Brev fra Fiskeri- og kystdepartementet v/statsråden til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 18. april 2012

Departementets tilskuddsforvaltning – redegjørelse for 2011

Det vises til brev av 13. mars 2012 fra Stortinget ved kontroll- og konstitusjonskomitéen der det bes om en redegjørelse for departementets tilskuddsforvaltning i 2011. Det vises videre til Fiskeri- og kystdepartementets foreløpige svar av 28. mars 2012.

I brevet av 13. mars 2012 ber komitéen om:

  • En gjennomgang og kvalitetssikring av interne rutiner i denne type prosesser.

  • Informasjon om hvordan departementet praktiserer bevilgningsreglementet, økonomireglementet og forvaltningsloven i tilskuddsforvaltningen.

  • En gjennomgang av alle tilskudd gitt i 2011, med sikte på å undersøke om relevant regelverk er fulgt, og rapportere dette til komiteen.

  • En redegjørelse for hva departementet vil gjøre for å sikre en tilskuddsforvaltning som er i tråd med økonomiregelverket framover, herunder om rutiner, kontrollordninger mv., dersom undersøkelsene avdekker feil eller mangler.

Disse punktene besvares i det følgende. Redegjørelsen er organisert slik:

  • 4. Avgrensning av hva som omfattes av gjennomgangen.

  • 5. Praktisering av økonomireglementet, bevilgningsreglementet og forvaltningsloven.

  • 6. Gjennomgang av tilskudd i 2011.

  • 7. Mulige tiltak for å videreutvikle og forbedre tilskuddsforvaltningen ytterligere.

1. Avgrensning av hva som omfattes av gjennomgangen

Tilskuddsposter hvor hele bevilgningen på posten er øremerket til en eller flere tilskuddsmottagere i Prop. 1 S (2010-2011) for Fiskeri- og kystdepartementet er ikke omfattet av gjennomgangen. Dette gjelder følgende tilskuddsposter:

Kap./post

Tilskuddsmottager(e)

Bevilgning 2011

1001/70 Tilskudd (deltagelse i internasj. org.)

Listet opp i tabell 6.2 i Prop. 1 S

9,50 mill. kr

1023/50 Tilskudd til Forskningsrådet

Forskningsrådet

321,06 mill. kr

1023/51 Tilskudd Veterinærinstituttet

Veterinærinstituttet

40,33 mill. kr

1023/72 Tilskudd Nofima

Nofima

70,76 mill. kr

1023/75 Tilskudd Akvariet i Bergen

Akvariet i Bergen

3,53 mill. kr

1050/71 Tilskudd sosiale tiltak

(delfinansiering av

velferdsstasjoner for fiskere)

Norges Fiskarlag og Den Indre Sjømannsmisjon

2,00 mill. kr

1050/72 Tilskudd sikkerhetsopplæring for

fiskere

Troms Fylkeskommune/Tromsø maritime skole

13,40 mill. kr

1062/70 Tilskudd Redningsselskapet

Redningsselskapet

43,3 mill. kr

Sum

503,88 mill. kr

Videre er to tilskuddsposter som er regelstyrte (og forvaltet av andre) holdt utenfor:

Kap./post

Forvaltet av

Bevilgning 2011

1050/74 Erstatninger

Egen erstatningsnemd for ordningen

2,14 mill. kr

2540/70 Tilskudd (A-trygd for fiskere)

Garantikassen for fiskere

30,00 mill. kr

Sum

32,14 mill. kr

Tilskuddsordninger forvaltet av underliggende etater eller Innovasjon Norge er også holdt utenfor. Dette gjelder:

Kap./post

Forvaltet av

Bevilgning 2011

1062/60 Tilskudd til fiskerihavneanlegg

Kystverket

55,65 mill. kr

2415/75 Marint verdiskapingsprogram

Innovasjon Norge1)

40,00 mill. kr

Sum

95,65 mill. kr

40 av 50 mill. kr av bevilgningen på posten, mens resterende 10 mill. kr er forvaltet av FKD.

