Jeg viser til kontroll- og konstitusjonskomiteens brev
av 12. mars 2012 og mitt brev av 23. mars 2012 hvor jeg opplyste
at departementet tok sikte på å gi en tilbakemelding i siste halvdel
av april 2012.
Finansdepartementer har i brev av 21. mars 2012 bl.a.
redegjort for regelverk som har betydning for tilskuddsforvaltningen,
dvs. økonomiregelverket, bevilgningsreglementet og forvaltningsloven.
Jeg vil derfor ikke gå nærmere inn på dette regelverket, men viser
til redegjørelsen i Finansdepartementets brev. Så langt Samferdselsdepartementet
kan se, er departementets tilskuddsforvaltning i samsvar med dette regelverket.
Likevel vil departementet løpende vurdere muligheter for ytterligere
forbedringer av forvaltningen.
Med utgangspunkt i kap. 6 Forvaltning av tilskuddsordninger
i Bestemmelser om økonomistyring i staten (heretter kalt Bestemmelsene)
redegjør jeg nedenfor for Samferdselsdepartementets tilskuddsutbetalinger
i 2011.
Samferdselsdepartementet administrerer selv
flere ordninger som i budsjettet er plassert på 60- og 70-poster.
I tillegg til rene tilskuddsordninger er det på 70-poster også plassert
ordninger som gjelder betaling for utførelse av bedriftsøkonomisk
ulønnsomme tjenester som det av samfunnsmessige hensyn er viktig
å opprettholde. Nedenfor omtales alle departementets egne ordninger,
også disse ordningene. Ordninger som underliggende etater har ansvaret
for, er ikke omtalt, med unntak av ordninger som er plassert på
departementets eget budsjett og som Statens vegvesen administrerer
på vegne av departementet. Samferdselsdepartementet har også vurdert
om det i 2011 forekom utbetaling av tilskudd under andre poster.
I Samferdselsdepartementets budsjettproposisjon
for 2011, s. 26-27, er det redegjort for hvilke organisasjoner,
EU-programmer mv. som omfattes av bevilgningen på posten i 2011.
For slike tilskudd faller krav til kunngjøring, søknad og utforming
av tilskuddsbrev bort, jf. pkt. 6.4.2 c i Bestemmelser om økonomistyring
i staten.
Tilskuddet går til Trygg trafikk, Syklistenes landsforening
og ITS Norge, jf. beskrivelse på s. 27-28 i budsjettproposisjonen
for 2011. Bevilgningen må anses som øremerket og det er bl.a. ikke
krav om kunngjøring, jf. pkt. 6.4.2 a i Bestemmelsene.
Departementet mottar hvert år søknad fra de
tre organisasjonene. I brev om tildeling av midler settes det vilkår
for hva midlene skal brukes til og krav til rapportering. I tildelingen
er det opplyst at departementet eller Riksrevisjonen har adgang
til å kontrollere at midlene blir brukt i samsvar med vilkårene
for tildelingen.
I Prop. 1 S (2010-2011), s. 28, går det fram
at bevilgningen bl.a. skal dekke utgifter til fylkeskommunenes deltakelse
i den nasjonale sivile transportberedskapen, til øvelser og planverksarbeid
innen samfunnssikkerhet og beredskap i Avinor AS og Posten Norge
AS, samt til havneberedskapsøvelser. Videre finansieres ordningen
med reservedelslagring over posten.
Fylkeskommunene blir i eget brev invitert til
å søke om midler. Tildelingen skjer på bakgrunn av søknader. Departementet
utbetaler midler på grunnlag av refusjonskrav med bilag som dokumenterer kravet.
I tildelingsbrev setter departementet krav om rapportering om bruk
av bevilgningen og tar forbehold om adgang til å kontrollere at
midlene benyttes etter forutsetningene.
Tildeling til Avinor AS, Posten Norge AS og Kystverket
skjer på grunnlag av søknad og meddeles i egne brev.
Denne delen av bevilgningen må anses som øremerket.
Som en del av departementets ansvar for sivil kjøretøyreparasjonstjeneste
i krig har departementet gjennom mange år hatt en ordning med beredskapslagring
av reservedeler til tunge kjøretøy. Ordningen er omtalt i St.prp.
nr. 1 (1979-80), s. 38. I 2005 ble denne avtalen sagt opp. Med utgangspunkt
i forhandlere som inngikk i denne avtalen og ut fra fastsatte spesifikasjoner
ble det inngått en ny avtale med tre forhandlere av reservedeler
(Norsk Scania AS, Volvo Norge AS og Bertel O. Steen AS) som permanente beredskapslagre.
Avtalen fra 2005 gjelder reservedeler til kjøretøy over 3,5 tonn.
