Ved endringslov 10. desember 2010 nr. 71 har Stortinget
vedtatt at det med virkning fra 1. juli 2011 skal beregnes merverdiavgift
med den alminnelige satsen på 25 pst. når privatpersoner hjemmehørende
i Norge kjøper elektroniske tjenester fra utlandet. Den vedtatte
lovendringen nødvendiggjør enkelte endringer og tilpasninger i merverdiavgiftsregelverket.
Finansdepartementet foreslår i proposisjonen lovendringer
som skal legge til rette for en ny og enkel registrerings- og rapporteringsordning (forenk-let
registreringsordning) for tilbydere i utlandet som leverer elektroniske
tjenester til privatpersoner og andre mottakere hjemmehørende i
Norge enn næringsdrivende og offentlig virksomhet (heretter omtalt
som privatpersoner eller B2C). Nedenfor gis en kort oversikt over
endringer som foreslås.
Departementet foreslår at merverdiavgiftsloven § 3-30
fjerde ledd første punktum skal presisere at avgiftsplikt ved innførsel
er betinget av at tilsvarende tjeneste er avgiftspliktig ved innenlands omsetning.
Det vises til avsnitt 5.2.
Departementet vil ikke foreslå noen definisjon av
betegnelsen elektroniske tjenester utover definisjonen i merverdiavgiftsloven
§ 1-3 første ledd bokstav j). Det vil nærmest være umulig å lage
en fullstendig liste over hvilke tjenester som (ikke) skal anses
som elektroniske tjenester, særlig fordi markedet for slike tjenester
er under stadig utvikling. En slik definisjon i merverdiavgiftsforskriften
vil dessuten ikke tilføre mye utover det som følger av lovens definisjon
og den veiledning som ligger i EUs merverdiavgiftsdirektiv (2006/112/EU)
og EUs merverdiavgiftsforordning (Rådsforordning nr. 282/2011 av
15. mars 2011).
Departementet tar i stedet sikte på å gi en fortolk-ningsuttalelse
før lovens ikrafttredelse, der man blant annet gir flere eksempler
på hva som (ikke) skal anses som elektroniske tjenester. Det vises
til avsnitt 5.3 i proposisjonen.
Departementet følger opp forslaget om at det skal
etableres et eget register for tilbydere av elektroniske tjenester
i utlandet som leverer til privatpersoner i Norge. Etableringen
av et eget register vil bety at tilbydere som velger å benytte seg
av ordningen, ikke skal inn i Merverdiavgiftsregisteret, og vil
dermed ikke defineres som avgiftssubjekt.
Departementet foreslår å klargjøre at dersom
en tilbyder av elektroniske tjenester leverer tjenestene ved bruk
av formidler, er det formidleren som skal anses som tilbyder. Dette
vil i utgangspunktet også gjelde norske formidlere, men her vil
både selger og formidler kunne ha plikt til å beregne merverdiavgift
av tjenestene. Det vises til avsnitt 5.4 i proposisjonen.
Departementet foreslår at det er tilbyderen
av de elektroniske tjenestene som skal være ansvarlig for beregning
og betaling av merverdiavgift. Det vises til avsnitt 5.5 i proposisjonen.
Departementet foreslår at tilbydere i utlandet som
leverer elektroniske tjenester til privatpersoner i Norge som utgangspunkt
skal registreres i Merverdiavgiftsregisteret og at den generelle beløpsgrensen
på 50 000 kroner skal gjelde. Det vises til avsnitt 5.6 i proposisjonen.
Departementet foreslår videre at slike tilbydere på
visse vilkår kan velge å benytte forenklet registreringsordning.
Om den nærmere utformingen av en slik ny og enkel registreringsordning
vises det til avsnitt 5.7 følgende i proposisjonen.
Departementet foreslår at tilbydere som ikke
har forretningssted eller hjemsted i merverdiavgiftsområdet, og
som bare skal beregne og betale merverdiavgift på elektroniske tjenester
til andre mottakere enn næringsdrivende og offentlig virksomhet
hjemmehørende i merverdiavgiftsområdet (B2C), kan velge forenklet
registreringsordning. Det vises til avsnitt 5.7 i proposisjonen.
Departementet foreslår at det etableres et nytt register
for utenlandske tilbydere som leverer elektroniske tjenester til
norske privatpersoner. Tilbyderne behøver derfor ikke sørge for
registrering i Enhetsregisteret som følge av forslaget. Et eget
register vil redusere antall kontaktpunkter for de utenlandske tilbyderne
ved at de kun må forholde seg til ett skattekontor.
Videre legger departementet opp til at all kommunikasjon
mellom tilbyderne og avgiftsmyndighetene hovedsakelig skal skje
elektronisk. Gjennom en egen webløsning vil tilbyderne enkelt kunne
skaffe seg informasjon om de aktuelle reglene og søke registrering.
Nærmere omtale om forslag om forenklede registreringsprosedyrer
er gitt i avsnitt 5.8 i proposisjonen.
Tilbydere som har valgt forenklet registreringsordning,
skal levere en egen forenklet omsetningsoppgave. Det vises til avsnitt
5.9 i proposisjonen.