2. Praktisering av økonomireglementet, bevilgningsreglementet og forvaltningsloven

Finansministeren har i sitt svar til Kontroll- og konstitusjonskomitéen i brev av 21. mars 2012 redegjort for hvordan departementene skal forholde seg til økonomireglementet, bevilgningsreglementet og forvaltningsloven. De overordnede prinsippene i lov- og regelverk som finansministeren har redegjort for gjelder også for Fiskeri- og kystdepartementet.

Finansministeren har i sin redegjørelse funnet det hensiktsmessig å begrense denne delen av svaret til å gjelde enkelte punkter i lov- og regelverket, da en fullstendig drøfting av praksis innenfor det samlede lov- og regelverket på dette området ikke vil være mulig innenfor rimelige tidsrammer og ressursbruk. Jeg har i min gjennomgang lagt til grunn den samme avgrensningen som finansministeren.

Samlet sett er min vurdering at Fiskeri- og kystdepartementets tilskuddsforvaltning håndteres innenfor de rammer som lov- og regelverk setter. Jeg legger likevel vekt på at departementet med mellomrom foretar en vurdering av om det er mulig å videreutvikle og forbedre tilskuddsforvaltningen, jf. min oppsummering av mulige tiltak i punkt 4 nedenfor.

Jeg gir i det følgende noen korte merknader til noen punkter i de ulike lov- og regelverkene som det er henvist til.

Økonomireglementet

Fiskeri- og kystdepartementet redegjør for de ulike tilskuddsordningene i de årlige Prop. 1 S. I tillegg kunngjøres tilskuddsordninger på departementets nettside, hvor det også er redegjort for når søknader normalt behandles samt fremgangsmåten for å søke om tilskudd. Kunngjøring på departementets nettside omfatter imidlertid ikke de postene som ikke er omfattet av denne gjennomgangen, jf. oversikten i punkt 1 ovenfor. Innovasjon Norge, Kystverket, Garantikassen for fiskere m.fl. kunngjør imidlertid de respektive ordningene de forvalter.

Departementet legger vekt på at normalprosedyren for utforming og forvaltning av tilskudd i Bestemmelsenes pkt. 6.2 og 6.3 så langt det er hensiktsmessig skal legges til grunn. Det er utarbeidet retningslinjer for de ulike tilskuddspostene, og det er etablert rutiner for hvordan søknader behandles innenfor de ulike tilskuddspostene. Departementet har også en egen intern tilskuddshåndbok som nå er under revidering.

Bevilgningsreglementet

§ 4 i reglementet omfatter bruk av poster i statsbudsjettet. De tilskuddspostene som er omfattet av gjennomgangen gjelder 70-poster, dvs. «tilskudd til private». I utgangspunktet er det derfor et mål å tilstrebe at mest mulig av tilskuddsmidlene på 70-poster går til private tilskuddsmottagere, og i mindre grad går til egne utredninger, evalueringer og tilskudd til underliggende etater. Bruken av poster vurderes å være innenfor de rammene som bevilgningsreglementet gir rom for. Departementet vil i forbindelse med 2013-budsjettet likevel vurdere om det er mulig å tilrettelegge for en ytterligere rendyrking av post-bruken.

Gjennomgangen viser at det er gitt tilskudd på til sammen om lag 1,5 mill. kroner som ikke er gitt over 70-poster, men som i tråd med regelverket har vært håndtert som tilskudd. Dette gjelder i sin helhet tilskudd gitt over kap. 1000 post 21 Spesielle driftsutgifter, jf. vedlagte oversikt. Disse midlene har til og med 2011 vært redegjort for i Prop. 1 S. Fra 2012 er de midlene som avsettes til tilskudd over kap. 1000 post 21 også kunngjort på departementets nettside.

