3.1 Innledning

På komitémøtet 13. mars 2012 besluttet komiteen å skrive til samtlige departementer. Bakgrunnen var at media hadde brakt opplysninger om kritikkverdige forhold ved tilskuddsforvaltningen også i andre departementer.

Komiteen anmodet samtlige departementer om følgende:

«Komiteen ber om at departementet foretar en gjennomgang og kvalitetssikring av interne rutiner i denne typen prosesser.

Komiteen ber om at departementet informerer komiteen om praktisering av økonomireglementet, bevilgningsreglementet og forvaltningsloven ved håndtering av tilskuddsforvaltningen. Det bes videre om at departementet foretar en gjennomgang av alle tilskudd som er gitt i 2011, med sikte på å undersøke om relevant regelverk er fulgt, og rapportere dette til komiteen.

Departementet bes videre om å redegjøre for hva man vil gjøre for å sikre en tilskuddsforvaltning som er i tråd med økonomireglementet fremover, herunder om rutiner, kontrollordninger mv, dersom undersøkelsene avdekker feil eller mangler.»

Svarene fra departementene er tatt inn som vedlegg til denne innstillingen. Hovedpunktene i svarene gjengis under.

3.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at den har gjennomført omfattende kontroll med departementenes tilskuddsordninger og på hvilken måte det tilknyttede regelverk er oppfylt. Det er avdekket flere enkelttilfeller som vil bli kommentert under det enkelte departement, men hovedinntrykket er at regelverket i stor grad er oppfylt. Samtidig understreker komiteen at de fleste departement også erkjenner at de har hatt enkelttilfeller eller en praksis som kunne vært bedre, selv om tilfellene eller praksisen ikke har vært i direkte strid med reglementet.

Komiteen er tilfreds med at hoveddelen av tilskudd som forvaltes av departementene, er forvaltet forsvarlig og i samsvar med regelverket. Tilskuddsforvaltningen er omfattende og gjelder svært store beløp samlet sett. Komiteen er tilfreds med at gjennomgangen av departementenes tilskuddsforvaltning har ført til endringer i departementenes fremtidige håndtering av tilskuddsordninger, slik at en bedre tilpasser seg regelverket og dets intensjon.

3.3 Arbeidsdepartementet

3.3.1 Sammendrag

Det fremgår av svaret fra Arbeidsdepartementet av 12. april 2012 at departementet i 2011 forvaltet tilskuddsmidler for til sammen 43,5 mill. kroner. Departementet har en samlet budsjettramme på over 330 mrd. kroner, og det meste av dette er folketrygdytelser som forvaltes av Arbeids- og velferdsdirektoratet og som er regulert gjennom folketrygdloven med tilhørende forskrifter. Forvaltningen av åpne, generelle tilskuddsordninger er delegert til underliggende etater, og er ikke omfattet av departementets gjennomgang.

Departementet opplyser at det i 2008 ble foretatt en gjennomgang og opprydning av hvilke poster på departementets budsjettkapitler som ble benyttet til tilskudd. Etter dette føres alle tilskuddsbevilgninger på tilskuddsposter.

Departementet har redegjort for praktiseringen av bestemmelsene om tilskuddsforvaltning i økonomiregelverket. De fleste tilskudd som forvaltes av Arbeidsdepartementet, faller inn under Bestemmelsenes § 6.4 om avvik fra normalprosedyren for forvaltning av tilskuddsordninger. Flere av tilskuddsmottakerne er omtalt i budsjettproposisjonen, og det gis også tilskudd til internasjonale organisasjoner.

Departementet opplyser videre at både statsråden og embetsverket forholder seg aktivt til forvaltningslovens bestemmelser om inhabilitet, og at det ved flere anledninger er benyttet settestatsråd ved anskaffelser av utredningsoppdrag.

Tilskuddsmidlene som ble utbetalt direkte fra departementet i 2011, gikk til totalt 18 organisasjoner og prosjekter. Departementet opplyser at tildelingene av tilskudd i 2011 er håndtert i tråd med regelverket og at det ikke er avdekket vesentlige feil eller mangler ved departementets tilskuddsforvaltning. Videre opplyser departementet at det vil bli vurdert hvordan tilskuddsmidler kan gjøres ytterligere kjent, og at det løpende vurderes hvordan budsjettproposisjonen kan utvikles videre slik at Stortinget får et best mulig grunnlag for å vurdere bevilgningsforslagene.

3.3.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Arbeidsdepartementet forvalter tilskudd som i stor grad faller inn under unntaksbestemmelsene fra kravet om kunngjøring, jf. Bestemmelsene § 6.4. Departementet opplyser for øvrige tilskudd at det ikke har vurdert det som hensiktsmessig å gå ut med en åpen/offentlig kunngjøring av tilskudd. Bakgrunnen for vurderingen er at dette omfatter en så vidt liten del av den totale bevilgningen til tilskudd. Komiteen har merket seg at departementet mener det har vært tilstrekkelig at potensielle søkere er gjort kjent med ordningene gjennom paraplyorganisasjoner, faglige nettverk og lignende.

Komiteen viser til at departementet, etter komiteens gjennomgang, er kommet til at det skal vurderes hvordan eventuelle tilskuddsmidler som departementet disponerer kan gjøres ytterligere kjent, for eksempel gjennom bruk av departementets nettsider. Komiteen understreker behovet for at departementet for fremtiden gjør slik informasjon bedre tilgjengelig, og at det bør være et minstekrav at slike tilskudd gjøres kjent på departementets egne nettsider.

3.4 Barne-, likestillings- og inkluderings- departementet

3.4.1 Sammendrag

Det vises til omtalen over om Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementets tilskudd til selvforsvarskurs. Departementet har i tillegg i brev av 22. mars 2012 gjort rede for sin øvrige tilskuddsforvaltning.

Departementet viser til at det i mange tilfeller framgår gjennom omtalen i budsjettproposisjonen at midler skal brukes som tilskudd til private organisasjoner for å løse viktige politiske og forvaltningsmessige oppgaver. Brevet gir en rekke eksempler på slik omtale.

Departementet viser til at det ikke kreves at alle tilskudd skal utlyses særskilt, utover omtalen i budsjettet. Regelverket åpner for skjønn på dette området, og departementet argumenterer for at potensielle tilskuddsmottakere er godt nok kjent med mulighetene til å søke tilskudd. Følgende begrunnelser gis:

  • Omtalen i budsjettet og innstillingene fra Stortinget er i mange tilfeller et godt grunnlag for organisasjoner for å vurdere mulighetene for tilskudd

  • På mange områder er det gitt samme tilskudd over flere år

  • Departementet har god kjennskap til og kontakt med relevante miljøer gjennom sitt arbeid.