Departementet foreslår at tilbyderne kun skal kunne
betale avgiftskravet ved overføring til innkrevingsmyndighetenes
konto. Videre foreslår departementet at skattebetalingslovens regler
om renteplikt skal gjelde fullt ut for tilbydere i forenklet registreringsordning.
Det vises til avsnitt 5.10 i proposisjonen.
Departementet foreslår at tilbydere i forenklet registreringsordning
ikke skal ha bokføringsplikt på grunnlag av at de leverer omsetningsoppgave.
De skal heller ikke ha plikt til å utstede salgsdokument. Tilbydere
i forenklet registreringsordning skal – som i EUs merverdiavgiftsdirektiv
– ha plikt til å utarbeide en oversikt over transaksjoner som er
omfattet av merverdiavgiftsloven, og som skal utleveres på skattekontorets anmodning.
Det nærmere innholdet i transaksjonsoversikten fastsettes i forskrift.
Departementet foreslår videre at de fleste av merverdiav-giftslovens
generelle kontrollbestemmelser skal gjelde for tilbydere i forenklet
registreringsordning, både bestemmelser om tilbyderens egen opplysningsplikt
og tredjemenns opplysningsplikt. Det vises til avsnitt 5.11 i proposisjonen.
At tilbydere i forenklet registreringsordning
ikke vil defineres som avgiftssubjekt, gjør at de ikke vil oppfylle
vilkårene for fradragsrett. Departementet foreslår imidlertid at
det også skal framgå uttrykkelig av merverdiavgiftsloven at tilbydere som
benytter seg av forenklet registreringsordning ikke skal kunne trekke
fra inngående merverdiavgift direkte, men at de kan søke om refusjon etter
reglene som i dag gjelder for utenlandske næringsdrivende. Det vises
til avsnitt 5.12 i proposisjonen.
Departementet foreslår at en tilbyder skal slettes fra
forenklet registreringsordning i tre ulike situasjoner:
dersom virksomheten
er opphørt.
dersom tilbyderen ikke lenger oppfyller vilkårene
for å benytte forenklet registreringsordning.
dersom tilbyderen gjentatte ganger har
misligholdt reglene i merverdiavgiftsloven.
Det foreslås videre at en tilbyder som er slettet for
å ha misligholdt reglene i merverdiavgiftsloven på visse vilkår
skal kunne registreres på nytt senere.
Videre foreslår departementet at en tilbyder
i forenklet registreringsordning skal forbli registrert i minst
to hele kalenderår, dersom han kommer under beløpsgrensen. Sletting
er nærmere omtalt i avsnitt 5.13 i proposisjonen.
Departementet foreslår at merverdiavgiftslovens generelle
saksbehandlingsregler skal gjelde for tilbydere i forenklet registreringsordning.
Det innebærer også at forvaltningslovens regler vil gjelde utfyllende.
Det vises til avsnitt 5.14 i proposisjonen.
Departementet foreslår at merverdiavgiftslovens generelle
regler om skjønnsfastsettelse, endringsvedtak og sanksjoner skal
gjelde for tilbydere i forenklet registreringsordning. Også merverdiavgiftslovens
straffebestemmelser skal gjelde. Det vises til avsnitt 5.15 og kapittel
6 i proposisjonen.
Endringene foreslås iverksatt med virkning fra 1. juli
2011.
Forslagene i proposisjonen er i hovedsak i overensstemmelsene
med forslagene som ble foreslått i høringsnotatet, men med noen
justeringer. De viktigste endringene mellom forslagene i høringsnotatet
og i denne proposisjonen er:
Departementet foreslår å klargjøre at dersom
en tilbyder av elektroniske tjenester leverer tjenestene ved bruk
av formidler, er det formidleren som skal anses som tilbyder. Departementet foreslår
at dette skal gjelde både formidlere med og uten forretningssted
eller hjemsted i merverdiavgiftsområdet. Det vises til avsnitt 5.4
i proposisjonen.
Etter de alminnelige reglene i merverdiavgiftsloven
§ 2-1 første ledd inntrer plikten til å registrere seg i Merverdiavgiftsregisteret
først når omsetning mv. overstiger 50 000 kroner i løpet av en periode
på tolv måneder.
Departementet uttrykte i høringsnotatet tvil
om det bør være en tilsvarende beløpsgrense for registrering etter
forenklet registreringsordning. For å unngå at tilbydere i utlandet
som i svært liten grad leverer elektroniske tjenester til privatpersoner
i Norge skal være registreringspliktig, kan det være hensiktsmessig
med en beløpsgrense på 50 000 kroner. På den andre siden kan det
være en mer praktikabel regel både for tilbydere og for avgiftsmyndighetene
at merverdiavgift skal beregnes fra første leveranse.
Når forenklet registreringsordning skal være frivillig
og alternativ til registrering i Merverdiavgiftsregisteret, vil
det etter departementets oppfatning vanskelig la seg gjøre å kreve registrering
fra første leveranse. Samtidig vil en lavere beløpsgrense være tyngende
for tilbydere med meget lave salg til Norge. Departementet vil derfor
ikke foreslå en registreringsplikt før samlede leveranser har oversteget
den generelle beløpsgrensen.