I tråd med § 9 redegjør departementet i Prop. 1 S for mål og resultater for de ulike tilskuddspostene. Departementet har også etablert nødvendige standardformuleringer i tilsagnsbrev i tråd med § 10.2 som gir adgang til å føre kontroll med at midlene nyttes etter forutsetningene og at midlene kan kreves helt eller delvis tilbakebetalt dersom midlene ikke nyttes i tråd med forutsetningene.

Forvaltningsloven

Forvaltningslovens regler om habilitet omfatter også tilskuddsforvaltningen. Reglene for når en tjenestemann er inhabil gjelder også for politiske rådgivere, statssekretærer, embetsmenn og for statsråden som departementssjef.

Jeg fikk min habilitet på generelt grunnlag vurdert av Lovavdelingen kort tid etter at jeg ble utnevnt som statsråd. Både departementets embets- og tjenestemenn, jeg selv og den øvrige politiske ledelse har stor oppmerksomhet på habilitetsspørsmål for å sikre en korrekt håndtering.

Fokus på habilitetsspørsmål er for øvrig en alminnelig del av de krav som stilles til offentlig ansatte, idet habilitetsspørsmål selvsagt kan oppstå på alle nivå i ethvert forvaltningsorgan.

3. Gjennomgang av tilskudd i 2011

Vedlagt følger en liste med en gjennomgang av poster hvor departementet har vært tilskuddsforvalter og som ikke i sin helhet er øremerket til tilskuddsmottagere i Prop. 1 S (2010-2011) for Fiskeri- og kystdepartementet. Listen gir for hver tilskuddspost oversikt over mottagere av tilskudd, formål og beløp som er gitt tilsagn om (eller avsatt internt).

For tilskuddsposter (70-poster) er det funnet riktig å inkludere alle disponeringer på postene i 2011, også der det er avsatt midler til dekning av driftsutgifter (utredninger, evalueringer, arbeidsgrupper mv.). Tilsvarende er det tatt med noen få mindre tilskudd som er gitt over kap. 1000 post 21 Spesielle driftsutgifter.

Samlet sett er det gitt tilskudd eller avsatt om lag 131 mill. kroner i 2011 på de vedlagte tilskuddspostene som er omfattet av gjennomgangen. Av disse er 103,1 mill. kroner øremerket til mottagere/formål i Prop. 1 S (2010-2011).

Departementets gjennomgang av tilskuddsforvaltningen har ikke avdekket uregelmessigheter i fht. målformuleringer, tildelingskriterier, bruk av poster, kunngjøring eller habilitet. Det er som nevnt overfor likevel mulig å forbedre tilskuddsforvaltningen ytterligere, og det vises til oppsummeringen av aktuelle tiltak i punkt 4 nedenfor.

Jeg går i det følgende kort gjennom noen av punktene i gjennomgangen.

Bruk av poster

Det er i 2011 disponert midler på kap. 1023 post 71 Tilskudd til utviklingstiltak også til utredninger, evalueringer og arbeidsgrupper. Det har vært praksis for å disponere deler av posten til slike formål, og det er derfor orientert om dette i Prop. 1 S, hvor det for 2011 i omtalen på posten ble varslet «Det vil også bli gitt tilskudd til særlig prioriterte enkeltprosjekter knyttet til hele Fiskeri- og kystdepartementets ansvarsområde, blant annet utredninger som støtter opp under Fiskeri- og kystdepartementets forvaltningsoppgaver

Departementet har likevel lagt vekt på å redusere behovet for å benytte tilskuddsposter til evalueringer og utredninger. Blant annet ble noe av bevilgningen på kap. 1023 post 71 omdisponert til kap. 1000 post 21 Spesielle driftsutgifter i 2012-budsjettet. I tillegg ble kap. 1000 post 21 økt ytterligere for å ta høyde for kostnader til utredninger, evalueringer, arbeidsgrupper mv. Basert på erfaringene i 2012 vil det bli vurdert om det er behov for ytterligere justeringer i 2013-budsjettet.

Kunngjøringer

Alle tilskuddspostene som er omfattet av gjennomgangen er kunngjort på departementets nettside i tillegg til omtalen i Prop. 1 S.

