Jeg viser til Kontroll- og konstitusjonskomiteens brev
av 13. mars 2012 om Justis- og beredskapsdepartementets tilskuddsforvaltning.
Under punkt 1 vil jeg beskrive departementets tilskuddsordninger
der departementet selv er tilskuddsforvalter. Under punkt 2 kommenteres
gjennomgangen av tilskudd utbetalt av departementet i 2011. Under
punkt 3 redegjøres det for hva departementet vil gjøre for å sikre
en tilskuddsforvaltning som er i tråd med økonomireglementet fremover.
Justis- og beredskapsdepartementet forvalter
flere ulike tilskuddsordninger. Vedlagt følger en oversikt over
tilskudd utbetalt av departementet i 2011, fordelt på kapitler og
poster. Tilskudd gitt av underliggende etater og tilskudd på regelstyrte
poster er ikke inkludert.
Alle tilskuddsordninger bekjentgjøres gjennom redegjørelse
for bevilgningsforslagene i den årlige budsjettproposisjonen. I
tillegg til dette kunngjøres noen ordninger gjennom offentlig utlysning
eller informasjonsbrev til aktuelle tilskuddsmottakere. Hoveddelen
av tilskudd forvaltet av Justisdepartementet, med hensyn til samlet
beløp som utbetales, er av en slik art at de er unntatt fra kravet
om kunngjøring.
Departementet har flere regelstyrte tilskuddsposter,
der lovbestemte rettigheter er styrende for utbetalinger. Disse
postene gjelder blant annet statens erstatningsansvar, erstatning
i anledning straffeforfølgning, erstatning til voldsofre, fri rettshjelp
og fritt rettsråd. Jeg går ikke nærmere inn på forvaltningen av
disse ordningene.
Departementet gir tilskudd til flere internasjonale organisasjoner.
Disse tilskuddene omfattes av unntak fra krav om kunngjøring for
tilskudd som staten gir som medlem av en internasjonal organisasjon,
etter avtale med andre land om samarbeidstiltak eller etter avtale
med internasjonale frivillige organisasjoner.
Når tilskuddsmottaker er navngitt i selve bevilgningsvedtaket
eller er omtalt i budsjettproposisjonen på en slik måte at tilskuddsbevilgningen
må anses øremerket for vedkommende, kan departementet gjøre unntak
fra bestemmelsen om kunngjøring, jf. Bestemmelser om økonomistyring
i staten punkt 6.4.2, bokstav a. Departementet har flere øremerkede tilskudd,
og for omtale av disse vises det til Prop. 1 S (2010-2011).
Omfattende omtale i budsjettproposisjonene med tilhørende
innstillinger fra Stortinget vurderes i mange tilfeller å være et
godt grunnlag for organisasjoner mv. som vurderer mulighetene for
å søke tilskudd. Enkelte av departementets tilskuddsordninger kunngjøres
gjennom utlysning. Dette gjelder i hovedsak tilskudd som gis til
organisasjoner som er involvert i prosjekter knyttet til å hjelpe
kvinner og menn ut av prostitusjon, og frivillig virksomhet under
kriminalomsorgens område, sistnevnte med vekt på tilbakeføring til
samfunnet etter endt straffegjennomføring. Fra og med 2012 utlyses
også tilskudd til kriminalitetsforebyggende tiltak under kat. 06.
40 Politi og påtalemyndighet. Tilskudd til frivillige organisasjoner
i redningstjenesten kunngjøres gjennom informasjonsbrev fra departementet
til hovedorganisasjonene. Hovedorganisasjonene mottar tilskuddene
fra departementet og fordeler disse til lokallagene.
Tilskudd til kommuner til samordning av kriminalitetsforebyggende
tiltak lyses ut, i tillegg til at det sendes informasjons brev til
alle kommuner/politidistrikter mv. om at de kan søke om midler.
Ordningen forvaltes av Det Kriminalitetsforebyggende Råd (KRÅD).
Tilskudd til spesielle rettshjelptiltak kunngjøres kun
i budsjettproposisjonen. Bevilgningen dekker primært tilskudd for
å sikre rettssikkerhetsarbeid og tilskudd til rettshjelpsvirksomhet.