For å imøtekomme tilbydere som ønsker å sørge for
registrering når leveranser til norske mottakere starter opp, foreslår
departementet at tilbydere som oppfyller vilkårene for øvrig, kan tillates
registrert i forenklet registreringsordning før beløpsgrensen er
oversteget.
I kapittel 2 i proposisjonen gis en redegjørelse
av bakgrunnen for lovforslaget og den gjennomførte høringen.
I kapittel 3 i proposisjonen gis en beskrivelse
av merverdiavgiftsregelverket med særlig vekt på internasjonal tjenestehandel.
I kapittel 4 i proposisjonen gis en omtale av merverdiavgiftsregelverket
i EU med hovedvekt på regler om beskatningssted og forenklet registrering
og rapportering for elektroniske tjenester. I tillegg gis det en
beskrivelse av hvordan den forenklede registrerings- og rapporteringsordningen
er gjennomført i svensk rett.
Kapittel 5 i proposisjonen inneholder departementets
vurderinger og forslag til lovendringer.
I kapittel 6 i proposisjonen gis en kort omtale
av innfordring av krav på tilbydere i utlandet.
I kapittel 7 i proposisjonen behandles økonomiske
og administrative konsekvenser av forslagene.
Kapittel 8 i proposisjonen inneholder merknadene
til de enkelte bestemmelsene i lovforslaget.
Den materielle merverdiavgiftsplikten ved privatpersoners
innførsel av elektroniske tjenester ble vedtatt i forbindelse med
Stortingets behandling av statsbudsjettet for 2011, se lov 10. desember
2010 nr. 71. Avgiftsplikten skal tre i kraft med virkning fra 1. juli
2011. Det vises til avsnitt 4.4.3.1 i Innst. 3 S (2010–2011) Innstilling
fra finanskomiteen om skatte-, avgifts- og tollvedtak, rammeoverføringer
mv. til kommunesektoren, tilfeldige utgifter og inntekter og statsbudsjettets
kapitler om utbytte mv. for 2011 med kildedokumenter Prop. 1 LS
(2010–2011) og Prop. 1 S (2010–2011) og Prop. 1 S Tillegg 4 (2010–2011),
samt kapittel 11 i Innst. 4 L (2010–2011) Innstilling fra finanskomiteen
om skatter og avgifter 2011 med kildedokument Prop. 1 LS (2010–2011).
Det vises også til kapittel 17 i Prop. 1 LS (2010‑2011) Skatter
og avgifter 2011.
I sistnevnte proposisjon ble det som begrunnelse for
lovforslaget blant annet vist til avsnitt 17.4.1 i proposisjonen.
Som det framgår av Prop. 1 LS (2010–2011) Skatter
og avgifter 2011, var det etter departementets vurderinger behov
for å få på plass merverdiavgiftsplikten så raskt som mulig. Lovforslag
ble derfor fremmet uten forutgående høring. Det ble videre lagt
opp til at lovsaken skulle behandles av Stortinget i to omganger
ved at forslaget om den materielle avgiftsplikten ble behandlet
av Stortinget som ledd i statsbudsjettet for 2011, mens departementet
skulle fremme forslag om andre nødvendige lovendringer på et senere
tidspunkt, men slik at Stortinget kan vedta disse endringene før
1. juli 2011. Samtidig ble det varslet at departementet vil gjennomføre høring.
Stortinget, ved finanskomiteens flertall, sluttet seg
til forslaget i Prop. 1 LS (2010–2011) Skatter og avgifter 2011,
og forslagene som nå legges fram er som nevnt annen hoveddel av
lovarbeidet med å få på plass en avgiftsplikt ved privatpersoners
kjøp av elektroniske tjenester fra utlandet. Departementet fremmer
forslag om en ny og enkel registrerings- og rapporteringsordning
for tilbydere i utlandet av elektroniske tjenester til privatpersoner
hjemmehørende i Norge. Etablering av en slik ordning ble forutsatt
i proposisjonen og lå derfor også til grunn som en sentral premiss
ved Stortingets behandling av saken.
Finansdepartementet sendte forslag til endringer i
merverdiavgiftsloven mv. på høring 24. februar 2011. Høringsnotatet
presenterte annen hoveddel i arbeidet med å innføre merverdiavgiftsplikt når
privatpersoner hjemmehørende i Norge kjøper elektroniske tjenester
fra utlandet.
Det ble vist til at Stortinget ved vedtakelsen
av avgiftsplikten forutsatte at tilbyderne skal ha ansvaret for
å beregne avgiften. Næringsdrivende eller offentlig virksomhet som
kjøper elektroniske tjenester fra utlandet, vil selv være ansvarlige
for å beregne merverdiavgift etter reglene om omvendt avgiftsplikt.
Denne mekanismen ble imidlertid ansett lite egnet for privatpersoner
og andre ikke-næringsdrivende mottakere. I høringsnotatet ble det
derfor foreslått at merverdiavgiften skal kreves opp på samme måte
som ved alminnelig innenlands omsetning. Leverandøren ble foreslått
å være ansvarlig for å innberette og innbetale merverdiavgiften
til staten. Det vil si at leverandøren fakturerer/oppkrever vederlaget
for tjenesten med tillegg av merverdiavgift.