Det presiseres at gjennomgangen av tilskuddsforvaltningen ikke har avdekket tilskudd som er utbetalt til formål som ligger utenfor eller ikke er i samsvar med omtalen i budsjettproposisjonen.

Departementet utbetalte enkelttilskudd i 2011 på til sammen 235 mill. kroner. En stor del av disse tilskuddene omtales som små tildelinger. Statsråden gir utrykk for at det ville være mer i samsvar med regelverket om det ble etablert flere tilskuddsordninger med tilhørende kriterier for tildeling av tilskudd. Det opplyses videre at tilskudd som ikke er omfattet av unntakene i økonomiregelverket, heretter vil bli kunngjort.

Departementet opplyser videre at Direktoratet for økonomistyring skal bistå departementet med forbedring og kvalitetssikring av rutinene for tilskuddsforvaltningen. Departementet skal også se på om ytre etater kan forvalte noen tilskudd, og vurdere bruk av 70-poster for tilskudd som i dag forvaltes fra andre postgrupper.

Brevet fra departementet gjør også rede for håndteringen av tilskudd gitt til organisasjonen Reform, jf. at tidligere statsråd Lysbakken var inhabil ved tildelingen av tilskudd til denne organisasjonen.

Komiteen stilte i brev av 26. april 2012 ytterligere spørsmål om departementets tilskuddsforvaltning. Komiteen spurte blant annet om rutinene for å sikre at tilskuddsmidlene gjøres kjent på en forsvarlig måte. I svaret kom det frem at departementet midlertidig hadde stanset alle tilskuddsutbetalinger. Det er besluttet at alle tilskuddsutbetalinger skal forelegges politisk ledelse, og at det må dokumenteres at tilstrekkelig kunngjøring har vært foretatt. 29. mars ble stansen i utbetalinger opphevet. I brevet ble det også redegjort for hvordan departementet sikrer at ytre etater forvalter tilskudd i tråd med regelverket, samt hvordan spørsmål om habilitet håndteres.

Departementet gjorde også rede for beslutningen om at vedtaket om tildeling av midler til Reforms prosjekt «Sammen mot voldtekt» bør anses som ugyldig. Deler av tilskuddsmidlene er utbetalt, og disse vil ikke bli krevd tilbakebetalt, men det vil ikke bli foretatt ytterligere utbetalinger.

3.4.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Audun Lysbakken gikk av som statsråd i forbindelse med komiteens gjennomgang av tilskudd forvaltet av Lysbakkens departement. Komiteen finner derfor ikke grunnlag for å vurdere om det kunne vært aktuelt å ta stilling til et eventuelt parlamentarisk ansvar, idet statsråden selv har valgt å fratre sin post i regjeringen.

Komiteenhar i forbindelse med behandlingen av saken mottatt flere riksrettsanmeldelser mot statsråd Lysbakken og hans håndtering av departementets tilskuddsforvaltning. Komiteenviser til omtale i innstillingens kapittel 5.

Komiteen viser videre til at Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (heretter omtalt som BLD) i brev datert 9. februar 2012 om tilskuddsforvaltningen og tilskudd til selvforsvarskurs bl.a. skriver at:

«Gjennomgangen viser at prosessen i departementet, i forkant av tildelingene, ikke ivaretok kravene i økonomireglementet i tilstrekkelig grad. Bekjentgjøring av tilskuddene skjedde på en slik måte at potensielle søkere ikke var kjent med muligheten for å søke tilskudd. Jeg ser at dette burde vært håndtert annerledes.»

Komiteen viser til statsråd Kristin Halvorsens brev til komiteen datert 22. mars 2012, da hun hadde tatt over ansvaret for BLD etter Audun Lysbakkens avgang. I brevet står det bl.a.:

«Med bakgrunn i de unntak og det skjønn som Bestemmelsene gir og de presiseringer som hhv. Direktoratet for økonomistyring og Finansdepartementet har kommet med 12. og 21. mars 2012, vil det ut fra min vurdering være mange enkelttilskudd som ligger innenfor de rammene som økonomiregelverket setter.»

Videre heter det i samme brev at:

«På dette området er det gråsoner og jeg vurderer det også slik at på grunn av det store omfanget av små tildelinger på Barne-, likestillings-, og inkluderingsdepartementets område, ville det være mer i samsvar med regelverket om det ble etablert flere tilskuddsordninger med tilhørende kriterier for tildeling av tilskudd. Tilskudd som ikke er omfattet av unntakene, vil heretter bli kunngjort, for eksempel på departementets hjemmeside.»

Komiteenvil understreke at hovedregelen i økonomiregelverket er at tilskudd skal utlyses. At det foreligger mulighet for unntak, innebærer kun at en ved konkret vurdering kan unnlate slik utlysning. Komiteen har ikke funnet dokumentasjon på at det er foretatt noen slik konkret vurdering under den enkelte tilskuddssak og legger til grunn at dette benyttes som begrunnelse i etterkant av gjennomgangen. Komiteenmener dette er i strid med regelverkets intensjon og anser det som klart at departementet burde vært mer aktsom i sin praktisering av regelverket. Komiteen finner det kritikkverdig at departementet har befunnet seg i regelverkets «gråsone» og understreker at en i forvaltningen av offentlige midler skal tilstrebe å oppfylle gjeldende regelverk fullt ut.

Komiteen er imidlertid tilfreds med at departementet nå har gjennomgått egen praksis og søkt hjelp fra Direktoratet for økonomistyring for å bringe egen praksis fullt ut i samsvar med gjeldende regelverk.

Komiteen har videre merket seg departementets behandling av tilskudd gitt til organisasjonen Reform, og har ikke kommentarer til departementets konklusjon.

Komiteen viser til oppslag i VG 3. juli 2012 hvor det fremkom at tilskudd på 279 mill. kroner ble utelatt da BLD skulle innrapportere utbetalinger for 2011. Komiteen mener disse tilskuddene burde vært omtalt i svarbrevet med en eventuell begrunnelse for hvorfor tilskuddene ikke var relevante i forhold til det arbeidet komiteen var i gang med, jf. brev av 22. mars 2012 fra statsråd Kristin Halvorsen hvor samtlige tilskuddordninger er listet opp.

3.5 Finansdepartementet

3.5.1 Sammendrag

Finansdepartementet har i sitt brev til komiteen av 21. mars 2012 gitt en oversikt og redegjørelse over bestemmelser i økonomiregelverket, bevilgningsreglementet og forvaltningsloven som har betydning for tilskuddsforvaltningen. Det vises til at bevilgningsreglementet og forvaltningsloven er fastsatt av Stortinget. Økonomiregelverket derimot er forvaltningens eget regelverk, og det er i utgangspunktet forvaltningens eget ansvar å sørge for at regelverket etterleves. Etter finansministerens syn kan Stortinget ha grunnlag for å påpeke manglende etterlevelse av økonomiregelverket dersom dette samtidig har ført til manglende oppfølging av Stortingets vedtak og forutsetninger. Det gjøres også rede for at Direktoratet for økonomiforvaltning er gitt ansvar å forvalte økonomiregelverket, samt veilede forvaltningen og drive opplæring mv.

