Det vises til brev av 13. mars 2012 fra Stortinget ved
kontroll- og konstitusjonskomitéen der det bes om en redegjørelse
for departementets tilskuddsforvaltning i 2011. Det vises videre
til Fiskeri- og kystdepartementets foreløpige svar av 28. mars 2012.
I brevet av 13. mars 2012 ber komitéen om:
En gjennomgang og
kvalitetssikring av interne rutiner i denne type prosesser.
Informasjon om hvordan departementet praktiserer
bevilgningsreglementet, økonomireglementet og forvaltningsloven
i tilskuddsforvaltningen.
En gjennomgang av alle tilskudd gitt i
2011, med sikte på å undersøke om relevant regelverk er fulgt, og
rapportere dette til komiteen.
En redegjørelse for hva departementet vil
gjøre for å sikre en tilskuddsforvaltning som er i tråd med økonomiregelverket
framover, herunder om rutiner, kontrollordninger mv., dersom undersøkelsene
avdekker feil eller mangler.
Disse punktene besvares i det følgende. Redegjørelsen
er organisert slik:
4. Avgrensning av hva
som omfattes av gjennomgangen.
5. Praktisering av økonomireglementet,
bevilgningsreglementet og forvaltningsloven.
6. Gjennomgang av tilskudd i 2011.
7. Mulige tiltak for å videreutvikle og
forbedre tilskuddsforvaltningen ytterligere.
Tilskuddsposter hvor hele bevilgningen på posten
er øremerket til en eller flere tilskuddsmottagere i Prop. 1 S (2010-2011)
for Fiskeri- og kystdepartementet er ikke omfattet av gjennomgangen.
Dette gjelder følgende tilskuddsposter:
Kap./post | Tilskuddsmottager(e) | Bevilgning 2011 |
1001/70 Tilskudd (deltagelse i internasj.
org.) | Listet opp i tabell 6.2 i Prop. 1 S | 9,50 mill. kr |
1023/50 Tilskudd til Forskningsrådet | Forskningsrådet | 321,06 mill. kr |
1023/51 Tilskudd Veterinærinstituttet | Veterinærinstituttet | 40,33 mill. kr |
1023/72 Tilskudd Nofima | Nofima | 70,76 mill. kr |
1023/75 Tilskudd Akvariet i Bergen | Akvariet i Bergen | 3,53 mill. kr |
1050/71 Tilskudd sosiale tiltak (delfinansiering av velferdsstasjoner
for fiskere) | Norges Fiskarlag og Den Indre Sjømannsmisjon | 2,00 mill. kr |
1050/72 Tilskudd sikkerhetsopplæring
for fiskere | Troms Fylkeskommune/Tromsø maritime
skole | 13,40 mill. kr |
1062/70 Tilskudd Redningsselskapet | Redningsselskapet | 43,3 mill. kr |
| Sum | 503,88 mill. kr |
Videre er to tilskuddsposter som er regelstyrte (og
forvaltet av andre) holdt utenfor:
Kap./post | Forvaltet av | Bevilgning 2011 |
1050/74 Erstatninger | Egen erstatningsnemd for ordningen | 2,14 mill. kr |
2540/70 Tilskudd (A-trygd for fiskere) | Garantikassen for fiskere | 30,00 mill. kr |
| Sum | 32,14 mill. kr |
Tilskuddsordninger forvaltet av underliggende etater
eller Innovasjon Norge er også holdt utenfor. Dette gjelder:
Kap./post | Forvaltet av | Bevilgning 2011 |
1062/60 Tilskudd til fiskerihavneanlegg | Kystverket | 55,65 mill. kr |
2415/75 Marint verdiskapingsprogram | Innovasjon Norge1) | 40,00 mill. kr |
| Sum | 95,65 mill. kr |
40 av 50 mill. kr av bevilgningen på posten,
mens resterende 10 mill. kr er forvaltet av FKD.
Finansministeren har i sitt svar til Kontroll-
og konstitusjonskomitéen i brev av 21. mars 2012 redegjort for hvordan
departementene skal forholde seg til økonomireglementet, bevilgningsreglementet
og forvaltningsloven. De overordnede prinsippene i lov- og regelverk
som finansministeren har redegjort for gjelder også for Fiskeri-
og kystdepartementet.
Finansministeren har i sin redegjørelse funnet
det hensiktsmessig å begrense denne delen av svaret til å gjelde
enkelte punkter i lov- og regelverket, da en fullstendig drøfting
av praksis innenfor det samlede lov- og regelverket på dette området
ikke vil være mulig innenfor rimelige tidsrammer og ressursbruk. Jeg
har i min gjennomgang lagt til grunn den samme avgrensningen som
finansministeren.
Samlet sett er min vurdering at Fiskeri- og
kystdepartementets tilskuddsforvaltning håndteres innenfor de rammer
som lov- og regelverk setter. Jeg legger likevel vekt på at departementet
med mellomrom foretar en vurdering av om det er mulig å videreutvikle
og forbedre tilskuddsforvaltningen, jf. min oppsummering av mulige
tiltak i punkt 4 nedenfor.
