Det vises til brev av 13. mars fra kontroll-
og konstitusjonskomiteen og mitt brev av 20. mars vedrørende ovennevnte.
Komiteen ber om at departementet foretar en gjennomgang
og kvalitetssikring av interne rutiner i prosesser som gjelder forvaltning
av tilskudd. Videre ber komiteen om informasjon om praktiseringen
av ulike lov- og regelverk ved håndteringen av tilskuddsforvaltning.
Det bes videre om at departementet går gjennom alle tilskudd som
er gitt i 2011, med sikte på å undersøke om relevant regelverk er
fulgt og hva man vil gjøre for å sikre en tilskuddsforvaltning som
er i tråd med økonomireglementet framover.
Jeg vil innledningsvis vise til Finansministerens svarbrev
av 21. mars 2012 til komiteen hvor det gis en gjennomgang av bestemmelser
og regelverk som har betydning for tilskuddsforvaltningen og ansvarsfordelingen
i oppfølgingen av Regjeringens eget økonomiregelverk og rutiner
som er fastsatt av forvaltningen selv. Forvaltningens eget økonomiregelverk
inneholder bestemmelser som er ment å ivareta Stortingets bevilgningsreglement.
Videre må forvaltningen sikre at Stortingets vedtak og forutsetninger følges
opp, herunder hvordan dette skal organisering og hvilke virkemidler
som bør tas i bruk for å sikre dette. Forvaltningsloven ligger til
grunn for saksbehandling og vedtak som gjøres av forvaltningen,
herunder bestemmelsene om habilitet og alminnelige prinsipper for
god forvaltningsskikk som kommer til anvendelse i forvaltningen
av tilskudd.
Departementet legger økonomireglementet, bevilgningsreglementet
og forvaltningsloven til grunn ved håndteringen av tilskudd. Departementet
har utarbeidet maler for tilskuddsbrev som skal sikre at kravene
i økonomiregelverket ivaretas. Forvaltningen av tilskudd er dokumentert
og krav om oppfølging og kontroll er ivaretatt i tilskuddsbrev og
interne rutiner. Departementets interne rutiner og arkiv- og saksbehandlingssystemet
skal sikre god dokumentasjon av saksbehandlingen og departementets
oppfølging og kontroll, herunder dokumentasjon og oppfølging av
rapporteringen fra tilskuddsmottakere. I basisprogrammet for nytilsatte
i Olje- og energidepartementet inngår obligatorisk opplæring i forvaltningsloven
og offentleglova. I tillegg tilbys øvrige ansatte jevnlig kurs i
forvaltningsloven.
I tråd med forvaltningsloven har alle involverte
i saksbehandlingen og ansatte i departementet et selvstendig ansvar
for å vurdere sin habilitet i enkeltsaker og opplyse om det foreligger
konkrete forhold som gjør at det kan reises tvil om vedkommendes
habilitet. Forvaltningslovens regler om habilitet gjelder også for
statssekretærer og politisk rådgiver. For statsråden gjelder reglene
i egenskap av departementssjef. Dersom administrasjonen blir oppmerksom
på mulige habilitetskonflikter, vil politisk ledelse bli gjort oppmerksom
på det. I tvilsspørsmål forelegges dette Lovavdelingen i Justisdepartementet. Med
bakgrunn i gjennomgangen av tilskudd som er gitt i 2011, er det
ikke funnet brudd på forvaltningslovens regler om habilitet.
Departementet har i all hovedsak delegert forvaltningen
av tilskuddsordningene. Eksempler på slike ordninger er tilskudd
til utjevning av overføringstariffer (NVE), tilskudd til skredforebygging
(NVE), tilskudd til museums- og kulturminnetiltak (NVE), forskningsbevilgninger
(hovedsakelig Norges forskningsråd), tilskudd som gis fra Energifondet
(Enova) og tilskudd som gis fra CLIMIT (Gassnova). Slike tilskuddsordninger
er ikke omtalt videre i dette brevet.
Vedlagt følger en liste over de tilskudd som
departementet har gitt i 2011. Listen omfatter enkeltstående tilskudd
til mottakere som er navngitt i budsjettproposisjonen (såkalte øremerkede
tilskudd), enkeltstående tilskudd som departementet gir til internasjonale
organisasjoner (etter avtale med andre land om samarbeidstiltak
eller etter avtale med internasjonale organisasjoner) samt enkeltstående
tilskudd til særskilt avgrensede formål innenfor departementets
ansvarsområde. Sistnevnte tilskudd er i 2011 knyttet til kap. 1800,
post 21 og kap. 1833, post 21. I enkelte tilfeller kan et tilskudd
ha en karakter hvor departementet også til dels er mottaker eller
bruker av en tjeneste fra prosjektet.
