Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Hanne Thürmer, og fra Venstre, Ola Elvestuen,
viser til at forslaget omhandler både investitur og oppløsningsrett
og at det i forslaget er lagt opp slik at endringene henger sammen.
Forslagsstillerne presiserer i forslaget at dersom regjeringen får
rett til å oppløse Stortinget, bør det til gjengjeld innføres et
krav om at et flertall av nasjonalforsamlingen stiller seg bak en
nydannet regjering. Selv om det teknisk sett kan være mulig å skille
de to delene av forslaget fra hverandre, vil komiteen behandle
forslaget i tråd med dets intensjon om sammenkobling mellom investitur
og oppløsningsrett.
Komiteen mener det
er viktig at en tenker langsiktig når en vurderer konstitusjonelle
endringer, og at disse ikke gjennomføres på bakgrunn av kortsiktige
politisk motiverte standpunkter. Forslag om investitur og oppløsningsrett
er behandlet flere ganger av ulike storting, men har ikke tidligere
oppnådd tilstrekkelig flertall. Ved Stortingets siste behandling
av tilsvarende forslag 31. mai 2007, fikk forslaget flertall, men ikke
tilstrekkelig flertall til å endre Grunnloven, jf. Grunnloven §
112.
Komiteen viser til at Norge er
et av få sammenlignbare land som ikke har noen form for investitur
eller oppløsningsrett. Samtidig understreker komiteen at
den praktiske betydningen av investitur og oppløsningsrett er sterkt varierende
fra land til land.
Komiteen viser til
at investitur som prinsipp innebærer at parlamentets flertall aktivt
må støtte opp om regjeringen eller en bestemt statsminister. Ofte
omtales investitur som positiv parlamentarisme, siden det innebærer
en aktiv tillitserklæring fra parlament til regjering. I Norge praktiseres
det som ofte kalles negativ parlamentarisme. I det norske systemet
er regjeringen avhengig av å ikke møte aktiv mistillit av parlamentet
for å kunne etablere seg og fortsette som regjering.
Komiteen merker seg at det i
forslaget tas til orde for en positiv parlamentarisme i den form
at parlamentet må gi aktiv støtte til en bestemt statsministerkandidat,
som så kan utnevnes av Kongen og deretter velge sine regjeringsmedlemmer.
Komiteen viser til at det så
langt i Norges parlamentariske historie har vært få konstitusjonelle kriser
som ville funnet en bedre løsning dersom en hadde hatt investitur.
Fravær av investitur kan imidlertid ha bidratt til at det er blitt
etablert regjeringer som ellers ikke ville hatt tilstrekkelig støtte
i parlamentet til å bli innsatt ved investitur, men som likevel
har fungert på en tilfredsstillende måte. Slik kan en også hevde
at fraværet av investitur har styrket den parlamentariske handlefriheten
og hindret utviklingen av enkelte konstitusjonelle kriser.
Komiteen viser til at innføring
av investitur vil innebære at det parlamentariske grunnlaget til
en regjering må være avklart. Det hindrer ikke etablering av mindretallsregjeringer,
men forutsetter et avklart forhold mellom et flertall i Stortinget
og det eller de partiene som sitter i regjering. En slik avklaring
kan skje gjennom en felles politisk plattform eller gjennom en politisk avtale.
Komiteen viser på den annen side
til viktigheten av at hvert enkelt parti står ansvarlig for den
politikken de har gått til valg på eller som de aktivt støtter gjennom
stortingsperioden.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til at det
kan skape demokratiske utfordringer dersom partier tvinges til å
støtte aktivt en regjering de egentlig ikke ønsker dannelsen av,
for å hindre oppløsning av det folkevalgte organ. Flertallet mener også
det er grunn til å påpeke at det etter en konstitusjonell krise
hvor Stortinget løses opp, i denne sammenheng fordi en ikke blir
enige om en statsministerkandidat, ikke betyr at sammensetningen
av Stortinget nødvendigvis vil bli endret etter et nyvalg. En kan
risikere at et stortings konstitusjonelle krise blir avløst av et
storting som er sammensatt slik at en fortsatt ikke vil finne en
løsning.