Det var også en viktig forutsetning ved Stortingets
vedtakelse av avgiftsplikten at tilbydere i utlandet skal få tilbud
om en ny og enkel registrerings- og rapporteringsordning. Denne
forutsetningen ble fulgt opp i høringsnotatet og Finansdepartementet
foreslo en egen forenklet registreringsordning for disse tilbyderne.
Departementet foreslo i høringsnotatet at tilbydere
i forenklet registreringsordning skal være underlagt de fleste av
merverdiavgiftslovens generelle forvaltningsregler. Det innebærer blant
annet at tilbyderne vil ha en generell opplysningsplikt om forhold
av betydning for avgiftskontrollen, og at avgiftsmyndighetene kan
innhente informasjon om tilbyderne fra tredjeparter. Det innebærer
også at avgiftsmyndighetene kan fastsette merverdiavgift ved skjønn,
og for øvrig ilegge sanksjoner som tilleggsavgift og straff, dersom
tilbyderne gir uriktige eller ufullstendige opplysninger eller ikke
sender inn omsetningsoppgave.
Foruten å kunne bli ilagt merverdiavgiftslovens generelle
sanksjoner, ble det foreslått at tilbyderne kunne slettes fra ordningen
dersom merverdiavgiftslovens regler gjentatte ganger er brutt. Tilbydere
som er slettet og som fortsatt har avgiftspliktig aktivitet, vil
ha plikt til å registrere seg i Merverdiavgiftsregisteret ved representant. Tilbydere
som er slettet kan imidlertid registreres på ny på nærmere angitte
vilkår.
Forslaget om den forenklede registreringsordningen
lagt fram i høringsnotatet har store likheter med de reglene medlemslandene
i EU har hatt siden 2003, og det ble fremhevet som en fordel at
flere tilbydere som berøres av forslaget allerede vil være kjent
med innholdet.
Høringsfristen ble satt til 24. mars 2011. Høringsfristens
lengde var begrunnet i at Stortingets vedtak er basert på at merverdiavgiftsplikten
skal tre i kraft 1. juli 2011. Departementet viste til at saken
gjelder gjennomføringen av merverdiavgiftsplikten som ble omfattende
diskutert i forbindelse med statsbudsjettet for 2011. Det ble da
også varslet høring, samtidig som den forenklede registreringsordningen
i EU og departementets arbeidsskisse ble presentert i proposisjonen
til Stortinget i oktober 2010.
Høringsnotatet ble sendt til i alt 196 høringsinstanser.
Av disse mottok departementet svar fra 42 instanser, hvorav 17 hadde
konkrete innspill til høringsnotatet.
Høringsnotatet inneholder i hovedsak de samme endringsforslag
som fremmes i denne proposisjonen, med enkelte avvik. Det vises
til avsnitt 1.2 i proposisjonen hvor det er redegjort for de viktigste
avvikene mellom forslagene i denne proposisjonen og forslagene i
høringsnotatet.
Flere av høringsinstansene stiller seg positive
til regelendringer som sikrer avgiftsmessig likebehandling mellom
innenlands omsetning og innførsel av elektroniske tjenester. Flere
av instansene slutter seg videre til at den norske forenklede registreringsordningen
blir utformet med utgangspunkt i den forenklede registrerings- og
rapporteringsordningen i EUs merverdiavgiftsregelverk. Det vises
blant annet til uttalelsene fra Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO)
og Telenor ASA.
Høringsinstansene tar opp flere spørsmål og konsekvenser
ved forslagene som er fremmet i høringsnotatet. Flere av instansene
er særlig opptatt av spørsmål knyttet til håndhevelse og kontroll
av en slik forenklet registreringsordning. Disse innspillene blir
omtalt i tilknytning til behandlingen av de aktuelle spørsmålene
i de etterfølgende kapitlene.
Enkelte av høringsinstansene mener at forslagene
i høringsnotatet burde vært bedre utredet. Blant annet anfører Telio
Telecom AS at forslagene er mangelfulle og at de nye reglene hasteinnføres
på feilaktige premisser. Telio Telecom AS konkluderer med at ikrafttredelsen må
utsettes til man har etablert tilstrekkelige kontrollmekanismer
for å sikre at reglene blir overholdt. IKT-Norge uttaler at man
bør vente med implementeringen av et slikt regelverk i påvente av
et bedre erfaringsgrunnlag fra EU og våre naboland.
I høringsrunden har det også kommet reaksjoner på
den korte høringsfristen. Både Advokatfirmaet PricewaterhouseCoopers
AS og Telio Telecom AS hevder at høringen er gjennomført i strid
med Utredningsinstruksen.
Noen av høringsinstansene har i sine uttalelser tatt
opp enkelte andre spørsmål som ikke er direkte knyttet opp til forslagene
i høringsnotatet. Det vises til omtalen i avsnitt 5.1 i proposisjonen.
Gjeldende rett med hovedtrekkene i merverdiavgiftssystemet,
generelt om merverdiavgiftsplikten, registrering i Merverdiavgiftsregisteret, nærmere
om fradragsrett og refusjon av merverdiavgift, ansvaret for beregning
og betaling av merverdiavgift, saksbehandling, kontroll-, sanksjons-
og innkrevingsregler og merverdiavgift og internasjonal tjenestehandel
er nærmere omtalt i proposisjonens kapittel 3.
