Departementet har valgt å avgrense svaret til
å omfatte departementets egne tilskudd, og ikke tilskudd som gis
direkte fra underlagte etater. Det kan imidlertid informeres om
at tilskudd fra Forsvarsdepartementet, der det er naturlig, koordineres
med Forsvaret, for å sikre en enhetlig behandling av søknader som
støttes over forsvarsbudsjettet.
Departementet viser for øvrig til brev fra Finansdepartementet
til komiteen av 21. mars 2012, der Finansdepartementet blant annet
har gjort rede for forholdet til økonomireglementet, bevilgningsreglementet
og forvaltningsloven. Departementet vil derfor her kun omtale bruk
av budsjettposter og habilitetsbestemmelsene.
Forsvarsdepartementets forvaltning av tilskuddsordninger
bygger på økonomireglementet og veilederen «Om etablering og forvaltning
av tilskuddsordninger i staten». Departementet har på dette grunnlag
etablert egne retningslinjer, som fastlegger nærmere hvordan forvaltningen
skal utøves for de ulike ordningene. Retningslinjene er sist gang
oppdatert i 2011.
Bestemmelsene om tilskuddsforvaltning i økonomiregelverket
er utformet slik at de skal sikre at også annet sentralt regelverk
etterleves, herunder bestemmelser i Stortingets bevilgningsreglement. Hjemmelen
for utbetalinger over statsbudsjettet er Stortingets bevilgningsvedtak.
I medhold av Stortingets bevilgningsreglement har Finansdepartementet
i rundskriv R-101 gitt bestemmelser om postinndelingen i statsbudsjettet,
som fastsetter at tilskudd skal budsjetteres på postene 60-85.
I tråd med dette har Forsvarsdepartementet lagt til
grunn at tilskuddsutbetalinger skal ha hjemmel i bevilgninger på
en tilskuddspost. Noen enkelttilskudd er imidlertid gitt på 01-post
og 43-post med samlet sett små beløp. Finansdepartementet har klargjort
at reglene for tilskuddsforvaltning også gjelder for tilskudd utbetalt
over slike poster. De fleste av disse tilskuddene er utbetalt over
kapittel 1719, post 01, hvor om lag 1 pst. (2 mill. kroner av ca.
229 mill. kroner) er benyttet av departementet til mindre tilskudd
til private organisasjoner og kommuner.
For oversikt over departementets tilskuddsutbetalinger
i 2011, og hvilke poster disse er utbetalt over, vises det til vedlegg
2.
All forvaltningsutøvelse i Forsvarsdepartementet skal
skje under ivaretakelse av forvaltningslovens bestemmelser om habilitet.
Håndteringen av habilitet knyttet til politisk ledelse blir også
ivaretatt med grunnlag i «Håndbok for politisk ledelse»/«Om statsråd»,
og sektorens egne etiske retningslinjer.
Statsråden og øvrig politisk ledelse har et
selvstendig ansvar for å opplyse om det foreligger forhold som gjør
at det kan reises tvil om deres habilitet.
Dersom politisk ledelse anser seg som inhabil,
eller er i tvil om dette, tas spørsmålet opp med embetsverket, som
gir råd om vurdering i den konkrete saken. Dersom departementet
er i tvil, forelegges saken for Justisdepartementets lovavdeling
til uttalelse.
I de tilfeller der statsråden vurderes å være
inhabil, vil det bli oppnevnt settestatsråd.
Departementet har ikke funnet at det i 2011
har vært grunn til å stille spørsmål om habilitet for tilskuddstildelingene.
Grunnet nåværende forsvarsministers tidligere tilknytning til NUPI,
vil Forsvarsdepartementet be Justisdepartementets lovavdeling om en
nærmere vurdering av habilitetsspørsmålet. Inntil en slik vurdering
foreligger, vil departementet ikke foreta noen tildelinger til NUPI.
