Forslagsstillerne viser til at fylkesnemndene
for barnevern og sosiale saker i dag fatter vedtak etter lov 17. juli
1992 nr. 100 om barneverntjenester om overtakelse av omsorgen for
barn, fritakelse av foreldreansvar med eventuelt samtykke til adopsjon
og vedtak om tiltak for barn med atferdsvansker. Disse nemndene
er «domstolslignende» statlige forvaltningsorgan, og kan kun overprøves
av domstolene. Disse nemndene arbeider etter lignende mønster som
domstolene, og fatter svært viktige beslutninger i enkeltmenneskers
liv. Vedtak om bruk av tvang overfor barn, rusmisbrukere eller psykisk
utviklingshemmede er høyst inngripende virkemidler.
Forslagsstillerne viser videre til at rettssikkerhet er
et viktig element i Norge, og var også ett av argumentene da fylkesnemndene
ble etablert i 1993. Forslagsstillerne finner derimot grunn til
å stille spørsmål ved nettopp barnas rettssikkerhet i det å ha et
domstolslignende organ utenom det ordinære rettsapparatet. Tvert
imot anser forslagsstillerne det som viktig at beslutninger som
fattes i saker mellom to parter (i tilfellet med fylkesnemndene
en kommune og en privat part) er lagt til rettsapparatet, for å
sikre en mest mulig lik behandling av sakene. Lik saksbehandling
og like rettigheter mener forslagsstillerne er et viktig prinsipp
for å sikre rettssikkerheten til barna.
Forslagsstillerne mener det er prinsipielt viktig at
alle har rett til å få saker som har et så potensielt inngripende
utfall, ført for rettsapparatet.
Forslagsstillerne viser også til at ikke engang
i Norden er det noen generell norm for å ha en nemnd til å utføre
disse oppgavene.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
foreslå de nødvendige lovendringer for å legge ned fylkesnemndene
for barnevern og sosiale saker, og overføre disse nemndenes oppgaver
til de ordinære domstolene.
2. Stortinget ber regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2012 overføre midler for å flytte oppgaver
fra fylkesnemndene til domstolene.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Gina Knutson Barstad, fra Senterpartiet,
Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til representantforslaget Dokument 8:169 S (2010–2011) fra
stortingsrepresentantene Solveig Horne, lb Thomsen og Øyvind Korsberg
om å overføre fylkesnemndenes oppgaver for barnevern og sosiale
saker til de ordinære domstolene, samt statsrådens svarbrev datert
19. oktober 2011 (vedlagt).
Komiteen viser til at forslagsstillerne
er opptatt av at sakene og vedtakene som nemndene behandler er svært
alvorlige og har store konsekvenser for de ulike klientenes liv. Komiteen viser
videre til at forslagsstillerne mener barn og foreldres rettssikkerhet
kan heves ved at barneverns- og sosiale saker føres for det ordinære
rettsapparatet, blant annet fordi det vil heve statusen på hele
prosessen, og sakene vil likebehandles i større grad.
Komiteen deler forslagsstillernes
syn på disse sakene som svært alvorlige og viktige. Fylkesnemndene
behandler tvangssaker etter barnevernloven og sosialtjenesteloven.
Det er altså snakk om saker som involverer barn og voksne i vanskelige
situasjoner. Komiteen deler også forslagsstillernes
syn på barnas og foreldrenes rettssikkerhet som et avgjørende hensyn
i denne sammenhengen. Komiteen vil understreke at det
er avgjørende at alle parter opplever respekt og at rettssikkerhetsprinsippene
følges i barnevernssaker.
Komiteen viser til at da fylkesnemndene
ble opprettet i 1993, var intensjonen nettopp å styrke rettssikkerheten
for barn og foreldre ved å etablere et avgjørelsesorgan som var
uavhengig og frittstående. Det var også viktig at nemndene kombinerte
juridisk og faglig innsikt og lekmannsskjønn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at barns menneskerettigheter ikke i høy nok
grad blir ivaretatt i barnevernet. Disse medlemmer viser
til Innst. 364 S (2010–2011), jf. Dokument 8:135 S (2010–2011) som
tar opp en rekke problemstillinger knyttet til barns rettigheter
og forslag for å bedre barns og pårørendes rettssikkerhet i barnevernet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at statsråden
i sitt svarbrev framfører en rekke argumenter for videreføring av
fylkesnemndene. Nemndene har opparbeidet seg bred erfaring og særskilt
kompetanse på barnevernområdet. Nemndsystemet har vist seg fleksibelt
og godt tilpasset disse helt spesielle sakene. De ordinære domstolene
besitter ikke den spesialkunnskapen om barns oppvekst og behov,
samt kjennskap til de verdikonflikter som ofte oppstår i vanskelige barnevernssaker,
som fylkesnemndene har opparbeidet seg. Fristene i barnevernloven
er dessuten korte, og det vil være krevende for de ordinære domstolene
å behandle disse sakene på så kort tid.