Når det gjelder Finansdepartementets egen tilskuddsforvaltning begrenser denne seg til én tilskuddsordning.

3.5.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Finansdepartementet har et overordnet ansvar for det regelverk som ligger til grunn for tilskuddsforvaltningen, men at departementet ikke har noe kontroll- eller oppfølgingsansvar overfor det enkelte departement. Komiteen har ikke vesentlige merknader til det gjeldende regelverk.

Komiteen viser til at Finansdepartementet selv forvalter én tilskuddsordning – som fordeles likt til organisasjonene Europabevegelsen og Nei til EU, samt én ordning som ligner på en tilskuddsordning. Komiteenhar ingen kommentar til departementets forvaltning av disse.

Komiteen har også merket seg at Finansdepartementet i tildelingsbrevet for 2012 har gitt DFØ i oppdrag å kartlegge og analysere kompetansesituasjonen i staten blant annet på tilskuddsområdet. Formålet med analysen er å avdekke behov for kompetanseheving og legge grunnlaget for å prioritere mellom ulike kompetansetiltak. Komiteen er tilfreds med initiativet.

3.6 Fiskeri- og kystdepartementet

3.6.1 Sammendrag

Fiskeri- og kystdepartementet har i brev av 18. april 2012 gjort rede for sin tilskuddsforvaltning. Statsråden uttaler at departementets håndtering samlet sett er innenfor de rammer som lov- og regelverk setter. Departementet forvaltet tilskudd for om lag 131 mill. kroner i 2011. I tillegg kommer tilskudd som forvaltes av tilknyttede virksomheter og andre.

Det er utarbeidet retningslinjer for de ulike tilskuddspostene, og departementet har en egen tilskuddshåndbok som nå er under revidering. Departementet mener at bruken av poster på statsbudsjettet er innenfor regelverket, men tar sikte på å rendyrke post-bruken. Det kommer videre frem at både politisk ledelse og embetsverket i departementet har stor oppmerksomhet på habilitetsspørsmålet, og Lovavdelingen har vurdert statsrådens habilitet kort tid etter at hun tiltrådte.

Departementet tar sikte på å forbedre sin tilskuddsforvaltning, og varsler blant annet at de vil tydeliggjøre kunngjøringen av tilskudd på departementets nettside og gjennomgå tilskuddspostene for å vurdere innretning mv.

3.6.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at undersøkelsene ikke har avdekket vesentlige feil eller mangler i forvaltningen av tilskuddsordninger under Fiskeri- og kystdepartementet, men finner grunn til å peke på at gjennomgangen har medført at departementet vil endre sin praktisering på flere områder. Komiteen har merket seg at det er stilt spørsmål ved om deler av virksomheten knyttet til tilskuddsordningene har rett postering og at departementet vil følge dette opp. Komiteen er enig med departementet i at postering av evaluering og utredning ikke bør ligge som tilskudd.

Komiteen har videre merket seg at departementet etter komiteensundersøkelser vil vurdere ytterligere tiltak for å forbedre tilskuddsforvaltningen ved å klargjøre mål, tildelingskriterier, kunngjøring og føringen i statsregnskapet.

3.7 Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet

3.7.1 Sammendrag

Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet har svart i brev av 13. april 2012. Departementet har utarbeidet en egen instruks for økonomiforvaltningen i departementet. I 2011 forvaltet departementet totalt 19 tilskuddsordninger på 70-poster. I de aller fleste tilfeller var tilskuddsmottaker omtalt i budsjettproposisjonen, slik at bevilgningene anses som øremerkede og uten krav til utlysning.

Departementet opplyser at gjennomgangen har vist at det kunne vært mer fokus på kunngjøring for noen enkeltprosjekter. Fire konkrete prosjekter nevnes.

Statsråden konkluderer med at departementet har gode rutiner for behandling av tilskuddssaker og vil være åpen for at etterlevelsen av regelverket kan forbedres, samt sikre større grad av åpenhet og likebehandling. Redegjørelsen omtaler ikke hvordan departementet praktiserer forvaltningslovens bestemmelser om habilitet.

3.7.2 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at departementet i stor grad forvalter tilskuddsordninger som er godt beskrevet i statsbudsjettet. Det er imidlertid enkelte tilskuddsordninger som faller utenfor det som er klart beskrevet i statsbudsjettet, og departementet peker på at disse ordningene kunne vært bedre utlyst. Komiteendeler departementets syn og legger til grunn at departementet gjennomfører nødvendige endringer som følge av komiteens undersøkelser.

3.8 Forsvarsdepartementet

3.8.1 Sammendrag

Forsvarsdepartementet har i brev til komiteen av 18. april 2012 gjort rede for sin gjennomgang av tilskuddsforvaltning i 2011. Departementet har egne retningslinjer som fastlegger hvordan tilskuddene skal forvaltes. Disse er siste gang oppdatert i 2011. Departementet forvaltet i 2011 tilskudd for ca. 78 mill. kroner.

Departementet uttaler at i de i 2011 ikke har funnet det nødvendig å stille spørsmål ved habilitet i tilknytning til tilskuddstildelingene. Departementet opplyser imidlertid at de grunnet forsvarsministerens tidligere tilknytning til NUPI, vil be Justisdepartementets lovavdeling om en vurdering av statsrådens habilitet i saker som kan berøre NUPI. Departementet vil ikke foreta noen tildelinger til NUPI før en slik vurdering foreligger.

Departementet sier i brevet at de mener tilskuddsforvaltningen i hovedsak ivaretar kravene i økonomiregelverket og bevilgningsreglementet. Noen forbedringspunkter nevnes:

  • Ikke alle tilskudd har vært utlyst, men departementet uttaler at tilskuddene anses å være godt kjent blant potensielle mottakere. Departementet vil imidlertid sørge for mer systematisk utlysning av tilskuddene.

  • Videre vil departementet flytte tilskuddsmidler, slik at postbruken blir mer korrekt. Det kommer også frem at departementet arbeider med å etablere et helhetlig internkontrollsystem for departementets tilskuddsforvaltning, noe som også innebærer oppdatering av eksisterende rutiner og retningslinjer.

