Innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om bevilgninger på statsbudsjettet for 2013, kapitler under Finansdepartementet og Fornyings-, og administrasjons- og kirkedepartementet (rammeområde 14)

Til Stortinget

1. Innledning

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet, lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til Meld. St. 1 (2012–2013) Nasjonalbudsjettet 2011 og Prop. 1 S (2012–2013) Statsbudsjettet som ble lagt frem 8. oktober 2012.

Komiteen fremmer i denne innstillingen forslag til bevilgninger på statsbudsjettet for 2013 under den ramme og de kapitler som er fordelt til komiteen i Stortingets møte 16. oktober 2012, jf. Innst. 1 S (2012–2013).

Rammeområde 14 omfatter bevilgninger til Det kongelige hus, til Stortinget og Stortingets eksterne organer: Forsvarets ombudsmannsnemnd, Stortingets ombudsmann for forvaltningen, Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste og Riksrevisjonen.

2. Regjeringens budsjettforslag

Regjeringens budsjettforslag for rammeområde 14; summen av regjeringens forslag til utgifter fratrukket inntekter er på 1 846 807 000 kroner.

Nedenfor følger en oversikt over bevilgningsforslaget under rammeområdet 14 slik det fremgår av Prop. 1 S (2012–2013), fordelt på kapitler og poster:

Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 14

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S

Utgifter i hele kroner

Det kongelige hus

1

H.M. Kongen og H.M. Dronningen

168 638 000

1

Apanasje

10 032 000

50

Det kongelige hoff

158 606 000

2

H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessen

25 569 000

1

Apanasje

8 349 000

50

H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessens stab mv .

17 220 000

Stortinget og underliggende institusjoner

41

Stortinget

1 131 900 000

1

Driftsutgifter

793 600 000

32

Kjøp av leiligheter, kan overføres

51 000 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

115 300 000

70

Tilskudd til partigruppene

158 600 000

72

Tilskudd til Det Norske Nobelinstitutts bibliotek

1 400 000

73

Kontingenter, internasjonale delegasjoner

12 000 000

42

Ombudsmannsnemnda for Forsvaret

6 600 000

1

Driftsutgifter

6 600 000

43

Stortingets ombudsmann for forvaltningen

54 350 000

1

Driftsutgifter

54 350 000

44

Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste

10 100 000

1

Driftsutgifter

10 100 000

51

Riksrevisjonen

481 600 000

1

Driftsutgifter

481 600 000

Sum utgifter rammeområde 14

1 878 757 000

Inntekter i hele kroner

Inntekter under departementene

3041

Stortinget

29 200 000

1

Salgsinntekter

7 540 000

3

Leieinntekter

1 660 000

40

Salg av leiligheter

20 000 000

3051

Riksrevisjonen

2 750 000

1

Refusjon innland

2 100 000

2

Refusjon utland

650 000

Sum inntekter rammeområde 14

31 950 000

Netto rammeområde 14

1 846 807 000

3. Stortingets vedtak om rammeområde 14

3.1 Sammendrag

Ved vedtak i Stortinget 27. november 2012 er nettosum for rammeområde 14 fastsatt til 1 846 807 000 kroner, jf. Innst. 2 S (2012–2013).

De fremsatte bevilgningsforslag i denne innstillingen bygger på denne rammen, jf. Stortingets forretningsorden § 41.

Tabellen under viser partienes forslag under rammeområde 14, slik de ble lagt til grunn for rammeforslagene i Innst. 2 S (2012–2013) fra finanskomiteen:

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S

A, SV, Sp

FrP

H

KrF

V

Utgifter rammeområde 14 (i hele tusen kroner)

1

H.M. Kongen og H.M. Dronningen

1

Apanasje

10 032

10 032

(0)

10 032

(0)

10 032

(0)

10 032

(0)

10 032

(0)

50

Det kongelige hoff

158 606

158 606

(0)

158 606

(0)

158 606

(0)

158 606

(0)

158 606

(0)

2

H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessen

1

Apanasje

8 349

8 349

(0)

8 349

(0)

8 349

(0)

8 349

(0)

8 349

(0)

50

H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessens stab mv.