Flertallet viser til at statsråden
i sitt svarbrev til komiteen peker på at fylkesnemndene har eksistert
i snart 19 år, og at statsråden mener erfaringene med og evalueringer
av ordningen, har vært og er gode.
Komiteen viser til
at det fra tid til annen også kommer frem kritikk mot fylkesnemndene,
og vil understreke behovet for stadig diskusjon om rettssikkerhet
og kvalitet i behandlingen av saker av så stor betydning for enkeltmennesker
og familier.
Komiteen viser til at fylkesnemndene
er forvaltningsorgan med vedtaksmyndighet i tvangssaker etter barnevernloven
og sosialtjenesteloven. Ifølge barnevernloven § 7-14 skal forhandlingsmøte
holdes så snart som mulig, og helst innen fire uker etter at saken
er meldt til fylkesnemnda. Komiteen viser til at det
har vært stor vekst i antall saker de siste årene og at saksbehandlingstiden
i mange tilfeller ikke overholdes.
Komiteen mener saksbehandlingstiden
må bli så kort som mulig for å sikre at barn får rett tiltak raskt,
og en må sørge for god kvalitetssikring av saksbehandlingstiden.
Komiteen viser til at statsråden
i sitt brev medgir at saksbehandlingstiden i mange av sakene er lenger
enn ønskelig, og at per i dag er ventetiden i fylkesnemndene for
lang i mange saker.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil vise til at fylkesnemndene i statsbudsjettet for 2011 ble styrket
med 10 mill. kroner, som i all hovedsak var rettet mot å styrke
saksbehandlingskapasiteten. Videre vil flertallet vise
til regjeringens budsjettforslag for 2012 hvor det foreslås en ytterligere
styrking på 2,35 mill. kroner. Flertallet mener at
en videre styrking av saksbehandlingskapasiteten er svært viktig
for å nå regjeringens mål om at barnevernet over hele landet skal
gi rett hjelp til rett utsatte barn og unge tidlig.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener at ressursene til fylkesnemndene
må økes gjennom en helhetlig opptrappingsplan for barnevernet for
å sikre raskere saksbehandling.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet mener det er uholdbart
at kapasitetsmangel eller andre problemer gjør at vanskelige situasjoner
forlenges, og at det dermed skapes ytterligere utfordringer for
sårbare mennesker.
Flertallet viser til at det imidlertid
er lite som tilsier at overføring av barnevernssakene til domsstolene
vil korte ned behandlingstiden. Flertallet slutter
seg på denne bakgrunn til statsrådens vurdering av at det i dag
ikke synes å være grunnlag for å overføre fylkesnemndenes oppgaver
for barnevern og sosiale saker til de ordinære domstolene. Flertallet foreslår
på denne bakgrunn at Dokument 8:169 (2010–2011) ikke bifalles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at fylkesnemndene for barnevern og sosiale saker i dag fatter
vedtak etter lov 17. juni 1992 nr. 100 om barneverntjenester om overtakelse
av omsorgen av barn, fritakelse av foreldreansvar med eventuelt
samtykke til adopsjon og vedtak om tiltak for barn med adferdsvansker. Disse
medlemmer viser også til at fylkesnemndene er «domstolslignende»
forvaltningsorgan, og som kun kan overprøves av domstolene.
Disse medlemmer mener at ved
slike viktige beslutninger som fylkesnemndene tar i enkeltmenneskers
liv, er det viktig å påse at rettssikkerheten for alle parter blir
ivaretatt.
Disse medlemmer viser til at
en nå har en stor økning i saker til fylkesnemndene, og at saksbehandlingstiden
som i alt for mange saker er for lang, er viktige argumenter for
å legge fylkesnemndene inn i det ordinære rettssystemet, slik at
rettssikkerheten blir ivaretatt.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at det kan være grunn til å stille spørsmål ved nettopp barnas rettssikkerhet
i det å ha et domstolslignende organ utenfor det ordinære rettsapparatet. Disse
medlemmer er kjent med at en vesentlig andel saker avgjort
i fylkesnemndene i dag blir anket til tingretten, og at det i denne
videre prosessen ikke er uvanlig med omgjørelser. I slike saker
ser vi også at barnevernet anker til lagmannsretten, og i påvente
av lagmannsretten blir fylkesnemndenes vedtak gjeldende. Disse medlemmer vil
på grunnlag av disse opplysningene stille spørsmål ved om rettssikkerheten
til alle parter blir ivaretatt.