Det er i tillegg gitt tilskudd på til sammen 1,5 mill. kroner på kap. 1000 post 21 Spesielle driftsutgifter innenfor avsetningene på posten til samarbeidstiltak Russland og midler til tiltak mot Ulovlig, Urapportert og Uregistrert fiske (UUU). Samarbeidstiltak Russland ble første gang etablert i statsbudsjettet for 2007 på departementet driftspost, kap. 1000 post 01. Fra 2008 er midlene bevilget over kap. 1000 post 21. Midler til tiltak mot UUU-fiske ble første gang bevilget på posten i 2009. Begge formålene har deretter vært kort nevnt i de årlige Prop. 1 S.

Et av tilskuddene i 2011 på posten innenfor avsetningen til samarbeidstiltak Russland gjelder tilskudd til Norges Fiskarlag på 0,7 mill. kroner til et samarbeidsprosjekt med Fiskarlagets russiske søsterorganisasjon. Det ble gitt tilsvarende støtte til prosjektet i 2008, 2009 og 2010. Jeg nevner også at Norges kystfiskarlag fikk et tilskudd på 227.500 kroner i 2010 over samme post til norsk-russisk kystfiskersamarbeid. Dette viser at det har vært kjent at departementet disponerer midler til denne type tillitskapende tiltak blant organisasjonene i næringa.

Min vurdering er derfor at kravet til kunngjøring er ivaretatt for departementets tilskuddsforvaltning i 2011.

Departementet legger opp til å videreføre dagens kunngjøringspraksis med å lyse ut tilskudd på departementets nettside i tillegg til omtalen i Prop. 1 S.

Beskrivelse av mål og resultater for tilskuddsordningene i Prop. 1 S

Min vurdering er at dagens omtale av tilskuddspostene i Prop. 1 S er innenfor de rammer som lov- og regelverk setter. I forbindelse med arbeidet med Prop. 1 S for 2013-budsjettet vil det likevel gjøres en gjennomgang av omtalen av tilskuddspostene for å se på mulige forbedringer.

Retningslinjer og prosedyrer

Det vil være en prioritert oppgave i 2012 å ferdigstille revideringen av den interne tilskuddshåndboken for å sikre at oppdaterte retningslinjer og rutiner er samlet i en felles håndbok.

4. Mulige tiltak for å videreutvikle og forbedre tilskuddsforvaltningen ytterligere

Det er bedt om at departementet går gjennom og kvalitetssikrer interne rutiner og prosesser knyttet til tilskuddsforvaltningen.

Departementet har særlig de siste to-tre årene hatt en gjennomgang av de interne rutinene og prosessene knyttet til tilskuddsforvaltningen. Dette har medført noen endringer i rutiner og prosesser, og disse innarbeides i departementets interne håndbok for tilskuddsforvaltning som nå er under revidering.

Det er likevel en del tiltak som er under vurdering for å forbedre tilskuddsforvaltningen i Fiskeri- og kystdepartementet ytterligere. Dette omfatter blant annet:

  • Gjennomgå tilskuddspostene for å vurdere om det bør gjøres noen endringer i antall tilskuddsposter og innretning på disse.

  • Vurdere behovet for å gjøre ytterligere flyttinger av bevilgninger mellom tilskuddsposter og departementets 21-post (kap. 1000 post 21) for å redusere bruken av tilskuddsposter til driftsutgifter (utredninger, evalueringer, arbeidsgrupper mv.) til et minimum.

  • Gjennomgå omtalen av tilskuddspostene i Prop. 1 S med sikte på å vurdere:

Forbedringer i mål og resultatbeskrivelse

Vurdere eventuelt behov for å navngi ytterligere tilskuddsmottagere/formål innenfor tilskuddspostene (øremerking)

  • Vurdere om kunngjøringen på departementets nettside kan gjøres enda mer tilgjengelig for aktuelle tilskuddsmottagere.