17 220

17 220

(0)

17 220

(0)

17 220

(0)

17 220

(0)

17 220

(0)

41

Stortinget

1

Driftsutgifter

793 600

793 600

(0)

793 600

(0)

778 600

(-15 000)

793 600

(0)

793 600

(0)

32

Kjøp av leiligheter

51 000

51 000

(0)

51 000

(0)

51 000

(0)

51 000

(0)

0

(-51 000)

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

115 300

115 300

(0)

115 300

(0)

100 300

(-15 000)

115 300

(0)

115 300

(0)

70

Tilskudd til partigruppene

158 600

158 600

(0)

128 600

(-30 000)

158 600

(0)

158 600

(0)

158 600

(0)

72

Tilskudd til Det Norske Nobelinstitutts bibliotek

1 400

1 400

(0)

1 400

(0)

1 400

(0)

1 400

(0)

1 400

(0)

73

Kontingenter, internasjonale delegasjoner

12 000

12 000

(0)

12 000

(0)

12 000

(0)

12 000

(0)

12 000

(0)

42

Ombudsmannsnemnda for Forsvaret

1

Driftsutgifter

6 600

6 600

(0)

6 600

(0)

6 600

(0)

6 600

(0)

6 600

(0)

43

Stortingets ombudsmann for forvaltningen

1

Driftsutgifter

54 350

54 350

(0)

54 350

(0)

54 350

(0)

54 350

(0)

54 350

(0)

44

Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste

1

Driftsutgifter

10 100

10 100

(0)

10 100

(0)

10 100

(0)

10 100

(0)

10 100

(0)

51

Riksrevisjonen

1

Driftsutgifter

481 600

481 600

(0)

481 600

(0)

466 600

(-15 000)

481 600

(0)

481 600

(0)

Sum utgifter rammeområde 14

1 878 757

1 878 757

(0)

1 848 757

(-30 000)

1 833 757

(-45 000)

1 878 757

(0)

1 827 757

(-51 000)

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S

A, SV, Sp

FrP

H

KrF

V

Inntekter rammeområde 14 (i hele tusen kroner)

3041

Stortinget

1

Salgsinntekter

7 540

7 540

(0)

7 540

(0)

7 540

(0)

7 540

(0)

7 540

(0)

3

Leieinntekter

1 660

1 660

(0)

1 660

(0)

1 660

(0)

1 660

(0)

1 660

(0)

40

Salg av leiligheter

20 000

20 000

(0)

20 000

(0)

20 000

(0)

20 000

(0)

20 000

(0)

3051

Riksrevisjonen

1

Refusjon innland

2 100

2 100

(0)

2 100

(0)

2 100

(0)

2 100

(0)

2 100

(0)

2

Refusjon utland

650

650

(0)

650

(0)

650

(0)

650

(0)

650

(0)

Sum inntekter rammeområde 14

31 950

31 950

(0)

31 950

(0)

31 950

(0)

31 950

(0)

31 950

(0)

Sum netto rammeområde 14

1 846 807

1 846 807

(0)

1 816 807

(-30 000)

1 801 807

(-45 000)

1 846 807

(0)

1 795 807

(-51 000)

3.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Stortinget i møte 27. november 2012 har vedtatt at nettosum for rammeområde 14 skal være på 1 846 807 000 kroner.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, støtter dette.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre viser til sine alternative budsjetter med ulike forslag til kutt på rammeområde 14, jf. partienes merknader i Innst. 2 S (2011–2012) fra finanskomiteen.

4. Det kongelige hus

4.1 Sammendrag

Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet har ansvaret for bevilgningene til Kongehuset. Bevilgningene under kap.1 post 50 Det kongelige hoff og kap. 2 post 50 H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessens stab mv. benyttes blant annet til offisielle oppgaver for Kongehuset. Kap. 1 post 50 benyttes både til kongeparet og kronprinsparets offisielle oppgaver.

4.1.1 Kap. 1 H.M. Kongen og H.M. Dronningen

Post 1 Apanasje

Bevilgningen benyttes til personlige utgifter for H.M. Kongen og H.M. Dronningen, inkludert utgifter knyttet til diverse offisielle oppgaver og til drift og vedlikehold av private eiendommer.

Post 50 Det kongelige hoff

Bevilgningen benyttes til kongehusets utgifter til offisielle oppgaver, drift av organisasjonen, infrastruktur og mindre vedlikeholdsprosjekter. Bevilgningen skal også dekke utgifter til løpende indre vedlikehold og utvikling av de statlige kongelige eiendommer, Det kgl. slott, Bygdøy kongsgård (hovedhuset m/sidebygning og park, og Oscarshall). Det foreslås å styrke posten med 3 mill. kroner for å dekke nødvendige kostnader for publikumsvisningene på Det kgl. slott og Oscarshall, og midler til kompetansetilpasning for ansatte.