Hovedtrekkene i merverdiavgiftssystemet i EU, regler
om leveringssted for tjenester, levering av elektroniske tjenester
til privatpersoner, betaling og identifikasjon, kontroll- og sanksjonsregler og
hvordan den forenklede registrerings- og rapporteringsordningen
er gjennomført i svensk rett er nærmere omtalt i proposisjonens
kapittel 4.
Det vises til proposisjonen for nærmere omtale av
gjeldende rett, merverdiavgiftsregelverket i EU, innfordring av
krav på tilbydere i utlandet, økonomiske og administrative konsekvenser
og departementets vurderinger og forslag.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen,
lederen Torgeir Micaelsen, Dag Ole Teigen og Laila Thorsen, fra
Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser
innledningsvis til behandlingen av avgiftsplikt på elektroniske
tjenester som leveres fra utlandet til privatpersoner i Norge i
punkt 4.4.3.1 i Innst. 3 S (2010‑2011) og merverdiavgift og elektroniske
tjenester i kapittel 11 i Innst. 4 L (2010‑2011).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Venstre, slutter
seg til regjeringens forslag.
Flertallet viser til at det fra
1. juli 2011 innføres moms på elektroniske tjenester fra utlandet
som følge av Stortingets vedtak om statsbudsjettet 2011. Vedtaket
innebærer ikke avgiftslegging av en ny type tjenester, men at det skal
betales merverdiavgift ved kjøp av slike tjenester uavhengig av
om tilbyderen er etablert utenfor eller innenfor det norske merverdiavgiftsområdet. Flertallet viser
til at dette vil sikre like konkurransebetingelser for norske og
utenlandske tilbydere av elektroniske tjenester.
Flertallet støtter forslaget
om en ny og enkel registrerings- og rapporteringsordning for tilbydere
som leverer elektroniske tjenester fra utlandet, og at ordningen
skal være på plass når avgiftsplikten trer i kraft. Flertallet viser
til at endringene samlet sett vil fjerne en skjevhet i momssystemet
samtidig som det gis et regelverk som er enkelt å etterleve.
Flertallet viser til at forenklet
registreringsordning bl.a. innebærer:
et frivillig alternativ
til registrering i Merverdiavgiftsregisteret
at kommunikasjon mellom tilbyderne og avgiftsmyndighetene
hovedsakelig skal skje elektronisk via Altinn, og at tilbyderne
på en egen nettside vil kunne få informasjon om de aktuelle reglene
og lenker til Altinn
at tilbydere kan kommunisere elektronisk
med ett skattekontor, og møte forenklede registreringsprosedyrer,
forenklet rapportering og forenklede dokumentasjonskrav
ordinær registreringsgrense på 50 000 kroner
Flertallet viser til at forslaget
har store likheter med de reglene medlemslandene i EU har hatt siden
2003, og at flere tilbydere som berøres av forslaget, derfor allerede
vil være kjent med innholdet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Innst. 3 S (2010–2011) der disse medlemmer gikk
imot å innføre merverdiavgift på elektroniske tjenester fra utlandet. Disse
medlemmer frykter at en slik regelendring kan medføre at
norske kunder utestenges fra en rekke leverandører i utlandet fordi disse
ikke ønsker å registrere seg i det norske merverdiavgiftssystemet.
Dersom de ikke gjør det, men likevel selger til norske kunder, vil
en rekke tidligere lovlige vare- og tjenestekjøp nå være avgiftsunndragelse. Disse
medlemmer har for øvrig liten tro på at norske myndigheter vil
makte å følge opp alle disse tilfellene.
Disse medlemmer viser til bevilgningsforslag
i innstillingen til Prop. 120 S (2010–2011) i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett for 2011.
Disse medlemmer går imot regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre mener
at regjeringens forslag til å innføre avgiftsplikt på elektroniske
tjenester som leveres fra utlandet til privatpersoner i Norge, gjeldende
fra 1. juli 2011, fortsatt framstår som svært lite gjennomtenkt
og er preget av symbolpolitikk snarere enn politisk realisme. Dette
medlem vil påstå at den motstand Venstre og andre partier
framførte da Stortinget vedtok å innføre avgiftsplikt på elektroniske
tjenester i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for
2011, står seg minst like godt i dag.
Det framstår for dette medlem fortsatt
som svært uklart hvordan dette skal implementeres, følges opp og
etterprøves. Alle relevante innvendinger og spørsmål som har kommet
i løpet av høringsrunden om forslaget til endring i merverdiavgiftsloven
avfeies enten med at det ikke nødvendigvis omfattes av lovforslaget,
at det må utredes nærmere og/eller at departementet skal komme tilbake
til spørsmålet i forskrifts form.
Høringen bærer også preg av at lovendringene har
skjedd under sterkt tidspress, og flere høringsinstanser peker nettopp
på at det har vært en svært kort høringsfrist og at høringen er
gjennomført i strid med Utredningsinstruksen, all den tid fristen
kun var fire uker, mens Utredningsinstruksen sier minimum seks ukers
høringsfrist. Dette kommer i tillegg til at forslaget om å innføre
avgiftsplikt ikke var sendt på høring i forkant av vedtaket som
ble fattet i forbindelse med statsbudsjettbehandlingen for 2011.