3.8.2 Komiteens merknader

Komiteenhar merket seg at Forsvarsdepartementet mener at de rutiner og retningslinjer som departementet har etablert, i hovedsak ivaretar kravene i økonomiregelverket og bevilgningsreglementet, men at det likevel er behov for ytterligere forbedringer særlig rundt de mindre ordningene. Gjennomgangen som departementet har gjort i forbindelse med komiteens undersøkelser, har vist at enkelte tilskudd kan kunngjøres bedre og at dokumentasjon, kontroll og oppfølgning kan bli bedre. På denne bakgrunn har Forsvarsdepartementet igangsatt et arbeid med å lage et helhetlig internkontrollsystem, hvilket komiteen mener er et viktig tiltak.

Komiteen har også merket seg at Forsvarsdepartementet har bedt om en nærmere vurdering av habilitetsspørsmål knyttet til tildelinger til NUPI som følge av daværende forsvarsministers tidligere tilknytning til instituttet og at departementet ikke vil foreta noen ytterligere tildelinger før en slik vurdering foreligger. Komiteenviser til at denne problemstillingen ikke lenger er relevant etter statsrådsskifte i departementet, men understreker at slike vurderinger skal foretas i forkant av tildelinger og at en må forvente at ansvarlige statsråder er bevisstte på habilitetsutfordringer, også knyttet til tilskuddssaker.

3.9 Helse- og omsorgsdepartementet

3.9.1 Sammendrag

Helse- og omsorgsdepartementet har i brev av 11. april 2012 gjort rede for sin tilskuddsforvaltning. Det opplyses at det meste av forvaltningen er delegert til underliggende etater. Tilskuddene som forvaltes av departementet er i hovedsak ordninger hvor tilskuddsmottaker fremkommer av budsjettproposisjonen på en slik måte at tilskuddene må anses som øremerket. Det er etablert kunngjøringsordninger og regelverk for ordningene som ikke er øremerket.

I brevet gjøres det rede for at gjennomgangen av tilskuddsforvaltningen i 2011 ikke har avdekket uregelmessigheter når det gjelder tildelingskriterier, utlysning eller habilitet. Departementet presiserer at det vil fortsette arbeidet med å sikre at det ikke ytes tilskudd over driftsposter, og at tilskuddsposter ikke inneholder driftsmidler.

3.9.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til oppslag i VG 9. mai 2012 hvor det fremkommer at Kari Henriksen arbeidet for nettverket «Barns Beste» og søkte om midler til nettverket fra Helse- og omsorgsdepartementet rett før hun byttet jobb og ble statssekretær i samme departement. I Henriksens periode som statssekretær ble støtten til Barns Beste mangedoblet. Fra 2007 til 2010 økte støtten fra 1 mill. kroner til 5,5 mill. kroner. I avisreportasjen fremkommer det at Henriksen var en pådriver for å utvide mandatet for å få større tilskudd. Høsten 2008 vedtok departementet at Barns Beste skulle få et bredere mandat og en ekstrabevilgning på 1 mill. kroner. Ifølge VG opplyser departementet på sin side at:

«bevilgningene ble ikke avgjort eller saksforberedt av daværende statssekretær Kari Henriksen. Departementet kan ikke se at forholdet blir rammet av habilitetsreglene i forvaltningsloven».

Komiteenunderstreker at det er viktig å være rollebevisst når en forvalter politisk ansvar i et departement. Særlig viktig er det at beslutninger departementet fatter, ikke skal fremstå som motivert av annet enn fag og politikk. Komiteenhar merket seg at det var statssekretær Henriksen som selv overbrakte nyheten om departementets økte tilskudd til «Barns Beste». Komiteen legger imidlertid til grunn departementets forklaring på dette punkt og antar at Henriksen selv ikke deltok i beslutningsprosessen, til tross for at hun overførte det glade budskap til nettverket hun selv hadde arbeidet i. Komiteen ser imidlertid at slike forhold kan skape usikkerhet utad.

Komiteen har merket seg at departementet har gjennomført stikkprøvekontroll på tilskuddsordninger som ikke er relatert til kommunesektoren. Det er ikke funnet feil under denne undersøkelsen. Komiteenunderstreker at den ba om en fullstendig gjennomgang av departementets tilskuddsforvaltning. Basert på stikkprøvekontrollen kan en ikke konkludere med at det ikke er gjort feil, men undersøkelsen kan indikere at det ikke forekommer klare systematiske feil i tilskuddsforvaltningen.

Komiteen har videre merket seg at det er utarbeidet rutiner for utarbeiding av regelverk for alle tilskuddsordninger på departementets budsjett.

3.10 Justis- og beredskapsdepartementet

3.10.1 Sammendrag

Departementet har i brev til komiteen av 13. april 2012 svart på komiteens spørsmål. Departementet har i 2011 tildelt om lag 250 mill. kroner i tilskudd, hvorav vel 70 mill. kroner har gått til private organisasjoner. Det opplyses at om lag 73 prosent av dette er unntatt fra økonomiregelverkets krav om kunngjøring. Tilskuddene som må kunngjøres blir offentlig utlyst, eller bekjentgjort ved informasjonsbrev til aktuelle mottakere. Statsråden uttaler i brevet at hun anser at departementets utlysningspraksis er i tråd med regelverket.

Det opplyses at departementet har flyttet tilskuddsbevilgninger fra driftsposter til tilskuddsposter fra og med 2012-budsjettet.

Gjennomgangen av tilskuddsforvaltningen i 2011 viste at alle tildelinger fra departementet ble gjort i brevs form på bakgrunn av mottatt skriftlig søknad. Det ble ikke avdekket tilfeller av inhabilitet.

Departementet opplyser at det vil ferdigstille arbeidet med overordnede retningslinjer for tilskuddsforvaltningen i justissektoren, og legge ut informasjon om departementets tilskuddsordninger på sine hjemmesider.

2. mai 2012 mottok komiteen et tilleggsbrev fra justisministeren der det kom frem at departementet hadde avdekket en ny sak i tilknytning til departementets tilskuddsforvaltning. Statsråden informerte om at det var blitt klart at departementet i en årrekke hadde kjøpt annonseplass hos diverse private organisasjoner for å markedsføre redningstjenesten. Det ble opplyst at beslutningen om valg av organisasjoner var tatt på administrativt nivå i departementet og enkelte ganger i samråd med Hovedredningssentralen. Utgiftene til dette var belastet kapittel 455 Redningstjenesten, post 1 Driftsutgifter. I 2011 var det utbetalt til sammen 895 000 kroner til i alt ni organisasjoner. Disse utbetalingene var ikke oppgitt på den oversikten departementet tidligere hadde sendt komiteen.

Videre opplyste statsråden i brevet:

«Etter en foreløpig vurdering av saken mener jeg at kjøp av denne typen annonseplass hos private organisasjoner har mer preg av å være støtte til organisasjonene fremfor markedsføring av redningstjenesten. Støtten skulle følgelig ha vært gitt på en tilskuddspost og håndtert i tråd med tilskuddsregelverket, herunder kunngjort. Det kan også stilles spørsmål om støtten til de mottakende organisasjonene kan forsvares ut i fra et redningsfaglig perspektiv. (...)