4.1.2 Kap. 2 H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessen

Post 1 Apanasje

Bevilgningen skal dekke kronprinsparets personlige utgifter, inkludert utgifter knyttet til diverse offisielle oppgaver, og til drift og vedlikehold av private eiendommer.

Post 50 H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessens stab mv.

Bevilgningen skal dekke utgifter til kronprinsparets stab på Det kgl. slott og betjeningen på Skaugum, og utgifter knyttet til kronprinsparets offisielle oppgaver.

4.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til forslaget til budsjett for Det kongelige hus for 2013, og mener det er positivt at publikumsvisningene til Det kgl. slott og Oscarshall er populære. Komiteen støtter forslaget om en økning på 3 mill. kroner for å dekke kostnader til dette.

Komiteen har ikke ytterligere merknader og slutter seg til forslaget.

5. Stortinget og underliggende institusjoner

5.1 Kap. 41 Stortinget

5.1.1 Sammendrag

Hovedoppgaver og organisasjon

Stortingets administrasjon skal gjennom sine støtte- og servicefunksjoner legge til rette for at stortingsrepresentantene kan konsentrere seg om det politiske verv de er valgt til, og at Stortinget og dets organer på en effektiv måte kan ivareta sine funksjoner.

Stortingets administrasjon skal oppleves som relevant, profesjonell, effektiv, serviceorientert og samfunnsbevisst av stortingsrepresentantene og andre målgrupper. Administrasjonen skal utføre sine oppgaver slik at Stortingets anseelse blir ivaretatt på best mulig måte.

Mål og budsjett 2013

Proposisjonen gjengir målene for administrasjonens handlingsområder og skisserer noen toneangivende tiltak som vil prege arbeidet i 2013.

Stortingets budsjett omfatter den parlamentariske virksomheten i vid forstand, medregnet Stortingets deltakelse i internasjonale parlamentarikerforsamlinger, øvrige reiser og stortingsrepresentantenes godtgjørelser. Budsjettet omfatter også den administrative drift og vedlikehold av Stortinget.

Forslaget til budsjett for Stortinget viser en total vekst på 45 mill. kroner (4,1 pst.) fra 2012 til 2013. I kostnadene for 2013 inngår delbetalinger for kjøp av 38 pendlerboliger (51 mill. kroner), større bygningsmessige arbeider utover normalt vedlikehold (18 mill. kroner) samt fullføring av ekstraordinære informasjons- og kommunikasjonsutviklingsprosjekter som er beregnet til 15 mill. kroner. I løpet av 2013 og 2014 vil flere pendlerboliger bli solgt.

Kap. 41 blir ikke tilført midler fra den sentrale lønnsreserven i staten, og det må følgelig legges inn en viss lønnsreserve i budsjettet.

Post 1 Driftsutgifter

Posten omfatter lønn og godtgjørelser for stortingsrepresentanter og ansatte, og utgifter til Stortingets kjøp av varer og tjenester. Posten omfatter også utgifter til reiser og deltakelse i faste internasjonale parlamentarikerforsamlinger. Utgifter til trykking av Stortingets publikasjoner, drift av Stortingets bibliotek og arkiv, samt vedlikehold og drift av bygninger og Stortingets tjenesteboliger inngår i denne posten.

Post 32 Kjøp av leiligheter, kan overføres

Her føres kjøp av pendlerboliger.

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

Her budsjetteres kjøp av teknisk utstyr, fornyelse og videreutvikling av Stortingets IKT-systemer, kjøp av kunst, ombyggingsarbeider, større vedlikeholdsarbeider mv. i Stortingets bygningsmasse.

Post 70 Tilskudd til partigruppene

Posten omfatter Stortingets tilskudd til partienes gruppesekretariater. Tilskuddet til hver stortingsgruppe avhenger av partiets representasjon på Stortinget. Det gis et fast, felles grunntilskudd til hver partigruppe samt et tillegg per stortingsrepresentant.

Post 72 Tilskudd til Det Norske Nobelinstitutts bibliotek

Her føres tilskudd til Nobelinstituttets bibliotek.

Post 73 Kontingenter, internasjonale delegasjoner

Her føres kontingentene til Nordisk råd, OSSE og IPU.

Kap. 3041 Stortinget

Under dette kapitlet budsjetteres blant annet salgsinntekter, salg av pendlerboliger og leieinntekter. Salgsinntektene kommer stort sett fra kafeteriaene.