I tillegg bevilges det midler til ulike organisasjoner og prosjekter
under denne ordningen. Målet for ordningen er å styrke rettssikkerheten
for grupper i befolkningen med særskilte behov. Ordningen er forutsatt
kjent blant de virksomheter og miljøer som kan tenkes å kunne benytte
tilskuddsmidlene på den ønskede måte.
Jeg anser departementets kunngjøringspraksis
i 2011 å være i tråd med økonomiregelverket. I lys av den siste
tidens debatt om kunngjøringspraksis har jeg etter en nærmere vurdering
kommet frem til at det for to av departementets tilskuddsordninger
kan stilles spørsmål ved om kunngjøringspraksisen har vært tilstrekkelig
med hensyn til prinsipper om transparens og likebehandling. Dette
gjelder tilskudd til spesielle rettshjelptiltak og tilskudd til
kriminalitetsforebyggende tiltak.
Når det gjelder tilskudd til kriminalitetsforebyggende
tiltak er praksis endret, og midlene utlyses fra og med 2012. Dette
er det opplyst om i Prop. 1 S (2011-2012). Tilskudd til spesielle
rettshjelptiltak vil bli utlyst fra 2013.
Riksrevisjonen gjennomførte en revisjon av Justisdepartementets
tilskuddsforvaltning for budsjettåret 2010. Riksrevisjonens merknader
for 2010 er også relevante for Kontroll- og konstitusjonskomiteens
gjennomgang av departementets tilskuddsforvaltning i 2011. Revisjonen
omfattet i hovedsak budsjettering og regnskapsføring av tilskudd
samt rutiner for rapportering, oppfølging og kontroll. Riksrevisjonens
merknader til departementets tilskuddsforvaltning gjaldt i hovedsak
mangelfulle målformuleringer og vurdering av måloppnåelse for tilskuddsordningene
og departementets oppfølging og dokumentasjon av oppfølgingen. Det
ble også rettet kritikk mot at det for tiden ikke er formelt godkjente
overordnede retningslinjer for tilskudd i justissektoren, og at
det forekom tilskuddsutbetalinger på driftsposter.
Departementet har flyttet tilskuddsbevilgninger fra
driftsposter til tilskuddsposter fra og med 2012-budsjettet. Departementet
arbeider fortsatt med oppfølgingen av Riksrevisjonens merknader,
og overordnede retningslinjer skal være på plass innen første halvår
2012. Kontroll- og konstitusjonskomiteen er orientert om dette i
brev fra departementet av 20. januar 2012.
Forvaltningslovens regler om habilitet og alminnelige
prinsipper for god forvaltningsskikk kommer til anvendelse i alle
tilskuddssaker. De skal også legges til grunn i den grad politisk
ledelse er involvert i slike saker. For øvrig vises til veiledning
i Håndbok for politisk ledelse.
Av vedlagte oversikt fremgår det at Justisdepartementet
totalt har tildelt om lag 250 mill. kroner i tilskudd i 2011, hvorav
i overkant av 70 mill. kroner til private organisasjoner. Av dette
beløpet er om lag 73 prosent unntatt fra kravet om kunngjøring.
Gjennomgangen viser at alle tildelinger av tilskudd
fra departementet er gjort i brevs form på bakgrunn av mottatt skriftlig
søknad.
Gjennomgangen har ikke avdekket tilfeller av
inhabilitet.
Departementet er bedt om å redegjøre for hva man
vil gjøre for å sikre en tilskuddsforvaltning som er i tråd med
økonomireglementet framover, herunder om rutiner, kontrollordninger
mv.
Prioriterte tiltak for Justisdepartementet vil
være å:
Ferdigstille overordnede
retningslinjer for tilskuddsforvaltning i justissektoren.
Legge ut informasjon om tilskuddsordningene departementet
forvalter på departementets hjemmesider, og på denne måten gjennomføre
utlysning av alle tilskuddsordninger der det er mulig å søke om
tilskudd.
Bedre fremstillingen av tilskuddsforvaltningen
i Prop. 1 S, spesielt knyttet til
Et annet tiltak som vil bli nærmere vurdert
er en mer hensiktsmessig fordeling av forvaltningen av tilskudd
mellom departementet og ytre etater.