Jeg gir i det følgende noen korte merknader
til noen punkter i de ulike lov- og regelverkene som det er henvist
til.
Fiskeri- og kystdepartementet redegjør for de
ulike tilskuddsordningene i de årlige Prop. 1 S. I tillegg kunngjøres
tilskuddsordninger på departementets nettside, hvor det også er
redegjort for når søknader normalt behandles samt fremgangsmåten
for å søke om tilskudd. Kunngjøring på departementets nettside omfatter
imidlertid ikke de postene som ikke er omfattet av denne gjennomgangen,
jf. oversikten i punkt 1 ovenfor. Innovasjon Norge, Kystverket,
Garantikassen for fiskere m.fl. kunngjør imidlertid de respektive
ordningene de forvalter.
Departementet legger vekt på at normalprosedyren
for utforming og forvaltning av tilskudd i Bestemmelsenes pkt. 6.2
og 6.3 så langt det er hensiktsmessig skal legges til grunn. Det
er utarbeidet retningslinjer for de ulike tilskuddspostene, og det
er etablert rutiner for hvordan søknader behandles innenfor de ulike
tilskuddspostene. Departementet har også en egen intern tilskuddshåndbok
som nå er under revidering.
§ 4 i reglementet omfatter bruk av poster i
statsbudsjettet. De tilskuddspostene som er omfattet av gjennomgangen
gjelder 70-poster, dvs. «tilskudd til private». I utgangspunktet
er det derfor et mål å tilstrebe at mest mulig av tilskuddsmidlene
på 70-poster går til private tilskuddsmottagere, og i mindre grad
går til egne utredninger, evalueringer og tilskudd til underliggende
etater. Bruken av poster vurderes å være innenfor de rammene som
bevilgningsreglementet gir rom for. Departementet vil i forbindelse
med 2013-budsjettet likevel vurdere om det er mulig å tilrettelegge
for en ytterligere rendyrking av post-bruken.
Gjennomgangen viser at det er gitt tilskudd
på til sammen om lag 1,5 mill. kroner som ikke er gitt over 70-poster,
men som i tråd med regelverket har vært håndtert som tilskudd. Dette
gjelder i sin helhet tilskudd gitt over kap. 1000 post 21 Spesielle
driftsutgifter, jf. vedlagte oversikt. Disse midlene har til og med
2011 vært redegjort for i Prop. 1 S. Fra 2012 er de midlene som
avsettes til tilskudd over kap. 1000 post 21 også kunngjort på departementets
nettside.
I tråd med § 9 redegjør departementet i Prop.
1 S for mål og resultater for de ulike tilskuddspostene. Departementet
har også etablert nødvendige standardformuleringer i tilsagnsbrev
i tråd med § 10.2 som gir adgang til å føre kontroll med at midlene
nyttes etter forutsetningene og at midlene kan kreves helt eller
delvis tilbakebetalt dersom midlene ikke nyttes i tråd med forutsetningene.
Forvaltningslovens regler om habilitet omfatter også
tilskuddsforvaltningen. Reglene for når en tjenestemann er inhabil
gjelder også for politiske rådgivere, statssekretærer, embetsmenn
og for statsråden som departementssjef.
Jeg fikk min habilitet på generelt grunnlag
vurdert av Lovavdelingen kort tid etter at jeg ble utnevnt som statsråd.
Både departementets embets- og tjenestemenn, jeg selv og den øvrige
politiske ledelse har stor oppmerksomhet på habilitetsspørsmål for
å sikre en korrekt håndtering.
Fokus på habilitetsspørsmål er for øvrig en
alminnelig del av de krav som stilles til offentlig ansatte, idet
habilitetsspørsmål selvsagt kan oppstå på alle nivå i ethvert forvaltningsorgan.
Vedlagt følger en liste med en gjennomgang av poster
hvor departementet har vært tilskuddsforvalter og som ikke i sin
helhet er øremerket til tilskuddsmottagere i Prop. 1 S (2010-2011)
for Fiskeri- og kystdepartementet. Listen gir for hver tilskuddspost oversikt
over mottagere av tilskudd, formål og beløp som er gitt tilsagn
om (eller avsatt internt).
For tilskuddsposter (70-poster) er det funnet
riktig å inkludere alle disponeringer på postene i 2011, også der
det er avsatt midler til dekning av driftsutgifter (utredninger,
evalueringer, arbeidsgrupper mv.). Tilsvarende er det tatt med noen
få mindre tilskudd som er gitt over kap. 1000 post 21 Spesielle driftsutgifter.
Samlet sett er det gitt tilskudd eller avsatt
om lag 131 mill. kroner i 2011 på de vedlagte tilskuddspostene som
er omfattet av gjennomgangen. Av disse er 103,1 mill. kroner øremerket
til mottagere/formål i Prop. 1 S (2010-2011).
Departementets gjennomgang av tilskuddsforvaltningen
har ikke avdekket uregelmessigheter i fht. målformuleringer, tildelingskriterier,
bruk av poster, kunngjøring eller habilitet. Det er som nevnt overfor likevel
mulig å forbedre tilskuddsforvaltningen ytterligere, og det vises
til oppsummeringen av aktuelle tiltak i punkt 4 nedenfor.