5.1.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre, viser til proposisjonen og slutter seg til budsjettforslaget.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet i Innst. 2 S (2011–2012) foreslo å redusere tilskuddet til partigruppene med 30 mill. kroner i kap. 41 post 70. Disse medlemmer viser for øvrig til Fremskrittspartiets merknader i finansinnstillingen.

Komiteens medlem fra Høyre viser til at Høyre i sitt alternative budsjett har foreslått å redusere bevilgningen på kap. 41 post 1 med 15 mill. kroner og på post 45 med 15 mill. kroner. Dette medlem viser til Høyres merknader i Innst. 2 S (2011–2012) fra finanskomiteen.

Komiteens medlem fra Venstre viser til at Venstre i sitt alternative budsjett har foreslått å redusere bevilgningen på kap. 41 post 32 Kjøp av leiligheter, med 51 mill. kroner. Dette medlem viser til Venstres merknader i Innst. 2 S (2011–2012) fra finanskomiteen.

5.2 Kap. 42 Ombudsmannsnemnda for Forsvaret

5.2.1 Sammendrag

Ombudsmannsnemnda skal bidra til å sikre de allmennmenneskelige rettigheter for Forsvarets personell, og ved sitt arbeid søke å medvirke til å effektivisere Forsvaret. Nemndas leder benevnes som Ombudsmannen for Forsvaret, er årslønnet og leder Ombudsmannens administrasjon.

5.2.2 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at det samlede antall klager til nemnda holder seg stabilt, og at de fleste saker løses gjennom veiledning og råd ved besøk av ombudsmannen ved avdeling eller ved telefonsamtale. Komiteen vil vise til at saker av prinsipiell karakter eller som har særlig allmenn interesse, forelegges nemnda etter forberedelse av ombudsmannen.

Komiteen vil understreke viktigheten av dette.

Komiteen har merket seg at ombudsmannen får et økende antall henvendelser fra kvinner i førstegangstjeneste. Komiteen vil i den forbindelse vise til at flere kvinner i Forsvaret er en viktig del av det å sikre Forsvaret nødvendig og relevant kompetanse. Til tross for flere strukturelle tiltak over mange år for å øke kvinneandelen, har det totale antallet kvinner ikke økt. Nye unge kvinner kommer til. Like mange slutter etter kort tid.

Komiteen vil understreke viktigheten av at Forsvaret tar på alvor at mange jenter i førstegangstjeneste sliter med kulturen blant enkelte lavere befal. Komiteen vil be Ombudsmannen for Forsvaret være særlig oppmerksom på Forsvarets interne kodeks også når Ombudsmannen behandler henvendelsene fra unge kvinner i førstegangstjeneste.

Komiteen vil understreke viktigheten av at ombudsmannen kommuniserer forholdene til Forsvarets ledelse.

Komiteen har merket seg at ved inspeksjoner søker Ombudsmannen og nemnda å bidra til en effektivisering av Forsvaret og bedring av tjenesteforholdene i Forsvaret.

Komiteenvil for øvrig vise til sine merknader i Innst. 338 S (2011–2012), jf. Dokument 5 (2011–2012).

5.3 Kap. 43 Stortingets ombudsmann for forvaltningen

5.3.1 Sammendrag

Som Stortingets tillitsmann skal Sivilombudsmannen føre kontroll med at det i den offentlige forvaltning ikke blir gjort urett eller feil mot den enkelte borger. Ombudsmannen skal også bidra til at forvaltningen respekterer og sikrer menneskerettighetene. Disse oppgavene ivaretas først og fremst gjennom undersøkelser og behandling av klager fra enkeltpersoner, organisasjoner og selskaper. Ombudsmannen tar også opp saker på eget initiativ, i hovedsak basert på kjennskap til forhold i forvaltningen det kan være grunn til å ta opp særskilt.

Mål og budsjett 2013

Veksten i antallet klagesaker har over tid vært betydelig, og sakene til en viss grad også mer arbeidskrevende. Budsjettveksten for 2013 er i hovedsak en økning av saksbehandlerressursene og IT-støtten for å ivareta ombudsmannens oppgaver tilstrekkelig.

Et viktig mål for 2013 er å fokusere på at saksavviklingen er effektiv. I 2013 ønsker Ombudsmannen i tillegg å ta opp flere saker av eget tiltak. Det tas også sikte på flere besøk i forvaltningen. Målet med besøkene er å skaffe seg kunnskap om forholdene i den type institusjoner Ombudsmannen mottar klager på.