Komiteen er enig med
forslagsstillerne i at mindretallsregjeringer normalt vil stå svakere rustet
overfor Stortinget enn flertallsregjeringer. Det er imidlertid et
spørsmål om hvor stort det problemet er både praktisk og prinsipielt.
Grunnloven legger til grunn en viktig arbeidsdeling mellom storting
og regjering, både gjennom Grunnloven § 3 og gjennom prerogativene. Komiteen legger
også til grunn at de erfaringene en har så langt viser at Stortinget
som hovedregel opptrer svært ansvarlig, også i situasjoner hvor Norge
har hatt mindretallsregjeringer.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmet fra Høyre, viser til at velgerne utgjør Norges øverste
demokratiske organ gjennom valgtinget. Stortinget velges ved valgtinget
og er det øverste demokratisk valgte organ i vårt system. Regjeringen
er ikke et folkevalgt organ, men er indirekte valgt og utgjør den
utøvende makt.
Flertallet registrerer at forslagsstillerne
vil innføre en ordning med oppløsningsrett som innebærer at regjeringen
under bestemte forutsetninger kan oppløse det øverste folkevalgte
organ. Dette er en ordning som er vanlig i sammenlignbare system. Flertallet viser
til at forslag om å gi regjeringen mulighet til å oppløse den folkevalgte
forsamling innebærer en vesentlig forskyvning av makt til den utøvende
makts fordel, og samtidig innebærer en mulighet for at regjeringen
overprøver resultatet av valgtinget.
Flertallet understreker at forslagsstillerne mener
oppløsningsretten kun skal anvendes under konstitusjonelle kriser.
Eksempler på slike kriser er at Stortinget ikke blir enige om en statsminister
til å lede den utøvende makt, at det fremmes mistillitsforslag som
får flertall, eller at et kabinettspørsmål påfører regjeringen nederlag.
Det er en forutsetning for oppløsning av Stortinget at regjeringen
i de to sistnevnte tilfeller har gjort Stortinget oppmerksom på
at oppløsning vil bli resultatet.
Flertallet viser til at forslagsstillerne
mener at oppløsningsretten skal være en sikkerhetsventil ved konstitusjonelle
kriser. Flertallet viser til at Norge har lang tradisjon
for å sikre at landet får en regjering selv i vanskelige parlamentariske
situasjoner.
Flertallet merker seg også at
et annet hovedargument for innføring av oppløsningsrett er å sikre
en bedre maktbalanse mellom Stortinget og regjeringen. Forståelsen
er at forslagsstillerne ønsker å styrke regjeringens posisjon i
forhold til Stortinget. Flertallet mener maktbalansen mellom
storting og regjering i utgangspunktet er god, og at den reflekterer
det faktum at Stortinget er landets øverste folkevalgte organ. Flertallet kan
ikke se at en indirekte valgt regjering utrustet med muligheten
til å avsette det folkevalgte parlamentet, vil være en styrking
av demokratiet.
Komiteens medlem fra Høyre kan
ikke se at det er nødvendig med en kobling mellom oppløsningsretten
og investitur, og vil på dette grunnlag anbefale at forslaget ikke
bifalles. Dette medlem noterer seg også at forslaget primært
legger opp til at et storting valgt ved ekstraordinære valg kun
vil sitte frem til neste ordinære stortingsvalg. Dette medlem er
av den oppfatning at en slik ordning åpner for uhensiktsmessig korte
stortingsperioder som vil kunne medføre uheldig stillstand i det
politiske arbeid, hyppige valg og omfattende praktiske merkostnader. Dette
medlem viser da også til Høyres merknader i Innst. S. nr.
191 (2006–2007).