Jeg viser til Kontroll- og konstitusjonskomiteens brev
av 26. april samt tidligere korrespondanse om tilskuddsforvaltningen
på Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementets område.
Som komiteen bemerker har departementet utbetalt
enkelttilskudd for 235 mill. kroner i 2011, jf. daværende barne-,
likestillings- og inkluderingsminister Kristin Halvorsens brev til
komiteen av 22. mars. Videre viser jeg til daværende barne-, likestillings- og
inkluderingsminister Audun Lysbakkens brev til komiteen av 27. februar,
med vedlagt oversikt over de tilskuddsordninger departementet administrerte
i 2011. Denne oversikten viser at departementet med underliggende
etater og Fylkesmennene utbetalte til sammen omtrent 7,7 milliarder
kroner gjennom etablerte tilskuddsordninger. Størsteparten av departementets
tilskudd forvaltes dermed gjennom etablerte tilskuddsordninger.
Nedenfor følger mine svar på spørsmålene fra komiteen,
som knytter seg til brevet til komiteen av 22. mars.
I svarbrevet sier statsråden at det ut fra hennes vurdering "vil
være mange enkelttilskudd som ligger innenfor de rammene som økonomiregelverket
setter". Komiteen ber om å få opplyst hvor mange og hvilke tilskudd
som ligger utenfor rammene som regelverket setter.
Jeg viser til Finansdepartementets brev til
komiteen av 21. mars vedrørende Finansdepartementets tilskuddsforvaltning.
I brevet viser Finansdepartementet til at økonomiregelverket er,
i motsetning til for eksempel Bevilgningsregelementet og Forvaltningsloven,
fastsatt av forvaltningen selv. Finansdepartementet sier følgende
om ansvaret for å følge opp brudd på økonomireglementet:
«En konsekvens av myndighetsfordelingen mellom Stortinget
og regjeringen er at ansvaret for å følge opp brudd på økonomiregelverket
ligger hos forvaltningen. Brudd på bestemmelsene kan imidlertid føre
til at Stortingets vedtak og forutsetninger ikke blir fulgt opp
slik de skal. Etter mitt syn kan Stortinget ha grunnlag for å påpeke
manglende etterlevelse av regjeringens regelverk dersom dette samtidig
har ført til manglende oppfølging av Stortingets vedtak og forutsetninger.»
Jeg understreker at gjennomgangen av enkelttilskuddene
som er gitt i 2011 ikke avdekket utbetalinger fra Barne, likestillings-
og inkluderingsdepartementet som er utbetalt til formål som ligger
utenfor eller ikke er i samsvar med omtalen som er gitt i budsjettproposisjonen.
Ett av hovedformålene med økonomiregelverket er dermed oppfylt.
Kapittel 6 i Bestemmelser om økonomistyring
i staten inneholder ingen formkrav til kunngjøringer. Dermed vil
en vurdering av om et enkelttilskudd er kunngjort i samsvar med
regelverket bygge på skjønn. Direktoratet for økonomiforvaltnings
tolkning av økonomiregelverket åpner for at tilskuddsforvalter kan
ha tilstrekkelig oversikt over målgruppen til å kunne kunngjøre
tilskuddet ved å ta direkte kontakt med potensielle mottakere, jf.
også Finansdepartementets brev til Kontroll- og konstitusjonskomiteen
av 21. mars. I flere tilfeller kan det argumenteres for at tilskuddsmottakers
særskilte forutsetninger gjør den til den best kvalifiserte mottaker.
I noen tilfeller vil en slik vurdering ikke være problematisk, som
for eksempel tilskudd gitt til Standard Norge til standardiseringsarbeid
for universell utforming (kap 847 post 71) og tilskudd til Stiftelsen
Fellesskap mot seksuelle overgrep (kap 840 post 70) til gjennomføring
av landskonferanse for incestsentrene. I andre tilfeller vil det
være vanskelig å vurdere om det finnes andre potensielle tilskuddsmottakere.
Eksempler på enkelttilskudd for 2011 som departementet
nå i 2012, etter en kritisk vurdering, har kommet til at burde ha
vært kunngjort bedre, er tilskudd til Jenteforsvaret (kap 846 post
21) og støtte til Pøbelprosjektet (kap 854 post 71).