I forbindelse med en gjennomgang av disse konkrete utbetalingene har det blitt avdekket forhold som krever videre oppfølging i departementet, herunder behov for justeringer av departementets egne kontrollrutiner for utbetalinger. Det vil jeg følge opp raskt. Alle kjøp av denne typen annonseplass er stoppet med umiddelbar virkning.»

3.10.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Justis- og beredskapsdepartementets gjennomgang av tilskuddsforvaltningen ikke har avdekket noen vesentlige avvik. For to av departementets tilskuddsordninger kan det imidlertid stilles spørsmål ved om kunngjøringspraksisen har vært tilstrekkelig med hensyn til prinsipper om transparens og likebehandling. Departementet opplyser at alle tilskuddsordninger der det er mulig å søke om midler, i fremtiden vil bli lyst ut. I tillegg vil departementet ferdigstille overordnede retningslinjer. Komiteenviser til at mangelen på overordnede retningslinjer ble påtalt av Riksrevisjonen i 2010. Komiteen mener det er viktig at Riksrevisjonens påpekninger følges raskt opp og mener det er vanskelig å forstå at slik oppfølging skal ta mer enn ett år.

Komiteen viser til brev av 2. mai 2012 fra statsråden hvor komiteen ble orientert om en ny sak som dukket opp i tilknytning til departementets tilskuddsforvaltning. Her fremkom det at departementet i flere år har kjøpt annonseplass for redningstjenesten som har mer preg av å være støtte til disse organisasjonene enn markedsføring. Følgelig skulle disse utbetalingene vært utlyst og håndtert i tråd med tilskuddsregelverket.

Komiteen deler statsrådens syn på utbetalingene og er enig i at dette fremstår mer som tilskudd enn som kjøp av annonseplass. Komiteen registrerer at praksisen har vært gjennomført over en periode på flere år og at den ikke er avdekket av departementets egne kontrollrutiner, men på bakgrunn av tips fra en privatperson. Komiteen stiller seg uforstående til at denne praksisen kan ha pågått over tid uten at dette er oppdaget. Komiteen mener saken gir grunnlag for bekymring og er enig i at det er behov for en grundig gjennomgang av departementets praksis.

Komiteen viser til at statsråden handlet raskt da feilen ble oppdaget og regner med at rutinene i departementet endres som følge av denne saken.

3.11 Kommunal- og regionaldepartementet

3.11.1 Sammendrag

Departementet har i brev til komiteen av 17. april 2012 gjort rede for sin tilskuddsforvaltning. Departementet forvalter tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, samt tilskudd til regional utvikling til fylkeskommuner. Dette fordeles etter bestemte kriterier. Utover dette forvalter departementet noen mindre tilskuddsordninger og gir noen enkelttilskudd.

Statsråden uttaler at forvaltningen av tilskudd i 2011 etter hennes oppfatning har vært i tråd med økonomiregelverket, god forvaltningsskikk og departementets generelle rutiner for saksbehandling. Det opplyses at det er stor oppmerksomhet på habilitet i saksbehandlingen og at både embetsverket og politisk ledelse orienteres/kurses om dette. Det opplyses at det kan forekomme tilfeller der det er usikkert om et prosjekt er en anskaffelse eller et tilskudd. Departementet legger til grunn at i slike tilfeller er det viktig å ivareta de grunnleggende prinsippene om likebehandling og konkurranse.

Statsråden gjør i brevet særlig rede for prosjektet «Kulturbasert entreprenørskap» i regi av Lærdal kommune som mottok tilskudd som en del av departementets bolyst-satsing i 2011. Statsrådens mann var på dette tidspunktet varaordfører i kommunen, og media har fokusert på statsrådens habilitet.

Statsråden gjør rede for at hennes mann ikke var direkte involvert i prosjektet, og at han heller ikke hadde noen fordel av tildelingen. Totalt fikk 44 prosjekter støtte fra bolyst-satsingen, og statsråden anså ikke at det forelå noe habilitetsproblem.

Komiteen sendte 26. april 2012 brev til kommunal- og regionalministeren med oppfølgingsspørsmål vedrørende bolyst-satsingen. Komiteen anførte at dersom man sammenstilte en oversikt over kommuner som mottok bolyst-midler i valgkampen i 2011, med partitilhørigheten til ordførerne i disse kommunene, ville man finne at «rød-grønne» kommuner er overrepresentert. Komiteen ba om å få opplyst hvor mange søknader som kom inn i 2011 og hvilke kriterier som ble vektlagt ved tildelingen.

Departementet svarte i brev av 3. mai 2012. I svaret ble det lagt frem tall som viste at kommuner med ordførere fra regjeringspartiene ikke var overrepresentert blant mottakere av midler fra bolyst-satsingen. Departementet opplyste videre at det var kommet inn 183 søknader og at tildelingskriteriene som ble oppgitt i utlysningen, ble fulgt ved behandlingen av søknadene.

3.11.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til Kommunal- og regionaldepartementets redegjørelse om tilskuddsforvaltningen. Ifølge statsråden har forvaltningen av tilskuddene vært i tråd med økonomiregelverket og departementets generelle rutiner for saksbehandling.

Komiteenhar merket seg at det forekommer tilfeller der det er usikkert om et prosjekt er en anskaffelse eller et tilskudd. Komiteenhar vanskelig for å se at dette skal utgjøre et reelt problem og forventer at departementet for fremtiden klargjør forskjellen på anskaffelse og tilskudd, og innretter seg etter relevant regelverk.

Komiteen har også merket seg at det har vært foretatt feilposteringer av tilskudd og legger til grunn at dette vil bli rettet opp.

Komiteen vil videre understreke at hovedregelen om kunngjøring av søkbare tilskuddsmidler skal følges og at unntakene utelukkende benyttes når det er et faktisk og reelt behov for unntak basert på en konkret vurdering.

Komiteenviser til at statsråden også ga en særskilt redegjørelse for prosjektet Kulturbasert entreprenørskap i regi av Lærdal kommune. Bakgrunnen er at statsrådens ektemann var på dette tidspunkt varaordfører og det har blitt stilt spørsmål ved statsrådens habilitet i den forbindelse. Komiteen er, basert på statsrådens forklaring, enig i at det ikke foreligger inhabilitet i denne saken.

3.12 Kulturdepartementet

3.12.1 Sammendrag

Kulturdepartementet har i brev til komiteen av 13. april 2012 gjort rede for sin tilskuddsforvaltning. Departementets tilskuddsbevilgninger i 2011 utgjorde om lag 5,7 mrd. kroner. Det meste av dette er øremerkede tilskudd der mottakere er navngitt i budsjettproposisjonen. Noe av dette forvaltes av underliggende virksomheter.