Dette medlem viser til at flertallet
påpeker at EU har hatt tilsvarende regler siden 2003. Dette er en
sannhet med store modifikasjoner. Det er rett at det finnes et sett
med anbefalte regler internt i EU, men i realiteten har EU først
planer om å innføre en tilsvarende ordning fra 2015, men at det
også her gjenstår en rekke ubesvarte spørsmål.
Dette medlem mener også at det
ikke er noe logikk i at det er en beløpsgrense på 200 kroner for
tollfri import som skal gjelde for alt annet enn elektroniske tjenester.
Dette medlem frykter at konsekvensene
av regjeringens forslag utelukkende innebærer økt byråkrati og skjemabelastning
for enkelte grupper av selvstendig næringsdrivende og småbedrifter
(typisk innenfor grafisk design, kulturtjenester etc.) og et dårligere
varetilbud til den vanlige borger fordi mange utenlandske tilbydere
ikke finner bryet verd å registrere seg i registreringsordningen
som det legges opp til.
Dette medlem viser til bevilgningsforslag
i kap. 19 i Innst. 420 S (2010–2011) om revidert nasjonalbudsjett
for 2011 mv. og forslag til lovendringer i Innst. 430 L (2010–2011).
Dette medlem går på denne bakgrunn
mot regjeringens forslag.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i merverdiavgiftsloven mv.
(ny og enkel registrerings- og rapporteringsordning for tilbydere
som leverer elektroniske tjenester fra
utlandet)
I
I lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift gjøres
følgende endringer:
§ 2-1 tredje ledd skal lyde:
(3) Tilbyder som leverer elektroniske tjenester, herunder
elektroniske kommunikasjonstjenester,omfattet av § 3-30 fjerde og
femte ledd, skal registreres. Når leveransene skjer ved bruk av
formidler, anses formidler som tilbyder. Beløpsgrensen i første
ledd gjelder.
§ 3-1 tredje ledd skal lyde:
(3) Omsetning av elektroniske tjenester som skjer ved
bruk av formidler, anses både som selgers og formidlers omsetning.
Nåværende § 3-1 tredje ledd blir nytt fjerde ledd.
§ 10-1 annet ledd skal lyde:
(2) Næringsdrivende i utlandet som er registrert etter
forenklet registreringsordning etter §§ 14-4 til 14-7, har rett
til refusjon av inngående merverdiavgift dersom
a) merverdiavgiften gjelder anskaffelse
av varer eller tjenester i merverdiavgiftsområdet eller innførsel
av varer til merverdiavgiftsområdet, og varene eller tjenestene
er til bruk i virksomheten, og
b) merverdiavgiften hadde vært fradragsberettiget dersom
virksomheten var registrert avgiftssubjekt i merverdiavgiftsområdet.
Nåværende § 10-1 annet og tredje ledd blir tredje
og nytt fjerde ledd.
§ 11-3 annet ledd skal lyde:
(2) Ved kjøp av elektroniske tjenester, herunder elektroniske
kommunikasjonstjenester, omfattet av § 3-30 fjerde og femte ledd,
skal tilbyder som er nevnt i § 2-1 tredje ledd beregne og betale
merverdiavgift.
§ 13-2 femte ledd skal lyde:
(5) Taushetsplikten omfatter ikke opplysninger om at en
næringsdrivende er eller ikke er registrert i Merverdiavgiftsregisteret eller
etter forenklet registreringsordning.
Kapittel 14 overskriften skal lyde:
Kapittel 14. Registrering i Merverdiavgiftsregisteret
mv. og forenklet registreringsordning
I kapittel 14 skal ny deloverskrift
foran § 14-1 lyde:
I Registrering i Merverdiavgiftsregisteret
I kapittel 14 skal ny deloverskrift
foran § 14-4 lyde:
II Forenklet
registrerings- og rapporterings-ordning for tilbydere av elektroniske
tjenester utenfor merverdiavgiftsområdet (forenklet
registreringsordning)
Ny § 14-4 skal lyde:
§ 14-4 Hvem ordningen gjelder for
(1) Avgiftssubjekt som ikke har forretningssted eller
hjemsted i merverdiavgiftsområdet og bare skal beregne og betale
merverdiavgift på elektroniske tjenester, herunder elektroniske
kommunikasjonstjenester, omfattet av § 3-30 fjerde og femte ledd,
kan velge forenklet registreringsordning.
(2) Tilbyder som nevnt i første ledd kan tillates registrert
etter forenklet registreringsordning før samlede leveranser har
oversteget beløpsgrensen etter § 2-1 tredje ledd.
(3) Tilbyder som er registrert etter første ledd, skal
ikke samtidig registreres i Merverdiavgiftsregisteret.
Ny § 14-5 skal lyde:
§ 14-5Registrering
(1) Tilbyder som ønsker forenklet registreringsordning,
skal sende melding til skattekontoret. Tilbyderen skal melde fra
til skattekontoret om endringer av informasjonen gitt i meldingen.
(2) Når tilbyder har valgt forenklet registreringsordning,
skal skattekontoret tildele tilbyderen et identifikasjonsnummer.