For å illustrere departementets skjønnsutøvelse, vil
jeg trekke fram tre eksempler på saker som jeg vurderer som gråsonesaker,
dvs at det kan være vanskelig å konkludere entydig med om de er
håndtert innenfor rammen av økonomiregelverket:
Det ble etter søknad
gitt tilskudd til en konferanse i regi av Fairtrade Max Havelar
(kap 865 post 21). Fairtrade-konferansen 2011 tok opp problemstillinger
som var relevante i lys av omtalen av forbrukerrettede merkeordninger
i Prop. 1 S (2010-2011). Fairtrade er ledende som merkeordning for
etisk handel i Norge. Muligheten for å søke om tilskudd ble ikke
allment kunngjort. Departementet kan ikke utelukke at andre aktører kunne
ha gjennomført en tilsvarende konferanse.
Som en del av aktiviteten innenfor regjeringens handlingsplan
for universell utforming er det gitt tilskudd til Norske arkitekters
landsforbund (NAL). Midlene er blant annet nyttet til etterutdanning
av arkitekter i temaet universell utforming ved NAL-akademiet. Etterutdanning
av arkitekter er viktig for å nå målene i handlingsplanen. Det er
ikke tvil at NAL har spesielle forutsetninger for å nå denne målgruppen
gjennom sitt utdanningstilbud. Det kan likevel ikke utelukkes at
andre aktører kunne ha gjennomført et etterutdanningsopplegg for
arkitekter. Departementet har for 2012 besluttet å kunngjøre tilskuddet
til etterutdanning, for å klarlegge om det finnes andre aktuelle
tilbydere.
Tilbudet til gutter og menn utsatt for
incest og seksuelle overgrep er et viktig område i departementets
portefølje. Som redegjort for i Prop. 1 S (2010-2011) må arbeidet
til incestsentrene og voldtektssentrene sees i sammenheng med det tilbudet
hjelpeapparatet ellers gir til personer som er utsatt for incest
og seksuelle overgrep. Departementet mottok i 2011 søknad om midler fra
Kirkens ressurssenter for overgrepsutsatte for å arrangere helgekurs
for menn utsatt for seksuelle overgrep. Departementet innvilget
tilskudd til dette formålet uten bred kunngjøring. Kirkens ressurssenter
for overgrepsutsatte jobber aktiv og målrettet med forebyggings-
og hjelpetiltak rettet mot mennesker utsatt for seksuelle overgrep
og faller dermed innenfor budsjettkapitlets formål. Det kan likevel
ikke utelukkes at andre aktører kunne vært aktuelle som kursarrangører.
Det fremgår av dette at det ikke vil være forsvarlig
å fremskaffe en presis beskrivelse av hvor mange og hvilke tilskudd
som ligger utenfor rammene som regelverket setter. Selv om mange
av enkelttilskuddene ligger klart innenfor rammene av økonomiregelverket
er det også tilskudd som ligger i en gråsone, eller hvor det er
rom for ulike tolkninger. En vurdering av om tilskuddene som ligger
i gråsonen er i tråd med regelverket eller ikke, må bygge på skjønn. Som
det fremgår nedenfor har jeg iverksatt tiltak for å sikre at det
etableres en praksis innen tilskuddsforvaltningen i departementet
slik at denne typen gråsonevurderinger søkes unngått.
Ved tildeling av midler til tilskudd til selvforsvarskurs for
jenter, ble det vurdert at det ikke var behov for kunngjøring av
midlene. Komiteen ber om å få opplyst hvilke rutiner departementet
har for å sikre at tilskuddsmidler gjøres kjent på en forsvarlig
måte og i tråd med gjeldende regelverk.
Departementet har allerede iverksatt flere tiltak for
å sikre at det fremover ikke vil være tilfeller hvor det kan stilles
tvil om hvorvidt tilskuddsforvaltningen foretas i henhold til økonomiregelverket
og annet relevant regelverk.
