I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
fremlegge en sak med status og resultater for tiltak skissert i
St.meld. nr. 14 (2008–2009) Internasjonalisering av utdanning, samt
en oppdatert strategi for internasjonalisering av utdanning.
2. Stortinget ber regjeringen vurdere på
hvilken måte utveksling for elever på yrkesfaglige studieretninger
kan stimuleres.
3. Stortinget ber regjeringen, i forbindelse
med statsbudsjettet for 2013, fremme forslag om å innføre studiestøtte
for førsteårs studenter på bachelorprogrammer i alle ikke-vestlige
land og USA.
4. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om å heve stipendandelen i skolepengestøtten for helgradsstudenter
på bachelornivå til 70 pst.
5. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
som sikrer at godkjenningsrutinene for utenlands skoleår gjøres
bedre og mer forutsigbare, og at man på egnet måte sikrer at rådgivere
har oppdatert kunnskap om utvekslingsmuligheter.
6. Stortinget ber regjeringen sørge for
at støtteordningen fra Statens lånekasse for utdanning utvides til
å omfatte Vg1 og Vg3, og at det gis støtte til elever på videregående
nivå som ønsker å studere et semester ute.
7. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om hvordan en kan sikre at utdanningen som elever får gjennom elevutveksling,
blir godkjent i Norge.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tor Bremer, Svein -Gjelseth, Stine Renate Håheim, Lotte Grepp Knutsen,
Karin Yrvin og lederen Marianne Aasen, fra Fremskrittspar-tiet,
Mette Hanekamhaug, Tord Lien og Bente Thorsen, fra Høyre, Elisabeth Aspaker,
Svein Harberg og Henning Warloe, fra Sosialistisk Venstreparti, Heidi
Sørensen, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Kristelig Folkeparti,
Dagrun Eriksen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser
til representantforslaget.
Komiteen viser til svarbrev 27. august
2012 fra Kunnskapsdepartementet. Komiteen registrerer
grundige svar på de spørsmålene som representantene fra Høyre reiser
i sine forslag. Komiteen deler forslagsstillernes
og departementets vurdering av at internasjonalisering av utdanningene
er helt sentralt for å styrke Norges konkuranseevne i en stadig
mer globalisert verdensøkonomi. Komiteen er fornøyd
med at departementet har hatt en systematisk oppfølging av SIUs
rapporter de siste to årene med særlig vekt på SIUs styringsstruktur,
samarbeid med andre og rolle som kompetansesenter for myndighetene
og sektoren.
Når det gjelder de videre forslagene, merker komiteen seg
positivt at departementet trekker fram utdanningssamarbeidet i EU,
som Norge er en del av gjennom EØS-samarbeidet. Komiteen mener
det er viktig at departementet og SIU fortsetter å ha en aktiv rolle
overfor det samarbeidet som skjer på utdanning innen EU. Komiteen vil
trekke fram at det vil være viktig å fortsette å ha fokus på det
nasjonale kvalifikasjonsrammeverket og samspill med det europeiske
kvalifikasjonsrammeverket.
Komiteen imøteser at departementet
kommer tilbake til Stortinget på egnet måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at regjeringen
må legge til rette for at det utarbeides en bred internasjonaliseringsmelding
til Stortinget i hver periode. Kun på denne måten kan det, etter disse
medlemmers mening, sikres en systematisk rapportering og
politisk oppfølging av dette viktige temaet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremlegge en sak
med status og resultater for tiltak skissert i St.meld. nr. 14 (2008–2009)
Internasjonalisering av utdanning, jf. Innst. S. nr. 202 (2008–2009),
samt en oppdatert strategi for internasjonalisering av utdanning.»
Disse medlemmer viser for øvrig
til de res-pektive partiers merknader nedenfor, og fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere på hvilken måte internasjonal
utveksling for elever på yrkesfaglige studieretninger kan stimuleres.»
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre viser til at statsrådens omfattende
svar til komiteen bekrefter at temaet internasjonalisering favner
bredt og preges av stor aktivitet. Disse medlemmer er
glade for at statsråden og departementet vektlegger den store betydningen
internasjonalisering har for skole, utdanning og næringslivets tilgang
på kvalifisert arbeidskraft. Disse medlemmer merker
seg at departementet ikke umiddelbart bifaller Høyres forslag selv om
en rekke av punktene omtales positivt, og vil derfor opprettholde
forslaget.
