Forslagsstillerne viser til at hvert år blir
tusenvis av mennesker, herunder barn, ofre for menneskehandel. Også
i Norge har en avdekket menneskehandel med barn og erfart at Norge
blir benyttet som tran-sittland for handel med barn. Forslagsstillerne
ønsker å gi relevante myndigheter de nødvendige virkemidlene for
å bekjempe menneskehandel med barn, og for å bedre situasjonen for
de barna som er utsatt for menneskehandel.
Forslagsstillerne viser til høringsnotatet fra 7. juli
2009 fra Barne- og likestillingsdepartementet om «Barn som kan være
ofre for menneskehandel – adgang til midlertidig plassering uten
samtykke på institusjon for beskyttelse og omsorg (forslag om endring
i barnevernloven)» hvor det blant annet står følgende:
«Dagens bestemmelser er ikke utformet med tanke på
å være hjemmelsgrunnlag for plassering av barn som kan være utsatt
for menneskehandel og for iverksettelse av de nødvendige tiltak
for å ivareta disse barnas spesielle situasjon og behov for beskyttelse.
Etter
departementets syn er det behov for et eget særskilt hjemmelsgrunnlag
for midlertidig plassering av barn på institusjon uten samtykke
for beskyttelse og omsorg der barn kan være ofre for menneskehandel.»
Forslagsstillerne er enige i departementets
vurdering og ønsker å få på plass denne nødvendige lovendringen
så raskt som mulig. Forslagsstillerne viser til samme høringsnotat
om departementets vurdering av behovet for ny bestemmelse i barnevernloven
– § 4-29 «Midlertidig plassering på institusjon uten samtykke ved fare
for utnyttelse til menneskehandel». En slik tvangsmessig plassering
og muligheten lovendringen gir for iverksetting av omfattende beskyttelsestiltak,
vil innebære et alvorlig tvangsinngrep for det enkelte barn. Forslagsstillerne
understreker derfor, i likhet med departementet i sitt høringsnotat,
at ny § 4-29 skal
ha beskyttelse av
og omsorg for barnet som sitt formål
ha strenge og klare vilkår som forutsetning
for at det skal kunne treffes vedtak
begrenses til å åpne for en midlertidig
plassering med så kort varighet som mulig
inneholde et krav om hyppig prøving i fylkesnemnda
som grunnlag for videreføring av plassering
inneholde adgang til rettslig prøving av
fylkesnemndas vedtak om plassering
Formålet med en slik plassering er å bidra til
at barnet tas ut av en eventuell menneskehandelsituasjon. Lovendringen
skal beskytte barnet mot å bli, eller fortsette med å bli, utnyttet
til menneskehandel. Plasseringen skal føre til at barnet får god
omsorg og den nødvendige oppfølgingen.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem nødvendige
lovendringer som sikrer nødvendig hjemmel for at barn som kan være
ofre for menneskehandel, kan bli midlertidig plassert, uten samtykke,
på institusjon for beskyttelse og omsorg.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rannveig K. Andresen, fra Senterpartiet,
Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til komiteens merknader i Innst. 250 L (2011–2012), jf. Prop.
43 L (2011–2012).
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen viser til
representantforslaget og til sine merknader og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:157 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Linda C. Hofstad Helleland, Sonja Irene
Sjøli, André Oktay Dahl og Michael Tetzschner om bedre beskyttelse
av barn som er utsatt for menneskehandel – vedlegges protokollen.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 24. april 2012
Gunn Karin Gjul |
leder og ordfører |