Som et strakstiltak ble alle tilskuddbetalinger
fra departementet stanset, jf. daværende barne-, likestillings-
og inkluderingsminister Audun Lysbakken sitt brev til komiteen av
5. mars.
Stansen i utbetalinger ble opphevet 29. mars, samtidig
med at følgende interne rutine for tilskuddsutbetalinger ble innført;
før tilskudd kan
utbetales, må saken forelegges politisk ledelse,
kun tilskudd som er tilstrekkelig kunngjort
eller kommer inn under en av økonomiregelverkets unntaksbestemmelse
kan utbetales,
form for kunngjøring eller korrekt unntaksbestemmelse
må dokumenteres.
Dette betyr at ingen tilskudd blir utbetalt
uten at det er gjort en vurdering av hvorvidt utbetalingen er i
tråd med økonomiregelverket, samt at politisk ledelse må ta standpunkt
til hver enkelt utbetaling.
I tillegg har departementet nå gjennomgått alle planlagte
tilskuddsutbetalinger for 2012. Dette er gjort for å sikre at ingen
tilskudd utbetales uten å være i tråd med økonomiregelverket. Tilskudd
til mottakere hvor det er tvil om hvorvidt kunngjøringsplikten er
oppfylt, vil enten bli kunngjort på departementets hjemmeside, flyttet
til en allerede eksisterende tilskuddsordning, eller navngis i Revidert
nasjonalbudsjett 2012 der dette er hensiktsmessig. Departementet
betaler ikke ut tilskudd i 2012 uten at disse elementene er på plass.
For å sikre god kompetanse i økonomiregelverket,
vil Direktoratet for økonomiforvaltning (DFØ) gjennomføre et kurs
i økonomiregelverket i slutten av mai med særlig vekt på tilskuddsforvaltning.
Videre vil det i juni arrangeres kurs i aktuelle deler av forvaltningsloven
og offentlighetsloven. Kursene er obligatoriske for alle ansatte
i departementet.
For 2013 vil departementet videreføre enkelte
av de endringer som gjøres i 2012, som kunngjøring på nettsidene
og å ta i bruk eksisterende tilskuddsordninger. Departementet vil
i tillegg vurdere om det bør opprettes nye tilskuddsordninger.
Gjennomgangen for 2011 viste at det hadde blitt utbetalt
flere tilskudd over 21-poster. Departementet vil foreslå å gjøre
endringer for 2013 slik at tilskudd føres over 70-post. Departementet
vil også vurdere på ny hvordan tilskuddsforvaltningen skal fordeles mellom
departementet og ytre etat.
Departementet oversendte 27. februar 2012 en samlet oversikt
over tilskuddsordninger under departementet. Denne oversikten omfattet
et betydelig antall tilskudd som blir forvaltet av ytre etater.
Komiteen ber om å få opplyst hvordan departementet sikrer at disse
etatene har en mest mulig forsvarlig tilskuddsforvaltning.
Oversikten over tilskuddsordninger under departementet
viser at Integrerings- og mangfoldsdirektoratet og Barne-, ungdoms-
og familieetaten forvalter tilskudd av et betydelig omfang på vegne
av departementet.
Departementets oppfølgingsansvar for tilskuddsforvaltningen
i ytre etat innebærer at departementet må forsikre seg om at etatene
har velfungerende systemer som sikrer at regelverket følges. Dette
gjøres i den ordinære styringsdialogen.
For å bidra til enda høyere bevissthet i tilskuddsforvaltningen
vil departementet i tillegg be etatene om en skriftlig gjennomgang
av praksis for sin tilskuddsforvaltning i løpet av 2. halvår 2012.