Departementet tildeler enkeltstående tilskudd
til mottakere som navngis i de årlige budsjettproposisjoner, såkalte
øremerkede tilskudd. Eksempler på slike tilskudd; Norsk Oljemuseum,
INTSOK, INTPOW, Petrad, Gassnova SF, Gassco AS og Petoro AS. Øremerkede
tilskudd er beskrevet i de årlige budsjettproposisjoner og det har
således ikke vært nødvendig med ytterligere kunngjøringer, jf.
økonomireglementet.
For enkeltstående tilskudd som departementet
gir som medlem av en internasjonal organisasjon, etter avtale med
andre land om samarbeidstiltak eller etter avtale med internasjonale
organisasjoner, er det fastsatt særskilte unntak i økonomireglementet.
Eksempler på slike tilskudd; Nordisk Energiforskning, Gas Exporting
Countries Forum (GECF), Det internasjonale energiforum (IED), bidrag
til International Energy Agency (IEA).
Økonomiregelverkets kap. 6 beskriver først og fremst
krav som er fastsatt for en normalsituasjon der en tilskuddsbevilgning
skal fordels på en rekke søkere. Det vil imidlertid forekomme tilfeller
der enkelte av punktene ikke er like aktuelle ut fra tilskuddets
karakter. I henhold til økonomiregelverket skal kunngjøring foretas
på en slik måte at man når hele målgruppen som tilskuddsbevilgningen
tar sikte på. Regelverket stiller ikke krav til formen på kunngjøring av
tilskudd, men åpner for skjønn på dette punktet. Avhengig av målgruppen
kan en informere allment eller målrettet.
Med bakgrunn i komiteens forespørsel om en gjennomgang
og redegjørelse knyttet til alle tilskudd som departementet har
gitt i 2011, er det nedenfor gitt utfyllende informasjon utover
det som følger av budsjettproposisjonen knyttet til enkeltstående
tilskudd som departementet har gitt i 2011. En slik redegjørelse
vil det på ordinært vis vært naturlig å innta i rapporteringen til
Stortinget sammen med budsjettforslaget for 2013.
Departementet har
utbetalt 100 000 USD til Massachusetts Institute of Technology (MIT)
knyttet til deltakelse i MIT Joint Program on the Science and Policy
of Global Change (et forskningsprogram som har et tverrfaglig perspektiv
på hvordan løse globale klimaproblemer). Deltakelse i programmet
gir departementet faglig input på relevante områder og tilgang på
all forskning som gjøres på området av MIT. Videre gir deltakelsen også
departementet tilgang på MITs analyseverktøy og MITs eksperter.
Olje- og energidepartementet har siden 2008 deltatt i programmet.
Ettersom dette er et forskningsprogram der midlene fra Olje- og
energidepartementet kun utgjør en liten andel av det totale programmet,
er dette unntatt forskrift om offentlige anskaffelser med hjemmel
i § 1-3 (2) bokstav g) og der igjennom kravet til konkurranse iht.
prosedyrereglene i del I, II eller III.
Departementet har iverksatt et vedtak av
Nordisk Ministerråd og videreformidlet et tilskudd på 350 000 DKK
til Ensi AS til gjennomføring av Nordisk Ministerråds prosjekt;
BEAC-workshop innen energieffektivisering og fornybar energi. Tilskuddet
er en videreformidling av et bevilgningsvedtak i Nordisk Ministerråd
om å støtte en «workshop» i Barents energisamarbeidet - Barents
Euro Artic Cooperation (BEAC). Støttemottaker er nevnt i det multilaterale
vedtaket i nordisk samarbeid og utpekt som prosjektgjennomfører.
Støtten til Ensi utbetales fra Nordisk Ministerråd via departementet.
Departementet har på grunnlag av søknad
gitt 800 000 kroner i tilskudd til Norsk institutt for skog og landskap
til Interreg-prosjektet; Bioenergy Promotion in the Baltic Sea.
Prosjektet er en del av et EU-samarbeidsprogram hvor Norge er invitert
til å delta i enkeltprosjekter. Støtten fra OED utgjør delfinansiering
av det nasjonale bidraget til prosjektet under EUs Interregprogram. Resterende
statlig delfinansiering skjer over Kommunal- og regionaldepartementets
budsjett til EUs Interreg-program. Vedtak om støtte til norske deltakere
i prosjekter og multilaterale prosjekter under Interreg-programmet
skjer etter EU-prosedyrer fastsatt i Interreg-programmet og gjennom
norsk tilkytning til dette EU-programmet. Prosjektet skal bidra
til økt internasjonalt samarbeid og spredning av kompetanse innen
bioenergi i Østersjø-regionen.