Forhandlerne mottar en godtgjørelse for administrative kostnader
etc. Ordningen vurderes avviklet.
Posten besto i 2011 av to ordninger – tilskudd
til flygeinformasjonstjenesten (AFIS-tilskudd) ved ikke-statlige
flyplasser med rutetrafikk og tilskudd til Stord lufthamn, Sørstokken.
Ordningen med AFIS-tilskudd forvaltes av Avinor
AS som på grunnlag av faktura får refundert utbetalingene til de
enkelte lufthavnene som har krav på tilskudd. Avinor følger opp
ordningen og sender rapport til Samferdselsdepartementet. Ordningen gjelder
kun for et fåtall lufthavner (ikke-statlige med rutetrafikk) og
er ikke kunngjort. Departementet vil ha oversikt over hvem som har
rett på tilskudd, bl.a. fordi lufthavner må ha konsesjon fra Samferdselsdepartementet.
Bevilgningen må anses øremerket, og det er bl.a. ikke krav om kunngjøring,
jf. Bestemmelsene pkt. 6.4.2 a.
Tilskuddet til Stord lufthamn, Sørstokken, er
omtalt i Prop. 1 S (2010-2011), s. 39 og må også anses øremerket
og ikke omfattet av kravet om kunngjøring. Det er inngått en avtale
med flyplasselskapet om tilskuddet. Tilskuddet følges opp ved at
det rapporteres og sendes revisorgodkjent regnskap til departementet.
Posten besto i 2011 av fem ordninger:
Belønningsordning
for kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene
Tilskudd til tilgjengelighetstiltak
Kollektivtransport i distriktene
Samordning av bestillingstransport og TT-tjenesten
Nasjonal reiseplanlegger og elektronisk
billettering
De fire første ordningene har fylkeskommunene/kommunene
som målgruppe. For en slikt klart avgrenset målgruppe kan det bl.a.
avvikes fra normalprosedyren for kunngjøring, jf. pkt. 6.4.1 i Bestemmelsene.
Ordningen omfatter fylkeskommuner og kommuner.
Retningslinjer for ordningen ligger på departementets side på intranett.
T.o.m. 2011 omfattet ordningen både tilskudd til byer/områder med
fireårige avtaler og ettårige tilskudd. Avtalene følges opp av departementet
med bistand fra Vegdirektoratet.
I budsjettproposisjonen for 2011 er det en omtale av
hvilke byer/områder som det er inngått fireårige avtaler med.
Ordningen administreres av Statens vegvesen
på vegne av Samferdselsdepartementet. Den er ett av flere tiltak
for å nå det transportpolitiske målet om et universelt utformet
transportsystem. Den skal bidra til nødvendige tiltak innenfor transportsystemet
på de kommunale og fylkeskommunale ansvarsområdet som grenser opp
mot de statlige slik at en sammenhengende universelt utformet reisekjede
kan bli en realitet. Det kreves en egenandel på 25 pst. fra kommunen/fylkeskommunen.
Som det går fram av Prop. 1 S (2010-2011) gjelder
ordningen kommuner og fylkeskommuner. Alle fylkeskommuner/kommuner
kan søke. Invitasjon til å søke om midler blir sendt til fylkeskommuner,
bykommuner og kommuner som deltar i prosjektene knyttet til et nasjonalt
utviklingsprosjekt for universell utforming i fylker og kommuner.
Kriterier for tildeling og retningslinjer for
ordningen er innarbeidet i invitasjonsbrevet. De overordnede kriteriene
for tildeling er at tiltakene bygger opp om etableringen av en sammenhengende,
universelt utformet reisekjede. Det inviteres til å søke om tilskudd
til enkle og kostnadseffektive infrastrukturtiltak. Tiltakene skal
planlegges og gjennomføres i dialog med de funksjonshemmedes organisasjoner. Når
tiltaket er gjennomført, skal rapport sendes Statens vegvesen. Midler
utbetales ikke før denne rapporten foreligger.
Søknader behandles av de regionale vegkontorer som
sender sitt forslag til Vegdirektoratet. Et samlet forslag fra Vegdirektoratet
sendes Samferdselsdepartementet som foretar tildelingen. Tildelingen
i 2011 var i samsvar med Vegdirektoratets forslag.
Alle fylkeskommunene får invitasjon til å søke om
midler. I invitasjonen redegjøres det for hva slags prosjekter som
vil bli prioritert ved behandlingen av søknadene. Det settes krav
til rapportering som departementet følger opp. Søknadsskjema og
retningslinjer ligger på departementets side på internett.
Ordningen var en prøveordning for perioden 2009-2011.