Forsvarsdepartementet har ikke, sammenliknet med
en del andre departementer, en omfattende tilskuddsportefølje. På
seks poster ble det i 2011 utbetalt totalt ca. 78 mill. kroner.
Hoveddelen av tilskuddene er kunngjort på departementets
hjemmeside, og ordningene er omtalt i budsjettproposisjonen. De
største mottakerne er forsvarsrelaterte organisasjoner og forskningsinstitusjoner.
Tilskuddene som er postert på kapittel 1719,
post 01 er ikke spesifikt kunngjort på internett eller i lysningsblad/tilsvarende,
men den begrensede mottakergruppen anses å være godt kjent med muligheten for
å søke om midler. Det dreier seg her i hovedsak om støtte til prosjekter,
arrangementer mv. knyttet til 2. verdenskrig. Disse midlene har
ingen søknadsfrist, men tildeles forløpende gjennom året basert
på vurderinger av innkomne søknader.
Det er i ett tilfelle utbetalt tilskudd som
er postert på kapittel 1719, post 43 Til disposisjon
for departementet. Tilskuddet er tildelt etter en nøye vurdering av
innkommet søknad, og postert på denne posten grunnet manglende budsjettmessig
dekning på tilskuddspostene.
Noen av tilskuddene er spesifikt angitt med
navn og beløp i budsjettproposisjonen på en slik måte at tilskuddsbevilgningen
må anses øremerket for vedkommende.
En liten andel av departementets tilskudd tildeles kommuner
og fylkeskommuner, og omfattes ikke av kravet til kunngjøring i
økonomireglementet. Disse tilskuddene er likevel listet i vedlagte
oversikt for 2011.
Forsvarsdepartementet mener at de rutiner og retningslinjer
som departementet har etablert for tilskuddsforvaltningen i hovedsak
ivaretar kravene i økonomiregelverket og bevilgningsreglementet.
Rutinene er først og fremst tilpasset våre største tilskuddsordninger.
Risiko- og vesentlighetsvurderinger tilsier at departementet bør
ha størst oppmerksomhet om disse tilskuddene. Departementet ser
likevel behov for forbedringer av forvaltningen, samt en større
oppmerksomhet rundt de mindre ordningene, jf. svar på del III nedenfor.
Vi viser for øvrig igjen til vedlegg 2, som
inneholder en oversikt over alle tilskudd utbetalt fra departementet
i 2011.
Forsvarsdepartementet har i 2012 foretatt en nøye
gjennomgang av tilskuddsforvaltningen. Blant annet har departementets
egen internrevisjon vurdert dagens rutiner og praksis. Basert på
denne gjennomgangen har vi sett at enkelte av våre tilskudd kan kunngjøres
på en bedre måte enn det ble gjort i 2011. Videre har vi sett at
det i noen tilfeller kan gjøres forbedringer både innenfor kontroll,
dokumentasjon, oppfølging, informasjon, risikovurderinger, evaluering
og kompetanse. På denne bakgrunn har Forsvarsdepartementet igangsatt
et arbeid med å lage et helhetlig internkontrollsystem. Dette skal
gi rimelig grad av sikkerhet for en effektiv og hensiktsmessig utforming
og oppfølging av alle tilskuddsordningene i Forsvarsdepartementet.
Departementet vil foreta følgende endringer/forbedringer:
Gjennomgå omtalen
av tilskuddsordninger med sikte på mer eksplisitt informasjon i
budsjettproposisjonen der det er nødvendig, herunder også rapporten
fra foregående år.
Vurdere å navngi flere tilskuddsmottakere
i budsjettproposisjonen.
Etablere en felles oversikt over tilskuddsordningene
på departementets hjemmeside etter mal fra Utenriksdepartementets
hjemmeside.
Ifm. Revidert nasjonalbudsjett 2012 flytte
tilskuddsmidler fra post 01 til post 71 på kapittel 1719.
Etablere et helhetlig internkontrollsystem
for departementets tilskuddsordninger, herunder oppdatering og forbedring
av eksisterende rutiner og retningslinjer.