Departementet har på grunnlag av søknad
gitt 850 000 kroner til Universitetet i Bergen knyttet til Norsk
forskerskole for petroleum. Forskerskolen er et samarbeid som omfatter
alle petroleumsrettede universiteter i Norge. Forskerskolen skal
bidra til oppfølging og styrking av et eksisterende samarbeid i
International Energy Agency (IEA) innen olje- og gassteknologi.
Forskerskolen er unik i sitt slag og har et bredt samarbeid med
sentrale utenlandske universiteter. Dette gjør Forskerskolen særskilt
kvalifisert til å ivareta relevante oppdrag overfor IEA. Midlene
inngår som delfinansiering av Forskerskolens virksomhet og vil komme
til anvendelse i utforming og gjennomføring av arbeidsprogrammet
til IEAs teknologisamarbeid hvor Norge er medlem og har et pågående
samarbeidstiltak.
Departementet har på grunnlag av søknad
gitt 900 000 kroner i tilskudd til Nordland fylkeskommune til planprosjektet
Vefsna. I forbindelse med vern av Vefsna, jf. St.prp. nr. 53 (2008-2009),
ble det forutsatt at det skulle iverksettes et planprosjekt som
bl.a. vil innebære en omfattende kartlegging av Vefsnas nedbørfelt
for å kunne vurdere verneverdier og muligheter for skånsom kraftutbygging.
I proposisjonen er det forutsatt at prosjektet blir utformet av
miljø- og vassdragsmyndighetene i samråd med lokale og regionale
myndigheter. Som en oppfølging av St.prp. nr 53 (2008-2009) har
Olje- og energidepartementet gitt ovennevnte tilskudd til Nordland
fylkeskommune for 2011. Nordland fylkeskommune har søkt om midler
til planarbeidet over 3 år.
Departementet har på grunnlag av søknad
utbetalt 250 000 kroner til arbeidet knyttet til Oslo-gruppen for
energistatistikk. Oslo-gruppen er oppnevnt av FN for revisjon av
FNs manualer for energistatistikk for derigjennom å bedre kvaliteten
og sammenlignbarheten innenfor internasjonal energistatistikk. Norge
er medlem og sekretariatsansvarlig. Statistisk sentralbyrå (SSB)
ivaretar det norske medlemskapet. Olje- og energidepartementet dekker
etter søknad fra SSB deler av de årlige utgiftene ved sekretariatsarbeidet
for FN-gruppen. Rapport fra arbeidet er publisert av FN i E/CN.3/2011/9.
Departementet har på grunnlag av søknad
gitt 2,5 mill. kroner i tilskudd til Norsk Oljemuseum til utstillingsprosjektet
«Energi – problemet eller løsningen». Dette er et samarbeid mellom
berørte myndigheter, forskningsinstitusjoner, utdanningsinstitusjoner,
oljeindustrien og NGOer. Norsk Oljemuseum er ansvarlig for gjennomføringen
av prosjektet. Dette prosjektet er, sammen med tidligere gjennomførte
prosjekter, nevnt i omtalen av tilskudd til Norsk Oljemuseum i Prop. 1.
Prosjektet er betinget av at utstillingsprosjektet gjennomføres
ved Norsk Oljemuseum i Stavanger. Det er dermed ingen andre relevante
mottakere og Norsk Oljemuseum er kjent med denne praksisen og har
tidligere mottatt støtte til gjennomføring av lignende utstillingsprosjekter
ved museet som er beskrevet og rapportert i Prop. 1.
Departementet har på grunnlag av søknad
gitt 900 000 kroner i tilskudd til Zero til internasjonal CCS-virksomhet
i 2011 og 1,1 mill. kroner til Bellona sitt BEST-program for fremme
av CCS internasjonalt. Under kap. 1833, post 21 i statsbudsjettet
for 2011 og foregående budsjettproposisjoner er det henvist til
kapittel 6 i Prop. 1 S (2008-2009): «Handlingsplan for å fremje
karbonfangst og lagring som klimatiltak». Ett av elementene i denne
handlingsplanen er å «Auke dialogen med internasjonale miljøvernorganisasjonar,
eventuelt i samarbeid med norske miljøvernorganisasjonar», jf. avsnitt
6.2. I Norge er Zero og Bellona de miljøvernorganisasjonene som
arbeider aktivt med å fremme CCS internasjonalt. Både Zero og Bellona
er kjent med ovennevnte handlingsplan og bevilgning og har søkt om
prosjektstøtte til arbeid med CCS internasjonalt. Begge organisasjoner
har fått tilsagn om støtte til denne virksomheten innenfor formålet og
forutsetningene for bevilgningen til dette formålet.
Departementet har på grunnlag av søknad
gitt 12 500 Euro i tilskudd til Sintef Energi og NTNU for gjennomføring
av Trondheim Conference on CO2 Capture,
Transport and Storage 2011. Konferansen var i regi av BIGCCS International
CCS Research Centre, Sintef og NTNU. Olje- og energidepartementet
var én av flere hovedsponsorer og sentral deltaker på konferansen.