(3) All kommunikasjon mellom skattekontoret og tilbyder
i forenklet registreringsordning skal skje elektronisk.
(4) Departementet kan gi forskrift om hvilke opplysninger
den elektroniske meldingen som nevnt i første ledd skal inneholde.
Departementet kan også gi forskrift om utforming av forenklet registreringsordning.
Ny § 14-6 skal lyde:
§ 14-6 Refusjon av merverdiavgift
Tilbyder i forenklet registreringsordning har
ikke rett til fradrag for inngående merverdiavgift etter kapittel
8, men har rett til refusjon av inngående merverdiavgift etter §
10-1 annet ledd.
Ny § 14-7 skal lyde:
§ 14-7 Sletting
(1) Tilbyder skal melde fra til skattekontoret
når virksomheten opphører eller vilkårene for å benytte forenklet
registreringsordning ikke lenger er oppfylt.
(2) Tilbyder skal slettes fra registeret når
a) virksomheten er opphørt,
b) vilkårene for å benytte forenklet registreringsordning
ikke lenger er oppfylt, eller
c) tilbyderen gjentatte ganger misligholder pliktene som
følger av merverdiavgiftsloven.
(3) Dersom merverdiavgiftspliktig innførsel er falt
under den til enhver tid gjeldende beløpsgrensen i § 2-1 tredje
ledd uten at virksomheten er slettet i medhold av denne paragrafen,
skal tilbyder forbli registrert i minst to hele kalenderår.
(4) Tilbyder som blir slettet i medhold av annet ledd
bokstav c, og som fortsatt har avgiftspliktig virksomhet, skal registreres
ved representant etter § 2-1 sjette ledd.
(5) Tilbyder som har blitt slettet i medhold av
annet ledd bokstav c, skal kunne registreres på nytt når
a) tilbyderen etter slettingsvedtaket
har fulgt pliktene som følger av merverdiavgiftsloven,
b) det må antas at tilbyderen ved ny registrering
vil følge pliktene som følger av merverdiavgiftsloven, og
c) tilbyderen har oppfylt tidligere betalingsforpliktelser.
(6) Departementet kan i forskrift gi utfyllende reg-ler
om vilkårene for sletting og nyregistrering av tilbydere som har
blitt slettet.
§ 15-6 overskriften skal lyde:
§ 15-6Særskilt
omsetningsoppgave mv.
§ 15-6 tredje til femte ledd skal lyde:
(3) Tilbyder i forenklet registreringsordning
skal levere omsetningsoppgave som viser identifikasjonsnummer, beregningsgrunnlag
og beregnet merverdiavgift omregnet til norske kroner. Beløpene
avrundes nedover til nærmeste hele krone.
(4) Omsetningsoppgave som nevnt i første til tredje
ledd leveres terminvis. Første termin er januar, februar
og mars, annen termin er april, mai og juni, tredje termin er juli,
august og september og fjerde termin er oktober, november og desember.
(5) Departementet kan fastsette skjema
for omsetningsoppgave som nevnt i første til tredje ledd.
§ 15-7 tredje ledd nytt fjerde punktum skal lyde:
Omsetningsoppgave i forenklet registreringsordning
skal leveres elektronisk.
§ 15-8 første ledd nytt femte punktum skal lyde:
Oppgavefristen for omsetningsoppgave i forenklet
registreringsordning er 20 dager.
§ 15-9 første ledd nytt annet punktum skal lyde:
Beløp som nevnt i § 15-6 tredje ledd oppgis for den
terminen betalingen skjedde.
§ 15-10 fjerde ledd skal lyde:
(4) Tilbyder i forenklet registreringsordning
skal føre en oversikt over transaksjoner som omfattes av § 3-30
fjerde og femte ledd. Transaksjonsoversikten skal være tilstrekkelig
detaljert til at skattekontoret kan fastslå at merverdiavgiftsberegningen
i omsetningsoppgaven er korrekt. Transaksjonsoversikten skal være
elektronisk tilgjengelig for skattekontoret innen tre uker etter
anmodning. Transaksjonsoversikten skal oppbevares i ti år fra utgangen
av det året transaksjonene er gjennomført.
Nåværende § 15-10 fjerde ledd blir nytt femte ledd og
skal lyde:
(5) Departementet kan gi forskrift om
plikt til registrering og dokumentasjon av regnskapsopplysninger.
Departementet kan også gi forskrift om tidspunktet for utstedelse
av salgsdokumentasjon og dokumentasjon av uttak, herunder gjøre
unntak fra tredje ledd. Departementet kan i tillegg gi
forskrift om hva transaksjonsoversikten som nevnt i fjerde ledd skal
inneholde.
§ 15-11 første ledd nytt sjette punktum skal lyde:
Fjerde punktum gjelder tilsvarende for tilbyder
i forenklet registreringsordning.
§ 15-14 første ledd skal lyde:
(1) Bare den som er registrert avgiftssubjekt eller tilbyder
i forenklet registreringsordning, kan oppgi merverdiavgiftsbeløp
i salgsdokumentasjon og opplyse i prisangivelse at vederlaget omfatter
merverdiavgift.