Disse medlemmer registrerer at
motstanderne argumenterer med at de ordinære domstolene ikke besitter
den spesialkunnskapen om barns oppvekst og behov, samt kjennskap
til de verdikonflikter som ofte oppstår i vanskelige barnevernssaker. Disse
medlemmer mener dette er viktige motargumenter, men at det
kan løses ved at dommerne får spesialopplæring i slike saker. Dette
er viktig å få på plass allerede i dag, da det er kjent at mange
saker uansett blir anket til tingretten. Disse medlemmer mener også
det er viktig at alle parter i en sak blir hørt og får legge frem
sine saker, og at rettssikkerheten blir bedre ivaretatt i det ordinære
domstolsystemet enn i fylkesnemndene.
Disse medlemmer mener også at
sammensetningen av fylkesnemndene slik som de er i dag, er uheldig
i forhold til rettssikkerheten. Disse medlemmer viser
til at fylkesnemndene ved dagens praksis i svært liten grad oppnevner
sakkyndige på eget initiativ, og at fagekspertisen derfor ikke kan
sies å være uavhengig av barnevernet. Barneverntjenesten får derfor
en annen stilling og tyngde enn den private part i saker om omsorgsovertakelse. Disse
medlemmer mener en slik institusjonell ordning reiser tvil
om uavhengigheten til de sakkyndige, og det er betenkelig at psykologer
både kan være utreder for kommuner og sakkyndige medlemmer av fylkesnemndene.
Slik disse medlemmer ser det, så er det viktig for
å ivareta rettssikkerheten til alle parter at oppnevnte sakkyndige
skal være objektive og partsnøytrale i sine vurderinger. Disse
medlemmer mener at med dagens praksis viser det seg i mange
tilfeller ikke å være tilfelle og viser til at menneskerettighetskonvensjonen
artikkel 6 sier at enhver har krav på rettferdig rettergang. Disse
medlemmer registrerer at undersøkelser blant annet viser
stor mangel på kontroll av feilkilder med hensyn til bruk av observasjoner,
tester og vurderinger, og mener en rettferdig rettergang krever
vanntette skott mellom de psykologer som tar oppdrag fra barnevernet,
og de som påtar seg å være sakkyndig meddommer for domstolene og
fylkesnemndene. Disse medlemmer mener på denne bakgrunn
at tiden er inne for å overføre den oppgaven som fylkesnemndene
i dag har til det ordinære domstolssystemet, for på denne måten sikre
at rettssikkerheten til alle parter blir ivaretatt. Disse
medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreslå de nødvendige
lovendringer for å legge ned fylkesnemndene for barnevern og sosiale
saker, og overføre disse nemndenes oppgaver til de ordinære domstolene.»
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2013 overføre midler for å flytte oppgaver fra fylkesnemndene
til domstolene.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen foreslå de nødvendige lovendringer
for å legge ned fylkesnemndene for barnevern og sosiale saker, og
overføre disse nemndenes oppgaver til de ordinære domstolene.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2013 overføre midler for å flytte oppgaver fra fylkesnemndene
til domstolene.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
dokumentet og til sine merknader og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:169 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Solveig Horne, Ib Thomsen og Øyvind
Korsberg om å overføre fylkesnemndenes oppgaver for barnevern og
sosiale saker til de ordinære domstolene – bifalles ikke.
Jeg viser til brev datert 6. oktober 2011 fra
Familie- og kulturkomiteen, med oversendelse av Representantforslag
169 S (2010-2011) fra stortingsrepresentantene Solveig Horne, Ib
Thomsen og Øyvind Korsberg. Komiteen ber om departementets vurdering
av forslaget.
Stortingsrepresentantene Solveig Horne, Ib Thomsen
og Øyvind Korsberg har fremmet følgende forslag:
1. Stortinget
ber regjeringen foreslå de nødvendige lovendringer for å legge ned
fylkesnemndene for barnevern og sosiale saker, og overføre disse
nemndenes oppgaver til de ordinære domstolene.
2. Stortinget ber
regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2012 overføre
midler for å flytte oppgaver fra fylkesnemndene til domstolene.
Jeg har følgende kommentar til forslaget:
Representantene foreslår å legge ned fylkesnemndene
for barnevern og sosiale saker og overføre disse nemndenes oppgaver
til de ordinære domstolene.
Fylkesnemndene ble opprettet i 1993. Intensjonen
med opprettelsen av fylkesnemndene var å styrke rettsikkerheten
for barn og foreldre ved å etablere et avgjørelsesorgan som var
uavhengig og frittstående. Intensjonen var videre å kombinere juridisk
og faglig innsikt og lekmannsskjønn.