Disse medlemmer vil også understreke
at de deler av forslaget som det understrekes er avhengige av prioritering
i budsjettprosessen, ikke synes å være prioritert i regjeringens
forslag til statsbudsjett for 2013. Disse medlemmer må
derfor konstatere at regjeringen er positiv til internasjonalisering av
skole og utdanning, men ikke klarer å følge dette opp gjennom konkrete
bevilgninger i budsjettet. Disse medlemmer mener
det er uheldig for -norske elever, studenter og utdanningsinstitusjoner
at det ikke skjer en klarere prioritering av internasjonalisering
som virkemiddel for å øke kvaliteten i sektoren.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet
for 2013, fremme forslag om å innføre studiestøtte for førsteårs
studenter på bachelorprogrammer i alle ikke-vestlige land og USA.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag som sikrer
at godkjenningsrutinene for utenlands skoleår gjøres bedre og mer
forutsigbare, og at man på egnet måte sikrer at rådgivere har oppdatert
kunnskap om utvekslingsmuligheter.»
«Stortinget ber regjeringen sørge for at støtteordningen
fra Statens lånekasse for utdanning utvides til å omfatte Vg1 og
Vg3, og at det gis støtte til elever på videregående nivå som ønsker
å studere et semester ute.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om hvordan
en kan sikre at utdanningen som elever får gjennom elevutveksling,
blir godkjent i Norge.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet i sitt forslag til statsbudsjett vil komme
med forslag til finansiering av utdanningssektoren.
Disse medlemmer registrerer at
det i dokumentet vises til hvor viktig det er å kunne flere språk og
til behovet for å styrke elevenes kunnskap innen fremmedspråk. Det
å knytte innholdet i læreplanene til språkopplæring er av stor betydning
i et stadig mer globalisert arbeidsmarked. I dagens videregående skole
har elevene samme læreplan i engelsk både på allmennfag og i videregående
yrkesfag. For at ikke flere skal droppe ut av videregående yrkesfag,
mener disse medlemmer at det er viktig å ha ulike
læreplaner i faget.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet i Dokument 8:83 S (2011–2012) foreslo å be regjeringen
fremme nødvendige forslag for å gjøre omfanget av teori i læreplanene
for yrkesfag mer praksis- og yrkesrettet. Dette forslaget ivaretar
behovet for å gjøre engelskundervisningen på videregående langt
mer rettet mot de enkelte fag som elevene tar utdanning i.
Disse medlemmer mener at tilrettelegging for
internasjonalisering av utdanning er av stor betydning, og at det
derfor er viktig at strategien videreutvikles for å ivareta dagens
og fremtidens behov for kompetanse. Disse medlemmer ser
derfor frem til at regjeringen kommer tilbake til Stortinget med
en egen sak om dette, jf. punkt 1 i representantforslaget.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at statsrådens svar på Høyres forslag er på i alt 13 sider,
selv om forslaget kun omhandler tiltak på skole- og utdanningsområdet. Disse
medlemmer vil understreke at Høyre vurderer å fremme forslag
om økt internasjonalisering også på andre områder knyttet til kunnskapsutvikling
og kompetanse.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å heve stipendandelen i skolepengestøtten for helgradsstudenter
på bachelornivå til 70 pst.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremlegge en sak
med status og resultater for tiltak skissert i St.meld. nr. 14 (2008–2009)
Internasjonalisering av utdanning, jf. Innst. S. nr. 202 (2008–2009),
samt en oppdatert strategi for internasjonalisering av utdanning.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen vurdere på hvilken måte
utveksling for elever på yrkesfaglige studieretninger kan stimuleres.
Forslag
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og -Venstre:
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet
for 2013, fremme forslag om å innføre studiestøtte for førsteårs
studenter på bachelorprogrammer i alle ikke-vestlige land og USA.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen fremme forslag som sikrer
at godkjenningsrutinene for utenlands skoleår gjøres bedre og mer
forutsigbare, og at man på egnet måte sikrer at rådgivere har oppdatert
kunnskap om utvekslingsmuligheter.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen sørge for at støtteordningen
fra Statens lånekasse for utdanning utvides til å omfatte Vg1 og
Vg3, og at det gis støtte til elever på videregående nivå som ønsker
å studere et semester ute.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om hvordan
en kan sikre at utdanningen som elever får gjennom elevutveksling,
blir godkjent i Norge.
Forslag fra Høyre:
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å heve stipendandelen i skolepengestøtten for helgradsstudenter
på bachelornivå til 70 pst.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og råder Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:113 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Erna Solberg, Elisabeth Aspaker, Svein
Harberg og Eivind Nævdal-Bolstad om en strategi for økt internasjonalisering
i utdanning og arbeidsliv – vedlegges protokollen.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 25. oktober 2012
Marianne Aasen |
Lotte Grepp Knutsen |
leder |
ordfører |