Ved etableringen i 2009 ble alle fylkeskommunene invitert til å
levere forslag til prøveprosjekt. Alle som søkte fikk tildelt midler.
Fylkeskommuner/kommuner er en klart avgrenset
målgruppe, hvor det bl.a. kan avvikes fra normalprosedyren for kunngjøring,
jf. pkt. 6.4.1 i Bestemmelsene.
Vegdirektoratet er av Samferdselsdepartementet tillagt
oppgaver på disse områdene. I 2011 fikk etaten refundert 2,235 mill.
kr i forbindelse med kjøp av eksterne tjenester på dette området.
Hovedmålet med ordningen er å bidra til reduserte
CO2-utslipp fra transportsektoren. Transnova
skal gi utløsende tilskudd til prosjekter som bidrar til raskere
implementering av ny og mer miljøvennlig transportteknologi og transportpraksis,
samt støtte, og selv bidra til, informasjon og økte kunnskaper om klimavennlige
transportløsninger. For 2011 var det bevilget 73,2 mill. kr til
ordningen, hvorav 20 mill. kr er en del av satsingen på miljøteknologiprogrammet.
Samferdselsdepartementet har utarbeidet et mandat
for ordningen hvor bl.a. prinsippene for innretningen av Transnova-prosjektet
er gitt. Tildelingskriterier utvikles av prosjektleder i samarbeid
med prosjektets råd og innenfor rammene i mandatet og krav i forbindelse
med den årlige bevilgningen. Tildeling skal være i samsvar med EØS-reglene
for offentlig støtte og tilskudd til prosjekter skal notifiseres
til ESA dersom det er nødvendig.
Næringsliv, organisasjoner, forskningsinstitusjoner
og lokale og regionale myndigheter kan søke om prosjektstøtte.
Programbeskrivelse og standard søknadsskjema fins
på www.transnova.no Programmene under Transnova kunngjøres i annonser
i en rekke fagtidsskrift, dagspressen, ulike nettsider og i nyhetsbrev
fra Transnova. Direktelink til utlysningen sendes til alle de store
bransjeorganisasjonene innen transport og logistikk, samt andre
aktuelle bransjeorganisasjoner avhengig av tema på programmet som
kunngjøres. E-post med link til søknad sendes også til ulike fagnettverk
innenfor klima og transport. Som et supplement brukes også pressemeldinger.
I 2011 ble twitter og facebook tatt i bruk.
Programmene kunngjøres 6-8 uker før søknadsfristen.
I noen få tilfeller er søknader behandlet utenfor frister. Det har
vært søknad om støtte til prosjekter som også har andre frister
som ikke passer med de Transnova har, f.eks. EU-prosjekter. Disse
er blitt behandlet etter samme rutiner som øvrige søknader og målsettingene
med prosjektene må være i overensstemmelse med kunngjorte programmer.
Søknader som ligger utenfor mandatet avvises uten å bli realitetsvurdert.
Søknadsbehandling foregår etter forvaltningsloven
med vanlige klagefrister og klagemuligheter. Av de om lag 260 søknadene
som hittil er mottatt (eks. ordningen med tilskudd til ladepunkter
i 2009) er det foretatt 99 tildelinger. To har klaget på Transnovas vedtak.
En klage tok Transnova til følge og gjorde om vedtaket etter at
nye opplysninger om prosjektet ble lagt fram. En klaget til Samferdselsdepartementet som
opprettholdt vedtaket om avslag på søknaden.
Oversikt over tildelte prosjekter fins på www.transnova.no.
Bevilgningen går til kjøp av innenlandske flyruter
for å finansiere drift av regionale flyruter på i alt 21 ruteområder.
Ordningen er basert på anbud lyst ut i hele EØS-området og er regulert
av en egen EU-forordning, (EF) nr. 1008/2008 av 24. september 2008 om
felles regler for drift av lufttrafikk i Fellesskapet.
Når det har vært gjennomført anbudskonkurranser,
redegjøres det i budsjettproposisjonen for den gjennomførte konkurransen
og hvem som har fått tildelt anbudene på de ulike ruteområdene.
Formålet med statens kjøp av sjøtransporttjenester
er å sikre et transporttilbud mellom Bergen og Kirkenes for distansereisende
og for gods nord for Tromsø. Kjøpet ble konkurranseutsatt høsten
2004. Kontrakten med Hurtigruten ASA gjaldt for 2005-2012. Sjøtransporttjenesten
Kystruten Bergen – Kirkenes ble i 2010 lyst ut på anbud på nytt,
slik at ny kontrakt gjelder fra 1. januar 2012.
Staten kjøper persontransporttjenester med tog.