For øvrig har Riksrevisjonen de senere år gjennomgått
flere av tilskuddsordningene som departementets ytre etater forvalter:
a) Tilskudd til kirkelige familievernkontorer,
forvaltes av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir)
b) Tilskudd til krisesentre, forvaltes av Barne-, ungdoms-
og familiedirektoratet (Bufdir)
c) Tilskudd til tiltak mot fattigdom blant barn og unge
i 23 bykommuner, forvaltes av departementet
d) Tilskudd til opplæring i norsk og samfunnskunnskap for
voksne innvandrere, forvaltes av Integrerings- og mangfoldsdirektoratet
(IMDi)
I disse gjennomgangene har Riksrevisjonen blant annet
påpekt behov for bedre kriterier for måloppnåelse, mer utfyllende
regelverk samt nøyere oppfølging og kontroll. Departementet har
lagt stor vekt på å sikre at etatene følger opp Riksrevisjonens
merknader ved å iverksette forbedringstiltak, eksempelvis tydeliggjøring
av ansvar, sterkere krav til rapportering, samt bedre oppfølging
og kontroll.
Departementet legger stor vekt på å ivareta
forvaltningslovens habilitetsregler ved tildeling av tilskudd. Det
er avgjørende for tilliten til forvaltningen at reglene om habilitet
overholdes. I departementets tilskuddsforvaltning er involverte
personer i embetsverket og politisk ledelse selv ansvarlig for å
vurdere sin egen habilitet. Dersom vedkommende er i tvil om sin
egen habilitet, blir spørsmålet forelagt nærmeste overordnede og
eventuelt drøftet med departementets jurister. Politisk ledelse
konfererer med embetsverket i tvilsspørsmål. Ved ytterligere tvil
blir saken forelagt Justisdepartementets lovavdeling.
Departementet håndterer nå spørsmål om habilitet
i tilskuddsforvaltningen på en grundig måte, og foretar nødvendige
tiltak for å fjerne all tvil knyttet til habilitet. Det er av avgjørende
betydning for departementet å opprettholde tilliten til at tilskuddsvedtak treffes
av beslutningstakere som ikke er inhabile. Som beskrevet under pkt.
2 i dette brevet, er rutinen for behandling av tilskuddsaker at
disse forelegges politisk ledelse sammen med en henvisning til relevant
regelverk. Ved behandling av disse sakene er det politisk ledelses
ansvar å gjøre embetsverket oppmerksom på om det kan være behov
for vurdering av habilitet. Vurdering av habilitet, og eventuell
videre oppfølging av dette, foretas skriftlig og legges på saken.
I brev til komiteen av 22. mars i år redegjør
daværende barne-, likestillings- og inkluderingsminister Kristin
Halvorsen for tilskudd til prosjektet «Sammen mot voldtekt» i regi
av Reform, og informerer om at det vil bli foretatt en ny vurdering
av saken.
Departementet har nå kommet til at vedtaket
om tildeling av midler til prosjektet «Sammen mot voldtekt» bør
anses som ugyldig for å ivareta tilliten til forvaltningen. Dette
prosjektet er i en særstilling siden kun deler av tilskuddsmidlene
er utbetalt. I brev av 22. mars, var den foreløpige vurderingen
at det var aktuelt med en omgjøring av tilskuddsvedtaket slik at
midler som ikke er utbetalt holdes helt eller delvis tilbake.
En endelig konklusjon kunne ikke treffes før
tilskuddsmottaker var hørt om hvordan en delvis omgjøring ville
ramme dem.
Departementet har innhentet en uttalelse fra
Reform, og har vurdert tildelingen på nytt. Det er departementets
ansvar blant annet å sikre at tilskudd tildeles etter en forsvarlig
saksbehandling. Reform kan ikke bebreides i denne saken. Reform
har vært en viktig aktør i arbeidet mot vold i nære relasjoner,
og prosjektet «Sammen mot voldtekt»er
et eksempel på dette. Etter å ha vurdert
Reforms uttalelse har departementet kommet til at en delvis omgjøring
ikke vil ramme Reform urimelig hardt. En delvis omgjøring er nødvendig
i denne saken for å ivareta tilliten til forvaltningen. En delvis
omgjøring innebærer at midler som ikke er utbetalt holdes tilbake.
Reform har likevel krav på å få dekket faktiske kostnader som er
påløpt som følge av at de har innrettet seg etter tidligere tildelingsvedtak.
Departementet vil håndtere dette overfor Reform.
For øvrig vil eventuelle nye, tilsvarende prosjekter
bli kunngjort og behandlet innenfor de rammer som regelverket setter.