Bevilgningen på kap. 551 post 60 foreslås økt med
24,5 mill. kroner. Midlene skal gå til å dekke administrasjons-
og gjennomføringskostnader i Innovasjon Norge knyttet til forvaltningen
av fylkeskommunale tilskuddsordninger, som etter omleggingen til
et nytt finansieringssystem er flyttet fra Nærings- og handelsdepartementet
kap. 2421 post 70. Kostnadene er høyere enn lagt til grunn i Prop.
1 S (2010–2011). Midlene overføres i 2011 direkte fra Kommunal- og
regionaldepartementet til Innovasjon Norge.
I forbindelse med nysalderingen av statsbudsjettet
for 2010 ble det bevilget 10 mill. kroner til sikringstiltak etter
nedlagt gruveaktivitet, samt tilrettelegging for næringsutvikling,
i Verran kommune, jf. forslag fremmet i Prop. 29 S (2010–2011).
Ved en feil ble ikke midlene utbetalt til Nord-Trøndelag
fylkeskommune innen årsskiftet. Siden posten ikke er overførbar,
ble midlene tilbakeført i statsregnskapet for 2010.
Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen for
2011 på kap. 551 post 60 økes med 10 mill. kroner. Økningen tilsvarer
det beløp som ble tilbakeført i statsregnskapet for 2010, og midlene
skal brukes til samme formål som lå til grunn da saken ble fremmet
i Prop. 29 S (2010–2011).
Samlet foreslås bevilgningen på posten økt med 34,5 mill.
kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går
mot økningen på 24,5 mill. kroner til administrasjons- og gjennomføringskostnader for
fylkeskommunale tilskuddsordninger. Disse medlemmer viser
i denne forbindelse til sitt alternative statsbudsjett for 2011
der disse medlemmer reduserte tilskudd til fylkeskommuner
for regional utvikling og i stedet foreslo store skatte- og avgiftskutt
samt betydelige bevilgninger til investering i infrastruktur. Disse medlemmer mener
dette er langt mindre byråkratisk og en mer hensiktsmessig måte
å få til mer verdiskapning i Norge på enn tilskudd til fylkeskommuner
for regional utvikling er. Disse medlemmer tar imidlertid
til etterretning at våre alternative forslag til statsbudsjett 2011
ble nedstemt og fremmer derfor ikke disse forslagene på nytt i denne
innstilling. Disse medlemmer viser i denne forbindelse
til behandlingen av Prop. 1 S (2010–2011), jf. Innst. 16 S (2010–2011).
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre har foreslått flere tiltak for utvikling i næringslivet
og lokalsamfunn i sitt alternative statsbudsjett. Ved denne behandlingen
foreslår Høyre økte bevilgninger til samferdsel og til bedring av
bedriftenes rammebetingelser blant annet gjennom bedre avskrivningsregler
og økte midler til såkornfondene. Videre ønsker disse medlemmer på
noe sikt å fjerne fylkeskommunen som administrativt nivå og som
gir unødvendig byråkrati. Høyre vil også at kommunene får beholde
mer av skatteinngangen ved å beholde selskapsskatten til kommunene. Disse
medlemmer budsjetterer med dette en innsparing på 500 mill.
kroner på postene 60. Midlene overføres i sin helhet til økt satsing
på samferdsel og til en egen bevilgning til utvikling av petro-leumskompetanse
og næringsvirksomhet i Nord-Norge.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 500 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 465,5 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
551 | | Regional utvikling og nyskaping | |
| 60 | Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling, nedsettes
med | 465 500 000 |
| | fra kr 1 552 350 000
til kr 1 086 850 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener en sterk satsing på samferdsel i hele landet
er et svært godt og målrettet distriktspolitisk virkemiddel. Dette
medlem vil omprioritere midler fra denne posten til samferdsel,
og foreslår derfor å redusere bevilgningen med 155 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
551 | | Regional utvikling og nyskaping | |
| 60 | Tilskudd til fylkeskommuner for regional
utvikling, nedsettes
med | 120 500 000 |
| | fra kr 1 552 350 000
til kr 1 431 850 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre mener
det er viktig med en målrettet satsing på tiltak i distriktene for
å skape entusiasme og engasjement for lokal utvikling. Dette må
i hovedsak skje på grunnlag av lokale initiativ og interesser basert på
frie midler – ikke statlige fordelinger. Dette medlem viser
videre til at en relativt stor andel av de såkalte regionale utviklingsmidlene
fortsatt ikke er fordelt og utbetalt til prosjekter i fylkene. Dette
medlem foreslår på denne bakgrunn et rammekutt i tilskuddene
til fylkeskommuner for regional utvikling, noe som vil gi en innsparing
på 75 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
551 | | Regional utvikling og nyskaping | |
| 60 | Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling, nedsettes
med | 40 500 000 |
| | fra kr 1 552 350 000
til kr 1 511 850 000» | |
Kommunal- og regionaldepartementet varslet i Prop.
1 S (2010–2011) at fylkeskommunene fra 2011 kan benytte inntil 5 pst.
av midlene de selv forvalter på kap. 551 postene 60 og 61 til delvis å
dekke administrasjons- og gjennomføringskostnader ved forvaltningen
av midlene. Fra 2011 er det åpnet for at denne bestemmelsen også gjelder
for aktører som har fått videredelegert forvaltningsansvar fra fylkeskommunen,
som f.eks. forvaltere av kommunale og regionale næringsfond.
Jf. omtale under kap. 2421 post 70 i Prop. 1
S (2010–2011) for Nærings- og handelsdepartementet er det gjort
justeringer knyttet til innføring av en ny modell for finansiering
av administrasjons- og gjennomføringskostnader hos Innovasjon Norge.
Endringen innebærer at administrasjons- og gjennomføringskostnadene belastes
de ulike ordningene. For å sikre likebehandling av de nasjonale
virkemiddelaktørene vil Kommunal- og regionaldepartementet legge samme
prinsipp til grunn for SIVA og Forsk-ningsrådet. På denne bakgrunn
skal fylkeskommunene dekke administrasjons- og gjennomføringskostnader
for oppdrag de inngår med Innovasjon Norge samt SIVA og Forskningsrådet,
dersom disse kostnadene ikke er dekket av andre.
Komiteen tar redegjørelsen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt alternative statsbudsjett for 2011 der disse medlemmer reduserte
tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling og isteden foreslo
store skatte- og avgiftskutt samt betydelige bevilgninger til investering
i infrastruktur. Disse medlemmer mener dette er langt
mindre byråkratisk og en mer hensiktsmessig måte å få til mer verdiskapning
i Norge på enn tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling
er. Disse medlemmer tar imidlertid til etterretning
at våre alternative forslag til statsbudsjett 2011 ble nedstemt
og fremmer derfor ikke disse forslagene på nytt i denne innstilling. Disse
medlemmer viser i denne forbindelse til behandlingen av
Prop. 1 S (2010–2011), jf. Innst. 16 S (2010–2011).
Komiteens medlemmer fra Høyre vil styrke
petroleumskompetansen i Nord-Norge gjennom ulike tiltak, slik at
landsdelens muligheter til å få arbeidsplasser og vekst ut av økt petroleumsvirksomhet
kan styrkes. Disse medlemmer viser til Høyres alternative
budsjett for 2011 hvor det ble foreslått bevilget 200 mill. kroner
til dette.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 50 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
551 | | Regional utvikling og nyskaping | |
| 63 | (Ny) Petroleum i nord, bevilges med | 50 000 000» |