I Prop. 1 S (2010-2011) er det redegjort for hva bevilgningen på
posten skal gå til og hvem mottakerne er. Mesteparten av kjøpet
gjelder NSB AS, men det foretas også kjøp fra NSB Gjøvikbanen AS
på Gjøvikbanen og SJ på Ofotbanen (via Rikstrafiken). NSB har en
samarbeidsavtale med SJ som utfører transporten Oslo - Stockholm.
I betalingen til NSB inngår også tilskudd til Bratsbergbanen i Telemark.
Posten Norge AS er pålagt å utføre leveringspliktige
post- og banktjenester, som delvis kan være bedriftsøkonomisk ulønnsomme.
Ulønnsomheten finansieres ved enerettsoverskudd og eventuelt statlig kjøp.
Behovet det enkelte budsjettår bygger på beregninger fra Posten
Norge AS. Når budsjettåret er omme, foretas en etterregning av bevilgningen
og er det utbetalt for mye må Posten Norge AS tilbakebetale dette,
inkl. renter.
Samferdselsdepartementet har på denne posten identifisert
følgende utbetalinger som kan karakteriseres som tilskudd:
ATM-forum – Det ble
i 2011 tildelt 100 000 kr til ATM Norge (Air Traffic Management,
dvs. flysikring og trafikkstyring) etter henvendelse fra ATM Norge.
Prosjektet fikk tildelt midler fordi det ble ansett som et innspill
i forbindelse med departementets vurdering av om Samferdselsdepartementet
skal støtte et forskningsprogram som medlemsbedriftene i ATM-forum
kan søke på.
Breibandskonferansen – tildelt 50 000 kr.
Tildelingen gjaldt støtte til gjennomføring av Nasjonal breibandskonferanse
i mars 2011.
ICAO Safety Fund – tildelt 100 000 kr i
støtte til ICAOs miljøarbeid.
Samferdselsdepartementet har på denne posten identifisert
følgende utbetalinger som kan karakteriseres som tilskudd:
Tidsskriftet Samferdsel
– 250 000 kr. Et slikt tilskudd har vært gitt i flere år på grunnlag
av søknad fra Transportøkonomisk institutt. Begrunnelsen har vært
at tidsskriftet gir et bidrag til kunnskapsformidlingen på samferdselsområdet.
Transportøkonomisk institutt – 1 mill.
kr. Støtten er knyttet til en rekke mindre EU-prosjekter og gjelder
dekning av utgifter knyttet til nasjonal delfinansiering, utarbeiding
av prosjektsøknader mv.
Revisjon av trafikksikkerhetshåndboka -
250 000 kr. Det gis et årlig tilskudd til Transportøkonomisk institutt
for å oppdatere håndboka som et ledd i en kontinuerlig oppdatering.
Transportøkonomisk institutt har rettigheter til innholdet i boka.
På kap. 1320 Statens vegvesen, post 30 Riksveginvesteringer,
stilles 5 mill. kr til disposisjon for Samferdselsdepartementet,
jf. tabell på s. 58 i Prop. 1 S (2010-2011). Midlene skal benyttes
til prosjekter på riksvegnettet, til organisasjoner som jobber for bedre
trafikksikkerhet m.m. I 2011 ble det utbetalt til sammen 1,7 mill.
kr av det avsatte beløpet på 5 mill. kr, fordelt på:
0,5 mill. kr - Ja
til trafikklykke/Ringsakerprosjektet, Hedmark
1,2 mill. kr – rv 13 Tyssedal sentrum,
ulike tiltak, Hordaland
Ringsakerprosjektet som er omtalt på s. 288
i St.meld. nr. 16 (2008-2009), var et samarbeidsprosjekt mellom
Statens vegvesen, politiet, Ringsaker kommune, Trygg Trafikk og
Hedmark trafikksikkerhetsutvalg. Hedmark fylkeskommune overtok prosjekteierskapet
fra Statens vegvesen. I den forbindelse søkte fylkeskommunen om
midler for 2011 til et forprosjekt i 3-5 kommuner. Midlene skulle
gå til dybdeintervjuer, gjennomgang av ulykkesstatistikk og kartlegging
av lokale utfordringer for å vurdere tiltak i den enkelte kommune.
Ved tildelingen ba departementet Hedmark fylkeskommune redegjøre
for bruken av midlene, samt sende et eksemplar av rapporten av forprosjektet.
For å sikre at Samferdselsdepartementet har
en tilfredsstillende tilskuddsforvaltning vil departementet løpende
vurdere behovet for å forbedre departementets kompetanse på dette
området. Jeg vil vise til Direktoratet for økonomistyrings arbeid
med å formidle kunnskap om økonomiregelverket, herunder tilskudd,
og utvikling av metode for god tilskuddsforvaltning, som vil være
viktig i denne sammenheng.