Konferansen er nonprofit, har stor internasjonal deltakelse og vitenskapelig
fokus på hele CCS-verdikjeden som knyttes til formålet som bevilgningen
under kap. 1833, post 22 beskriver.
Som det fremgår av vedlagte oversikt, har Olje- og
energidepartementet for øvrig i løpet av 2011 gitt tilskudd til
internasjonale organisasjoner på grunnlag av søknad knyttet til
enkelte prosjekter slik som:
Near Zero Emission
Coal project (NZEC) som er et samarbeid mellom Norge, Europakommisjonen
og kinesiske myndigheter og hvor ansvarlig for gjennomføringen på
kinesisk side er the Administrative Centre for China Agenda 21 for
Ministry of Science and Technology.
Norwegian Voluntary Contribution to ETP
2012 in relation to CCS (IEA/OECD) som er et frivillig bidrag til
IEAs arbeid med Energy Technology Perspectives.
Workshop om fangst og lagring av CO2 i Den grønne utviklingsmekanismen (UNFCCC)
som er en teknisk workshop under Kyotoprotokollen for utvikling
av regler for fangst og lagring av CO2 under
Den grønne utviklingsmekanismen. Dette er et tilskudd som staten
gir som medlem av en FN-organisasjon.
CSLF Capacity Building Programme Fund som er
et fond under Carbon Sequestration Leadership Forum (CSLF). Det
globale CCS-instituttet er ansvarlig for selve gjennomføringen av
en mindre andel av kapasitetsbyggingsprosjektene. United States
Department of Energy, i egenskap av sekretariat for CSLF, er ansvarlig
for gjennomføring av brorparten av prosjektene.
Med bakgrunn i gjennomgangen anses disponeringen
av bevilgningene å ha vært i tråd med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Videre har forvaltningen av tilskudd gitt i 2011 etter min vurdering
vært i tråd med økonomiregelverket, god forvaltningsskikk og generelle
rutiner for saksbehandling i departementet.
Departementet arbeider kontinuerlig med å forbedre
og kvalitetssikre interne rutiner, herunder internkontrollen knyttet
til etterlevelsen av interne rutiner. Jeg viser i den forbindelse
til mitt brev av 19. januar 2012 til komiteen vedrørende Dokument
1 (2011-2012). Departementet har i 2011 hatt en gjennomgang av budsjetteringen
av tilskudd under ulike postgrupper i budsjettet. Dette har resultert
i en del endringer som er innarbeidet i statsbudsjettet for 2012
slik at dette bedre samsvarer med bevilgningsreglementet, jf. omtale
i Prop. 1 S (2011-2012).
I Prop. 1 S (2011-2012) for Olje og energidepartementet
under kap. 1800 (side 32-33) heter det:
«Olje- og energidepartementet kan gi engangsstøtte
til ulike prosjekter som tidligere har vært dekket under post 21.
Prosjektene kan omfatte støtte til prosjekter som har et energirettet
formål. Videre kan det være bidrag til gjennomføring av ulike arrangementer
hvor departementet ikke står som hovedoppdragsgiver eller er mottaker
av tjenesten. Det kan også gis støtte til blant annet informasjonstiltak
om klima og energi.”
Videre gir departementet tilskudd som skal bidra til
å realisere Regjeringens handlingsplan for internasjonal fremme
av fangst og lagring av CO2. Kriteriene
for bruk og tildeling av midler til dette formål er omtalt i OEDs
budsjettproposisjon. I Prop. 1 S (2011-2012) for Olje og energidepartementet
under kap. 1833 (side 99) heter det:
«Prosjekter og aktiviteter som mottar tilskudd skal
bidra til måloppnåelse innenfor blant annet følgende områder:
Kunnskapsbygging,
kompetanseoverføring og generell kapasitetsbygging internasjonalt
Økt forståelse for CO2-håndteringsteknologiers potensial
for å bidra til reduserte klimagassutslipp.
Anvendelse av CO2-håndteringsteknologier, også
utenfor Norge.
Både norske og internasjonale aktører kan søke om
tilskuddsmidler, så fremt prosjektene og aktivitetene er relevante
for og i tråd med sentrale elementer i handlingsplanen, som konkretisert
over»
Olje- og energidepartementet har i tillegg på
sine hjemmesider et særskilt tema;
«CO2-håndtering»
hvor man omtaler midler rettet mot aktiviteter som informasjonsopplegg,
studier og kapasitetsbygging.
Departementet tar sikte på å fortsette arbeidet med
å forbedre omtalen av tilskudd i budsjettproposisjonen og interne
rutiner knyttet til forvaltningen av tilskudd mv.