Jeg går i det følgende kort gjennom noen av punktene
i gjennomgangen.
Det er i 2011 disponert midler på kap. 1023
post 71 Tilskudd til utviklingstiltak også til utredninger, evalueringer
og arbeidsgrupper. Det har vært praksis for å disponere deler av
posten til slike formål, og det er derfor orientert om dette i Prop.
1 S, hvor det for 2011 i omtalen på posten ble varslet «Det vil også bli gitt tilskudd til særlig prioriterte
enkeltprosjekter knyttet til hele Fiskeri- og kystdepartementets
ansvarsområde, blant annet utredninger som støtter opp under Fiskeri-
og kystdepartementets forvaltningsoppgaver.»
Departementet har likevel lagt vekt på å redusere behovet
for å benytte tilskuddsposter til evalueringer og utredninger. Blant
annet ble noe av bevilgningen på kap. 1023 post 71 omdisponert til
kap. 1000 post 21 Spesielle driftsutgifter i 2012-budsjettet. I
tillegg ble kap. 1000 post 21 økt ytterligere for å ta høyde for kostnader
til utredninger, evalueringer, arbeidsgrupper mv. Basert på erfaringene
i 2012 vil det bli vurdert om det er behov for ytterligere justeringer
i 2013-budsjettet.
Alle tilskuddspostene som er omfattet av gjennomgangen
er kunngjort på departementets nettside i tillegg til omtalen i
Prop. 1 S.
Det er i tillegg gitt tilskudd på til sammen
1,5 mill. kroner på kap. 1000 post 21 Spesielle driftsutgifter innenfor
avsetningene på posten til samarbeidstiltak Russland og midler til
tiltak mot Ulovlig, Urapportert og Uregistrert fiske (UUU). Samarbeidstiltak
Russland ble første gang etablert i statsbudsjettet for 2007 på
departementet driftspost, kap. 1000 post 01. Fra 2008 er midlene
bevilget over kap. 1000 post 21. Midler til tiltak mot UUU-fiske
ble første gang bevilget på posten i 2009. Begge formålene har deretter
vært kort nevnt i de årlige Prop. 1 S.
Et av tilskuddene i 2011 på posten innenfor
avsetningen til samarbeidstiltak Russland gjelder tilskudd til Norges
Fiskarlag på 0,7 mill. kroner til et samarbeidsprosjekt med Fiskarlagets
russiske søsterorganisasjon. Det ble gitt tilsvarende støtte til
prosjektet i 2008, 2009 og 2010. Jeg nevner også at Norges kystfiskarlag
fikk et tilskudd på 227.500 kroner i 2010 over samme post til norsk-russisk
kystfiskersamarbeid. Dette viser at det har vært kjent at departementet
disponerer midler til denne type tillitskapende tiltak blant organisasjonene
i næringa.
Min vurdering er derfor at kravet til kunngjøring er
ivaretatt for departementets tilskuddsforvaltning i 2011.
Departementet legger opp til å videreføre dagens kunngjøringspraksis
med å lyse ut tilskudd på departementets nettside i tillegg til
omtalen i Prop. 1 S.
Min vurdering er at dagens omtale av tilskuddspostene
i Prop. 1 S er innenfor de rammer som lov- og regelverk setter.
I forbindelse med arbeidet med Prop. 1 S for 2013-budsjettet vil
det likevel gjøres en gjennomgang av omtalen av tilskuddspostene
for å se på mulige forbedringer.
Det vil være en prioritert oppgave i 2012 å
ferdigstille revideringen av den interne tilskuddshåndboken for
å sikre at oppdaterte retningslinjer og rutiner er samlet i en felles
håndbok.
Det er bedt om at departementet går gjennom
og kvalitetssikrer interne rutiner og prosesser knyttet til tilskuddsforvaltningen.
Departementet har særlig de siste to-tre årene hatt
en gjennomgang av de interne rutinene og prosessene knyttet til
tilskuddsforvaltningen. Dette har medført noen endringer i rutiner
og prosesser, og disse innarbeides i departementets interne håndbok
for tilskuddsforvaltning som nå er under revidering.
Det er likevel en del tiltak som er under vurdering
for å forbedre tilskuddsforvaltningen i Fiskeri- og kystdepartementet
ytterligere. Dette omfatter blant annet:
Gjennomgå tilskuddspostene
for å vurdere om det bør gjøres noen endringer i antall tilskuddsposter
og innretning på disse.
Vurdere behovet for å gjøre ytterligere
flyttinger av bevilgninger mellom tilskuddsposter og departementets
21-post (kap. 1000 post 21) for å redusere bruken av tilskuddsposter
til driftsutgifter (utredninger, evalueringer, arbeidsgrupper mv.) til
et minimum.
Gjennomgå omtalen av tilskuddspostene i
Prop. 1 S med sikte på å vurdere:
Forbedringer i mål og resultatbeskrivelse
Vurdere
eventuelt behov for å navngi ytterligere tilskuddsmottagere/formål
innenfor tilskuddspostene (øremerking)