Fylkesnemndenes rolle har vært vurdert flere ganger
siden de ble opprettet. I NOU 2001:32 Rett på sak ble det vist til
at Strukturutvalget i NOU 1999:22 konkluderte med at fylkesnemndene
burde opprettholdes som uavhengige, statlige forvaltningsorganer.
Det samme ble lagt til grunn av Justisdepartementet i St.meld. nr 23 (2000-2001),
der dette begrunnes med at fylkesnemndene antas å styrke rettssikkerheten
i den offentlige forvaltning, og samtidig avlaster domstolene.
En av fordelene med fylkesnemndene fremfor de ordinære
domstolene er at fylkesnemndene har opparbeidet seg bred erfaring
og særskilt kompetanse på barnevernområdet, samtidig som de arbeider
etter de samme grunnregler som gjelder for domstolene. Nemndssystemet
har vist seg fleksibelt og godt tilpasset disse helt spesielle sakene.
Rettssikkerheten er godt ivaretatt, noe som er bekreftet blant annet
gjennom forskningsevalueringen ”Evaluering av rettsikkerheten ved
behandling av barnevernssaker i fylkesnemnda” gjennomført i 2000
og 2001.
Stortinget vedtok for få år siden nye saksbehandlingsregler
for fylkesnemndene. Disse trådte i kraft 1. januar 2008. Formålet
med de nye reglene var først og fremst å sikre en enhetlig og hensiktsmessig
saksbehandling i fylkesnemndene i tråd med de grunnregler for god
saksbehandling som gjelder for de ordinære domstolene gjennom ny
tvistelov. Dermed har den moderniseringsprosess som har pågått i domstolene
også fått virkning for fylkesnemndenes saksbehandling. De nye reglene
tar dessuten hensyn til de særlige behov som gjør seg gjeldende
i barnevernssakene.
En nemnd består normalt av fylkesnemndsleder med
særskilt juridisk kompetanse pluss et medlem fra et fagkyndig utvalg
og et medlem fra et lekmannsutvalg. Forslagsstillerne er opptatt av
at fagpersoner opptrer som både rådgivere og fatter vedtak i saker.
Dersom det legges frem en sakkyndig utredning i en sak, skal ikke
samme fagperson sitte i nemnda som behandler denne saken. Alle sakkyndige
utredninger er dessuten gjennomgått av Barnesakkyndig kommisjon
før disse kan benyttes i fylkesnemnda.
Jeg mener at nye saksbehandlingsregler med utgangspunkt
i regelverket for domstolene og det faktum at alle rapporter fra
sakkyndige i barnevernssaker nå gjennomgås av Barnesakkyndig kommisjon,
tilsier at barnas rettsikkerhet ikke nødvendigvis vil bedres ved
å føre sakene for domstolen.
Per i dag er ventetiden i fylkesnemndene for
lang i mange saker. Dette tar jeg meget alvorlig, og departementet
følger utviklingen i saksbehandlingstiden tett. Departementet har
de siste årene tilsatt nye fylkesnemndsledere for å få saksbehandlingstiden
så kort som mulig, og budsjettet til fylkesnemndene er styrket.
Selv om saksbehandlingstiden i mange av sakene i dag er lenger enn
ønskelig, hører det også med til bildet at nær sagt alle akuttsakene
og klagesakene blir behandlet innen den korte fristen loven setter.
Jeg har dessuten nylig omorganisert fylkesnemndene for å bidra til
fornying og mest mulig effektiv ressursutnyttelse. Jeg mener at
det er lite som tilsier at overføring av barnevernssakene til domstolene
vil korte ned saksbehandlingstiden. En effektiv arbeidssituasjon
i domstolene er basert på at saker kan berammes for lang tid framover. Fristene
i barnevernloven er korte, og det vil være krevende for de ordinære
domstolene å behandle disse sakene på så kort tid.
Fylkesnemndene har opparbeidet seg en spesialkunnskap
om barns oppvekst og behov og en kjennskap til de verdikonflikter
som ofte oppstår i vanskelige barnevernssaker, og er dermed et viktig
organ for rettsikkerheten for både voksne og barn. Fylkesnemndene
har eksistert i snart 19 år, og erfaringene med ordningen, inkludert
forskeres evaluering av den, er gode.
På denne bakgrunn vil fylkesnemndene etter min oppfatning
også i årene som kommer spille en viktig rolle som forvaltningsorganer
med ansvar for noen av de vanskeligste, men også viktigste, oppgaver
i vårt velferdssystem. Det synes derfor i dag ikke å være gode grunner
som tilsier en overføring til domstolene.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 24. november 2011
Gunn Karin Gjul |
Øyvind Håbrekke |
leder |
ordfører |