Departementet oppgir at det i 2011 ble bevilget om lag 30 mill. kroner fra fire ulike poster til formål som ikke var øremerket i budsjettproposisjonen. Disse midlene er ifølge departementet godt kjent blant aktuelle målgrupper, og forvaltningen er innenfor det rom for skjønn som økonomiregelverket gir tilskuddsforvalter.

Departementet har en stor og variert tilskuddsportefølje, og i forbindelse med iverksetting av nytt økonomiregelverk i 1996 ble det innført et differensiert styrings- og kontrollsystem for tilskuddsforvaltningen. Dette ble lagt frem for Stortinget i budsjettproposisjonen. I 2008 ba departementet det daværende Senter for statlig økonomistyring (som i dag heter Direktoratet for økonomiforvaltning) om å evaluere det administrative opplegget for tilskuddsforvaltningen og komme med forslag til eventuelle endringer. Rapporten forelå i 2009 og ble omtalt i budsjettproposisjonen samme høst.

Resultatet av disse prosessene er at departementet har fastsatt nye rutiner for forvaltning av tilskudd fra og med budsjetterminen 2011.

Komiteen sendte 26. april 2012 brev til kulturministeren og ba om en redegjørelse for tilskudd til Nynorsk kultursentrum til arbeidet med Språkåret 2013. Departementet svarte i brev av 27. april og opplyste at Stortinget var informert om denne satsingen allerede i St.meld. nr. 48 (2002–2003). Saken er også senere omtalt i forbindelse med behandlingen av departementets budsjett og i regjeringens språkmelding fra 2008 (St.meld. nr. 35 (2007–2008)). Tilskuddet på 578 000 kroner i 2011 ble dekket av midler som var avsatt til oppfølging av St. meld. nr. 35 (2007–2008), og Nynorsk kultursentrum og departementet har samarbeidet om oppfølging av prosjektet.

3.12.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Kulturdepartementets gjennomgang av tilskuddsbevilgninger i hovedsak forvaltes på en god måte, men at det er rom for enkelte forbedringer.

Komiteen viser til at det ofte vil være aktuelle søkere på slike midler som departementet ikke fra før kjenner til. At departementet mener ordningene er godt kjent for aktuelle søkere, er ikke alene et tilfredsstillende kriterium for å benytte seg av unntaksbestemmelsene. Det må fremstå som klart at alle som kan søke er kjent med ordningen. Komiteen vil derfor understreke behovet for å følge regelverkets hovedregel om offentlig kunngjøring av aktuelle tilskuddsmidler. Unntaksbestemmelsene skal kun benyttes der det er et reelt behov for det etter en konkret vurdering.

Komiteener tilfreds med at departementet på eget initiativ før kontrollsaken startet, hadde gjennomført et omfattende arbeid for å bedre egne rutiner i tilskuddsforvaltningen.

3.13 Kunnskapsdepartementet

3.13.1 Sammendrag

Kunnskapsdepartementet har i brev av 19. april 2012 gjort rede for tilskuddsforvaltningen på departementets ansvarsområder. Det kommer frem at det for de fleste av de 78 tilskuddsordningene på departementets budsjett for 2011 er fastsatt retningslinjer for forvaltningen. Det arbeides med å fastsette retningslinjer for samtlige tilskuddsordninger. Det kommer frem at departementet har rutiner for håndtering av habilitetsspørsmål, og at settestatsråd oppnevnes dersom statsråden vurderes å være inhabil.

Kunnskapsdepartementet har en omfattende tilskuddsportefølje, og det ble i 2011 bevilget mer enn 12 mrd. kroner over 70-poster. Utover tilskudd til EUs rammeprogrammer og stipendier mv. er de største mottakere private skoler av ulike typer, og studentsamskipnader. Det gjøres rede for at departementet gjennom året mottar en rekke søknader om tilskudd og har dialog med relevante mottakere. Departementet vurderer om sentrale aktører er kjent med at det er mulig å søke departementet om midler. Generelt vurderer departementet om tilskuddsforvaltningen ivaretar kravene i økonomiregelverket, bevilgningsreglementet og forvaltningsloven. Det opplyses at det vil legges vekt på kunngjøringspraksis fremover, og at departementet vil gjennomgå rutinene for omtale av tilskuddsmottakere i budsjettproposisjonen og vurdere mer utfyllende informasjon i rapporteringsdelen.

Komiteen sendte 26. april 2012 brev til Kunnskapsdepartementet og stilte enkelte oppfølgingsspørsmål. Komiteen ba blant annet om en redegjørelse for departementets støtte til det såkalte Pøbelprosjektet. Prosjektet fikk 1 mill. kroner i støtte fra departementet i 2011.

I svarbrevet av 14. mai vises det til at Pøbelprosjektet søkte om 2,5 mill. kroner i støtte for 2010. Departementet innvilget 1 mill. kroner i støtte, og informerte samtidig om at en tok sikte på å videreføre støtten i 2011. Tilskuddet for 2011 ble tildelt under henvisning til søknad for 2010.

Komiteen stilte også spørsmål om tilskudd til Kvinneuniversitetet Norden, der det gjennom media var blitt opplyst at departementet hadde gitt 500 000 kroner til oppstarten – uten at det forelå en søknad om midler. Departementet opplyste at Kvinneuniversitetet Norden i februar 2011 søkte om en fast post på statsbudsjettet, med et beløp på 3,05 mill. kroner det første året og 6,1 mill. kroner de påfølgende år. Det ble besluttet å gi et engangstilskudd i 2011, på 1 mill. kroner. Departementet viser til at Kvinneuniversitetet Norden er en videreføring av prinsippene bak Stiftelsen Kvinneuniversitetet som fikk støtte fra departementet i årene 1986–2008. Departementet opplyser at det ikke så det nødvendig å lyse ut midlene da Kvinneuniversitetet Norden ble ansett for å være den eneste aktuelle mottaker. I budsjettet for 2013 vil imidlertid departementet vurdere å sette av egne midler til feministisk forskning, som aktuelle miljøer kan søke på.

3.13.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til statsrådens brev av 14. mai 2012 hvor det redegjøres for tildelinger av tilskudd til Kvinneuniversitetet Norden, herunder hvorfor tilskuddene ikke ble offentlig kunngjort. Saksbehandlingen i saken må også anses for å være av meget spesiell karakter, hvor tidligere statsråd Tora Aasland drev brevkorrespondanse av privat karakter med initiativtakeren – ifølge Verdens Gang. Det ble via media skapt et inntrykk av at statsrådens handlemåte var irregulær og at det var sterke bånd mellom søker og statsråden.