Ombudsmannen vil i 2013 arbeide videre med å utvikle den interne mål- og resultatstyringen. Viktige mål for virksomheten er å arbeide videre med å sikre prioritering av de viktigste sakene, tilstrebe en effektiv saksbehandling, god juridisk kvalitet og tillit i samfunnet, gode og effektive interne rutiner og støtteaktiviteter samt videreutvikling av ombudsmannskontoret som en god arbeidsplass.

Post 1 Driftsutgifter

Posten omfatter lønnsutgifter og utgifter til Sivilombudsmannens kjøp av varer og tjenester.

Kap. 3043 Stortingets ombudsmann for forvaltningen

Her føres refusjon av foreldrepenger.

5.3.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til forslaget til budsjett for Stortingets ombudsmann for forvaltningen (Sivilombudsmannen) for 2013. Komiteen støtter forslaget, og forutsetter at rammevilkårene som stilles til disposisjon for Sivilombudsmannen dermed vil være tilstrekkelige til å følge opp de føringer som følger av Stortingets behandling av årsmeldingen, jf. Innst. 332 S (2011–2012).

Komiteen viser til at Sivilombudsmannsembetet i år er 50 år, og komiteen gratulerer med flott innsats over disse årene. Sivilombudsmannen står sterkt som institusjon i Norge, og er et naturlig referansepunkt i media, men er likevel urovekkende lite kjent. Komiteen ber derfor om at neste årsmelding fra Sivilombudsmannen inneholder en vurdering av tiltak for å gjøre ombudsmannen bedre kjent. Det bes også om at det tas inn en vurdering og oppdatering om aktuelle drøftinger om sivilombudsmannsembetene i de nordiske landene.

5.4 Kap. 44 Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste

5.4.1 Sammendrag

EOS-utvalget skal føre regelmessig tilsyn med etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste som utføres i den sivile og militære forvaltning (EOS-tjeneste). Kontrollutvalgets oppgaver er å gjennomføre inspeksjoner, undersøke alle klager og ta opp saker av eget tiltak som utvalget ut fra formålet finner det riktig å behandle. Hovedformålet er å ivareta den enkeltes rettssikkerhet og se til at tjenestene respekterer menneskerettighetene.

Mål og budsjett 2012

Utvalgets hovedoppgave er å føre løpende kontroll med EOS-tjenestene. Kontrollen utøves i form av inspeksjoner, behandling av klagesaker og behandling av saker som tas opp av eget tiltak. Utvalgets faglige virksomhet styres i hovedsak av hva som framkommer gjennom inspeksjonsvirksomheten og klagesaker, samt av de signalene Stortinget gir ved behandlingen av utvalgets årsmeldinger.

Utvalget vil i 2013 holde fram med prosjektrettede undersøkelser, som et supplement til den løpende inspeksjonsvirksomheten. Utvalget vil fortsette å følge med på utviklingen i EOS-tjenestene og det økende samarbeidet mellom disse. Utvalget vil søke å benytte seg av sin teknisk sakkyndige i enda større grad enn tidligere, for å holde seg oppdatert på den teknologiske utviklingen hva gjelder EOS-tjenestenes oppgaver og kapasiteter. Utvalget vil fortsatt opprettholde kontakten med andre kontrollmyndigheter og relevante fagmiljøer både i Norge og internasjonalt.

5.4.2 Komiteens merknader

Komiteen har tidligere gitt utrykk for viktigheten av at EOS-utvalget gjennomfører utvidede undersøkelser i saker som har stor allmenn interesse eller i saker som utvalget selv mener er viktige å undersøke. Komiteenmener at det både er viktig og rimelig at eventuelle ekstrakostnader forbundet med slike undersøkelser dekkes av Stortinget ved forespørsel.

Komiteen viser til at EOS-utvalgets budsjett for 2013 er i tråd med utvalgets eget budsjettforslag som ble oversendt Stortingets presidentskap 20. mars 2012. For øvrig viser komiteen til proposisjonen og slutter seg til budsjettforslaget.

5.5 Kap. 51 Riksrevisjonen

5.5.1 Sammendrag

Riksrevisjonen har en fireårig strategisk planperiode. Den gjeldende strategiske planen løper fra 2010 til 2014. Visjonen for perioden er «å bidra effektivt til Stortingets kontroll og fremme god forvaltning».