§ 16-2 tredje ledd nytt tredje punktum skal lyde:
Første og annet punktum gjelder tilsvarende for opplysninger
om tilbyder i forenklet registreringsordning.
§ 18-1 første og annet ledd skal lyde:
(1) Avgiftsmyndighetene kan fastsette beregningsgrunnlaget
for utgående merverdiavgift og beløpet for inngående merverdiavgift
ved skjønn, herunder rette feil i et avgiftsoppgjør,
når
a) omsetningsoppgave ikke er kommet inn til avgiftsmyndighetene.
Oppgave som kommer inn etter at vedtak om skjønn er truffet, anses
ikke som innkommet etter denne bestemmelsen,
b) mottatt omsetningsoppgave er uriktig eller ufullstendig
eller bygger på regnskap som ikke er ført i samsvar med gjeldende
regnskapslovgivning, eller
c) noen er blitt registrert i Merverdiavgiftsregisteret eller
blitt stående registrert uten å fylle vilkårene for registrering,
og staten på grunn av dette er påført et avgiftstap.
(2) Fastsetting ved skjønn for mer enn en termin kan foretas
samlet, men ikke for et lengre tidsrom enn ett kalenderår. Retting
av konkrete poster i et avgiftsoppgjør må knyttes
til bestemte terminer.
§ 18-3 femte ledd skal lyde:
(5) Første til fjerde ledd gjelder tilsvarende for mottakere og
tilbydere som skal levere omsetningsoppgave etter § 15-6.
§ 18-4 første ledd skal lyde:
(1) Vedtak etter § 18-1, § 18-3, § 21-2 og § 21-3 kan endres
av skattekontoret og Skattedirektoratet. Det samme gjelder vedtak
om registrering eller sletting i Merverdiavgiftsregisteret eller
i forenklet registreringsordning når det samtidig er truffet
vedtak etter § 18-1 som har direkte sammenheng med registrerings-
eller slettingsvedtaket.
§ 20-1 annet og tredje ledd skal lyde:
(2) Når domstolen i søksmål mot staten som gjelder rettigheter
og plikter etter denne lov kommer til at noen bare
skal betale en del av et omtvistet avgiftsbeløp eller bare skal
ha tilbake en del av et tilbakebetalingskrav, og det ikke foreligger
tilstrekkelige opplysninger til å fastslå det riktige beløpet, skal
det i domsslutningen angis hvordan ny fastsetting skal utføres.
Kommer domstolen til at et vedtak om grunnlaget for et merverdiavgiftskrav
ikke kan opprettholdes på grunn av formelle mangler, skal den henvise vedtaket
til ny behandling av vedkommende avgiftsmyndighet.
(3) Søksmål mot staten til prøving av avgiftsoppgjør må
reises innen seks måneder etter utløpet av terminen avgiftsoppgjøret
gjelder eller etter at melding om vedtak ble sendt. Det kan
gis oppfriskning for oversittelse av fristen etter reglene i tvisteloven §§
16-12 til 16-14. Etter utløpet av søksmålsfristen gjelder likevel
fristen i skattebetalingsloven § 17-1 femte ledd i sak om tvangsfullbyrdelse
eller midlertidig sikring.
§ 20-2 tredje ledd annet punktum skal lyde:
(2) Den vedtaket retter seg mot, skal
varsles om søksmålet.
§ 21-3 annet ledd skal lyde:
(2) Den som ansvaret etter denne paragraf retter seg
mot, svarer også for medhjelperes, ektefelles og barns
handlinger.
II
I lov 10. desember 2010 nr. 71 om endringer i lov 19.
juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift skal § 3-30 fjerde ledd første
punktum lyde:
For fjernleverbare tjenester
i form av elektroniske tjenester, herunder elektroniske kommunikasjonstjenester,
oppstår merverdiavgiftsplikten også når tjenesten leveres til andre
mottakere enn nevnt i annet ledd, forutsatt at
mottakeren er hjemmehørende i merverdiavgiftsområdet og
tjenesten er merverdiavgiftspliktig ved omsetning i merverdiavgiftsområdet.
III
I lov 17. juni 2005 nr. 67 om betaling og innkreving
av skatte- og avgiftskrav skal § 9-1 første ledd nytt annet punktum
lyde:
Tilbyder i forenklet registreringsordning
som nevnt i merverdiavgiftsloven §§ 14-4 til 14-7 skal betale avgiftskravet
ved overføring av beløpet til innkrevingsmyndighetenes konto.
IV
I lov 19. november 2004 nr. 73 om bokføring skal §
2 annet ledd nytt annet punktum lyde:
Dette gjelder likevel ikke tilbydere
av elektroniske tjenester som leverer omsetningsoppgave som nevnt
i merverdiavgiftsloven § 15-6 tredje ledd, og som er bokføringspliktig
utelukkende på grunnlag av plikten til å levere omsetningsoppgave
etter bestemmelsen her.
V
Endringsloven trer i kraft 1. juli 2011. Del II
om endring av endringslov 10. desember 2010 nr. 71 trer likevel
i kraft straks.
Oslo, i finanskomiteen, den 10. juni 2011
Torgeir Micaelsen |
Dag Ole Teigen |
leder |
ordfører |