I brev til komiteen fra kunnskapsminister Kristin Halvorsen 14. mai 2012 fremkommer det at Kvinneuniversitetet i Norden ble ansett å være den eneste aktuelle tilskuddsmottaker. På bakgrunn av de spørsmål saken har reist, vil Kunnskapsdepartementet i budsjettet for 2013 vurdere om det skal settes av egne midler til feministisk forskning som aktuelle miljøer, herunder Kvinneuniversitetet Norden, kan søke på.

Komiteenunderstreker viktigheten av at tilskuddsforvaltningen skjer innenfor rammen av gjeldende regelverk og at en statsråds korrespondanse med en person, organisasjon eller institusjon skal være som statsråd. Private brev, e-poster eller lignende fra statsråder til stønadssøkere som omhandler omsøkte midler eller bakgrunnen for søknad om midler, bør ikke forekomme.

Komiteenviser til at statsråden i sitt svar til komiteen peker på at det også for enkelte andre tilskudd kun er én aktuell stønadsmottaker. Komiteen mener det i slike tilfeller er påkrevd at stønadsmottaker nevnes i budsjettproposisjonen. Komiteen mener det ikke er rom for en ordning hvor tilskuddsordningen omtales som om flere kan være aktuelle stønadsmottakere, dersom departementet fra før mener det kun er én aktuell mottaker. Komiteenber om at dette følges nøye opp.

Komiteen viser til at Kunnskapsdepartementet selv anser at forvaltningen av tilskuddsordningene er i henhold til kravene i økonomiregelverket, bevilgningsreglementet og forvaltningsloven. Komiteendeler i hovedsak dette syn, men merker seg at departementet i stor grad benytter seg av regelverkets unntaksbestemmelser. Komiteen mener det er viktig å understreke at det i enkelte tilfeller vil være aktuelle søkere som departementet ikke er kjent med. Så lenge tilskuddene ikke er øremerket, mener komiteen hovedregelen skal benyttes. Unntaksbestemmelsene skal bare benyttes i tilfeller hvor det anses som viktig og etter en konkret vurdering.

Komiteenhar merket seg at departementet legger opp til en bedre og mer hensiktsmessig kunngjøring av tilskuddene for å forbedre tilskuddsforvaltningen. Dette er tiltak komiteen mener er viktige og riktige. Komiteen merker seg imidlertid at statsråden i brevet til komiteen bare vil følge hovedregelen om kunngjøring av tilskudd der det er behov for det. Komiteenmener statsråden skal følge hovedregelen, og kun benytte unntakene der det er behov for det etter en konkret vurdering.

3.14 Landbruks- og matdepartementet

3.14.1 Sammendrag

Landbruks- og matdepartementet har i brev til komiteen av 13. april 2012 gjort rede for sin tilskuddsforvaltning. Det opplyses at departementet selv forvalter 0,5 prosent av de totale tilskuddsmidlene. Det konkluderes med at forvaltningen i all hovedsak er god og at tilskuddsmidler blir kunngjort, ført på korrekte poster og at forvaltningslovens bestemmelser om habilitet blir fulgt.

Departementet opplyser at det vil foreta en generell gjennomgang av kunngjøringspraksis for de ulike tilskuddsordningene. Det vil også bli tilstrebet å omtale tilskuddene bedre i budsjettproposisjonen, og blant annet vurdere om flere tilskuddsmottakere skal navngis i proposisjonen. Departementet vil også sørge for en bedre og mer aktiv bruk av departementets nettsider for å gi informasjon til potensielle søkere.

3.14.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Landbruks- og matdepartementet vurderer tilskuddsforvaltningen som i hovedtrekk bra, men at gjennomgangen viser at departementet har enkelte punkter som bør forbedres. De mest aktuelle forbedringspunktene vurderes å være bedre kunngjøring av tilskuddene blant annet på nettsidene til departementet og i større grad å omtale tilskuddene i budsjettproposisjonen og navngi tilskuddsmottakerne. Komiteen er enig med departementet i dette.

3.15 Miljøverndepartementet

3.15.1 Sammendrag

Miljøverndepartementet har i brev av 20. april 2012 svart på komiteens henvendelse. Det opplyses at departementet selv forvaltet tilskudd for vel 194 mill. kroner i 2011. Da økonomiregelverket ble revidert i 1996, startet departementet en prosess med å etablere regler for tilskuddsordningene, og dette var på plass i de fleste tilfeller ved årtusenskiftet. Det kommer videre frem at departementet i 2005 la frem noen typiske tilskuddsordninger for Justisdepartementets lovavdeling, med det resultat at enkelte tilskuddsregler ble ansett som forskrifter.

Miljøverndepartementet har siden 1974 kunngjort sine tilskuddsordninger i et rundskriv, som også er tilgjengelig på departementets nettsider. Det opplyses at en sum på 5,1 mill. kroner ikke ble utlyst, men tildelt etter søknad.

3.15.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Miljøverndepartementets egen gjennomgang ikke har avdekket noe prinsipielt nytt i forhold til det som har vært kjent fra blant annet Riksrevisjonens gjennomgang av tilskuddsforvaltningen i departementet. I svarbrevet til komiteen opplyser departementet at det så langt det er mulig tar sikte på å rette opp de forhold som Riksrevisjonen pekte på i statsbudsjettet for 2013.

Komiteenhar merket seg at tilskuddsforvaltningen generelt er god, men at et mindre beløp på 5,1 mill. kroner ikke er kunngjort på vanlig måte. Komiteen legger til grunn at dette er en feil og at tilsvarende tilskudd vil bli kunngjort som søkbare tilskuddsmidler fra 2013.

3.16 Nærings- og handelsdepartementet

3.16.1 Sammendrag

Nærings- og handelsdepartementet har svart på komiteens spørsmål i brev av 18. april 2012. Det kommer frem at departementet selv forvaltet tilskudd for 760 mill. kroner i 2011. Samtlige gikk til mottakere som var navngitt i budsjettproposisjonen. Det er utarbeidet interne tilskuddsregler for hver ordning. Departementet opplyser at gjennomgangen viser at det ikke har vært vesentlige avvik i forvaltningen i 2011.

Det er blitt utbetalt noe støtte fra 21-posten på departementets egen budsjettpost. Ifølge departementet kan noe av dette karakteriseres som tilskudd, og det vil bli vurdert å opprette en ny 70-post for å skille bedre mellom anskaffelser og tilskudd.

3.16.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at mottakere av tilskudd fra Nærings- og handelsdepartementet er navngitt i budsjettproposisjonen. Likevel skriver departementet at det er gitt tilskudd fra departementets post 21, spesielle driftsutgifter. Komiteen har merket seg at departementet mener det kan skyldes en sammenblanding av hva som er tilskudd og hva som er anskaffelse. Komiteen kan vanskelig se at det skal være utfordrende å skille mellom kjøp av varer/tjenester og tilskudd, og legger til grunn at departementet rydder opp i sin egen praksis på dette området.

