Den amerikanske ambassaden fremmet i verbalnote
av 20. januar 2011 en anmodning til Utenriksdepartementet om å få
starte opp igjen sitt Surveillance Detection Program (SDP) ved ambassaden.
I noten ble det gitt en nærmere beskrivelse av omfang og tiltak
i programmet. Utenriksdepartementet overleverte 2. mai d.å. en note
til den amerikanske ambassaden, som svar på amerikanernes henvendelse.
Innholdet i noten er basert på innspill og forutgående drøftelser mellom
Politiets sikkerhetstjeneste, Politidirektoratet og Oslo politidistrikt,
under koordinering av Justisdepartementet. Det understrekes i noten at
norske myndigheter er forpliktet til å ivareta sikkerheten for ambassadene
i Oslo, og at dette er en oppgave som tas på største alvor.
Det følger av folkeretten at ambassader har
rett til å iverksette visse sikkerhetstiltak knyttet til eget ambassadeområde,
inkludert blant annet ambassadørens residens. Av Utenriksdepartementets
note framgår at norske myndigheter ikke har innvendinger til at
den amerikanske ambassaden iverksetter enkelte egne sikkerhetstiltak,
i form av observasjon med det formål å detektere potensielle sikkerhetsrisikoer.
Utstrekningen av disse tiltakene må imidlertid begrenses til den
umiddelbare nærhet av ambassaden eller ambassadørens residens. Det presiseres
i noten at all identifikasjon av mistenkelig virksomhet rundt ambassaden
eller residensen skal rapporteres til norsk politi. I Utenriksdepartementets
note henvises det også til noten fra Den amerikanske ambassaden
av 20. januar hvor det opplyses at SDP-enheter ikke kan engasjere
seg i etterforskningsaktivitet eller kontraovervåkingsaktivitet
og at personellet ikke kan være bevæpnet. Det understrekes videre
at personellet kun har observasjonsoppgaver.
Komiteen tar redegjørelsen
til etterretning.
I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
2010 ble det bevilget 32,8 mill. kroner for å gjennomføre bygningsmessige
oppgraderinger ved politiets utlendingsinternat på Trandum og å
utvide kapasiteten ved internatet med 50 nye plasser. Det ble lagt
til grunn at utvidelsen av kapasiteten skulle gjennomføres ved å
leie et nytt bygg i tilknytning til det eksisterende utlendingsinternatet.
Videre ble det lagt til grunn at de nye plassene skulle kunne benyttes
fra 1. april 2011. I Prop. 12 S (2010–2011) foreslo regjeringen
at utvidelsen med 50 nye plasser i stedet skulle foretas ved å etablere
modulbygg innenfor dagens internatområde. I proposisjonen ble oppstartstidspunktet
angitt til 1. september 2011.
Statsbygg skal stå som eier av modulbyggene. Politiets
utlendingsenhet (PU), som står for drift av internatet, skal leie
modulbyggene av Statsbygg. Statsbygg er byggherre og forestår prosjektledelsen
av anskaffelsen av modulbyggene. Statsbygg har mottatt to anbud.
Ved å velge rimeligst anbud vil leieutgifter først påløpe fra januar
2012. Justisdepartementet mener at det billigste anbudet bør velges,
selv om det innebærer en forskyving av oppstartstidspunktet til i
løpet av januar 2012.
Regjeringen vil komme tilbake til de budsjettmessige
konsekvensene av en slik utsettelse i forbindelse med nysalderingen
av 2011-budsjettet.
Komiteen tar redegjørelsen
til orientering.
I Prop. 1 S (2010–2011) Justis- og politidepartementet
framkommer blant annet følgende:
«Avsetningen til IKT-tiltak vil bli videreført og styrket
i 2011, bl.a. til å ferdigstille arbeidet med ny IKT-infrastruktur
og forberede fornyingen av straffesakssystemene.»
Implementeringen av ny IKT-infrastruktur er
igangsatt, men arbeidet er av flere årsaker blitt forsinket og har
vist seg mer ressurskrevende enn tidligere lagt til grunn. Dette
innebærer at man sannsynligvis ikke klarer å få alle politidistrikt og
særorgan implementert på ny teknisk infrastruktur før primo 2013.
Når det gjelder forberedelse til fornying av straffesakssystemene,
er dette arbeidet godt i gang. Utredningsarbeidet er en svært omfattende og
krevende prosess. Erfaringene så langt er at det er behov for å
bruke mer tid til planleggings- og kvalitetssikringsaktiviteter
enn tidligere lagt til grunn. Justisdepartementet vil komme tilbake med
en omtale av prosjektet og status så langt i forbindelse med framleggelsen
av budsjettforslaget for 2012.
Komiteen tar redegjørelsen
til orientering.