I 2013 vil nytt revisjonsstøtteverktøy og nye internasjonale standarder være implementert i Riksrevisjonen. Det vil imidlertid fortsatt være behov for tilpasninger og ev. videreutvikling av bl.a. verktøyet, metodestøtte, maler mv. Videre er det en prioritert oppgave å forbedre datafangstløsningen, som legger til rette for elektronisk tilgang til reviderte virksomheters økonomidata og bruk av analyseverktøy mot disse. Disse tiltakene skal gi bedre kvalitet på gjennomføring av revisjonen. Det forventes også at et felles revisjonsstøtteverktøy for alle revisjonstyper og elektronisk saksbehandling vil gi økt effektivitet, bl.a. ved å legge til rette for bedre samhandling og informasjonsdeling i hele organisasjonen.

Arbeidet med innføring av nytt økonomisystem skal ferdigstilles i 2013. Da skal de anbefalte statlige regnskapsstandardene være implementert, og økonomirapporteringsrutinene skal være videreutviklet i tråd med disse.

Riksrevisjonens utviklingssamarbeid med andre lands riksrevisjoner vil bli videreført og videreutviklet i 2013. Riksrevisjonen vil fortsatt samarbeide tett med IDI (INTOSAI Development Initiative), spesielt når det gjelder å bidra til å styrke regionale INTOSAI-organisasjoner. Det ble i 2009 opprettet et globalt partnerskap mellom INTOSAI og det internasjonale donorsamfunnet. Partnerskapet har som målsetting å bygge kapasitet og styrke riksrevisjoner i utviklingsland.

Post 1 Driftsutgifter

Posten omfatter lønnsutgifter og utgifter til Riksrevisjonens kjøp av varer og tjenester. Lønnsutviklingen i Riksrevisjonen forventes å følge lønnsutviklingen i staten for øvrig.

Kap. 3051 Riksrevisjonen

Her føres refusjon av foreldrepenger, sykepenger mv. Riksrevisjonen vil motta refusjoner i forbindelse med inngått leieavtale med IDI-sekretariatet og internasjonale revisjonsoppdrag.

5.5.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Høyre, viser til proposisjonen og slutter seg til budsjettforslaget.

Komiteens medlem fra Høyre viser til Høyres merknader i Innst. 2 S (2012–2013) fra finanskomiteen, og til Høyres forslag om kutt på 15 mill. kroner i Riksrevisjonens budsjett.

6. Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Rammeområde 14

(Konstitusjonelle institusjoner)

I

På statsbudsjettet for 2013 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

1

H.M. Kongen og H.M. Dronningen

1

Apanasje

10 032 000

50

Det kongelige hoff

158 606 000

2

H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessen

1

Apanasje

8 349 000

50

H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessens stab mv.

17 220 000

41

Stortinget

1

Driftsutgifter

793 600 000

32

Kjøp av leiligheter, kan overføres

51 000 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

115 300 000

70

Tilskudd til partigruppene

158 600 000

72

Tilskudd til Det Norske Nobelinstitutts bibliotek

1 400 000

73

Kontingenter, internasjonale delegasjoner

12 000 000

42

Ombudsmannsnemnda for Forsvaret

1

Driftsutgifter

6 600 000

43

Stortingets ombudsmann for forvaltningen

1

Driftsutgifter

54 350 000

44

Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste

1

Driftsutgifter

10 100 000

51

Riksrevisjonen

1

Driftsutgifter

481 600 000

Totale utgifter

1 878 757 000

Inntekter

3041

Stortinget

1

Salgsinntekter

7 540 000

3

Leieinntekter

1 660 000

40

Salg av leiligheter

20 000 000

3051

Riksrevisjonen

1

Refusjon innland

2 100 000

2

Refusjon utland

650 000

Totale inntekter

31 950 000

II

Fullmakt til å inngå avtaler om investeringsprosjekter

Stortinget samtykker i at det i 2013 kan gjennomføres de investeringsprosjektene som er omtalt i Prop. 1 S (2012–2013) under kap. 41 Stortinget, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, innenfor den kostnadsrammen som der er angitt.

Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 28. november 2012

Anders Anundsen

leder og ordf. for kap. 44 og 3044

Martin Kolberg

ordf. for kap 1, 2, 51 og 3051

Hallgeir H. Langeland

ordf. for kap. 43 og 3043

Per Olaf Lundteigen

ordf. for kap. 41 og 3041

Marit Nybakk

ordf. for kap. 42