Komiteenhar videre merket seg at andelen rene tilskudd fra posten beløper seg til 15,2 mill. kroner og ble utdelt til 24 enkeltsaker. Det er ikke kunngjort mulighet for å søke på midler fra departementet ut over det som fremkommer i budsjettproposisjonen. Komiteen vil understreke behovet for å rydde opp i denne praksisen, slik at alle aktuelle kandidater til støtte får anledning til å søke om midler. Det vil være en utfordring dersom støtten deles ut i forbindelse med politiske markeringer eller lignende. Åpenhet og notoritet i tildelingsprosessen er avgjørende for tilliten til systemet. Komiteenlegger til grunn at disse forholdene rettes opp uten videre opphold.

3.17 Olje- og energidepartementet

3.17.1 Sammendrag

Olje- og energidepartementet har i brev av 18. april 2012 gjort rede for sin tilskuddsforvaltning. Det konkluderes med at forvaltningen er i overensstemmelse med regelverket.

Departementet har delegert det meste av tilskuddsforvaltningen til underliggende virksomheter. Selv tildeler departementet enkeltstående tilskudd til mottakere som navngis i budsjettproposisjonen. Relevant regelverk anses å være fulgt. Det opplyses at departementet har foretatt en gjennomgang av budsjetteringen av tilskudd under ulike postgrupper i budsjettet for å få dette mer i overensstemmelse med bevilgningsreglementet. Dette har resultert i en del endringer som ble innarbeidet i statsbudsjettet for 2012. Departementet vil fortsette arbeidet med å forbedre forvaltningen av tilskudd.

3.17.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at hovedinntrykket av forvaltningen av tilskudd under OED er god, men at det er mulig med ytterligere forbedringer for å sikre tilstrekkelig utlysning av tilskuddsordninger og mer presise beskrivelser i budsjettproposisjonen. Komiteen understreker at det er hovedregelen om utlysning som skal være førende for tilskuddsforvaltningen og at unntaksbestemmelsene bare skal benyttes der det er behov for det etter en konkret vurdering.

3.18 Samferdselsdepartementet

3.18.1 Sammendrag

Samferdselsdepartementet har i brev av 18. april 2012 gjort rede for sin tilskuddsforvaltning. Det opplyses at forvaltningen er i samsvar med bevilgningsreglementet, økonomiregelverket og forvaltningsloven.

Departementet har foretatt en gjennomgang av utbetalinger på andre poster og har identifisert utbetalinger som kan karakteriseres som tilskudd. To slike tilfeller er omtalt, og departementet vil vurdere posteringen. Departementet vil også vurdere behovet for å forbedre sin kompetanse på tilskuddsforvaltning.

3.18.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at så langt Samferdselsdepartementet kan se, er departementets tilskuddsforvaltning i samsvar med dette regelverket. Likevel vil departementet løpende vurdere muligheter for ytterligere forbedringer av forvaltningen av tilskuddsordningene. Komiteen merker seg at dette vil bli fulgt opp videre.

3.19 Utenriksdepartementet

3.19.1 Sammendrag

Utenriksdepartementet har i brev av 13. april 2012 gjort rede for sin tilskuddsforvaltning. Departementet har en omfattende tilskuddsportefølje, som går til inn- og utland. 2 000 nye tilskuddsavtaler ble inngått i 2011.

Komiteen vedtok 17. april 2012 å skille ut som egen sak utenriksministerens behandling av tilskudd til Senter for nordområdelogistikk, jf. Innst. 302 S (2011–2012). Dette omhandles derfor ikke i den foreliggende innstillingen.

Det opplyses at departementets interne rutiner og systemer for tilskuddsforvaltning er vesentlig forbedret gjennom utarbeidelse av enhetlige systemer, rutiner og retningslinjer. En egen tilskuddsforvaltningsenhet er opprettet, og denne er gitt overordnet ansvar for departementets system på dette området. Det er utarbeidet håndbøker, felles elektronisk verktøy og internt regelverk. En sentral kontrollenhet ble etablert i 2007, direkte underlagt utenriksråden.

Departementet gjør rede for at arbeidet med tilskuddsforvaltningen er en kontinuerlig prosess og lister opp en rekke planlagte prosesser og tiltak for forbedringer, herunder planer om en egen portal på departementets nettsider.

Komiteen sendte 26. april 2012 brev med oppfølgingsspørsmål, og departementet svarte i brev av 3. mai. I svaret ble det gjort rede for tilskuddene som var gitt under ordningen «Utenrikspolitisk ordskifte» og under «Refleks»-prosjektet. Det ble også gitt opplysninger om praksis med hensyn til publisering av alle bistandsprosjekter på ambassadenes nettsider. Departementet har åpnet for at dette kan gjøres, men gjør oppmerksom på at det kan være nødvendig å begrense publiseringen av slik informasjon i enkelte land. Komiteen stilte også spørsmål om departementets kunngjøringspraksis. Det opplyses at nåværende praksis anses som forsvarlig ut fra de utfordringene som ligger i internasjonal bistand, og at det ligger innenfor det skjønn som økonomiregelverket gir.

3.19.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Utenriksdepartementet har en svært stor tilskuddsportefølje. Dette fordrer gode interne rutiner og systemer. For å ivareta tilskuddsporteføljen har departementet opprettet en egen tilskuddsforvaltningsenhet. I tillegg er det utarbeidet håndbøker og felles elektronisk verktøy for håndteringen av tilskudd. Til å ivareta oppfølgingen er det etablert en egen sentral kontrollenhet, direkte underlagt utenriksråden.

Komiteenhar merket seg at redegjørelsen i brev av 13. april 2012 viser at enkelte tilskudd gis fra poster som ikke er ment brukt til tilskudd. Komiteenlegger til grunn at praksis på dette området blir rettet opp.

Komiteenviser til at det på utenriksfeltet er et omfattende tilskuddssystem og at det ble inngått 2 000 nye avtaler i 2012. Det gir i seg selv et bilde av viktigheten av å foreta en gjennomgang av tilskuddstildelingene. Komiteenregistrerer at departementet ikke har foretatt noen slik gjennomgang på tross av komiteensuttrykkelige anmodning om dette. Det er heller ikke gjennomført noen form for stikkprøvekontroll av tildelingene i 2011. Komiteen finner det lite tilfredsstillende og kritikkverdig at utenriksministeren og utviklingsministeren unnlater å gjennomføre en slik kontroll på tross av komiteens klare bestilling.

Komiteen vil på denne bakgrunn be Riksrevisjonen særlig nøye følge opp tilskuddsforvaltningen og konkrete tildelinger foretatt av Utenriksdepartementet.