ny) vedrørende kompetanseheving for lærere.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
226 | | Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes
med | 87 000 000 |
| | fra kr 1 135 374 000 til kr 1 222 374 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre mener
det er av avgjørende betydning at vi har kompetente og motiverte
lærere i grunn- og videregående skole. Dette medlem viser
til tidligere forslag i Dokument nr. 8:81 (2005–2006) om å innføre et
kompetanseår for lærere i grunn- og videregående skole, samt Dokument
nr. 8:47 (2007–2008) om et lærerløft for lærere i grunn- og videregående
skole.
Dette medlem merker seg at regjeringen
i noen grad har etterkommet Venstres ønske om å få på plass en systematisk
ordning for videreutdanning av lærere, men at dimensjonene i ordningen
er langt under det Venstre har tatt til orde for. Dette medlem viser
til at regjeringens bevilgninger knyttet til et «varig system for
videreutdanning for lærere» i stor grad tilsvarer bevilgningene
som lå inne i Kunnskapsløftet til kompetanseheving av lærere. Det
har således ikke vært snakk om noen «ny» satsing i bevilgningssammenheng. Dette
medlem viser videre til at videreutdanningsordningen som
regjeringen har gått inn for er tenkt å omfatte maksimalt ca. 2 500
lærere årlig – dvs. at bare enkelte lærere i noen fag får videreutdanning.
Dersom alle lærere i norsk skole skal få videreutdanning i en eller
annen form vil det altså ta et sted mellom og 30 og 40 år. Dette
medlem vil understreke at det er behov for en forpliktende
opptrappingsplan for hvordan man kan øke antallet lærere som omfattes
av systemet for videreutdanning ut over dagens ambisjonsnivå på
2 500 lærere per år.
Dette medlem foreslår på denne
bakgrunn å bevilge ytterligere 150 mill. kroner over kap. 226 post
22 (Ny) til kompetanseheving av lærere, noe som vil gi langt flere
lærere muligheten til kompetansehevende videreutdanning.
Dette medlem viser videre til
at ved siden av å sikre tilfredsstillende kompetanseheving for lærere,
så er mangelen på lærere en av de største utfordringene norsk skole
står overfor i årene som kommer. Norge vil mangle om lag 1 000 lærere
per år i forhold til behovet de nærmeste årene – og enda flere dersom
man fortsetter å utvide timetallet i grunnskolen.
Dette medlem savner en vilje
fra regjeringens side til å ta rekrutteringsspørsmålet tilstrekkelig på
alvor. Det er fint med rekrutteringskampanjer og at søkertallene
til lærerutdanningen øker, men dette medlem mener
at det også må etableres andre tiltak for å sikre tilstrekkelig
mange lærere i norsk skole. Dette medlem viser i
denne sammenheng til Dokument nr. 8:68 (2006–2007), jf. Innst. S.
nr. 239 (2006–2007), om å utarbeide forpliktende nasjonale rekrutteringsplaner
for å sikre tilstrekkelig antall kvalifiserte lærere i grunn- og
videregående skole. I representantforslaget påpekes det at minimum
fire elementer må vektlegges i utarbeidelsen av en nasjonal rekrutteringsplan
for lærere. For det første må planen inneholde strategier for å
gjøre læreryrket mer attraktivt og dermed få flere til å velge å
bli lærere. For det andre må det utvikles strategier for å rekruttere
lærere fra andre relevante yrker, for eksempel gjennom å etablere særskilte
pedagogiske kvalifiseringsstipend. For det tredje må man styrke
og sikre systematisk kompetanseheving hos lærere. For det fjerde
må man igangsette målrettede seniortiltak for å beholde verdifull
kompetanse lengst mulig i skolen.
Dette medlem foreslår på denne
bakgrunn å bevilge 50 mill. kroner over kap. 226 post 21 (Ny) til
utarbeidelse og oppstart av forpliktende nasjonale rekrutteringsplaner
for å sikre tilstrekkelig antall kvalifiserte lærere i grunn- og
videregående skole. Hovedfokuset skal legges på å etablere stipendordninger
for å tiltrekke potensielle lærere fra andre yrker, samt ulike seniortiltak
for å beholde lærerne som allerede er i skolen lengst mulig i yrket,
jf. Dokument 8:61 S (2010–2011) og Innst. 241 S (2010–2011).
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
226 | | Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen: | |
| 22 | (Ny) Tilskudd til kompetanse- og rekrutterings- og seniortiltak, lærere,
bevilges med | 200 000 000» |
Det er innført kartleggingsprøver på 1. trinn
i videregående opplæring for å få oversikt over hvilke elever som
har svake grunnleggende ferdigheter. Det foreslås at kap. 226 post
60 økes med 15 mill. kroner til oppfølging av elever med svake grunnleggende
ferdigheter. Det vises også til omtale av Ny GIV under post 21.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.